Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oplaadbare Li-ion batterijen formaat AA - Forum Wereldfietser

Oplaadbare Li-ion batterijen formaat AA

Voor de echte grammenjagers is dit wel iets, een oplaadbare 1,5 V Li-ion batterij in het formaat AA. Elke batterij levert 2600 mWh. Ze gaan bij mij in de draadloze muis, maar ik heb er nog geen ervaring mee.
De batterij weegt 18 gram, een vergelijkbare NiMH-cel weegt 30 gram. Er zit een usb-c aansluiting op iedere batterij en er wordt een kabeltje bijgeleverd van 4x usb-c naar usb-a. Opladen duurt volgens verpakking 1,5 uur. Er zit een controle-ledje in de batterij.
Eén ervaring die ik al wel heb met andere oplaadbare Li-ion batterijen is dat ze opeens leeg zijn, niet geleidelijk. De weegschaal met oplaadbare Li-ion knoopcellen gaat in 1 seconde van battery low naar uit.
Op het internet zijn ook andere Li-ion types te vinden, bijvoorbeeld met micro-usb aansluiting of een hoger voltage.
4E01B37C-BF2F-4FDF-A08E-1AC455AD4D47.jpeg
F663338C-028D-4954-B9B3-781D4F28D72F.jpeg
4E557299-8DE1-474A-8F98-71909E9098B6.jpeg
Weet je ook hoeveel keer ze opgeladen kunnen worden? En of ze dat in de praktijk ook halen?
En over welk merk/type hebben we het dan?
CarlW schreef:
wo 16 mar, 2022 18:32
Weet je ook hoeveel keer ze opgeladen kunnen worden? En of ze dat in de praktijk ook halen?
Volgens de verpakking 1200 keer. Ik heb ze net binnen, besteld omdat m’n huidige NiMH cellen op zijn.

Bewust geen merk/type genoemd. Was ook niet het doel van de post. Ik wist niet dat ze bestonden, dat feit wilde ik delen.
Ik zie het wel zitten. Mijn oplader vond ik te groot. En waar laat je (niet laad je) lege niet-oplaadbare batterijen.
Besteld bij Bol.com...en maar zien.
Interessante ontwikkeling, tot nu toe was de nominale spanning van li-ion bij mijn weten 3,7 volt, vandaar dat je ze niet zomaar als vervanging van nicad of nimh kon gebruiken. Ben benieuwd wat ze dan in zo’n 1,5 volt li-ioncel geknutseld hebben, zou positief zijn voor het vervangen van de traditionele batterijen in van alles en nog wat (en negatief voor de lithiumvoorraad, maar ja, we gebruiken alle grondstoffen toch al met een noodgang).
Als tamelijke leek op dit vlak: Li-on batterijen zijn die niet een stuk fragieler (ontploffing risico) in de omgang dan NiMh batterijen?
ericplan schreef:
wo 16 mar, 2022 18:38
Bewust geen merk/type genoemd. Was ook niet het doel van de post. Ik wist niet dat ze bestonden, dat feit wilde ik delen.
Er zijn al een aardig aantal merken en types van te koop. Niet eens duur. 10 euro per vier.
Ik weet niet of een standaard-dedicated NiMH-lader er goed mee om gaat.
Wel heel interessant. Ik ben benieuwd naar onafhankelijke tests ervan.
Ik heb ze al binnen en opgeladen. Verdere test volgt over een aantal weken. Dan stop ik ze in mijn ETrex.
Leon schreef:
do 17 mar, 2022 21:23
Ik weet niet of een standaard-dedicated NiMH-lader er goed mee om gaat.
Nee, voor opladen is 5V nodig.

Hier een interessante recensie:
https://www.bol.com/nl/nl/p/maxiqualis- ... modal_open
/glas halfvol:
Interessant concept!

/glas halfleeg:
Ik vind de vijf sterren die deze ene reviewer geeft geen juiste afspiegeling van de inhoud van de review. Ik lees ook kanttekeningen, en bovendien ontbreekt ervaring met gebruik op langere termijn.

Verder vraag ik me af waarom een milieubewust persoon deze batterijen zou kopen als deze nog goede oplaadbare batterijen (en een oplader) heeft. Het is dan toch weer extra elektronica en dus grondstoffengebruik.
2600 mwh klinkt aardig maar je moet het nog delen door 1,5V om mAh te krijgen. Op YT heeft iemand er verschillende getest, de capaciteit blijkt 1470 mAh te zijn, houdt het blijkbaar minder lang uit dan eneloops, maar wel een interessante optie als je geen AA lader mee wilt nemen.
@Leon waar vind je die 4 voor €10?
Ik heb de eerste set inmiddels in gebruik in een oplaadbare muis. Ik heb helaas geen statistieken bijgehouden van de NiMH-cellen die ik eerst gebruikte, dus alle ervaring is uit m’n herinnering.

Wat overwegingen voor de aanschaf:
Ik heb tot nu toe drie varianten gezien, met een usb a aansluiting, een micro usb aansluiting en een usb c aansluiting. Mijn keus valt op de usb c aansluiting. Deze is compact en het stekkertje is symmetrisch, zodat het altijd past.

Bij sommige setjes wordt een 2- of 4-voudig oplaadkabeltje meegeleverd.

De Li-ion batterijen die ik zag, die geven hun vermogen op in mWh. Op NiMH-cellen staat het meestal aangegeven in mAh. Met de simpele ezelsbrug Watt is Volt maal Ampère kan je de vergelijking maken.
(Of je gaat naar deze site https://convert-formula.com/mwh-mah).

Daarbij valt direct op dat de Li-ion batterij, net als de alkaline-versie, keurig 1,5 V levert. Een NiMH-cel komt maar tot 1,2 V. Wat dit betekent voor de gebruiksduur in een apparaat durf ik niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat een NiMH eerder onder een kritische grens zakt, waarbij het apparaat niet meer werkt.

@tovenaar. Eigenlijk zou het vermogen altijd in mWh gegeven moeten worden. Vergelijken van mAh bij verschillende voltages is appels en peren vergelijken
Om spraakverwarring te vermijden:

Het vermogen (de energieverandering per tijdseenheid, of de 'snelheid' waarmee de energie wordt overgedragen) wordt uitgedrukt in W. Deze grootheid is het product van spanning (in V) en stroomsterkte (in A).

De discussie gaat hier over de hoeveelheid energie die in de batterij kan worden opgeslagen. Men noemt dat ook wel eens de capaciteit van de batterij. Deze grootheid wordt uitgedrukt in Wh of mWh (m staat voor milli). De wetenschappelijke standaardeenheid is de joule (1J=1Ws=1Wh/3600).

De grootheid die in mAh wordt uitgedrukt heeft geen specifieke naam, maar als je deze vermenigvuldigt met de spanning (in V) bekom je de capaciteit in mWh.
De tovenaar schreef:
vr 18 mar, 2022 07:37
@Leon waar vind je die 4 voor €10?
Het blijken NiMH-batterijen te zijn die "Lithium" genoemd worden. :oops:

Het valt me wel op dat de nieuwe Li-ionbatterijen niet bij bv Conrad te krijgen zijn maar alleen bij mij onbekende of aziatische winkels. Maar oké, ook bij Bol.

Zit er in die opladers wel een stopsysteem/begrenzer? Of moet je zelf de uren tellen? En hoe erg is dat voor de levensduur?
Leon schreef:
vr 18 mar, 2022 09:38
Zit er in die opladers wel een stopsysteem/begrenzer? Of moet je zelf de uren tellen? En hoe erg is dat voor de levensduur?
In de batterijen die ik heb zit een ledje dat knippert tijdens opladen en continu aan is wanneer volledig opgeladen.

N.b. Let bij het zoeken van een geschikte versie wel op dat je niet een 3,7 V uitzoekt.
mavave schreef:
do 17 mar, 2022 21:17
Als tamelijke leek op dit vlak: Li-on batterijen zijn die niet een stuk fragieler (ontploffing risico) in de omgang dan NiMh batterijen?
Hoho, wacht. Li-iontechnologie is niet iets nieuws. Er zijn wereldwijd miljarden van die dingen in gebruik. Mijn oude spiegelreflex uit 2004 heeft al een Li-ion-accu en dat was toen niet eens opzienbarend.
Er zijn in de loop der tijden wat affaires geweest met ontploffende accu's, maar die waren volgens mij altijd terug te voeren op productiefouten of een te ver doorgevoerde poging om de accu licht te maken, maar niet een gevolg van de keuze van de technologie zelf.

Wat hier nieuw is, is dat men een Li-ionbatterij in een AA-doosje heeft gestopt, samen met wat electronica om de spanning om te zetten. Er zit daardoor ook lucht bij waardoor het ding licht is en toch komt men nog op een redelijke capaciteit uit.
Zelf heb ik op dit moment geen behoefte aan extra lichte AA-batterijen maar het is voor fietsers in het algemeen uiteraard wel leuk. Misschien hebben lui in de modelvliegtuighoek meer informatie. Die hebben uiteraard veel belang bij een laag gewicht van batterijen.

De specifieke capaciteit van de hier nieuwe batterijen bedraag 2,6 Wh / 18 g = 0,144 Wh/g. Dat is vrij laag voor een Li-ionbatterij, wat logischewijs komt door de onaangepaste vormgeving en de electronica. De meeste (kleine) batterypacks die ik hier in gebruik heb leveren in de range van 0,16 tot 0,18 Wh/g. Die van de tuinstrimmer levert 0,1 Wh/g, maar die zit dan wel in een onverwoestbaar uitgevoerde doos met een grove klikstekker en had ook geen pretenties om een hoge capaciteit te hebben.
ericplan schreef:
wo 16 mar, 2022 18:12
Voor de echte grammenjagers is dit wel iets, een oplaadbare 1,5 V Li-ion batterij in het formaat AA. Elke batterij levert 2600 mWh. Ze gaan bij mij in de draadloze muis, maar ik heb er nog geen ervaring mee.
De batterij weegt 18 gram, een vergelijkbare NiMH-cel weegt 30 gram.
Dan moet je inderdaad een echte grammenjager zijn. Meer dan 6 van deze batterijen heb ik onderweg niet nodig (2 in de gps, 2 in mijn achterlicht en 2 als reserve). Gewichtsbesparing zou dan 6 x12 = 72 gram zijn. De lader die ik vaak meeneem, weegt ook maar 63 gram.

Volgens leverancier Conrad zou deze lader ook geschikt moeten zijn voor Li-ion batterijen. Zelf ben ik wat huiverig voor dit soort claims, sinds een paar Li-ion batterijen van mijn camera (dus niet het hier besproken AA-formaat, maar batterijen die alleen in een aantal Nikon camera’s passen) opvallend snel aan hun eind kwamen nadat ik ze enkele vakanties in een compacte lader had gestopt, waar verschillende formaten Li-ion accu’s in pasten.

ericplan schreef:
wo 16 mar, 2022 18:38
CarlW schreef:
wo 16 mar, 2022 18:32
Weet je ook hoeveel keer ze opgeladen kunnen worden? En of ze dat in de praktijk ook halen?
Volgens de verpakking 1200 keer. Ik heb ze net binnen, besteld omdat m’n huidige NiMH cellen op zijn.
Dat is aanzienlijk minder vaak dan de NiMh-batterijen van Eneloop, die volgens de fabrikant 2100 keer herladen kunnen worden. Sinds 2009 heb ik hiervan tientallen exemplaren aangeschaft, die ik in diverse apparaten gebruik (zoals gps, thermostaatknoppen, melkschuimklopper, muis, weegschaal, verlichting op enkele fietsen). Daarvan hebben tot nu toe slechts 2 Eneloops het na een jaar of 10 begeven. (Die kunnen niet 2100 keer herladen zijn, want dan zou ik ze om de 2 dagen geladen moeten hebben).
In 2009 heb ik ook enkele vergelijkbare batterijen van GP (Recyko) gekocht, die ik al enkele jaren terug heb moeten vervangen. Ook heb ik nog een vergelijkbaar setje NiMh batterijen met lage zelfontlading van de Hema. Die lopen sneller leeg dan de Eneloops, ook als ze een tijdje niet gebruikt worden.

willem.m schreef:
do 17 mar, 2022 22:24
Verder vraag ik me af waarom een milieubewust persoon deze batterijen zou kopen als deze nog goede oplaadbare batterijen (en een oplader) heeft. Het is dan toch weer extra elektronica en dus grondstoffengebruik.
Ook om deze reden zal ik voorlopig niet overstappen naar Li-ion AA batterijen. Sowieso eerst maar eens afwachten wat de ervaringen van pioniergebruikers zijn.
Een poging om het enthousiasme van deze oplaadbare batterijen een beetje te dempen....
Hoe doen ze het als het koud is?

Veel batterijen storten gewoon compleet in als het koud weer is en verliezen hun vermogen. (Bij Natuurkunde werd ik vroeger de klas uitgestuurd, dus de juiste term is vast een andere).
Ik zweer zelf bij Energizers, omdat die het altijd doen. Ook bij -10 leveren ze 24 uur of meer stroom. Gewone AA batterijen, oplaadbaar of niet-oplaadbaar zijn dan vaak al binnen een of enkele uren uitgeput.
HenkS schreef:
do 24 mar, 2022 09:50
Bij Natuurkunde werd ik vroeger de klas uitgestuurd,......
Ik zweer zelf bij Energizers, ...
Dat kan ik me voorstellen. Geloof en wetenschap verdragen elkaar niet altijd.

Misschien helpt het om te kijken wat een vergelijkingssite er van vindt.