Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat gaat er al het langst met je mee op fietsvakantie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat gaat er al het langst met je mee op fietsvakantie?

Met zo'n ielig dun matje kan ik slecht slapen met de steentjes en boomwortels onder de tent, auw tijdens het fietsen op de volgende dag. Paracetamol iig meenemen. :wink:
Een setje bandenlichters uit 1984 gaat nog altijd mee.

Afbeelding

Idem dito voor deze analoge bandendrukmeter, vermoedelijk uit de jaren 1990.

Afbeelding
willem.m schreef:
do 14 apr, 2022 21:03
Jan bedoelt denk ik de Thermarest Baked Air 2.0 😉
ok. ….. ik heb hem gewogen 380 gram, is nog geen gewicht om lekker op te slapen.
is ook al +/- 10 jaar, geen problemen mee.
Hallo,
Ik heb al bijna 30 jaar dezelfde slaapzak mee, eentje van Perry.
Groet, Petra.
Ik draag al jaren op recreatieve fietstochten en fietsvakanties altijd een Sea-To-Summit Moneybelt RFID
Tijdens het fietsen op mijn rug en van de fiets draai ik hem meestal naar mijn buik en gaat mijn telefoon in het voorvak.
Verder bevat het achtervak:
Mijn sleutels
Een waterdicht mapje met mijn pasjes op creditcard formaat.
Een waterdicht mapje met wat bankbiljetten en knipkaarten voor veerponten.
Een OHTO Minimo vulpotlood.
Een Slip-N-Snip schaartje.
Een Wheelie Wrench™ Pro multitool.
Petra137 schreef:
do 14 apr, 2022 23:34
Hallo,
Ik heb al bijna 30 jaar dezelfde slaapzak mee, eentje van Perry.
Groet, Petra.
Na 30 jaar is die toch wel een keer aan vervanging toe (al veel eerder lijkt me zelf) of gebruik je het ding niet? De tijk houdt dat denk ik ook niet vol.
Het ligt er natuurlijk aan hoe vaak en lang je op reis gaat en hoe keurig stiil liggend je slaapt.
Sommige slaapzakken gaan wel erg lang mee. De bekende Pertex tijken zijn vrijwel onverslijtbaar; mits goed in elkaar gezet natuurlijk. Bij kledingstukken heb ik ook dat er zijn die in een halve zomer uit elkaar vallen en andere die ik al 20 jaar in gebruik heb, bleek en shabby zijn van zon, wasmiddel en uitwringen maar waar nog niet één naadje van los is.
Mijn synthetische Coleman slaapzak uit 2000 was na 2011 vooral z'n isolerend vermogen verloren en daarmee niet nuttig meer. Of dat voor elke synthetische slaapzak geldt, geen idee. Of verkeerd opgeborgen, continu gecomprimeerd, ik woonde toen klein. Hij ligt nog ergens in de berging zodat ik 'm kan gebruiken als zachte ondergrond tijdens het klussen, zodat het werkstuk niet gaan krassen.
_Peter_ schreef:
Petra137 schreef:
do 14 apr, 2022 23:34
Hallo,
Ik heb al bijna 30 jaar dezelfde slaapzak mee, eentje van Perry.
Groet, Petra.
Na 30 jaar is die toch wel een keer aan vervanging toe (al veel eerder lijkt me zelf) of gebruik je het ding niet? De tijk houdt dat denk ik ook niet vol.

Hallo Peter,
Nee, ik hoef 'm niet te vervangen, want hij werkt nog steeds prima. Ik heb hem al 30 jaar mee op fietsvakanties, dus ik gebruik 'het ding' dus. En de tijk houdt het prima vol. Intrigerend, dat je alles in twijfel trekt.
Groet, Petra.
bast1aan schreef:
ma 18 apr, 2022 14:40
verkeerd opgeborgen, continu gecomprimeerd
Gecomprimeerd opbergen gedurende de winter is de voornaamste doodsoorzaak van slaapzakken. Een winter is vaak genoeg.
zo'n oude slaapzak bevalt mij heel goed als voetenzak en beenwarmer/deken tijdens het thuiswerken (een The North Face Cats Meow Large uit 1986) :D
derdekeer schreef:
wo 13 apr, 2022 20:15
Het oudste object dat altijd is meegegaan op fietsvakantie (en op talrijke trektochten in de bergen) is een t-shirt van Patagonia. Ik denk dat ik het gekocht heb in 1999 of 2000. Nooit overtroffen, het beste zomer-t-shirt ooit gemaakt en vanzelfsprekend al lang uit het assortiment verdwenen.
Ik heb iets soortgelijks voor met een T-shirt van Low Alpine. Zeker 20 jaar geleden gekocht en sinds dan op al mijn vakanties (ook veel niet-fiets-vakanties) meegenomen en ook daar buiten veel gedragen. Het is moeilijk in te schatten, maar dat T-shirt moet zeker al 1000 dagen gedragen zijn en dus ook bijna even veel keren gewassen.

Het T-shirt ziet er weliswaar niet als nieuw uit, het is nog in uitstekende staat. Geen gaten, geen slijtageplekken, geen losgekomen naden, ... (In 2014 is dat merk gestopt met kleding produceren.)

Geen enkel daarna gekocht T-shirt heeft tot nu toe die kwaliteit geëvenaard.
Petra137 schreef:
ma 18 apr, 2022 14:48
_Peter_ schreef:
Petra137 schreef:
do 14 apr, 2022 23:34
Hallo,
Ik heb al bijna 30 jaar dezelfde slaapzak mee, eentje van Perry.
Groet, Petra.
Na 30 jaar is die toch wel een keer aan vervanging toe (al veel eerder lijkt me zelf) of gebruik je het ding niet? De tijk houdt dat denk ik ook niet vol.

Hallo Peter,
Nee, ik hoef 'm niet te vervangen, want hij werkt nog steeds prima. Ik heb hem al 30 jaar mee op fietsvakanties, dus ik gebruik 'het ding' dus. En de tijk houdt het prima vol. Intrigerend, dat je alles in twijfel trekt.
Groet, Petra.
Nee, eerder verbaasd dat iets zo lang mee gaat zonder aan functionaliteit in te boeten, zelfs dat de tijk nog steeds goed is na al die jaren. Al moet ik zeggen dat de dekbedovertrekken van V&D ook erg lang mee gaan (en die worden bij mij iets vaker gebruikt en gewassen)
De Pertex tijk van mijn TNF Blue Kazoo slaapzak uit ca 1993 is na zo'n periode ook nog helemaal goed. Ik heb er denk ik alles bij elkaar een jaar in geslapen, zonder binnenslaapzak. Het dons valt helaas wel snel opzij in de nacht en is dunner, dus de warmte is er wel af wat betekent dat het een zware zomerslaapzak is geworden. De zak is denk ik 6x gewassen. Daar wordt het dons weer dik van maar steeds tijdelijker.

Ik heb ook nog net zo'n Lowe shirt als Revanho. Ze zijn vast gestopt toe al hun klanten 2 shirts hadden. :cry:
Revanho schreef:
di 19 apr, 2022 17:04

Ik heb iets soortgelijks voor met een T-shirt van Lowe Alpine.
Ze hebben een periode gehad dat ze excellent spul maakten.
Mijn Lowe Alpine Cerro Torre 70 + 20 rugzak wordt dit jaar dertig en is nog bijna even goed als dertig jaar geleden.
Alleen de heupgordel is wat minder solide nu; ik vermoed dat het schuim waarmee hij gevuld is een beetje begint af te takelen. Maar tot pakweg 16 kg is dit nog altijd een geweldige rugzak.
M'n groene Karrimor zijtassen. Gekocht in 1977 bij Sporthuis Haan aan de Oude Ebbingestraat in Groningen (bestaat nu niet meer).
Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om die te vervangen door Vaude of Ortlieb modellen.
De rechter tas gebruik ik minder vaak, voor kamperen, want ik ben een echte jeugdherberg-liefhebber. Hier en daar een klein scheurtje, maar ze houden het nog vol. Boordevol herinneringen en stille getuigen van m'n fietstochten.
Thuis staan ze op een stoel naast mijn bed. Dus kijk ik niet alleen naar mijn vrouw.... :lol:

Foto 253 (klein).jpg
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 apr, 2022 10:12
M'n groene Karrimor zijtassen. Gekocht in 1977 bij Sporthuis Haan aan de Oude Ebbingestraat in Groningen (bestaat nu niet meer).
Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om die te vervangen door Vaude of Ortlieb modellen.
De rechter tas gebruik ik minder vaak, voor kamperen, want ik ben een echte jeugdherberg-liefhebber. Hier en daar een klein scheurtje, maar ze houden het nog vol. Boordevol herinneringen en stille getuigen van m'n fietstochten.
Thuis staan ze op een stoel naast mijn bed. Dus kijk ik niet alleen naar mijn vrouw.... :lol:


Foto 253 (klein).jpg

Erg leuk met al die vlaggetjes, ze hebben duidelijk veel meegemaakt 8)
Dit gereedschapstasje maakt een goede kans. Gaat in elk geval al even mee, en ook altijd. Vroeger aan de zadelpen, tegenwoordig ergens onderin een tas.
D85BAB03-074D-4AA5-A19A-B76CBA253094.jpeg
Er zitten tools in, onderdelen, biba, taaireps, en meer. Het is een curieus tasje waar enorm veel spullen uit kunnen komen. Ook wel van fietsen die jaren geleden verkocht zijn. Ze mogen in het tasje blijven onder het mom je weet maar nooit. Zonder dit tasje ben ik hopeloos verloren.