Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voorzichtig - Forum Wereldfietser

Fiets voorzichtig

Net terug van een van de eerste fietsrondjes op een superzonnige zaterdagmiddag open ik diverse nieuwsmedia en het is weer raak: fietsongevallen. Gevallen, uit de bocht gevlogen, tegen elkaar gefietst, van de weg gemaaid, van het fietspad gemaaid.
Niet verwonderlijk natuurlijk: iedereen, mezelf incluis, is blij na twee coronajaren en een natte winter weer eens los te kunnen gaan in de openlucht. Dat gaat in het begin niet zo soepel. Bovendien gaat iedereen tegelijk. Motoren, cabrio's en oldtimerauto's idem.
U zijt gewaaschuwd! Gelukkig heb ik daarnet geen verdere onverkwikkelijkheden meegemaakt.
ja, 'we kunnen weer'. onder motorrijders gaat het de eerste weekenden met mooi weer ook altijd flink mis.

vandaag bespuugd-poging door 'racefietser' mogen ervaren. zijn vooroprijdende maat gooide de fiets er op de slinger in het fietspad langs een rotonde tussendoor toen er een tegenligger en ik elkaar passeerde. het paste nèt en ik was niet blij en maakte een opmerking dat hij best even had kunnen wachten met de fiets er zo tussendoor gooien. de achteropkomende maat bleef wel op de rotonde achter me en vroeg bij het passeren: "had je wat?" ik zei dat ik het geen fijne manouvre vond. de maat rijdt achter de al doorgereden racefietser aan en spuugde recht omhoog (met de bedoeling mij te raken. dit doe je niet toevallig).
jammer toch weer dat dit soort (illegale (want racen is in NL verboden op de openbare weg en zo'n fiets zonder bel ook en dit gedrag helemaal)) verkeersdeelnemers geen kenteken heeft. dan kun je wel iets effectiefs qua melding/aangifte :|
Verkeersruzies kun je beter ook uit de weg gaan. Ook daarbij vallen de nodige slachtoffers...
En oppassen met tractoren. Op een smal weggetje kwam er één mij tegemoet. Voor trekker + fietser was net genoeg ruimte maar hij was blijkbaar vergeten dat zijn aanhanger een stuk breder was. Alleen een snelle bermvlucht zorgde ervoor dat ik niet een statistiek ben geworden. De trekker reed gewoon door dus zijn spiegels gebruikte hij ook al niet.
Het is inderdaad oppassen bij dit soort ontmoetingen.

Mijn 'policy' bij het fietsen op landweggetjes, igv er een landbouw apparaat of vrachtwagen wilt passeren (mee of tegen) is als volgt: ik zoek naar een zijweggetje of pad o.i.d., en ga ruim op tijd daar staan. Of desnoods in de berm; voor mij veel makkelijker uit te voeren dan voor de 'tegenpartij'. Zodat het apparaat me zonder moeilijke manoeuvres of al te veel snelheid te verliezen, goed kan inhalen/passeren, dus ook weer snel weg is, en vooral: dat ik geen risico loop.
Wat mij betreft een win-win situatie, ook omdat ik me realiseer dat dat soort wegen de biotoop van de boeren is, en zij er professioneel gebruik van maken terwijl ik er een soort van 'te gast' ben.

Dit geeft over het algemeen opgestoken duimen en van blijde gezichten aan beide kanten.
Fedor schreef:
ma 28 mar, 2022 10:05
Alleen een snelle bermvlucht zorgde ervoor dat ik niet een statistiek ben geworden. De trekker reed gewoon door dus zijn spiegels gebruikte hij ook al niet.
Ouch, dat klinkt niet fijn! Mooi te horen dat het toch nog net goed afgelopen is.

Gelukkig hebben ook die dingen tegenwoordig een kentekenplicht, dus als je in je schrik nog oplettend genoeg bent geweest kun je er in ieder geval specifiek melding van maken....
Flix schreef:
ma 28 mar, 2022 10:20
at soort wegen de biotoop van de boeren is, en zij er professioneel gebruik van maken terwijl ik er een soort van 'te gast' ben.
Dat soort wegen zijn openbare wegen en ze zijn geen eigendom van boeren. Dat zij er voor hun werk moeten zijn is op geen enkele manier excuus voor gevaarlijk gedrag. Het zijn toch echt zij die in zo'n geval het gevaarlijke voertuig besturen en daarvoor ook verantwoordelijk zijn.
Je duikt toch ook niet in de stad voor een taxi de zijstraatjes in?
Tuurlijk Leon, we kunnen een hele discussie starten over rechten en plichten.
Waar ik op doel is dat ik begrijp dat het voor boeren best wel frustrerend kan zijn, tijdens hun lange dagen werk, om om (groepen) fietser heen te laveren met hun immense apparaten.

Maar ik doe het vooral (99%) voor mezelf: ik sluit hiermee zo'n beetje elk risico uit dat ik ergens onder die grote wielen wordt vermalen, of wordt geraakt door uitsteeksels. Bijkomend voordeel is dat de boer gewoon kan doorrijden, voor hem fijn en voor mij ook, want hij is weer snel voorbij.
Ik zorg inderdaad ook altijd (hoop ik) dat er een vluchtruimte is als de trekker dichterbij komt dan gedacht. Dus nooit tegen een muur gaan staan of zo.
Eerlijk gezegd vind ik veruit de meeste boeren met hun trekkers erg voorzichtig en hoffelijk. Van mijn kant geef ik ze ook graag de ruimte want het zijn uiteindelijk toch logge gevaarlijke dingen.
Wij wonen op het platteland en doen alles op de fiets, maar vinden de smalle weggetjes waar vaak hard gereden wordt erg gevaarlijk. Hier is een kruispunt waar jaarlijks vaste prik een paar auto's tegen elkaar botsen, lang smal weggetje, maximum is 60, maar daar houden weinigen zich aan. Handhaving is er niet.

De boer zelf is vaak wel voorzichtig, net als de plaatselijke bewoners, zekers als ze zelf kinderen hebben die over die weggetjes fietsen. Maar ingehuurde loonwerkers die voor de regen valt b.v. het hooi moeten binnen te halen, hebben vaak verschrikkelijke haast, werken dan enorm lange dagen en nachten en zijn dan echt een enorm gevaar op de weg met voertuigen die bijna breder zijn dan de weggetjes met vaak hoge snelheden. Bij elke andere sector zou de arbeidsinspectie en verkeerspolitie allang hebben opgetreden.

Tijdens dat soort periodes, dat alle boeren hun hooi/mais etc. binnen willen halen en de loonwerkers daarvoor massaal op de weg zijn, kun je als fietser maar beter uiterst voorzichtig zijn en langs de kant van de weg gaan staan om te voorkomen dat asogedrag van loonwerkers je je leven kost. Probleem is wel, dat er een substantiële groep loonwerkers en vrachtwagenchauffeurs is die dit gunnende gedrag van de fietser als mogelijkheid zien om nog harder over het smalle weggetje langs je te stuiven.

En ja er zijn er ook die flink afremmen, de berm in gaan en vriendelijke de hand opsteken, maar dat is naar mijn ervaring helaas wel de minderheid. Het lastigst is dat je dat als fietser niet op voorhand kunt voorspellen. Voor de eerste categorie die niet weet waar het rempedaal zit, kun je maar beter midden op de weg fietsen zodat het rempedaal toch gevonden wordt en je veel uitwijkruimte hebt, de tweede categorie wil je graag vroegtijdig ruimte geven. Loonwerkers in oogsttijd zijn de buitencategorie die je altijd bij voorbaat heel veel ruimte moet geven als je aan het leven hecht.

En inderdaad wees er altijd op bedacht dat er achter aan zo'n tractor, maar in zo'n gebied ook best vaak achter een auto, nog iets kan hangen dat flink breder is en flink uitsteekt.
Gisteren een rondje gefietst, ik noem het mijn voorjaars klassieker vanwege de afstand van 96 km. De profs maken daar 200 km of meer van.
De eerste obstakel of hindernis kom ik in mijn eigen stad tegen. Een brede trottoir naast een fietspad. Man staat met hond aangelijnd op het fietspad en hindert hiermee de doorgang voor fietsers. Hij praat met een andere man die op het voetpad staat. Beiden onderhouden een gesprek die kennelijk belangrijker is dan oog hebben voor voorbijgangers.
Ik kijk het aan. Zeg er iets van. Had ik niet moeten doen. Je kan toch om ons heen fietsen? Er is ruimte voor je over het voetpad om achter mij langs te gaan.
Tegen zulke logica kan ik niet op.
De man heeft gelijk. Doe niet zo moeilijk. Je kan om ons heen fietsen.
Regeltjes.
Ze kunnen nut hebben. Maar ook tot ergernissen leiden die makkelijk voorkomen kunnen worden.
Nog diverse malen soortgelijke situaties onderweg tegen gekomen. De een belt een keertje, remt af, wacht af, passeert als het weer kan. In de vechtsport beweeg je mee met de tegenstander om een klap minder pijnlijk aan te laten komen: een zachte landing. Ik gun dit van harte voor eenieder.
Nog beter is het om die klap hoffelijk ontwijken.
Ik maak tijdens veel fietstochten -of het nou ww-verkeer of een rondje in het weekend is- een hachelijke situatie mee met andere gebruikers van dezelfde weg. Vaak ligt de schuld ook bij mijzelf: hard komen aan fietsen, de situatie niet goed inschatten, niet tolerant zijn e.d. Met dat besef in het achterhoofd beschouw ik zulke situaties als leermomenten zodat ik in de toekomst alerter ben. Klagen over anderen is soms terecht, maar lost meestal niks op. Al gaat naar elkaar spugen wel ver hoor! 😱

Screenshot_20220328-141655.png
Screenshot_20220328-141753.png
Wij wonen ook op het platteland. M'n vrouw klaagde wel eens dat de landbouwmachines en tractoren alsmaar groter zijn geworden, terwijl de smalle landweggetjes daar niet op berekend zijn. Sinds wij in 1986 aan deze weg kwamen wonen, is het al meerdere malen geasfalteerd of van een nieuw grindlaag voorzien. En dat de grote landbouwvoertuigen soms hier en daar een verkeersbord omver hebben gereden. Mijn kattenbord, die hier al sinds 2009 hing, middendoor gebroken. Inmiddels heb ik weer een nieuwe gemaakt. Dit werd zelfs uitgezonden op RTV Noord.
IMG_20210122_172614-kl.jpg
Flix schreef:
ma 28 mar, 2022 10:20
Mijn 'policy' bij het fietsen op landweggetjes, igv er een landbouw apparaat of vrachtwagen wilt passeren (mee of tegen) is als volgt: ik zoek naar een zijweggetje of pad o.i.d., en ga ruim op tijd daar staan. Of desnoods in de berm; voor mij veel makkelijker uit te voeren dan voor de 'tegenpartij'. Zodat het apparaat me zonder moeilijke manoeuvres of al te veel snelheid te verliezen, goed kan inhalen/passeren, dus ook weer snel weg is, en vooral: dat ik geen risico loop.
Dat werkt meestal idd prima (ook al zijn de wegen niet alleen voor de boeren overigens, maar het is nu eenmaal geven en nemen - en als fietser vooral geven). Als ze echter in volle vaart de hoek om komen denderen valt er weinig meer van te voren te plannen. En nummerplaat noteren? Dan moet deze eerst leesbaar zijn.

Er zullen gewoon ook dit jaar - zoals elk jaar - veel fietsers door tractoren omkomen. Anticiperen scheelt veel maar om nu voor elk potentieel gevaar aan de kant te gaan (zoals in België waar fietspaden een nogal onbekend fenomeen zijn)... dan kan ik beter gewoon in de berm gaan wandelen.
veel fietsers door tractoren omkomen
Waarop is dit gebaseerd? Ik kan vinden dat er jaarlijks ca 16 personen door ongevallen met tractoren omkomen, maar ook dat dit zeker niet allemaal fietsers zijn.
Wezen fietsen in meyendael. Mooi, maar ook soms last van race fietsers die heel hard gaan en vaak tussen kleine gaatjes door willen fietsen.
Bert van Sprang schreef:
ma 28 mar, 2022 19:05
veel fietsers door tractoren omkomen
Waarop is dit gebaseerd? Ik kan vinden dat er jaarlijks ca 16 personen door ongevallen met tractoren omkomen, maar ook dat dit zeker niet allemaal fietsers zijn.
Da's idd niet veel. Toch komen er zeer regelmatig berichten van dit soort ongevallen.
Niet om te bagatelliseren maar om de verhoudingen te schetsen: in Nederland overlijden gemiddeld 13 mensen aan de gevolgen van een val. Per dag. Exclusief verkeersongevallen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/49 ... or-een-val
Doodsoorzaken waarbij een derde partij betrokken is en waarbij mogelijk sprake is van schuld of vermijdbaarheid spreken altijd veel meer tot de verbeelding.
Er gaan elk jaar iets van 200.000 mensen dood in Nederland. Het verkeer speelt daar maar een bescheiden rol in. Toch zijn het die gevallen die in het nieuws komen. Het heeft er ook mee te maken dat verkeersslachtoffers gemiddeld jonger zijn dan de gemiddelde persoon die overlijdt.