Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (sub)categorie (Extreem) licht reizen. Fiets + uitrusting - Forum Wereldfietser

(sub)categorie (Extreem) licht reizen. Fiets + uitrusting

idee:
een speciale (sub)categorie voor (extreem) licht fietsreizen.

Het valt me telkens weer op dat er een groep forumleden is, die zich intensief bezig houden met zo licht mogelijk reizen.
Met de opkomst van 'Bikepacking' lijkt die groep alleen maar groter te worden.

Dit 'licht reizen' heeft betrekking op zowel het gewicht van de fiets, als op (vooral) de uitrusting.
Want op het gebied van bagage valt nu eenmaal veruit de grootste winst te behalen.

Een aparte categorie heeft als (extra) voordeel dat discussies wat cleaner blijven:
daar waar voor de één het gewicht van levensbelang lijkt,
daar staat het voor de ander helemaal onderaan in de prioriteitenlijst.


ps
ik ben zelf verre van een lichtgewicht-reiziger. Maar lees er vreemd genoeg wél graag over....
mikefiets schreef:
wo 15 jun, 2022 12:21
ik ben zelf verre van een lichtgewicht-reiziger. Maar lees er vreemd genoeg wél graag over....
Voor mezelf kan ik dit ook beamen :)
Volgens mij zijn er maar een paar actieve forumleden voortdurend op zoek naar nieuwe, nóg betere en nóg lichtere spulletjes. Alsof dat materiaal het doel is en de fietstocht slechts de aanleiding. Hen via een subforum een apart podium geven leidt waarschijnlijk vooral tot bevestigende reacties in de eigen bubbel.

Tijdens het Berggeitenpinksterweekend was ik blij verrast te zien dat de meer dan twintig deelnemers respectvol met elkaar omgingen - of ze nou veel bij zich hadden of juist weinig. Dat maakte voor de sfeer geen bal uit. En op een enkeling met Expedmatproblemen na hebben alle deelnemers de eindstreep gehaald.
Voor mij persoonlijk hoeft het niet perse superlicht te zijn, vond zelfopblaasbaar matje veel beter liggen als de super lichtgewicht lucht matjes, wat wel vaak zo is is dat artikelen die wat lichter zijn zoals een slaapzak vaak minder volume hebben….dat maakt voor mij dan wel een positief verschil…maar er spelen ook andere dingen zoals waarvan is het gemaakt etc..maar dat is weer een andere discussie.
Ik ben niet van de Vereniging en dus telt mijn mening niet mee. Maar mezelf zijnde, geef ik ze toch. Ik heb intussen drie van de ultralight tochten gemaakt met de racefiets, altijd op asfalt.

Om te beginnen, dit: rijden zonder klassieke tassen is voor mij niet automatisch ultralight, allesbehalve zelfs.

Verder verschilt het wat mij betreft niet zoveel van gewone fietsreizen, al zijn sommige dingen anders:
- je legt op een dag doorgaans meer of veel meer afstand af;
- het fietst fijner dan op een normale trekkingfiets met een normale lading;
- je hebt minder comfort.

Ik had bijvoorbeeld maar één paar schoenen bij. Geen slippers etc. Een tarp heeft minder comfort dan een tent, maar is niet noodzakelijk vreselijk oncomfortabel. Met mijn Esbit mini-komfoor kon ik een kop water koken, maar een maaltijd klaarmaken, nee, dat niet. Enzovoort.

Intuïtief ben ik het eens met willem.m. Aangezien er verder niet veel te vertellen valt over ultralight fietsreizen, is de kans groot dat er hoofdzakelijk gepraat wordt over tassen en ander materiaal (en misschien over de recordafstanden die gehaald werden). Dat is inderdaad eerder een niche-onderwerp.

Anderzijds: je kunt maar interesse wekken voor De Wereldfietser, nieuwe doelgroepen aanboren etc. Dat kan interessant zijn.
Ik ben eigenlijk vooral fan van minder subfora, waar ze dan ook over gaan.

;)
Ik ben totaal geen lichte reiziger en lees er ook nooit over. Het materiaal is toch veel te suur voor mij :lol: :roll:

Vind het ook niet erg om meer gewicht bij te hebben. Kan het voorlopig nog makkelijk verdragen. En met 2 kinderen zit extreem ligt reizen er toch niet in 8)