Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oplaadbare Li-ion batterijen formaat AA - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oplaadbare Li-ion batterijen formaat AA

Hier lees je iets meer inhoudelijks over bedrijfstemperaturen van Li-ion-accu's:
https://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-I ... temperatur
Wat ik er niet uit kan halen is of het de capaciteit of de gebruiksduur is die bij lage temperatuur een probleem is. Gezegd wordt dat bij hoge gevraagde vermogens de dan lagere klemspanning de gebruiksduur verpest, maar bij fietsnavigatie gaat het niet om hoge vermogens.

Edit typo.
Leon schreef:
do 24 mar, 2022 10:34
Gezegd wordt dat bij hoge gevraagde vermogens lagere de klemspanning de gebruiksduur verpest,
Ik weet niet zeker of ik het wel begrijp als het een grammaticale zin zou zijn, maar zo kom ik er zeker niet uit.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 24 mar, 2022 10:39
Leon schreef:
do 24 mar, 2022 10:34
Gezegd wordt dat bij hoge gevraagde vermogens lagere de klemspanning de gebruiksduur verpest,
Ik weet niet zeker of ik het wel begrijp als het een grammaticale zin zou zijn, maar zo kom ik er zeker niet uit.

Groetjes,

Carl
Sorry. Moet zjin:
Gezegd wordt dat bij hoge gevraagde vermogens de dan lagere klemspanning de gebruiksduur verpest,
Echt heel nieuw is de ontwikkeling niet, al uit 2014 is de Kentli AA 2800mWh, zelfde principe alleen niet via USB oplaadbaar.

De conclusies van die pagina vertaald in het Nederlands:
Een interessant idee, wat je krijgt is:
  • Stabiele 1,5 volt uitgangsspanning totdat de batterij leeg is (Dit komt in de buurt van lithium gedrag).
  • Minder capaciteit dan alkaline, lithium of NiMH batterijen.
  • De batterijstatus uitlezen (aan de hand van de spanning) zal niet werken met deze batterij.
  • Een lagere maximale stroom dan NiMH, maar veel beter dan alkaline
  • Een ongebruikte batterij houdt lading 2 jaar vast (dit is een gok gebaseerd op metingen van de standby-stroom).
  • Apparatuur met een lage stroomsterkte wordt in minder dan 4 maanden ontladen (dit is een schatting op basis van metingen van de standby-stroom).
Met het bovenstaande denk ik dat de batterijen het nuttigst zijn als vervanging van lithiumcellen in apparatuur waarbij niet die erg lang mee gaan, maar de batterijen zullen vaker moeten worden vervangen/opgeladen.
Ze zijn niet goed om alkaline te vervangen in apparatuur met een laag stroomverbruik die een jaar of langer meegaat op een enkele cel, vanwege de zelfontlading.
Als apparatuur op NiMH kan werken, verdienen die de voorkeur boven deze cel, wegens de hogere capaciteit en de geringere zelfontlading.
Ik kan nog altijd twee dagen fietsen op twee veelgebruikte NiMH penlights uit 2013 (gekocht bij de eenheidsprijzenmaatschappij). Het scherm van de GPS (Garmin 62s) staat op "always on" en backlight op minimum. Dankzij het transreflectieve scherm kan ik overdag probleemloos het scherm aflezen. Ik fiets zelden bij het vriespunt dus ik weet niet hoe lang ze het dan volhouden. Ik heb laatst een testje gedaan (bij kamertemperatuur): GPS aanzetten, laten koppelen met de satellieten en dan aan laten staan tot de batterijen leeg zijn (scherm op "always on", backlight op minimum). Na afloop liet de Trip Computer zien hoelang de "trip" geduurd had: 20 uur en 15 minuten.
AA.jpg
WillemT schreef:
wo 30 mar, 2022 19:29
Ik heb laatst een testje gedaan (bij kamertemperatuur): GPS aanzetten, laten koppelen met de satellieten en dan aan laten staan tot de batterijen leeg zijn (scherm op "always on", backlight op minimum). Na afloop liet de Trip Computer zien hoelang de "trip" geduurd had: 20 uur en 15 minuten.
Leuke test! Ik heb nu ook zo'n testje gedaan met een Etrex 30x en verschillende AA batterijen:

oude Eneloop (Sanyo) 1900 mAh - 18:03 uur
minder oude Eneloop (Panasonic) 1900 mAh - 18:09 uur
oude Always Ready (Hema) 2100 mAh - 19:16 uur
Eneloop Pro 2500 mAh - 24:10 uur

De Hema batterijen presteren niet slecht, maar hebben wel een snellere zelfontlading. Na een paar maanden zijn mijn Hema exemplaren al de helft van hun lading kwijt, terwijl de Eneloops dan nog wel 80% leveren. De Eneloops gaan ook lang mee. De oudste exemplaren (waar nog Sanyo op staat) heb ik in 2009 aangeschaft, gelijk met mijn eerste Etrex. Daarvan heb ik er 2 of 3 weg moeten gooien. De rest (een stuk of 10) doet het nog prima in diverse apparaten, al neem ik ze niet meer mee op vakantie. Vergelijkbare Recyko (GP) batterijen, die ik in 2009 gelijk met de eerste Eneloops heb gekocht, hebben het jaren terug al begeven.
In de praktijk van het fietsen zal de GPS waarschijnlijk een groter beroep doen op de batterijen omdat dan steeds in beeld de kaart moet worden verplaatst/gevolgd (?)
Ik fiets overigens overdag nooit met de schermverlichting aan, op mijn oudere Etrex 30 is het beeld dan ook goed te zien.
De oplaadbare AA's van het van oorsprong Zweedse woonwarenhuis bevallen mij tot nu toe erg goed, naast de Panasonic Eneloops. Spotgoedkoop en in de praktijk vooralsnog dezelfde prestaties als de Eneloop Pro's.
Joris Flemming schreef:
za 09 apr, 2022 07:57
In de praktijk van het fietsen zal de GPS waarschijnlijk een groter beroep doen op de batterijen omdat dan steeds in beeld de kaart moet worden verplaatst/gevolgd (?)
Ik heb proefondervindelijk al eens vastgesteld dat het apparaat thuis stilliggend op het bureau langer doet met de batterijen dan op de fiets. Als je het precies onderzoekt zijn ook instellingen als de samplefrequentie en de hoogtemeter misschien van invloed en wie weet nog meer. Bij de 30x is het lampje zwaar van invloed, dat is wel zeker. Ik heb zelfs met een IR-thermometer vastgesteld dat de Etrex met lampje aan duidelijk warmer is dan met lampje uit. Het was me namelijk een keer opgevallen dat de etrex na een fietstocht terwijl hij in een tasje zat best warm aanvoelde. Een warm apparaat is 1:1 een aanduiding voor energieverbruik.
De wet van behoud van energie, ik ken hem nog!

Maar ik bedacht net dat het in dit topic eigenlijk gaat om de batterijen en het onderling vergelijk daarvan, dus mijn opmerking over de Etrex was enigszins "naast", aangezien het in het topic ging over de batterijen en niet over de het GSP apparaat.
Evengoed interessant natuurlijk. Ik houd het bij de AA "Ladda", dan die oplader maar mee.
Joris Flemming schreef:
za 09 apr, 2022 07:57
In de praktijk van het fietsen zal de GPS waarschijnlijk een groter beroep doen op de batterijen omdat dan steeds in beeld de kaart moet worden verplaatst/gevolgd (?)
Dat zou goed mogelijk kunnen zijn (inzoomen en uitzoomen is ook zo'n dingetje), maar dit was de eenvoudigste reproduceerbare test. Leuk testje om de prestaties van batterijen onderling te vergelijken (leeftijd en/of merk) of de energiebehoefte van verschillende GPS-en te vergelijken. In de praktijk doe ik met gemak twee dagen op een setje batterijen.
Joris Flemming schreef:
za 09 apr, 2022 07:57
De oplaadbare AA's van het van oorsprong Zweedse woonwarenhuis bevallen mij tot nu toe erg goed, naast de Panasonic Eneloops. Spotgoedkoop en in de praktijk vooralsnog dezelfde prestaties als de Eneloop Pro's.
Er gaan geruchten dat die uit Zweden uit dezelfde fabriek komen als die uit Japan.
keesswart schreef:
vr 08 apr, 2022 23:16
De Hema batterijen presteren niet slecht, maar hebben wel een snellere zelfontlading. Na een paar maanden zijn mijn Hema exemplaren al de helft van hun lading kwijt, terwijl de Eneloops dan nog wel 80% leveren.
Dat heten LSD NiMH batterijen, low self-discharge voor de duidelijkheid :-). Een innovatie van Sanyo inderdaad.

Ik hanteer overigens de "use warm, store cool" regel. Als ik mijn NiMH batterijen en/of Li-ion-accu's niet gebruik verdwijnen ze in een afsluitbare plastic doos in de koelkast. Voor Li-ion geldt in ieder geval dat de levensduur (behoudt van capaciteit) aanzienlijk verlengd wordt door ze koel (tussen de 5 en 10 graden C) en half opgeladen te bewaren. Verder wordt de zelfontlading bij die temperatuur erg laag zodat diepontlading en dus schade aan de accu, voorkomen wordt. Eens per jaar de status bekijken is voldoende. Gemakshalve doe ik hetzelfde met mijn NiMH batterijen. Het lijkt zelf ontlading te vertragen want als ik ze na een jaar uit de koelkast haal, zit er nog steeds voldoende leven in.

Als ik batterijen en/of accu's nodig heb, haal ik ze op tijd uit de koelkast en laat ze rustig op kamertemperatuur komen. Daarna gaan ze zo nodig in de lader. Handig is het om zeker de NiMH batterijen te labelen, als ik meerdere dagen op pad ben heb ik een zakje vol AA-batterijen (een stuk of acht) en het is dan goed om te weten welke labels nog niet gebruikt zijn. Volgens mij is een NiMH batterij nog steeds gevoelig voor tussentijds opladen (hierdoor wordt de capaciteit minder) dus ook daar helpt het labelen van batterijen bij. Alleen die echt leeg zijn (althans: als "leeg" worden aangemerkt door je device) gaan de lader in.
Zen en de kunst van het batterijen laden.
Gisteravond was de eerste set Li-ion batterijen leeg. Op slag, zoals verwacht.

Vanochtend blijkt mijn Apple Magic Mouse (waar ze in zaten) niet meer te werken na het wisselen van de batterijen voor een set opgeladen NiMH. Voor de zekerheid alle contacten van de batterijhouder schoongemaakt. Inmiddels werkt de muis weer een beetje, maar de bluetooth-connectie valt steeds weg. Meerdere soorten batterijen uitgeprobeerd, maar eigenlijk steeds hetzelfde resultaat.

Ik verdenk de Li-ion batterijen, maar dat kan ik natuurlijk niet aantonen noch uitsluiten.
ericplan schreef:
zo 17 apr, 2022 13:14
Ik verdenk de Li-ion batterijen, maar dat kan ik natuurlijk niet aantonen noch uitsluiten.
Electronica kan inderdaad nogal heftig reageren op spanningsval. Vaak geeft een geleidelijke spanningsdaling (zoals bij loodaccu’s of nicad’s) de electronica de gelegenheid zichzelf af te schakelen maar bij een abrupte spanningsval kan de beschikbare tijd daarvoor te kort zijn.
Bij spul van de Action kan dat natuurlijk, maar met de spullen van Apple zou ik toch mogen kunnen verwachten dat het niet stuk gaat als bv een batterijtje even geen contact maakt. Zelf heb ik geen ervaring met Apple-spul.
Speeder300 schreef:
zo 17 apr, 2022 18:44
ericplan schreef:
zo 17 apr, 2022 13:14
Ik verdenk de Li-ion batterijen, maar dat kan ik natuurlijk niet aantonen noch uitsluiten.
Electronica kan inderdaad nogal heftig reageren op spanningsval. Vaak geeft een geleidelijke spanningsdaling (zoals bij loodaccu’s of nicad’s) de electronica de gelegenheid zichzelf af te schakelen maar bij een abrupte spanningsval kan de beschikbare tijd daarvoor te kort zijn.
Het kan natuurlijk ook een korte spanningspiek geweest zijn. Er zit vziw een spanningsregelaar in, want de cel zelf levert een hoger voltage. Maar ik weet er te weinig van om er meer over te zeggen. Misschien kunnen anderen er iets zinnigs over zeggen.
Speeder300 schreef:
zo 17 apr, 2022 18:44
Electronica kan inderdaad nogal heftig reageren op spanningsval.
Dat lijkt me niet zo zeer aan de “electronica” zelf te liggen maar aan de kwaliteit / architectuur ervan. Opeens wegvallen van de spanning / stroom (of juist opkomen van de spanning / stroom) mag niet leiden tot een heftige reactie en dus schade aan het apparaat. Een onvoorspelbare reactie wordt doorgaans veroorzaakt door inductief of capacitief gedrag. Een inductieve belasting vindt het niet prettig als opeens de stroom veranderd (geeft spanningspiek, denk aan de bobine), een capacitieve belasting houdt niet plotselinge verandering van de spanning (geeft stroompiek). Normaliter zal elektronica zodanig ontworpen zijn dat het zich op de voedingspunten niet uitgesproken inductief of capacitief gedraagt. Daarom ben ik niet weg van goedkope elektronica uit het verre oosten. Het zal best werken maar het is door beknibbelen op componenten om bovenstaande tegen te gaan (kostenbesparing) niet foolproof.
ericplan schreef:
zo 17 apr, 2022 13:14
Gisteravond was de eerste set Li-ion batterijen leeg. Op slag, zoals verwacht.

Vanochtend blijkt mijn Apple Magic Mouse (waar ze in zaten) niet meer te werken na het wisselen van de batterijen voor een set opgeladen NiMH. Voor de zekerheid alle contacten van de batterijhouder schoongemaakt. Inmiddels werkt de muis weer een beetje, maar de bluetooth-connectie valt steeds weg. Meerdere soorten batterijen uitgeprobeerd, maar eigenlijk steeds hetzelfde resultaat.

Ik verdenk de Li-ion batterijen, maar dat kan ik natuurlijk niet aantonen noch uitsluiten.
Problemen omtrend 1,2V (traditionele NiMH) vs 1,5V?
Ik ben nu 2 maanden op reis en heb al die tijd deze batterijen gebruikt in mijn Etrex. Werken prima, gaan ongeveer 2 dagen mee zonder schermverlichting.

Deze week voor het eerst niet op kunnen laden en Varta AA gebruikt. Verschil is dat ik bij de oplaadbare niet kan zien hoeveel prik er nog in zit. De indicator blijft vol aangeven tot de Etrex ermee ophoudt. Verder valt op dat de Varta batterijen echt veel langer meegaan. Ze zijn nog niet leeg maar ik schat 3x zo lang.
Ik neem aan dat je op je Etrex ook het batterrijtype kunt instellen (Alkaline (gewone), Litium, NiMH (oplaadbare) . Pas je die ook aan bij wisseling?
Zal gebruiksduur wellicht niet veel beinvloeden, maar de indicator op je gps (hoe lang nog prik) wordt daar wel mee beinvloed.