Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat gaat er al het langst met je mee op fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

Wat gaat er al het langst met je mee op fietsvakantie?

Willem.m bracht me in een ander topic op een idee voor dit nieuwe topic.

Wat gaat er al het langst met je mee op fietsvakantie? Is dat misschien je hele fiets wel, of 1 specifiek onderdeel wat meerdere fietsen heeft overleefd? Die ene steeksleutel, die bidonhouder, je brander, zonnebril, koffiemok? Wat heb je al de meeste fietsvakantiekilometers met je meegenomen? Vertel!
Deze:

Afbeelding

Ik heb er zelfs twee omdat ik vroeger meerdere fietsen had (zat altijd bij de fiets) ;)

Tot voor kort was het waarschijnlijk mijn hardlooplegging die ik over de fietsbroek droeg, maar na bijna 30 jaar (gekocht in 1993) was die nu echt op.
Mijn Trangia, die ging 30 jaar geleden al met mijn ouders mee naar Santiago de Compostela.
Leuk om op te reageren.
Bij mij zijn het ook wat tools die al jaren meegaan.
Echter iets groters: ik gebruik nog steeds mijn Agu Quorum tassen van ik denk 25 jaar oud. Eerst op mijn Giant Expedition (13 jaar) en daarna en nog steeds op mijn Avaghon (inmiddels ook al 13 jaar).
Waterdichtheid is een dingetje ja, (dus veel zaken in plastic zakken verpakken) , na mijn tocht naar Berlijn verleden jaar met de nodige regen heb ik 2 spuitbussen voor waterdichtheid gekocht bij de Action en alle tassen inclusief die gele hesjes flink ingespoten. Helaas nog niet echt kunnen testen tot op dit moment, fotootje (uitsnede) van 2010 (ook tocht Berlijn) :
Agu-tassen.png
(kom nog steeds leeftijdsgenoten (tegen de 70 8) ) tegen met deze tassen).
Het oudste object dat meegaat op fietsvakantie is een Zwitsers zakmes dat ik in 1982 gekocht heb. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat mes niet op al mijn fietsvakanties bij heb gehad.
Het oudste object dat altijd is meegegaan op fietsvakantie (en op talrijke trektochten in de bergen) is een t-shirt van Patagonia. Ik denk dat ik het gekocht heb in 1999 of 2000. Nooit overtroffen, het beste zomer-t-shirt ooit gemaakt en vanzelfsprekend al lang uit het assortiment verdwenen.
Na mezelf? ;) Ook hier de trangia set, de samenstelling heeft wat gevarieerd maar de brander zelf is nog altijd geliefd. Set ook gebruikt voor wandeltochten en trektochten voordat ik fietste. Ook al heel lang mee: kompas, opinel-mesje, legerblikopener (zeer klein en compact en licht) en de laplandmok. Van de laatste zijn inmiddels wat meer kleurtjes toegevoegd.
Het 1 pitsgasbrandertje en het pannensetje (1 kleine 1 nog wat kleiner fluitketeltje en deksel).
En na de 1e succesvolle fietsvakantie ook hier de agu quorum fietstassen gekocht en nog steeds in gebruik.
En we zijn nog lang geen 70 :lol:
Tot ca. 10 jaar geleden kookte ik altijd in de Campingaz pannetjes die ik van mijn ouders heb overgenomen. Die zouden wel eens uit 1948 kunnen zijn, want toen gingen die voor het eerst op fietsvakantie.
Maar die pannetjes heb ik uit gemaksoverwegingen vervangen - geanodiseerde pannetjes koken fijner.
Sindsdien is mijn Victorinox mes uit 1988 het oudste. Dat mes gaan niet alleen op vakantie mee, maar ook op elke fietstocht in de buurt. Dat is dus iets van 5000 keer.

P.s. Ik zie nu dat Campingaz pas in 1949 werd opgericht. Daar gaat mijn vermoeden... busted.
Ook hier de pannenset , naamloos DDR setje met dat plastic riempje; 1979
Dan de slaapzak, Ultimate gekocht bij Sporthuis Haak Eindhoven , 1980
En dan de Trangia set, onverwoestbaar, Finland 1983
Groeten van Pier.
Het zakmes uit het leger van 1986
Als we samen op fietsvakantie gaan nemen we merkloze alu pannetjes uit de jaren '70 (?) mee van mijn schoonvader. (Als ik alleen ga heb ik een compacter, nieuwer setje.)

Verder is het oudste wat ik sinds 2005 standaard meeneem mijn knalgele Ortlieb tassenset. En vanaf 2007 dateert de onverwoestbare Avaghon vakantiefiets met de originele Maguraremmen (nooit kapot gegaan of bijgevuld) en R-naaf (met originele shifters).
Mijn bestek. Gekregen toen ik een padvinder-tje van twaalf jaar oud was. Het setje heeft me al 50 jaar vergezeld bij wandel- en fietstochten. Ik heb het ook een keer gebruikt als bandenlichters, toe ik mijn normale bandenlichters vergeten was.

Ook mijn Zeiss 8x20 verrekijker, die is ongeveer 40 jaar oud.


IMG_3007_new.png
Leuk idee! M'n scheerkwastje, gekocht in 1966 bij de herenkapperszaak van Smeets in Blaricum (zie foto).
Bij geen enkel fietstocht ontbrak hij. Hoewel ik nu een baard heb, wordt er langs de baard nog altijd wel geschoren. En natuurlijk mijn bekende NL-bordje, al vanaf 1973. En m'n Karrimor-zijtassen uit 1977. Maar het aller-kostbaarste bezit is m'n NJHC-trekkerskaart, met meer dan 305 stempels van jeugdherbergen vanaf 1969 op de achter elkaar geplakte vervolgvelletjes. De huidige Stayokay-card ligt er dan los bij.

Afbeelding 046-klein.jpg
M'n Rubitec handdoek. Gekocht rond 2000, die heeft al flink wat douches van dichtbij gezien!
Mijn Zwitsers zakmes, met zaag. kan me niet herinneren wanneer ik die gekocht heb, maar het was ruim voor de eeuwwisseling. Gebruik hem elke vakantie.
Een theedoek. Rood/wit. Zit samen met een schuursponsje in de Trangia. Rammelt het niet meer.
Sinds 1998 in de Trangia.
Daarvoor ook al in gebruik. Geen idee vanaf wanneer.
Ik geloof dat ie al in gebruik was tijdens het gebruik van mijn Optimus 8R in mijn wandeltochten. En dan moet ik terug naar 1980.
Gebruik?
Tafellaken, meestal dus knielaken.
Servet.
Inderdaad, theedoek.
En al die andere voorkomende zaken.
schuimen_matje.jpg
Ik denk dit schuimen matje, dat ik al zeker 20 jaar gebruik. Al weet ik niet 100% zeker of het nog precies dezelfde is.
Met gewicht van 190 gram een lichte oplossing, en, zuigt geen vocht op, super degelijk, kan niet lek, hoeft niet te worden opgeblazen of met moeite worden leeg gedrukt voor vertrek, zoals luchtmatjes.
Comfort is uiteraard minder, en ik geef toe dat ik op korte ritten steeds vaker de Thermarest meeneem. Maar op lange tochten nog steeds deze. Als je zorgt dat je op een redelijke zachte ondergrond kampeert is het comfort eigenlijk geen bezwaar. (Veel gras of bladeren, vaak voldoen de wildkampeerplekken hier het beste)
op zo’n mat kan ik niet slapen veel te hard, heb een thermarest opblaasbaar mee, net zo licht 100x comfortabeler.
Een thermarest die 190 gram weegt kan ik niet vinden. De lichtste is dacht ik iets van 350 gram en behoorlijk kwetsbaar. De mijne weegt dacht ik 780 gram.
Jan bedoelt denk ik de Thermarest Baked Air 2.0 😉