Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ander verzet - Forum Wereldfietser

ander verzet

hallo sinds 4wkn een idworxAR met riem.
Ik merk dat als ik met hondenfietskar oppad ga en het is wat heuvelig of wind tegen dat ik dan snel in een lage versnelling fiets (2-3-4)
Met fietsenmaker afgesproken om een ander verzet erop te zetten.
Maar iemand die ik tegenkwam tijdens fietsen vertelde dat met ketting fietsen lichter is ipv met riem en je dan meer versnellingen hebt??

wat is jullie bevindingen?
carmenopdefiets schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 17:45
- Met fietsenmaker afgesproken om een ander verzet erop te zetten.
- Maar iemand die ik tegenkwam tijdens fietsen vertelde dat met ketting fietsen lichter is ipv met riem en je dan meer versnellingen hebt??
Het eerste is heel verstandig
Het eerste van het tweede lijkt mij hoogst twijfelachtig en het tweede van het tweede lijkt mij klinkklare onzin.
Poppink schreef:klinkklare onzin
Dit is wel erg net geformuleerd.
Als de iemand zei dat je met ketting meer versnellingen kunt hebben klopt het wel.
Poppink schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:13
klinkklare onzin.
πŸ€” nou dat weet'k zo nie. Kijk eens hier:
viewtopic.php?f=8&t=30619#p297564
De foto waarnaar verwezen wordt staat op deze pagina:
http://www.m-gineering.nl/prikbord2010.htm
(flink naar beneden scrollen naar 20/3 "oud en nieuw".

Verder kwam ik op een vakantie een Zwitsers echtpaar tegen elk op de Dahon Cadenza (vouwfiets) met Rohloff en drie voorbladen.

Klopt, met een ketting heb je niet meer versnellingen, maar je kunt er wel meer van maken.

(ik was niet bij het gesprek waar TS verwijst maar bedoelde die "iemand" niet "dat met derailleur fietsen lichter is ipv met riem en je dan meer versnellingen hebt??")

Edit: link naar m-gineering toegevoegd.
Poppink schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:13
carmenopdefiets schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 17:45
- Met fietsenmaker afgesproken om een ander verzet erop te zetten.
- Maar iemand die ik tegenkwam tijdens fietsen vertelde dat met ketting fietsen lichter is ipv met riem en je dan meer versnellingen hebt??
Het eerste is heel verstandig
Het eerste van het tweede lijkt mij hoogst twijfelachtig en het tweede van het tweede lijkt mij klinkklare onzin.
Dat een riem meer weerstand biedt dan een ketting (en dat een ketting dus lichter trapt) lijkt mij niet twijfelachtig, dat is gewoon waar.

De oorzaak is de beduidend mindere flexibiliteit van de riem ten opzichte van de ketting. Het kost bij elke pedaalslag kracht om de riem om het kettingblad te buigen. Bij een ketting kost dat duidelijk minder kracht.

Hier een aardig filmpje, de conclusie van deze man is duidelijk: 'onder alle omstandigheden is een ketting efficienter dan een riem.'

https://youtu.be/eSehGxqkgak
carmenopdefiets schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 17:45
wat is jullie bevindingen?
Gewoon lager vertanden als je dat fijn vindt, let wel op de limiet die Rohloff daarvoor opgeeft. Op een 559 26 inch inch fiets zul je dat niet snel nodig hebben, maar als je bijvoorbeeld met 75-622 29x3.0 rijdt dan heb je een flink grotere buitendiameter van de band.

Zelf heb ik mijn fiets met Rohloff mede door mijn bandenmaat tegen die limiet vertand, 35x18 met ketting. Met riem kan dat natuurlijk ook, wel even letten op dat de gewenste combinatie van grootte van voor- en achtertandwiel en riemlengte ook daadwerkelijk leverbaar zijn....
br@m schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:57
Dat een riem meer weerstand biedt dan een ketting (en dat een ketting dus lichter trapt) lijkt mij niet twijfelachtig, dat is gewoon waar.

De oorzaak is de beduidend mindere flexibiliteit van de riem ten opzichte van de ketting. Het kost bij elke pedaalslag kracht om de riem om het kettingblad te buigen. Bij een ketting kost dat duidelijk minder kracht.
Heb je al eens geteld hoeveel wrijvingspunten er per ketting-schakel zijn? :?
br@m schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:57
Hier een aardig filmpje, de conclusie van deze man is duidelijk: 'onder alle omstandigheden is een ketting efficienter dan een riem.'
https://youtu.be/eSehGxqkgak
Zoveel mensen zoveel meningen.
With all things considered, the frictional differences between belts and chains are largely insignificant.

Alle omstandigheden gelijk geven fietskettingen minder weerstand dan riemen.
En stel dat het verschil zo duidelijk is, maal je er dan om als je op je fietsvakantie 78,4 in plaats van 80 kilometer vooruit komt met dezelfde energie?
carmenopdefiets schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 17:45
hallo sinds 4wkn een idworxAR met riem.
Ik merk dat als ik met hondenfietskar oppad ga en het is wat heuvelig of wind tegen dat ik dan snel in een lage versnelling fiets (2-3-4)
Met fietsenmaker afgesproken om een ander verzet erop te zetten.
Maar iemand die ik tegenkwam tijdens fietsen vertelde dat met ketting fietsen lichter is ipv met riem en je dan meer versnellingen hebt??

wat is jullie bevindingen?
Je hebt pas een mooie dure fiets gekocht met riem. Deze fiets moet nog wat afgesteld worden ( zithouding, verzet…). Waarom zou je je nu zorgen maken over wat je met een fiets met ketting kan?
Poppink schreef: ↑
do 31 mar, 2022 00:49
br@m schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:57
Hier een aardig filmpje, de conclusie van deze man is duidelijk: 'onder alle omstandigheden is een ketting efficienter dan een riem.'
https://youtu.be/eSehGxqkgak
Zoveel mensen zoveel meningen.
With all things considered, the frictional differences between belts and chains are largely insignificant.

Alle omstandigheden gelijk geven fietskettingen minder weerstand dan riemen.
En stel dat het verschil zo duidelijk is, maal je er dan om als je op je fietsvakantie 78,4 in plaats van 80 kilometer vooruit komt met dezelfde energie?
Dat een ketting efficienter is dan een riem, dat is geen mening, dat is een feit.

Of het verschil in efficientie significant is, dat is geen feit, dat is een mening.

Verder maal ik er helemaal niet om ;) en ik ben ook niet uit op discussie over wat voor jou of mij of TS beter is, omdat efficientie niet het enige argument is en ieder heeft zijn eigen mening over wat voor hem of haar het belangrijkst is.

En daarin geef ik je gelijk - zoveel mensen, zoveel meningen.
Flix schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 23:22
br@m schreef: ↑
wo 30 mar, 2022 18:57
De oorzaak is de beduidend mindere flexibiliteit van de riem ten opzichte van de ketting. Het kost bij elke pedaalslag kracht om de riem om het kettingblad te buigen. Bij een ketting kost dat duidelijk minder kracht.
Heb je al eens geteld hoeveel wrijvingspunten er per ketting-schakel zijn? :?
Dat is ongunstig voor een riem. Bij de riem zit de hele bulk van het materiaal vol wrijvingspunten. Het gaat om alle raakvlakken met de kevlarvezels en de moluculen van het materiaal ertussen zelf. Bij een ketting gaat het om maar om wrijvingsvlakken.
Jij bent ook al een moleculair deskundige die precies weet hoe de moleculen in de riem bewegen.

Leon, jij bent goed zeg!πŸ‘πŸ»
Dank je. Het is even geleden maar ik heb wel wat onthouden. :D
Helaas kan ik de test niet meer zo snel terug vinden, maar een ketting bleek bij nauwkeurige meting een klein beetje minder weerstand te geven dan een riem. Het verschil was echter klein.
Het is waar dat een derailleursysteem meer versnellingen (nu vaak 30) heeft dan een Rohloff naaf (14), maar daar zit wel veel overlap bij. In de praktijk heeft een Rohloff naaf ongeveer evenveel bruikbare versnellingen als
een 3x9 versnellingen atb system, in ongeveer gelijke stapjes en over een ongeveer gelijk bereik. Pinion heeft wat meer vesnellingen (18) en over een groter bereik, maar is duurder, zwaarder en geeft meer weerstand. Maar goed, je hebt wat je hebt en dat verander je niet.
Wel kun je natuurlijk de verzetten aanpassen met een groter achtertandwiel en/of een kleiner voortandwiel. Dan raak je een of meer van de zwaarste verzetten kwijt en krijg je er een of meer lichtere bij. In de heuvels/bergen fietsend met een kar kan dat zeker wenselijk zijn. Helaas is die aanpassing bij een riem een relatief dure grap, met nieuwe tandwielen en meestal ook een nieuwe riem.
Wim schreef: ↑
do 31 mar, 2022 12:03
maar een ketting bleek bij nauwkeurige meting een klein beetje minder weerstand te geven dan een riem.

Pinion heeft wat meer vesnellingen (18) en over een groter bereik, maar is duurder, zwaarder en geeft meer weerstand.
Ik heb een fiets met een ketting en derailleur, en eentje met riem en Pinion. Als ik met beiden hetzelfde rondje van 30 km rij ben ik met de riem/Pinion-fiets een half uur later thuis.
Ik zou over de weerstand van een riem t.o.v. een ketting en van een Pinion t.o.v een derailleur, en vooral van die twee cumulatief dus vooral niet te licht denken :wink: !
fiets met een ketting en derailleur, en eentje met riem en Pinion
En zijn ze verder identiek?
Speeder300 schreef:
Wim schreef: ↑
do 31 mar, 2022 12:03
maar een ketting bleek bij nauwkeurige meting een klein beetje minder weerstand te geven dan een riem.

Pinion heeft wat meer vesnellingen (18) en over een groter bereik, maar is duurder, zwaarder en geeft meer weerstand.
Ik heb een fiets met een ketting en derailleur, en eentje met riem en Pinion. Als ik met beiden hetzelfde rondje van 30 km rij ben ik met de riem/Pinion-fiets een half uur later thuis.
Ik zou over de weerstand van een riem t.o.v. een ketting en van een Pinion t.o.v een derailleur, en vooral van die twee cumulatief dus vooral niet te licht denken :wink: !
Dat verbaast mij en toch weer niet. Mijn vraag is in hoeveel keer is dat je opgevallen.
Gebruik je nog meer om te onderzoeken of het wel klopt.
Bijvoorbeeld een hartslagmeter geeft ook informatie wat je inspanning was.
Het gevoel van minder gunstige verhoudingen in de versnellingsbak kan ook in het nadeel zijn.
Heeft je lichaam dezelfde houding op die fietsen. Luchtweerstand werkt in het kwadraat.
Nu ben ik meestal van het kettingkamp, maar een half uur extra op 30 km is wel heel extreem. Dan zou je met dezelfde moeite maar 15 km/u fietsen in plaats van 20. In normale omstandigheden kost het fietsen met 15 km/u maar de helft van de inspanning van de inspanning bij 20 km/u, dus je zou bij die stroeve fiets de helft van je energie kwijt zijn aan extra (!) wrijving in pinion en riem. In typische op dit forum veel voorkomende omstandigheden is dat 45W.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Of er is iets grondig mis met die fiets.
Wim schreef: ↑
do 31 mar, 2022 12:03
Wel kun je natuurlijk de verzetten aanpassen met een groter achtertandwiel en/of een kleiner voortandwiel. Dan raak je een of meer van de zwaarste verzetten kwijt en krijg je er een of meer lichtere bij. In de heuvels/bergen fietsend met een kar kan dat zeker wenselijk zijn. Helaas is die aanpassing bij een riem een relatief dure grap, met nieuwe tandwielen en meestal ook een nieuwe riem.
Hier kan je controleren of een riem behouden kan blijven: https://www.gatescarbondrive.com/Apps/D ... index.html

Zo ging ik van een 50-20 maar een 46-22. De marge bij het EBB was voldoende om de riem te kunnen hergebruiken.

Overigens wel een nieuwe riem bij gekocht ;) . De oude had 22k zware km's achter de rug. Zag er trouwens nog uitstekend uit (net zoals de tandwielen) en heb ik nu als reserve.