Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke concurrenten heeft dit forum? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke concurrenten heeft dit forum?

HenkS schreef:
zo 20 mar, 2022 18:27
Het forum van fiets.nl: www.fiets.nl/forum
Niets over reizen op een fiets met bepakking op dat forum. Leuk voor de freaks van materialen voor race en mountainbike.
Elk forum heeft een kleine vaste groep deelnemers die de discussie domineren.
Dat maakt discussies over fietsonderdelen zeer behoudend, en zeer voorspelbaar.
Ik vind dat erg jammer.

Als ik iets nieuws wil uitproberen, ben ik aangewezen op recensies, en reviews van winkels.
Je moet weten welke reviewer, welke winkel.
En je moet die reviews leren lezen.
Het is niet anders.
bert sitters schreef:
zo 20 mar, 2022 17:55
Lijkt mij een interessant onderwerp voor de Algemene Ledenvergadering van de Wereldfietser,
In dit draadje wilde ik het juist niet over dit forum hebben maar over andere fora. Dat kan niet in een ALV.
De discussie over concurrentie spitst zich toe over:
"Grootste concurrent zijn we zelf, namelijk wereldfietser op facebook . Daar wordt veel info uitgewisseld waarvan ik dan denk: daar hebben we het forum toch voor!"
"We" is onze vereniging de Wereldfietser. Het is dus een verenigingsaangelegenheid om ons als leden te buigen hoe het forum en de de Facebookpagina van de Wereldfietser zich tot elkaar verhouden en hoe de vereniging daar mee omgaat.
ik gebruik zowel FB als fora. Het zijn volgens mij totaal verschillende manieren van informatieuitwisseling, vooral door de wijze van nazoeken en sortering van berichten. FB is voor mij een manier van uitwisseling actualiteiten en nieuwtjes, na korte tijd is het niet meer terug te vinden. Een vraag, een antwoord (of 100 antwoorden…) en een draadje bloedt dood en verdwijnt.
Een forum is daarnaast ook een archief, gemakkelijk doorzoekbaar en, als de opbouw van een forum goed is, per onderwerp archief van vragen en antwoorden.
Misschien dat een regelmatige WF-facebook gebruiker eens in de WF-faceboekgroep kan vragen wat maakt dat mensen daar blijven en niet op het forum willen posten, of iets soortgelijks? (-:

Het zou natuurlijk kunnen dat men denkt dat het hier heel ongezellig is ;)
Gedaan,
Was bij mij onbekend dat forum. Tijd voor actieve promotie?
reactie van mij:
De beheerder van deze groep, tevens voorzitter van de Vereniging, heeft helaas meer met Facebook als met het Forum, maar hier kun je het vinden: index.php
dit klinkt een beetje kritisch naar de voorzitter. Ik denk dat de meeste mensen Facebook een stuk makkelijker en laagdrempeliger vinden.
De facebookgroep is makkelijker voor erbij, net als andere fb groepen. Een forum is weer iets extra's, vind ik teveel gedoe.
Al is een forum wel veel handiger kwa database, daar kun je nog wat terugvinden, op fb niet.
Hier volg ik dan ook meer de verhalen van anderen
gemakzucht, en gewoon niet van het bestaan afweten
Het is simpel. Voor zo’n forum met beperkingen moet ik op een browser inloggen en op FB zie ik alle favoriete pagina’s achter elkaar verschijnen.
Facebook is veel makkelijker, zeker op de telefoon. Hier komt een vraag langs en geef ik graag een antwoord. Ik ga niet speciaal naar het forum (inloggen enzo) en dan op zoek naar nieuwe vragen om te kijken of ik die kan beantwoorden. Ik ga dus alleen naar het forum als ik zelf hele specifieke vragen heb en dan beantwoord ik misschien ook nog wel eens wat, maar dat is dus heel zelden.
Bedankt, ben benieuwd!

En dan is(/was?) er ook nog de FB-groep van het WF-tijdschrift, wat eigenlijk vooral gebruikt leek te worden om te crossposten van wat er al op de WF-groep stond. Als niet-Facebooklid zie ik dat die Facebook-groep van het WF-tijdschift nu voor mij niet meer zichtbaar is, gebeurt dat crossposten nog wel?
Ik kijk ook wel eens op het forum van de ligfietsers https://ligfietsers.nl/, maar misschien gaat het te ver dit een concurrent voor het forum van de wereldfietsers te noemen..
FB-groep van het WF-tijdschrift
Die is er alleen maar om verwarring te zaaien, ik geloof niet dat de gemiddelde gebruiker zich het verschil realiseert.
Het gaat steeds meer over verenigingszaken. Kunnen we deze discussie voortzetten op "bestuur en beleid"?
bert sitters schreef:
ma 21 mar, 2022 10:42
Het gaat steeds meer over verenigingszaken. Kunnen we deze discussie voortzetten op "bestuur en beleid"?
Daar komt het merendeel van de WF-Facebook bezoekers niet. En ook het merendeel van de forumbezoekers niet omdat men daarvoor de WF-vereningingslid-verificatie eerst moet doen.

Wat maakt dat er in 'Bestuur en Beleid' slechts een select clubje forumbezoekers overblijft. Misschien kan er op de WF-Facebook-groep ook actief reclame gemaakt worden voor 'Bestuur en Beleid'? ;)
Jurr schreef:
ma 21 mar, 2022 09:34
Misschien dat een regelmatige WF-facebook gebruiker eens in de WF-faceboekgroep kan vragen wat maakt dat mensen daar blijven en niet op het forum willen posten, of iets soortgelijks? (-:

Het zou natuurlijk kunnen dat men denkt dat het hier heel ongezellig is ;)
Bekijk dit forum eens op een telefoon, en dan de FB-groep via de FB-app op een telefoon. Het verschil in gebruiksgemak en visuele aantrekkelijkheid is evident.
peter de rijk schreef:
ma 21 mar, 2022 11:02

Bekijk dit forum eens op een telefoon, en dan de FB-groep via de FB-app op een telefoon. Het verschil in gebruiksgemak en visuele aantrekkelijkheid is evident.
Het forum bekijk ik 99% van de tijd op een smartphone. Ik zie niet zozeer wat daar mis mee is, misschien heb jij je 'desktop weergave' in je telefoon browser nog aanstaan? Zo niet, wat vind je dat er mis mee?

Als niet-Facebooklid begint men daar bij meelezen al snel te zeuren om in te loggen waarna je als je dat niet doet en verder scrollt al snel 'Facebook-straf' krijgt en niet verder mag scrollen. Hier mag iedereen gewoon de zoekfunctie gebruiken en vele jaren aan informatie terugzoeken.

Wat er verder visueel aantrekkelijk aan is zie ik niet zozeer. Sommige vragen worden dan weer in de vorm van een plaatje met een blij kleurtje op de achtergrond neergezet in plaats van tekst, of dat nou visueel spektakel zou moeten zijn weet ik niet. Maar misschien mis ik essentiële dingen?
Jurr schreef:
ma 21 mar, 2022 11:08
peter de rijk schreef:
ma 21 mar, 2022 11:02

Bekijk dit forum eens op een telefoon, en dan de FB-groep via de FB-app op een telefoon. Het verschil in gebruiksgemak en visuele aantrekkelijkheid is evident.
Het forum bekijk ik 99% van de tijd op een smartphone. Ik zie niet zozeer wat daar mis mee is, misschien heb jij je 'desktop weergave' in je telefoon browser nog aanstaan? Zo niet, wat vind je dat er mis mee?

Als niet-Facebooklid begint men daar bij meelezen al snel te zeuren om in te loggen waarna je als je dat niet doet en verder scrollt al snel 'Facebook-straf' krijgt en niet verder mag scrollen. Hier mag iedereen gewoon de zoekfunctie gebruiken en tientallen jaren aan informatie terugzoeken.

Wat er verder visueel aantrekkelijk aan is zie ik niet zozeer. Sommige vragen worden dan weer in de vorm van een plaatje met een blij kleurtje op de achtergrond neergezet in plaats van tekst, of dat nou visueel spektakel zou moeten zijn weet ik niet. Maar misschien mis ik essentiële dingen?
Met visueel aantrekkelijk bedoel ik dat je in de WF-facebookgroep om wat voor reden dan ook veel meer fiets- en reisfoto's van de groepsleden ziet, dat maakt het voor veel gebruikers leuker om te bekijken. Ook komen de berichten en reacties in één vloeiende stroom voorbij.
Over gebruiksgemak kun je lang discussiëren, feit is dat de presentatie op FB-wijze kennelijk aanslaat, want het aantal groepsleden groeit daar snel. In die zin is een kwaliteitsvergelijking tussen forum en FB ook tamelijk zinloos, alsof je over dat geweldige staal blijft zeuren terwijl bijna iedereen inmiddels op aluminium rijdt. De gebruikers kiezen voor FB, zoals ze ooit voor tijdschriften, nieuwsgroepen en Hyves kozen, en het is aan de vereniging om op die voorkeur al dan niet in te gaan.
Ik kijk ook wel op de FB WF groep en op de FB groep langeafstand fietsers. Zelf vind ik FB onhandig, maar dat ben ik. Er is duidelijk verschil in gebruikers en toon lijkt me. De FB groepen zijn vaak vriendelijker en vooral de Langeafstand fietsers zijn niet zelden minder ervaren en hebben typische beginners vragen. Zelf vind ik dat wel leuk.
Het forum van de Britse Cycle Touring Club is een interessante concurrent, met vaak veel goede informatie, maar wel vanuit een niet zelden wat ander perspectief. De toon is veelal beschaafd.
peter de rijk schreef:
ma 21 mar, 2022 11:42
...
Met visueel aantrekkelijk bedoel ik dat je in de WF-facebookgroep om wat voor reden dan ook veel meer fiets- en reisfoto's van de groepsleden ziet, dat maakt het voor veel gebruikers leuker om te bekijken. ...
Dat vind ik ook een belangrijk nadeel van het WF forum: weinig delen van foto's en verhalen. En als er beelden en verhalen worden gedeeld vind ik deze al snel saai. (Voorbeeld van een positieve uitzondering hierop was het verslag van de waterputten in Moldavië: goede beelden, goed geschreven, nieuwe inzichten). In mijn beleving was dat de eerste jaren dat ik op het forum keek een stuk leuker. Het forum vind ik vooral handig voor praktische vragen over fietsmateriaal, maar ik krijg er dus geen zin van om te gaan fietsen of op vakantie te gaan: die inspiratie haal ik elders. Eigenlijk is Raadplaatje misschien wel de enige aanleiding voor mij om het forum regelmatig te openen, wat ook wel iets triests heeft. 😢

Desondanks is Facebook voor mij een absolute no go.

Kortom: als er een levendiger, rijker en niet-commercieel alternatief zou zijn dat daadwerkelijk inspireert tot vakantiefietsen (en niet van Meta, Apple, Google of Amazon e.d. is) dan zou ik daar best belangstelling voor hebben.
peter de rijk schreef:
ma 21 mar, 2022 11:42

Met visueel aantrekkelijk bedoel ik dat je in de WF-facebookgroep om wat voor reden dan ook veel meer fiets- en reisfoto's van de groepsleden ziet, dat maakt het voor veel gebruikers leuker om te bekijken.
Toch is het hier ook al best een tijd mogelijk om foto's zonder externe hostingpartij toe te voegen aan een forumbericht, maar volgens mij is dat nog niet bij iedereen bekend. Maar bij Facebook gaat het vast makkelijker.
willem.m schreef:
ma 21 mar, 2022 13:22
Dat vind ik ook een belangrijk nadeel van het WF forum: weinig delen van foto's en verhalen.
Dat doen mensen nou eenmaal niet meer zo graag, en het forum is een uitzonderlijk publiek toegankelijke plek. De mensen die gebruik maken van FB zijn over het algemeen mensen die sowieso minder hinder ervaren van het delen van dingen dus daar is de kans dan groter op foto's en verhalen.

Bijvoorbeeld ook de levendige wereld van blogs (hoogtepunt een jaar of 5 a 10 geleden) is aardig comateus geraakt.