Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voorzichtig - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fiets voorzichtig

Auk schreef: Het bericht van de topicstarter doet me echt verbazen. Zijn er werkelijk mensen die 2 jaar lang niks ondernomen hebben vanwege de corona toestand? Fietsen, wandelen en buiten zijn was gewoon mogelijk en ging gewoon door. Ik heb dit volop gedaan en zie geen verschil met hoe het momenteel op de weg is.
Wat mij wel is opgevallen. Je moest voorzichtig zijn. Geen koffie onderweg. Je maakt minder gebruik van de fiets en een bepaalde handigheid leer je snel af.
Zal, helaas, ook iets met ouder worden te maken hebben. En dat is een behoorlijke doelgroep.
Ik snap de hele topictitel niet. "Trek er op uit, fiets met lef en plezier, en hou een beetje rekening met elkaar!" lijkt me een beter devies dan inspelen op angst.
Ieder zijn mening hé?
Als ik in korte tijd het zoveelste bericht in de krant lees over fietsers die in mijn fietsomgeving door een ander van de weg gemaaid zijn en dood of zwaargewond zijn geraakt vind het het af en toe tijd om te waarschuwen voor wat er zoal gebeurt in de wereld.
Het probleem met jouw idee is dat je de veroorzakers er niet mee bereikt en bij de slachtoffers geen bewustzijn van de mogelijke gevaren creëert.
Dat is je goed recht. Maar steeds wijzen op wat er niet goed gaat of niet goed kan gaan (glas halfleeg) inspireert mij niet om te gaan fietsen.
Ik heb de lijst met actieve onderwerpen eens doorgelopen en het aantal andere draadjes van deze strekking vind ik niet erg groot qua aantal: nul. Het enige andere draadje met een ietwat afschrikwekkende werking is voor mij dat over lelijke huizen. Wie begon daar ook alweer mee? :wink:
Nou zal je het hebben!
De clash tussen 2 forumreuzen.
Komt dat zien, komt dat zien!
Met jij-bakken doe ik niet mee. Leon wint. Ik ga wat nuttigs doen.
willem.m schreef:
vr 01 apr, 2022 13:08
Dat is je goed recht. Maar steeds wijzen op wat er niet goed gaat of niet goed kan gaan (glas halfleeg) inspireert mij niet om te gaan fietsen.
Het is ook mogelijk om een topic over te slaan.
Zo beinvloedbaar lijk jij me niet.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 30 mar, 2022 09:26
..........Maar in Amerika hebben ze ook maatregelen genomen:
3 feet its the law.jpg
Onderstaand bord zag ik op weg naar Wijk bij Duurstede.
https://maps.app.goo.gl/g1LTpf1JoKGtfeyR8
De door mij geraadpleegde deskundigen konden er ook geen logische uitleg bij geven.
Zij vinden de inrichting met smalle fietsstroken en een smalle rijstrook uiterst ongelukkig. Een fietsstraat inrichting met een rabatstrook in het midden zou een logischer keuze voor deze weg zijn geweest.
20220614_125504.jpg
Mijn vriendin rijd met de 3 wielige bakafiets. Maakt altijd genoeg plaats er remt af wanneer dat nodig is.
Op die manier maakt ze ook meteen plaats voor onze dochter (4jaar) op het drukke fietspad. Dan kan die toch al rustiger over over het pad fietsen.

En wielrenners die niet aan de kant willen krijgen geen genade van haar. Als ze niet aan de kant willen wijkt mijn vriendin ook niet uit. Ik denk niet dat ze winnen van de bakfiets.
Shorttrack schreef:
wo 15 jun, 2022 15:03

En wielrenners die niet aan de kant willen krijgen geen genade van haar. Als ze niet aan de kant willen wijkt mijn vriendin ook niet uit. Ik denk niet dat ze winnen van de bakfiets.
O jee het handje drukken en wie geeft als eerste toe rukt op naar het fietspad.

In voetgangersgebied kom je ze ook tegen. Met kinderwagen.
Het vervoermiddel als machtsmiddel.
Voorop gesteld dan dat die ander kwaadwillend zou zijn. Vaker zal blijken dat de ander gewoon even niet oplet.
joukon schreef:
wo 15 jun, 2022 16:02

O jee het handje drukken en wie geeft als eerste toe rukt op naar het fietspad.

In voetgangersgebied kom je ze ook tegen. Met kinderwagen.
Het vervoermiddel als machtsmiddel.
Voorop gesteld dan dat die ander kwaadwillend zou zijn. Vaker zal blijken dat de ander gewoon even niet oplet.
Je kunt meestal wel zien als iemand niet op let. Maar als je ze al van 100 meter ziet komen (en zij jou ook) dan verwacht je toch wat sympathie.

Wij zullen zelfs eerder uitwijken tot in de berm als we zien dat we hinder geven.
joukon schreef:
wo 15 jun, 2022 16:02
O jee het handje drukken en wie geeft als eerste toe rukt op naar het fietspad.
Dat gebeurt al. Vooral als de tegenliggers met z'n tweeën naast elkaar fietsen (OK bij bepaalde groepen dan wel). Gelukkig ben ik beschaafd genoeg (en heb de banden daarvoor) om dan maar op smalle fietspaden een bermvluchtje te maken.
We moeten dan toch schoorvoetend toegeven dat fietsers verdacht veel op automobilisten lijken...
Joris Flemming schreef:
wo 15 jun, 2022 18:55
We moeten dan toch schoorvoetend toegeven dat fietsers verdacht veel op automobilisten lijken...
Iemand zei mij ooit. Iemand op een fiets is een fietser. Stapt die mens in een auto dan is het een automobilist.

Tegenwoordig heeft iedereen een e-bike. Dan zit je in een licht grijze zone. Die tussen brommer en fiets.

Ik moet wel zeggen dat het bij ons wel heel erg mee valt. Ik moet iedere dag over een smal fietspad dat veel te bezet is. Maar iedereen gaat netjes aan de kant en wacht met inhalen tot het echt kan. Of geen een teken van excuses als het toch te nipt was.

Het zijn toch grotendeels de voetgangers die soms moeite hebben met inschatten of kijken. En op de weg terug naar huis is de sfeer ook net iets grimmiger. Dan moet ik vaker op de rem trappen.
Omdat daar de situatie daar altijd druk is weten de gebruikers niet beter. Hebben zich aangepast.
Juist die wegen waar het over het algemeen rustig is gaat iedereen sneller rijden. Er komt ook een iets van ik rij hier altijd zo, gaat altijd goed en nu zit er ineens iemand ook op die weg. Opzouten.
Of je krijgt te maken met iemand die een inschattingsfout maakt. Je gaat toch niet afremmen verbeeld je.
Voor de meeste mensen is het ikke ikke ikke en de rest kan stikken ik doe wat mij goed uitkomt. Ik leef zoals ik wil. Niks maatschappij. Soms hoor ik daar ook bij. Ik doe mijn best maar het lukt niet altijd.
Maar ik weet wel heel goed hoe een ander het moet doen. Dat is ook wat waard. Toch.

Eigenlijk zouden beroemde pro fiets clubs of organisaties videos moeten maken die eigenlijk een hele grote spiegel van ons zijn.
WimB schreef:
wo 15 jun, 2022 21:07
... Voor de meeste mensen is het ikke ikke ikke en de rest kan stikken ik doe wat mij goed uitkomt. Ik leef zoals ik wil. Niks maatschappij. ...
Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet van de ikke ikke zijn. Misschien heb ik een optimistischer beeld van anderen of is het gebied waar ik zoal kom wat medemensvriendelijker.
spoorzoeker schreef:
wo 15 jun, 2022 13:06
Onderstaand bord zag ik op weg naar Wijk bij Duurstede.
https://maps.app.goo.gl/g1LTpf1JoKGtfeyR8
De door mij geraadpleegde deskundigen konden er ook geen logische uitleg bij geven.
Zij vinden de inrichting met smalle fietsstroken en een smalle rijstrook uiterst ongelukkig. Een fietsstraat inrichting met een rabatstrook in het midden zou een logischer keuze voor deze weg zijn geweest.

20220614_125504.jpg
Ik woon daar in de buurt en fiets er vaak. Ik heb echt 0 problemen met die weginrichting, fietst prima. Je kan er fijn andere fietsers (ruim) inhalen en af en toe word je zelf ingehaald door een andere fietser of een auto.

Ik ben zelf geen voorstander van de trend die ik zie om binnenwegen en ventwegen die al 10-tallen jaren prima functioneren helemaal te gaan verbouwen tot fietsstraat of een ander foolproof concept.(Meestal alleen omdat een klein aandeel weggebruikers zich niet weet te gedragen)