Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsend reclame maken - Forum Wereldfietser

Fietsend reclame maken

Ik heb even na zitten denken over hoe ik mijn langere fietsreis zou kunnen financieren, en toen kwam het volgende ( wellicht niet zo realistische) idee in me op: bedrijven zoeken die mij willen betalen om al fietsend reclame voor ze te maken: bijvoorbeeld door hun logo op mijn fietstassen te laten drukken, of op m'n fietsshirt, of een grote vlag achterop de fiets :lol:

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of ook wel eens over na gedacht? :P Ik verwacht niet dat bedrijven bereid zullen zijn (behalve misschien bedrijven van familie/kennissen), maar anders zou het toch een mooi makkelijke manier zijn om wat bij te verdienen :wink:


(Context: mijn plan is om volgend jaar na mijn afstuderen voor een aantal maanden door Europa te reizen. Met mijn bijbaan verdien ik te weinig om te sparen (en ook nog eens een dikke studieschuld) en het idee van (online) werken tijdens de reis spreekt mij totaal niet aan omdat dat me te veel beperkt, terwijl ik dat vrijheidsgevoel nou juist zo leuk vind aan fietsreizen)
Vrijwel alle bedrijven die iets maken zetten toch al hun logo op hun spullen?
Bij Rose.nl - een gerenommeerde maar traag leverende want in Duitsland fietsenwinkel - hebben ze daarbij ook spullen waar hun logo extra groot op staat. Die zijn dan wat goedkoper.
Wat jij nu als idee opwerpt, doen influencers ook. Maar om een of andere reden hebben die influencers een groot aantal volgers, die de geshowde spulletjes graag willen kopen. Bedrijven hebben speciale afdelingen om influencers te bestoken met aanbiedingen. De bedrijven komen naar de influencers toe, niet andersom. Dus mijn tip is om te proberen om influencer met flink veel volgers op Instagram of TikTok te worden. Ik heb alleen geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
Een andere, realischer tip is om toch om wat geduld te hebben, flink te sparen en dan op reis te gaan. Zo heel veel geld heb je eigenlijk niet nodig als je een goede tweedehands fiets koopt en onderweg kampeert of in goedkope landen hotelletjes neemt.
Je zou ook nog kunnen proberen je te laten sponsoren voor een goed doel (elke kilometer een euro voor een enge ziekte), maar dat vind ik zelf een heel merkwaardige manier van doen, je kan beter rechtstreeks voor dat goede doel gaan werken of er geld aan geven dan flierefluitend een beetje rond te gaan fietsen en je vrienden en kennissen voor het blok te zetten omdat ze zich verplicht voelen jouw vakantie te sponsoren.
peter de rijk schreef:
di 26 apr, 2022 16:43
...
Je zou ook nog kunnen proberen je te laten sponsoren voor een goed doel (elke kilometer een euro voor een enge ziekte), maar dat vind ik zelf een heel merkwaardige manier van doen, je kan beter rechtstreeks voor dat goede doel gaan werken of er geld aan geven dan flierefluitend een beetje rond te gaan fietsen en je vrienden en kennissen voor het blok te zetten omdat ze zich verplicht voelen jouw vakantie te sponsoren.
Is misschien off-topic maar ik had dit niet beter kunnen formuleren!
Beetje afhankelijk van je studie natuurlijk, maar gezien de idiote krapte op de arbeidsmarkt liggen de banen zelfs al tijdens je studie voor het oprapen. Doe dat effe eerst en je kunt al rap vrij en onafhankelijk op pad.

Plan B: vestig je als journalist, verzin een relevant reisdoel en schrijf een fonds aan voor subsidie.
Ik ben het eens met de suggestie van eerst zelf voldoende geld verdienen.

Heb je al eens gekeken of je studentassistent kunt worden? Uit eigen ervaring weet ik dat dat erg goed verdient. Dankzij enkele beleidsinterventies van onze overheid en schaarste op de arbeidsmarkt voor wetenschappelijk personeel hebben sommige universiteiten momenteel veel extra handjes nodig.
Ik denk dat je in een carrièrewens als influmensje je waarschijnlijk eerst een stukje zelf zult moeten investeren alvorens er wat geld aan te verdienen zal zijn.

Als je na drie maanden terugkomt met heimwee, je een hekel blijkt te hebben aan fietsen in de regen, de liefde van je leven al na 4 landen tegenkomt en daar blijft, of misschien wel helemaal niet regelmatig leuk kunt schrijven en/of foto's maken.... dan worden bedrijven vast minder enthousiast.

Maar als je eenmaal al een tijdje onderweg bent geweest en je een significant grotere groep volgers aan je hebt weten te binden dan je buurvrouw, je oud-klasgenoten en de beste vriendin van je moeder... dan wordt men vast enthousiaster.

Verwacht dat enthousiasme dan hier op het forum echter niet meer, want als hier blijkt dat je je eigen fiets niet gekocht hebt dan word je door vele forummembers het liefst met pek en veren weggejaagd.
Jurr schreef:
di 26 apr, 2022 17:55
Ik denk dat je in een carrièrewens als influmensje je waarschijnlijk eerst een stukje zelf zult moeten investeren alvorens er wat geld aan te verdienen zal zijn.
Dat begint al bij een uitgebreide foto-/video-/drone-uitrusting (die je dan ook mee moet sjouwen) want de gemiddelde sponsor wordt niet blij van alleen telefoonselfies op een fietsreis ;)
fietsmaartje schreef:
di 26 apr, 2022 15:55
maar anders zou het toch een mooi makkelijke manier zijn om wat bij te verdienen :wink:
Deze zin dan heb je een totaal verkeerd beeld van geld verdienen. Mijn werkgever die al sinds 2005 mijn werkgever niet meer is en ik door de staat wordt verzorgd, had veel tegeltjes wijsheid. Een daarvan was "geld verdienen het moeilijkste wat er is".
peter de rijk schreef:
di 26 apr, 2022 16:43
Wat jij nu als idee opwerpt, doen influencers ook. Maar om een of andere reden hebben die influencers een groot aantal volgers, die de geshowde spulletjes graag willen kopen. Bedrijven hebben speciale afdelingen om influencers te bestoken met aanbiedingen. De bedrijven komen naar de influencers toe, niet andersom. Dus mijn tip is om te proberen om influencer met flink veel volgers op Instagram of TikTok te worden. Ik heb alleen geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
Ja precies, alleen ik bedoel het niet helemaal op de influencer manier, dus niet dat ik per se ortlieb ga promoten o.d., maar het zou dan elk bedrijf kunnen zijn waarvan ik enkel een vlag van op m'n fiets heb :lol: . Echt influencen is me ook weer te veel van het goeie (en dat is vaak ook echt een baan baan)..
peter de rijk schreef:
di 26 apr, 2022 16:43
Zo heel veel geld heb je eigenlijk niet nodig als je een goede tweedehands fiets koopt en onderweg kampeert of in goedkope landen hotelletjes neemt.
Klopt, heb een prima uitrusting en wil ook gaan overnachten met warmshowers etc!
peter de rijk schreef:
di 26 apr, 2022 16:43
Je zou ook nog kunnen proberen je te laten sponsoren voor een goed doel (elke kilometer een euro voor een enge ziekte), maar dat vind ik zelf een heel merkwaardige manier van doen, je kan beter rechtstreeks voor dat goede doel gaan werken of er geld aan geven dan flierefluitend een beetje rond te gaan fietsen en je vrienden en kennissen voor het blok te zetten omdat ze zich verplicht voelen jouw vakantie te sponsoren.
Ben ik het volledig mee eens :lol:
Ik merk dat jullie mijn post iets te serieus nemen :lol: . Ik was vooral benieuwd of iemand dit wel eens heeft gedaan. En ik bedoel het niet op de influencer manier, maar enkel dat je fiets dan dient als een reclame uithangbord (gewoon met een vlag achterop) :P.

En voor de mensen die zeggen dat ik gewoon een baan moet zoeken: ik loop drie dagen in de week stage (zonder vergoeding) en werk twee dagen in de week (minimum loon) en de weekenden hou ik vrij om te fietsen :wink: . Dus ik kan niet zoveel sparen helaas! Maar gelukkig kan fietsen lekker lowbudget in principe
Misschien kun je wel geld verdienen door met een vlag of met een grote aanhanger met een bord er op te gaan fietsen, maar dan zul je denk ik wel in dichtbevolkt gebied - de grote stad -moeten fietsen waar de klanten zijn. Op reis heeft het denk ik erg weinig zin.

Misschien als je belooft dat je het de hele reis draagt dat je dit shirt goedkoper krijgt:
Afbeelding
Alleen shirtsponsoring zal weinig meer opleveren dan een gratis shirt :lol:

Serieus vlogger/influencerschap vereist een videogeniek hoofd, en heel veel werk.
Leuk shirt je, van wol zeker, je maakt alleen reclame mee voor mensen die weten waar de naam vandaan komt.
Als zo'n wielershirt voor de helft van de gangbare prijs van een goed shirt in de winkel hangt, ben ik koopman.
Gratis bij de fiets zou ik het ook dragen.
Maar de gangbare prijs betalen en dus gratis reclame maken, aan me nooit nooit.

De 3 Belgen die Dwars door de Lage Landen lopen hebben waarschijnlijk een aardige vergoeding van de leverancier van de zaken die ze om hun lichaam hebben hangen. Geen idee waar ze af en toe in overnachten.

Maar goed dan heb je enig idee hoe het werkt.
Marco Meijerink heeft de meeste ervaring hier met dat onderwerp. Ik zou hem een berichtje.sturen.