Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere tijden - special over de fiets in Nederland - Forum Wereldfietser

Andere tijden - special over de fiets in Nederland

A.s. maandag 20 juni op NPO 2:
Andere Tijden - fiets.jpg
Jan
Over 3 minuten dus.
Kijken er nog mensen een niet-live event op televisie volgens een programma? Dat is toch iets van ... Andere tijden 😉
Ha, was mooi. Beelden uit de oude doos en nog veel meer. Dank voor de tip!
willem.m schreef:
ma 20 jun, 2022 20:40
Kijken er nog mensen een niet-live event op televisie volgens een programma? Dat is toch iets van ... Andere tijden 😉
Ik vind het gewoon best ASMR. :wink:
Screenshot 2022-06-20 at 22-42-30 Andere Tijden op de fiets gemist Start met kijken op NPO Start.png
"Paraat voor wellevendheid op straat!"
Aardige beelden, maar Andere Tijden is helaas niet meer zoals het was onder Hans Goedkoop.
Er ontbrak wat mij betreft inderdaad ook volledig enige vorm van samenhang, afbakening, lijn of vergelijk met heden.
Leon schreef:
ma 20 jun, 2022 22:53
Er ontbrak wat mij betreft inderdaad ook volledig enige vorm van samenhang, afbakening, lijn of vergelijk met heden.
Maar zag ik daar nou onze eigen ( ;) ) Kees Swart?

Carl
Vanmiddag heb ik dit teruggekeken. En vlak daarna nog een keer. Heel herkenbaar uit m'n jeugdjaren. De glazenwasser met z'n bakfiets met daarbovenop de ladder. De bakker met de grote voormand, de visboer, enzovoorts. Een leuk meisje dat ik in een discotheek had ontmoet, achterop mijn fiets naar haar huis gebracht. En zo meer. Die politieagent met het opklapbare STOP-bord op een Amsterdams kruispunt. Toen was Nederland nog echt Nederland. Weemoed.
Ik schoot van m'n bank overeind bij het herkennen van de jeugdherberg van Blaricum, dat mooie grote huis met rieten dak. Binnen werd er aan corvee gedaan tussen de stapelbedden.
M'n ouders waren in die tijd goed bevriend met de beheerders Richter van deze JH. Ik ging soms met m'n vader mee daarheen als er iets leuks op het programma stond zoals volksdansen. Vader kon goed pianospelen. Ik was 4 of 5 jaar oud. De "jeugdherberg" werd mij werkelijk met de paplepel ingegoten. Ook tijdens de schoolreizen. Zoals in Middelburg en Terschelling.
Helaas is de JH. van Blaricum op 30 maart 1971 afgebrand, doodzonde. Ik ging de volgende dag foto's maken en na het ontwikkelen daarvan ging ik dit onaangename nieuws aan m'n moeder vertellen, die terminaal ziek in het Amsterdamse VU-ziekenhuis lag. Enige weken later is zij overleden. Zij had nog in 1968 aangedrongen om lid van de NJHC te worden. Tot vandaag de dag nog en daar ben ik trots op.
JH. Zonnehoeve na brand van 30 maart 1971.jpg
Kan de vereniging alsjeblieft een lobby opzetten voor een Andere tijden - Martin special? Dat zal ongetwijfeld legendarische televisie opleveren.
Martin E. van Doornik schreef:
di 21 jun, 2022 15:49
Toen was Nederland nog echt Nederland.
Mooi verhaal Martin, naar hier vlieg je uit de bocht. Mijn moeder zou juist jouw Nederland schandelijk noemen en het hare het echte. Jij leefde al in een land met auto's, vreselijk!
Haar moeder zou hetzelfde zeggen over mijn moeder. Zij leefde al in een land met fietsen! Paarden, dat zou het echte Nederland zijn!
Zo is er altijd wat.
Ik lees dat Martin eigenlijk alleen maar schreef dat destijds Nederland nog Nederland was. En daar is geen woord van gelogen.
Hij ontkent toch niet dat Nederland daarná een enorme “cultuurverrijking” heeft doorgemaakt?
Je kunt er vanalles in lezen maar ik vermoed dat Martin meer bedoelde dan er letterlijk stond.
Een semantische discussie voeren over een mogelijke bijbedoeling van één korte zin in een prima bijdrage van Martin vind ik onnodig.