Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cognitief herstructureren (bij bijv. tegenwind) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cognitief herstructureren (bij bijv. tegenwind)

Wat doen we onszelf aan? 😈
Ik fiets dan ook graag bij temperaturen van 30+ graden (35 à 40° mag ook); dan is tegenwind juist weer je vriend, want geeft afkoeling. :D

@LHTJoost: overigens begint dit draadje met een verwijzing naar jouw bericht over tegenwind.
Ik heb alleen gelezen dat "de beloofde meewind achterwege bleef"; heb je elders ervaringen van je reis opgeschreven? Ben wel benieuwd hoe het je vergaat.
Van tegen windtegen wordt je sterk. Daarom veel gebruikt om te trainen.
In ons vlakke land is de wind een goed alternatief om het vermogen van mij zelf te trainen voor het bergop fietsen.
Ik had hier vlakbij een mooie rustige weg vaak de wind pal tegen en maakte dan een heen en weertje.
Volle bak heen, omkeren, uitbollen wind mee de hartslag laten zaken en weer omkeren.
Dat alles voor mijn vakantie fietsen. Ik genoot drie keer, de inspanning om ook zo hoog als mogelijk voorbij de bomengrens te komen,
daar voorbij voel je het machtige van de natuur.
En dan, indien het mogelijk, het ultieme, koffie in de zon, opdrogen en daarna afdalen heerlijk om op die manier weer op de camping terug te komen.

Een dag wind tegen te kunnen accepteren, maak van je vijand je vriend door hem vooraf te gebruiken met vermogen
te trainen.
WimB schreef:
wo 27 apr, 2022 13:56
tegen windtegen wordt je sterk.
Ik had hier ...de wind pal tegen...
Volle bak heen, omkeren, uitbollen wind mee de hartslag laten zaken en weer omkeren.
Ik genoot drie keer,
Ik heb net een tochtje in een soort driehoek gemaakt en genoot vijf keer, maar anders:
Het eerste stuk ging door het dal en bos dus er was geen wind.
De klim ging door het bos dus er was geen wind.
Daarna een vlak stuk met wind opzij dus niks aan de hand.
Daarna omlaag met wind van achteren, dus genieten.
Op het laatst nog een flink stuk naar huis met de wind mee, dus heerlijk.
het doet me denken aan 'accepteren', (en da's wat anders dan er in berusten.) en ik sluit me aan bij de sprekers die zeggen: fiets jezelf niet in puin want d's ongezond.

een keer diep zuchten of zelfs 'de catechismus aanroepen' (zo noemde mijn vader dat :D ) is ook een optie... 8)

je kunt de tegenwind ook omarmen, maar pas op want dan fiets je met losse handen :shock: :wink:
Tegenwind, helling of andere versnelling, het grootste verzet zit in mezelf.
Flix schreef:
wo 27 apr, 2022 11:32
@LHTJoost: overigens begint dit draadje met een verwijzing naar jouw bericht over tegenwind.
Ik heb alleen gelezen dat "de beloofde meewind achterwege bleef"; heb je elders ervaringen van je reis opgeschreven? Ben wel benieuwd hoe het je vergaat.
Dat kan zeker. Leuk. Pb gestuurd.

(Inmiddels dagje wind mee gehad)
In mijn gids van de Franse Kanaalroute schrijf ik: ‘Wie de route in de beschreven richting fietst, heeft met de overheersende westenwinden een grote kans op wind in de rug’. Hoewel dit feitelijk juist is, krijg daar wel eens een sarcastische opmerking over. Nu ervaar ik zelf dat het weer wekenlang afwijkt van het gemiddelde. Vandaag fiets ik met een frisse tegenwind langs de Normandische landingsstranden. Tussen die stranden gaat mijn route meestal over binnenwegen met veel heggen en struiken. De bewegwijzerde Vélomaritime, die ik nu onderzoek, maakt vaker gebruik van nieuwe, windgevoelige paden langs de kust. Zal ik mijn route hier aanpassen of bij het oude laten? Enfin, in juni 1944 was het weer hier een stuk slechter. Vergeleken met die landingstroepen heb ik een luxeprobleem…
Leon schreef:
wo 27 apr, 2022 16:02
WimB schreef:
wo 27 apr, 2022 13:56
tegen windtegen wordt je sterk.
Ik had hier ...de wind pal tegen...
Volle bak heen, omkeren, uitbollen wind mee de hartslag laten zaken en weer omkeren.
Ik genoot drie keer,
Ik heb net een tochtje in een soort driehoek gemaakt en genoot vijf keer, maar anders:
Het eerste stuk ging door het dal en bos dus er was geen wind.
De klim ging door het bos dus er was geen wind.
Daarna een vlak stuk met wind opzij dus niks aan de hand.
Daarna omlaag met wind van achteren, dus genieten.
Op het laatst nog een flink stuk naar huis met de wind mee, dus heerlijk.
Als gravelbiker zal je toch ook vermogen moeten hebben om de lol er in te houden. Of zie ik dat verkeerd.
Jij woont in een gebied waar genoeg klimmetjes zijn.
Ik moet het met de Haringvlietbrug doen daarvoor moet ik dan minstens twee keer een 1/2 uur kou lijden. Bossen in de Hoeks-Waard?
WimB schreef:
do 28 apr, 2022 11:11
Als gravelbiker zal je toch ook vermogen moeten hebben om de lol er in te houden. Of zie ik dat verkeerd.
Jij woont in een gebied waar genoeg klimmetjes zijn.
Ik heb genoeg versnellingen op mijn fiets waarmee ik als het nodig is ook langzaam omhoog kan. Er zijn hier wel veel klimmetjes maar de meesten zijn toch niet echt steil.
Het verschil tussen een slechte conditie en een goede is vaak een verschil van met 5 km/u omhoog of met 8 km/u. Dat is immers 60% sneller en kost (bij die snelheden) dus ook vrijwel 60% meer vermogen, wat een gigantisch verschil is. Voor een wedstrijd - doe ik niet - is dit verschil dodelijk. Maar in je eentje? Ach.
Theo B schreef:
di 26 apr, 2022 20:36
Ik ben ook veel meer een berg-fan dan een tegenwind-fan.
Ik ook zeker. Tegen een berg moet je op om aan de andere kant te komen, of om van de natuur te genieten. Maar tegen de wind in fietsen is zinloos, want je kunt ook wachten totdat de wind is gaan liggen.

Ik ben het overigens erg eens met het doel van de topic starter. Ik ga vaak vloekend en tierend tegen de wind in ('k%$wind'). Ongemerkt trap je harder dan je eigenlijk kunt, daardoor kom je stuk te zitten en dan wordt het nog ellendiger. Maar soms weet ik de mindset te vinden om het als een spel te zien, het gevecht met de wind. Dat lukt vooral als ik redelijk in conditie ben en dan kan ik er zelfs echt van genieten. Oftewel, mijn ervaring is ook dat het vervelende van tegenwind tussen de oren zit en dat een tegenwindrit juist leuk kan zijn met de juiste mindset. Zelfs in de regen fietsen kan ik soms leuk vinden als ik de juiste mindset weet te vinden.

Ergo, ik neem dit mee de volgende keer dat ik weer tegen de wind in mag (en niet met de Stromer ben, dan gooi je hem gewoon op standje Turbo).
WimB schreef:
do 28 apr, 2022 11:11
Bossen in de Hoeks-Waard?
Ja hoor Wim, er zijn twee bossen in de hoeksewaard, het zuid-beijerlandse bos en het heinenoordse bos :)
Dan vergeet je nog het Piershilse bos : :wink:
Je moet in die HW-se bossen niet te langzaam met je ogen knipperen, anders loop je het risico dat je ze mist. ;-)
keesswart schreef:
do 28 apr, 2022 10:35
In mijn gids van de Franse Kanaalroute schrijf ik: ‘Wie de route in de beschreven richting fietst, heeft met de overheersende westenwinden een grote kans op wind in de rug’. Nu ervaar ik zelf dat het weer wekenlang afwijkt van het gemiddelde.
Dat valt mee. Gemiddeld, over een jaar genomen, hebben we idd een W, ZW stroming. Echter, in het voorjaar -nu dus- is de z.g. Noordoostblokkade heel gewoon. Een stevig en stabiel hogeluchtdruk gebied boven Scandinavië geeft wekenlang bij ons droge, heldere en koude lucht met een Noordelijke tot Oostelijke stroming. Door die droge lucht veel zon, waardoor de temperaturen toch aangenaam kunnen zijn. Soms ook wel een erg schrale wind.
Zit je dan in Zuid Europa dan heb je juist meestal pech. Het Genua-laag is dan actief en geeft slecht weer (koud en nat) in Spanje, Zuid-Frankrijk en Italië.

Dus iig deze weken geen afwijking van het gemiddelde.
ik had dit draadje al gelezen toen we afgelopen donderdag de Hel van het Noorden fietsten,
van Franeker naar Dokkum (via Holwerd onderdeel van de langzame fiets Elfstedentocht). ruim 70km met BFT4 continue tegen en 12 graden die ijzig aanvoelde. Bij uitzondering soms een adempauze van BFT3 of zelfs een paar honderd meter wind mee, maar die waren van korte duur.

Het komt zoals het komt, de snelheid ging omlaag naar 11 soms 10km/u. dat het geen windvlagen waren maar continue wind hielp ook. Op één na waren alle koffiemogelijkheden gesloten. Daar waar we wel iets konden drinken werd ook dankbaar gebruik gemaakt van de aangestoken houtkachel. We moesten echt opwarmen. misschien fietste we wel te langzaam om warm te blijven.....

Ja aan het eind was de dag waren we moe, maar geen moment stuk gezeten. een rondje om de kerk in Dokkum hebben we maar overgeslagen, Die reden we al eens eerder. Bij het Keerpunt op de Vleesmarkt als beloning onder toeziend oog van Reinier Paping vroeg in slaap gevallen om de volgende dag de 75km naar Workum met BFT4 in de rug verder te fietsen :D.
jasmon schreef:
za 30 apr, 2022 09:18
We moesten echt opwarmen. misschien fietste we wel te langzaam om warm te blijven.....
Waar zou je de warmte vandaan moeten halen. Bij het fietsen is de afkoeling van je lichaam behoorlijk groot.
Het lichaam moet zich zelf ook, zonder inspanning, warm kunnen houden. Door de werking van je spieren wordt je lichaam warmer. Te weinig energie voor je spieren dan gaat het licht vanzelf uit.
Vraag me af als je met wat tegenzin toch wat extra eet onderweg zou dat niet helpen.
Het lichaam is net als een verbrandingmotor. Hij verbruikt een bepaalde hoeveelheid energie om stationair te draaien (en produceert een dienovereenkomstige hoeveeheid warmte) en verbruikt daar bovenop energie als hij arbeid moet leveren en levert die arbeid met een rendement van iets van 20, wat wil zeggen dat voor elke joule die aan de pedalen wordt geleverd er drie of vier als warmte vrijkomen, voor het grootste deel in de bovenbenen maar ook op andere plaatsen in het lichaam.

Het stationair verbruik is (als ik het goed onthouden heb) ongeveer 100 W. Aan de pedalen levert een doorsnee fietser ook iets van 100 W, wat betekent dat er 100 W + 4 x 100 W = 500 W aan warmte vrijkomen tijdens het fietsen.

Om een lichaam van 75 kilo een graadje warmer te maken heb je iets van 4 x 75 kJ = 300 kJ nodig, wat dus in (300.000 / 500 = 600 s) 10 minuten zou kunnen, ware het niet dat je normaliter op veel manieren warmte kwijt kunt raken.
Toch zijn die 10 minuten wel herkenbaar van bloedhete dagen in de zomer. Dan is warmte kwijt raken een probleem. Maar 10 minuten fietsen kan nog wel. Als je dan in 10 minuten je lichaamstemperatuur van 37 naar 38 graden brengt dan gaat je lichaam behoorlijk protesteren en maatregelen nemen. 38 graden is namelijk koorts.
robhuls schreef:
do 28 apr, 2022 14:28
Theo B schreef:
di 26 apr, 2022 20:36
Ik ben ook veel meer een berg-fan dan een tegenwind-fan.
Ik ook zeker. Tegen een berg moet je op om aan de andere kant te komen, of om van de natuur te genieten. Maar tegen de wind in fietsen is zinloos, want je kunt ook wachten totdat de wind is gaan liggen.
Zeer mee oneens. Dan had ik nu nog thuis gezeten ipv midden Polen of ik had mijn route moeten verleggen naar het westen. Best leuk om een keer een fietsreis te doen met enkel meewind maar nu wilde ik toevallig naar het oosten.
Ik vind fietsen dat cognitief herstructureren vooral erg zwaar doordat die psycholoog steeds achterop moet zitten.