Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooie fietsen - Forum Wereldfietser

Mooie fietsen

De fietsen van Grandonneur en bikelike doen me denken aan de fiets van een Engelse vriend van me.
signal-2021-06-07-20-35-07-331-1.jpg
signal-2021-06-07-20-35-07-331.jpg
Wat vinden jullie van deze Achielle?
Moet de titel van dit topic misschien beter "Mooie fietsen?" zijn?
Poeh. Daar wordt ik wel een beetje van beduusd van. Toch mooi als iemand geïnspireerd mag zijn. Geen dank.

Het is een mooie fiets. Maar. Is het niet een beetje een boutiquequeske fiets? zo één die in een herenmodezaak op de Kruiskade aan de wand mag?

Kijk ik hou van karakter, of het nou een fiets/muziek/tuin/persoon is. M'n fietsen zijn uiteindelijk wel gebruiksvoorwerpen. De gouden Giant bijvoorbeeld is voor 95% volgens het kieper-de-koelkast-om principe samengesteld uit beschikbare delen.

Zo één van bikelike vind ik ook erg mooi. zolang hij de fietsenstalling in gaat en niet de etalage.
Leuk zo'n dubbele bovenbuis. Voor mij dan liever met brede banden, een Trek Sawyer of een Stooge Scrambler bijvoorbeeld. Dan kan ik er ook wat makkelijker mee op vakantie met bagage.

Maar, leuk ding.
DSC_6174.JPG
Stonden afgelopen winter in Deventer te koop, Magura remmen op stalen velg, Son naafdynamo, een Alfine en een Rohloff.
Mooie modellen, mooie kleur. (vind ik in ieder geval)
Mooi of niet. De oerhollandse Oma-fiets is een stijlicoon.
De gebogen lijnen van bovenbuis en vork.
En dat in combinatie met de elegante zit van de berijder.

In Berlijn schijnt deze fiets een hit te zijn.
Maar dan in titanium.
Helaas zijn er geen taps toelopende vorkspaden in titanium verkrijgbaar.
En wordt de fiets (door Radlust) afgeleverd met een recht toe recht aan vork.
Waardoor de fiets elke elegantie wordt ontnomen.

In Frankrijk is ook een framebouwer in titanium gevestigd met een voorkeur voor gebogen buizen.
Maar ook hij voorziet zijn frames van een recht toe recht aan vork.
Ik zou zijn geneigd om de gebogen framebuizen te combineren met een vork van Lauf.
1561619374.dscf4826.jpg
https://caminade.eu/en/titanium.mtb.tan ... 3-1695.php
https://cycles.peugeot.com/urban/legend/lc01/lc01-d7

Ik was aangenaam verrast dat peugeot nog dit soort fietsen maakt.
Details zijn dan weer jammer; zo beperken de remhoeven de banden tot 28mm, wat voor een toerfietsen te smal is naar mijn mening.
tndmbkr schreef:
do 23 jun, 2022 16:40

In Frankrijk is ook een framebouwer in titanium gevestigd met een voorkeur voor gebogen buizen.
Maar ook hij voorziet zijn frames van een recht toe recht aan vork.
Ik zou zijn geneigd om de gebogen framebuizen te combineren met een vork van Lauf.
Die tandem vind ik dan weer niks... best lastig ook om een mooie lijn in een tandem te krijgen, maar met die kromming die weer omhoog gaat zou het niet mijn keuze zijn.

Staan verder wel leuke fietsen op die site :)

Qua tandem, doe mij deze maar:

https://fat-bike.com/2013/07/salamandre ... le-tandem/
Titanium + opoefietsvorm levert waarschijnlijk geen heel stijf of licht frame op.
Leon schreef:
do 23 jun, 2022 18:35
Titanium + opoefietsvorm levert waarschijnlijk geen heel stijf of licht frame op.
Maar wel een "goed gesprek" bij het koffieapparaat. :D

Over overzeese vrienden met mooie fietsen gesproken: een van de mijne heeft een paar weken geleden deze nieuwe fiets in ontvangst genomen bij zijn fietsenmaker:

Afbeelding
Alex Singer?
Pfff en dan uitgerekend de bidonhouders niet in RVS. Had wel een setje Arundel op gemogen. En Nokon kabels in 't zilver. Is ie al wel af eigenlijk?

:twisted:
Is je overzeese vriend een softwareontwikkelaar die meewerkte aan de web browser van Google?

OK, ik laat mezelf wel uit. :?
Alle Alex Singers zoals die op de website te zien zijn ("Dernière machines") zijn zowat voorzien van een velgdynamo van Velogical, zo ook de fiets op bovenstaande foto. Opvallend.

Prachtige fietsen.
Het is inderdaad een Alex Singer, en nee, die zijn niet goedkoop.

Dit gebruikte exemplaar stond een paar jaar geleden in Saumur te koop voor € 4.400,-. Als het mijn maat was geweest ...

Afbeelding
Joris Flemming schreef:
do 23 jun, 2022 17:18
https://cycles.peugeot.com/urban/legend/lc01/lc01-d7

Ik was aangenaam verrast dat peugeot nog dit soort fietsen maakt.
Details zijn dan weer jammer; zo beperken de remhoeven de banden tot 28mm, wat voor een toerfietsen te smal is naar mijn mening.
Over de details ga ik zwijgen, maar: prachtig frame!
Een van de mooiere damesfietsen ooit ontworpen.
Een van de mooiere damesfietsen ooit ontworpen.
Ik heb als heer weleens op zo'n damespeugeot gefietst. Het was moeilijk rechtuit te fietsen omdat de voorkant ergens anders naar toe wilde als de achterkant.
^^^ Ik houd wel van het gevoel van souplesse dat zo'n bewegelijk damesframe geeft, al zal bagage van enige omvang achterop icm een stuurtas teveel van het goede worden. Maar zulke fietsen zijn toch meer bedoeld voor een leuk ommetje met een reserve krentenbol en een halve liter water.
DSC_6444_1.JPG
Deze dame is anders met zo'n krentenbol fiets en volle bepakking mooi maar naar Santiago gefietst.
Deze krentenbol fiets is qua stabiliteit echt niet te vergelijken met de swabberpeugeots uit de vorige eeuw.