Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum snelheid fietspad - Forum Wereldfietser

maximum snelheid fietspad

Daar is 'ie weer, de roep om een snelheidslimiet op het fietspad. Ik denk er het mijne van.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dam-ebikes
Grandonneur schreef:
ma 30 mei, 2022 22:36
Ik denk er het mijne van.
En dat is?
De inkt is nog niet opgedroogd om iedere fietspad gebruiker aan een helm te helpen, en de volgende maatregel wordt alweer gelanceerd.

Interessant is dat elke dag 15 mensen doodgaan door een huiselijk ongeval, zoals van een trap vallen.
Helft van alle ongevallen thuis gebeurt door een val bij ouderen thuis.
https://samenwerken.langzultuwonen.nl/v ... fers-2017/

Een onderzoekraad vind het al veel als jaarlijks gemiddeld 11 mensen op onbeveiligde spoorwegoverweg dood gaan. En wil dat dit aantal terug gedrongen wordt.
Ik vraag me dan af of dit het einde betekend van fijne gladde asfaltpaden en het begin van verkeersdrempels en chicanes?

Net zoals bij autoverkeer moet de weg/het pad wel "afdwingen", snelheid handhaven doet de politie meer zeer beperkt.
joukon schreef:
ma 30 mei, 2022 23:25
Interessant is dat elke dag 15 mensen doodgaan door een huiselijk ongeval, zoals van een trap vallen.
Helft van alle ongevallen thuis gebeurt door een val bij ouderen thuis.
https://samenwerken.langzultuwonen.nl/v ... fers-2017/

Een onderzoekraad vind het al veel als jaarlijks gemiddeld 11 mensen op onbeveiligde spoorwegoverweg dood gaan. En wil dat dit aantal terug gedrongen wordt.
Je eerste punt is een in mijn ogen terechte constatering.
Neemt niet weg dat je in het verkeer het aantal ongevallen drastich kunt verminderen door de snelheidsverschillen te reduceren.
Dat van de onbewaakte spoorwegovergangen is 'hors categorie' en terecht om die op te heffen.
Een trein heeft een te lange remweg om te spelen met vuur door die onbewaakte overwegen te laten bestaan. (bij autosnelwegen met ongelijkvloerse kruisingen hebben ze het kruisend verkeer ook weggenomen)
Een maximumsnelheid op fietspaden lijkt mij onmogelijk te handhaven. Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u, daarmee wordt het snelheidsverschil tussen het overgrote deel van de fietsers al een stuk kleiner. En als bonus om dat dan alleen binnen de bebouwde kom te doen of zelfs alleen in bepaalde drukke gebieden. Daar buiten lijkt het met toch geen groot issue.

Een andere optie is om de infrastructuur aan te passen. In Utrecht zie ik steeds meer fietsstraten verschijnen op drukke fietsroutes, die extra ruimte maakt het snelheidsverschil stukken minder problematisch.
ThomasG schreef:
ma 30 mei, 2022 23:39
Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u, daarmee wordt het snelheidsverschil tussen het overgrote deel van de fietsers al een stuk kleiner.
Hartstikke leuk idee, het had dan alleen eerder gedaan moeten worden, voordat Europa overstroomd werd met e-bikes. Nu is het simpelweg te laat. Niet meer te handhaven als je dat nu pas zou veranderen.

Al die electrische bezorgfietsen die na een kleine modificatie geen meetrappen meer nodig hebben blijven gewoon. Net als al die rare electrische stepjes die alleen 'op eigen terrein' gebruikt mogen worden. Electrische deelscooters waar men met veertien jaar oud met het abonnement van het meerderjarige neefje op de telefoon incheckt en wegrijdt. Men gaat er gewoon mee door. En als je 'm zat bent zet je zo'n deelscooter midden op straat neer. Liefst samen met vele soortgenoten. Rolstoel? Brandweer? Ambulance? Jammer dan.

En dan nog eens al die weggebruikers die de smartphone als hoofdzaak zien en de verkeersdeelname als bijzaak....

Ik snap dat pleidooi voor die fietshelm wel. En table-tops en drop-offs op een fietspad als hindernissen, ik ben voor! ;)
Poppink schreef:
ma 30 mei, 2022 23:04
Grandonneur schreef:
ma 30 mei, 2022 22:36
Ik denk er het mijne van.
En dat is?
Ik denk a) dat een maximum snelheid op het fietspad op geen enkele manier een oplossing is voor het probleem. Daarnaast b) dat een maximum snelheid op het fietspad een beperking oplegt juist aan diegenen die wel op een normale manier op een normale fiets met een normale snelheid gebruik willen maken van het fietspad.

Nog even los van alle mogelijke praktische hordes van zo'n plan.

Verder ga ik mee mee Jurr :) : maak de fietspaden onverhard. Halfverhard (gravel) mag ook. De overheden gooien tientallen miljoenen in subsidies en projecten om tuintjes minder verhard te krijgen, begin bij jezelf.
Ik krijg niet de indruk dat de deskundigen die in het artikel voorstander zijn wel eens buiten het fietscentrum van de grote steden komen.
daulagari schreef:
ma 30 mei, 2022 23:28
Ik vraag me dan af of dit het einde betekent van fijne gladde asfaltpaden en het begin van verkeersdrempels en chicanes?
Zoals gewoonlijk is Belgie lichtjaren voor wat betreft fietspadtechnologie en het vond er niet beter op om langs het lange jaagpad langs de Schelde elke kilometer een portie ribbelstroken aan te leggen om de al-te-hitsige wielertoeristen aan de maximumsnelheid van 30km/u te houden.

Vijf dagen later kwam de minister even checken of het misschien toch niet zo een efficiënt ontwerp was zoals haar ter ore was gekomen. Het bleek inderdaad helemaal niet te werken.

Ondertussen zijn we 9 jaar verder. En de ribbelstroken liggen er nog steeds... maar het is wel al eens 'bekeken'. Ze zijn nu 30 cm ingekort langs beide kanten zodat je 'erlangs kan'. En toch hou ik van Belgie. Misschien zelfs net daarom, we willen het zo goed doen en zijn daarin zo onbeholpen, dat is toch vertederend, niet? :-)
ThomasG schreef:
ma 30 mei, 2022 23:39
Een maximumsnelheid op fietspaden lijkt mij onmogelijk te handhaven. Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u,
De grootste ellende komt tegenwoordig van de opvoerkitjes voor e-bikes waardoor die makkelijk richting de 35 km/h kunnen. Vooral de jeugd loopt daar enorm warm voor.

Opvoerkitjes die gewoon legaal verkocht mogen worden. Je mag ze alleen niet monteren :roll:
De oude Flyer fietsen hoefde je niet eens op te voeren, maar deden nog gewoon mee tot hogere snelheden. Nog drie accu's mee leeg gereden om de capaciteit van de 3 accu's te testen en daarna de Rohloff eruit om in m'n Kona te gaan, en met een Alfine weer weg die Flyer richting een handelaar. Tot zover mijn e-bike carrière. ;)
Fedor schreef:
di 31 mei, 2022 11:00
Opvoerkitjes die gewoon legaal verkocht mogen worden. Je mag ze alleen niet monteren :roll:
Pas nog in een of ander nieuwsprogramma: e-bikes opvoeren is volkomen legaal. Het rijden erop daarna niet meer, maar ja…

Wat betreft het eerder geopperde idee:
Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u
Hoe ga je dat doen? Zorgen dat de fiets automatisch gaat remmen bij 20 km/u?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 31 mei, 2022 11:57

Wat betreft het eerder geopperde idee:
Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u
Hoe ga je dat doen? Zorgen dat de fiets automatisch gaat remmen bij 20 km/u?

Groetjes,

Carl
Zeker niet zorgen dat de fiets gaat remmen, dat gaat alleen maar ongelukken geven. Maar als de trapondersteuning wegvalt bij 20km/u (ipv 25km/u zoals nu) dan zullen deze fietsen effectief ook niet harder dan 20km/u rijden.
Precies, de fiets gewoon zo lomp en zwaar bouwen dat de doelgroep 'm niet op eigen kracht boven de 20 km/u krijgt :D
In het artikel wordt weliswaar een maximumsnelheid voor het fietspad aanbevolen.
Maar er wordt ook geopperd om de fietsers die sneller willen fietsen, naar de rijbaan te verwijzen. Zodra de maximumsnelheid op de rijbaan naar 30 km/uur is teruggebracht.

Dat is principieel andere koek dan het afremmen van de ebike.
Ik vind dat de snelle fiets bestaansrecht heeft.
Voor alle mensen die verder dan 10 km van hun werk wonen.
ThomasG schreef:
di 31 mei, 2022 12:07
Maar als de trapondersteuning wegvalt bij 20km/u (ipv 25km/u zoals nu) dan zullen deze fietsen effectief ook niet harder dan 20km/u rijden.
Hee, ik lees hier op het forum juist steeds dat rijden op een e-bike wel degelijk inspanning vereist en de berijders ook boven de ondersteunde snelheid wel echt trappen. 😇

Groetjes,

Carl
En terecht, zo'n maximum snelheid! Ik stel gelijk voor om dit gelijk samen met de helmplicht in te voeren, en doe dan ook gelijk zijwieltjes!

Dat zal ze leren die ubersnelle maniakale brokkenpiloten!

8)
Er bevinden zich bijv. in de fietspaden van de Prinsessenweg in stad Groningen een soort omgekeerde verkeersdrempels, als het ware in een V-vorm verdiept in het wegdek. Geheel in beton uitgevoerd. Wel snelheidsremmend maar niet hinderlijk als de "bolle" drempels. Kijk maar eens op Google streetview, ja nu gevonden (internet in m'n Zweedse huis was onderbroken) https://www.google.nl/maps/@53.2214562, ... 384!8i8192.
Ik noem dit vastlopen in oeverloze systeemautistische regelzucht op de vierkante millimeter.
Richt de weg gewoon in als 1 rijbaan met fietstroken of inderdaad als 30km/h fietsstraat, en je hebt dit hele probleem met verschillende snelheden niet, en ook geen snelheidslimiet onder de 30 nodig.