Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlanders kunnen meer doen tegen fietsdiefstal - Forum Wereldfietser

Nederlanders kunnen meer doen tegen fietsdiefstal

Nederlanders kunnen meer doen tegen fietsdiefstal, dit stellen de RAI-vereniging en de Stichting ART (van de sloten) in een persbericht naar aanleiding van een onderzoek onder fietsers.
Slecht 1/3 van de fietsers uit het onderzoek gebruikt twee sloten met het ART-keurmerk.
Slechts 47% van alle fietsen staat vast aan de vaste wereld. Juist deze maatregel brengt fietsendieven tot andere gedachten om die fiets te jatten. Twee sloten van verschillende merken is net teveel om even gemakkelijk een fiets mee te nemen. Dieven zijn vaal gespecialiseerd in een merk slot. Hun gereedschap is daar op ingesteld.
Specialisten uit het gilde kunnen uiteindelijk ieder slot open krijgen, maar zij kiezen voor de gemakkelijkste buit.
Een fiets die negens aan vast staat is ideaal voor het fietsendievengilde. Men ziet de eigenaren de supermarkt in gaan en dat er is ruim de tijd om de fiets even een busje in te tillen en weg te rijden. Het slot openbreken kan later in alle rust op een voor de dieven veilige plek. Vaak is dat al in het buitenland.
De branche mag ook eens naar zichzelf kijken, 70% van alle ondervraagden bleek niet op de hoogte te zijn van het ART-keurmerk voor een fietsslot. Er zijn teveel slechte sloten in de handel.
Opmerkelijk is de toename van fietsstal van dure E-bikes uit woningen.

Zie hier het persbericht.

-Persbericht-

11 april 2022

Nederlanders kunnen meer doen tegen fietsdiefstal

Nederlanders kunnen en moeten meer maatregelen nemen om de kans op fietsdiefstal te verkleinen. Dat stellen RAI Vereniging en Stichting ART op basis van onderzoek naar fietsdiefstalpreventie onder ruim 1.000 fietsers. Slechts een derde (36 procent) van alle fietsers in Nederland maakt gebruik van minimaal twee sloten om de fiets op slot te zetten. Het merendeel loopt dus een groter risico dat de fiets wordt gestolen. Door het gebruik van minimaal twee hoogwaardige sloten, kunnen al veel diefstallen worden voorkomen.

Fietsdiefstal is een aanhoudend en groeiend probleem in Nederland. Vooral de populaire en kostbare e-bikes zijn in trek bij het dievengilde. Afgelopen jaar steeg het aantal aangiftes van e-bikes met 25 procent, zo blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van de Nationale Politie en Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). “Dat kan en moet omlaag”, stelt ART voorzitter Martijn van Eikenhorst. “Om te beginnen met betere preventie want hier valt nog veel te winnen, zo blijkt uit ons onderzoek.”

Uitkomsten onderzoek
Om de kans op diefstal te verkleinen, adviseren de fietsbranche, politie en verzekeraars om een fiets altijd op minimaal twee (en bij voorkeur ART goedgekeurde) sloten vast te zetten. Ook helpt het om de fiets aan een vast object te bevestigen en in het licht en zicht te plaatsen. Uit onderzoek blijkt echter dat slechts een derde (36 procent) van de fietsers de fiets voorziet van twee sloten. Slechts 47 procent neemt de moeite om zijn of haar fiets aan de ‘vaste wereld’ te verankeren. Ook het licht en zicht advies wordt met 26 procent door slechts een klein deel van de ondervraagden opgevolgd. Tot slot valt er ook nog veel te winnen bij de bekendheid van het onafhankelijke ART Keurmerk voor sloten. Maar liefst 70 procent van de respondenten geeft aan het keurmerk niet te kennen. Het keurmerk wordt gebruikt voor sloten voor alle typen tweewielers, inclusief motorfietsen.

Aanval bestendige kwaliteit

Dat is des te opmerkelijker aangezien veel verzekeraars ART sloten vanwege hun hoge aanval bestendige kwaliteit vaak verplicht stellen bij het afsluiten van een fietsdiefstalverzekering. “Dat is niet verwonderlijk” stelt Van Eikenhorst, “omdat fietsdieven het juist steeds meer op de duurdere en erg populaire e-bikes hebben gemunt. Hierbij worden de fietsen ook uit woningen (garages, garageboxen en schuren.) ontvreemd.” Van het totale aantal aangiftes van 22.593 e-bikes, had zo’n 1.908 aangiftes betrekking op e-bike diefstal uit woningen. RAI Vereniging en Stichting ART benadrukken daarom het belang om fietsen binnen ook altijd goed vast te zetten.

Zware ART-testcriteria

Het beste wapen tegen diefstal blijft dus overal en altijd de fiets met twee ART keurmerksloten ergens aan vast te zetten. Het keurmerk kent vijf categorieën (sterren), waarbij geldt dat hoe meer sterren, des te lastiger het slot is open te breken. Om een ART keurmerk te krijgen moet een slot aan de zwaarste criteria voldoen. Zo worden sloten, om een goede werking voor de langere termijn te kunnen garanderen, bijvoorbeeld onderworpen aan een corrosietest, een vriestest en een stoftest. Daarna volgen zware testen die te maken hebben met de stevigheid en robuustheid. Daarbij wordt getracht om op basis van vooraf ingestelde waarden een slot te kraken door middel van machinetesten en kniptesten. Die aanvalstesten maken het ART keurmerk uniek en sloten die van dit keurmerk zijn voorzien houden fietsendieven op afstand.
Geen helers geen stelers. Zo simpel is het. Kwestie van wat wil je als mens of als volk.
Natuurlijk moeten we ons slotgedrag aan een zelfonderzoek onderwerpen.
Maar de stichting ART moet zichzelf ook hoognodig laten onderzoeken.

Als een slot eenmaal xxxxx sterren heeft gekregen, blijft het slot voor de eeuwigheid die xxxxx sterren houden.
Ook nadat is gebleken dat het dievengilde slimmer was dan de testers.
WimB schreef:
ma 11 apr, 2022 10:09
Geen helers geen stelers. Zo simpel is het. Kwestie van wat wil je als mens of als volk.
Vergeet de export niet.
Fedor schreef:
ma 11 apr, 2022 10:40
WimB schreef:
ma 11 apr, 2022 10:09
Geen helers geen stelers. Zo simpel is het. Kwestie van wat wil je als mens of als volk.
Vergeet de export niet.
Ik meld niet voor niets dat het busje met de buit al snel na het plegen van het delict zich in het buitenland bevindt.
Slechts 47 procent neemt de moeite om zijn of haar fiets aan de ‘vaste wereld’ te verankeren. Ook het licht en zicht advies wordt met 26 procent door slechts een klein deel van de ondervraagden opgevolgd.

Voor de rekenaars onder ons: welk percentage verankert de fiets in licht en zicht?
Ik vermoed namelijk dat de verdeling tussen de beide groepen niet evenredig is.

Is er geen overlap tussen de beide groepen dan doet 0% beide.
In het ideale geval - met volledige overlap - doet 26% beide.

Weet iemand ergens de theoretische/statistische grondslag voor het berekenen te vinden?
Stichting ART adviseert: gebruik meer ART sloten. Wij van WC eend...
Farenji schreef:
ma 11 apr, 2022 15:00
Stichting ART adviseert: gebruik meer ART sloten. Wij van WC eend...
ART is geen merk, maar een keurmerk. Iedere sloten fabrikant kan ART aanvragen, als het slot aan de criteria voldoet.
Poppink schreef:
ma 11 apr, 2022 11:46
Slechts 47 procent neemt de moeite om zijn of haar fiets aan de ‘vaste wereld’ te verankeren. Ook het licht en zicht advies wordt met 26 procent door slechts een klein deel van de ondervraagden opgevolgd.

Voor de rekenaars onder ons: welk percentage verankert de fiets in licht en zicht?
Ik vermoed namelijk dat de verdeling tussen de beide groepen niet evenredig is.

Is er geen overlap tussen de beide groepen dan doet 0% beide.
In het ideale geval - met volledige overlap - doet 26% beide.

Weet iemand ergens de theoretische/statistische grondslag voor het berekenen te vinden?
Vraag het aan de persvoorlichter van de RAI-vereniging die het persbericht heeft opgesteld,
Wat is het probleem? Ook ik vind het onhandig om met twee zware sloten rond te fietsen. Zet wel mijn fiets altijd aan iets vast met insteekkabel. Mijn fiets is verzekerd en als hij gestolen wordt koop ik een nieuwe. Als de verzekeraar de premie halveert als ik mijn fiets met twee goedgekeurde sloten afsluit, wil ik bovenstaande nog wel eens heroverwegen.
Of als de verzekeraar de uitkering halveert wanneer je niet twee goedgekeurde sloten hebt gebruikt.

Moet wel eerst een bewustwordingscampagne aan vooraf. Gelukkig zitten de verzekeraars in het bestuur van stichting ART.
uitkering halveert
Ik geef aan mijn variant de voorkeur!
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar wie of wat is stichting ART.
https://www.stichtingart.nl/

Een stichting heeft een bestuur. Niet te vinden op de site.
De stichting wordt ondersteund door een aantal organisaties. Wel namen, geen links. Een aantal Verzekeraars. Geen namen, geen links.
Een contactformulier, dus geen mailadres.
Een stichting heeft een KvK-nummer. Niet op de site.

Of te wel: wie of wat is de stichting ART.
Stichting ART probeert het, tegen beter weten in, op te nemen tegen deze tegenstander van EUR 50,00
550x456.jpg
550x456.jpg (36.77 KiB) 1345 keer bekeken
Gaan ze met dat ding (en nog een schijf erin ook) dan je slot openslijpen voor de deur van de buurtsuper of het restaurant(terras) waar je zit te eten?
Bij alle tips mis ik de tip dat je je geliefde blinkende fiets niet zomaar ergens achter moet laten, sloten of niet.
dunlop schreef:
ma 11 apr, 2022 18:11
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar wie of wat is stichting ART.
https://www.stichtingart.nl/

Een stichting heeft een bestuur. Niet te vinden op de site.
De stichting wordt ondersteund door een aantal organisaties. Wel namen, geen links. Een aantal Verzekeraars. Geen namen, geen links.
Een contactformulier, dus geen mailadres.
Een stichting heeft een KvK-nummer. Niet op de site.

Of te wel: wie of wat is de stichting ART.
inderdaad schimmigheid troef. Stichting ART is in elk geval onderdeel van Kiwa. De medewerkers van ART zijn medewerkers van Kiwa, volgens de LinkedIn. En het adres van ART is het adres van Kiwa.

Kan daar verder geen mening over hebben ben ik bang :D

drimble heeft wel een kvk-nummer.
Leon schreef:
ma 11 apr, 2022 20:05
Bij alle tips mis ik de tip dat je je geliefde blinkende fiets niet zomaar ergens achter moet laten, sloten of niet.
Dat komt omdat het hier niet gaat over hoe je je reisfiets tegen diefstal beschermt, want daar zijn al honderd draadjes over op dit forum, maar over het persbericht van RAI Vereniging en ART, dat zich zo te zien niet op fietsreizigers richt. :roll:

Carl
Ik had het ook niet over een reisfiets. Ik gebruikte expres de omschrijving "geliefde blinkende" fiets om het te veralgemeniseren. Ik ga geen boodschappen doen met een dure fiets, laat staan uitgaan op een weekendavond en hem dan ergens in een zijstraat zetten.
Je kunt wel vinden dat dat zou moeten kunnen en ik vind dat ook, maar het is in Nederland nu eenmaal een fact of life dat het anders is.
Als ik mijn fiets al voor zo'n avonduitstapje meeneem, zet ik hem bij voorkeur in de gratis bewaakte stalling.
Leon schreef:
ma 11 apr, 2022 20:05
Gaan ze met dat ding (en nog een schijf erin ook) dan je slot openslijpen voor de deur van de buurtsuper of het restaurant(terras) waar je zit te eten?
Ja, met een oranje hesje aan valt het de meesten niet op. ;)