Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets maar flinke rugpijn - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets maar flinke rugpijn

sinds 2 wkn mijn nieuwe idworx allrohler. heb al paar keer gefietst maar heb last van mijn rug. Voorheen met oude fiets en met racefiets geen tot zeer weing last.

in begin (2x gefietst) stond zadel niet horizontaal en zat er langere stuurpen op. nu korte stuurpen en stuur lager gezet.

maar ik heb nog steeds last van rug.ook al fiets ik 3 dgn niet mijn rug voelt nog steeds niet normaal (dus zonder pijn) het zit in mijn hele rug.

mijn knie en benen voelen wel ok.

ga deze week weer naar fietsenmaker kijken wat anders kan.

mijn vraag is: kan ik doordat in begin 2x met lange stuurpen en niet horizon zadel heb gefietst nog steeds last hebben?

duurt fiets afstellen naar je eigen maten altijd lang? baal dat steeds iets verandert wordt maar nog steeds geen goede houding is.

maten van mijn vorige fiets overgenomen maar die zijn toch anders dan nieuwe fiets.



verder fiets de idworx soepel en stabiel....nu die rug nog
Ik zou maar eens snel naar een deskundige stappen die je op een aanpasbaar model zet en kijkt wat voor jou de beste zithouding is.
In Nijverdal of elders.
bikefitting vlgs mij alleen voor race/mtb
Lastig om online te bepalen. Het kan inderdaad aan de houding op de fiets liggen, maar even zo goed ook niet. Misschien heb je stomtoevallig rugklachten door iets anders, wat je dan vervolgens op de fiets voelt.

Zelf heb ik klachten op de fiets gekregen toen ik last kreeg van bekken en polsen. Dat kwam niet door de afstelling van mijn fiets maar door mijn fysieke werkhouding en een te lange 'winterslaap', maar op de fiets voelde ik het vervolgens wel.

Suggestie zou kunnen zijn om de komende paar keer weer op de andere fiets(en) te gaan fietsen en kijken of de klachten dan wel/niet optreden. Dan kan je dat uitsluiten. Anders ga je misschien voor niets sleutelen aan je fiets.
Weet natuurlijk niet wie je fietsenboer is.
Maar vertrouwwekķend, nou nee.
carmenopdefiets schreef: stond zadel niet horizontaal en zat er langere stuurpen op. nu korte stuurpen en stuur lager gezet.
Ik ben toch echt anders gewend.

Overigens zijn dit dingen die je moet regelen met de verkoper, en niet met een forum.
willem.m schreef:
wo 16 mar, 2022 17:26
Suggestie zou kunnen zijn om de komende paar keer weer op de andere fiets(en) te gaan fietsen en kijken of de klachten dan wel/niet optreden. Dan kan je dat uitsluiten. Anders ga je misschien voor niets sleutelen aan je fiets.
+1
Kennelijk zijn er toch verschillen. Het gaat om de afstanden en hoeken tussen stuur, pedalen en zadel en daarnaast om het type en stand van het zadel en in iets mindere mate type en stand van het stuur. Van verkeerde (klik) pedalen kun je nog been- en knieklachten maar rugklachten nuet zo snel.
dunlop schreef:
wo 16 mar, 2022 17:29
Weet natuurlijk niet wie je fietsenboer is.
Maar vertrouwwekķend, nou nee.
carmenopdefiets schreef: stond zadel niet horizontaal en zat er langere stuurpen op. nu korte stuurpen en stuur lager gezet.
Ik ben toch echt anders gewend.

Overigens zijn dit dingen die je moet regelen met de verkoper, en niet met een forum.
ja ik snap dat er niet een forumlid een oplossing op afstand kan geven maar voor mij is t zoeken naar de goede fietspositie een hele frustratie rijker en benieuwd of andere fietsers hier ook problemen mee hebben?? Morgen naar fietsenboer kijken wat en hoe
Leon schreef:
wo 16 mar, 2022 17:36
...Van verkeerde (klik) pedalen kun je nog been- en knieklachten maar rugklachten nuet zo snel.
Misschien niet zo snel, maar het kan wel. Als je bijv. te veel/hard trekt aan je klikpedalen kan je heupklachten krijgen, en als gevolg daarvan rugklachten. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat het soms lastig is oorzaak en gevolg te bepalen.
heb gewone pedalen zonder klik :wink:
Het moet (voor je fietsenmaker) toch niet zo moeilijk zijn om de zitpositie op je nieuwe fiets exact zo in te stellen als op je oude fiets. Dus vertikale en horizontale stand zadel tov pedalen en vervolgens horizontale en vertikale stand stuur tov zadel.
Bert van Sprang schreef:
wo 16 mar, 2022 18:04
Het moet (voor je fietsenmaker) toch niet zo moeilijk zijn om de zitpositie op je nieuwe fiets exact zo in te stellen als op je oude fiets. Dus vertikale en horizontale stand zadel tov pedalen en vervolgens horizontale en vertikale stand stuur tov zadel.
tja andere fiets en ander frame. v cannondale naar idworx. maten vergeleken maar toch die rug.........
Bert van Sprang schreef: Het moet (voor je fietsenmaker) toch niet zo moeilijk zijn om de zitpositie op je nieuwe fiets exact zo in te stellen als op je oude fiets. Dus vertikale en horizontale stand zadel tov pedalen en vervolgens horizontale en vertikale stand stuur tov zadel.
Of wel.
Heb hier ook wel eens berichten gezien over 'foute' verhoudingen. Mensen die voor een Santos kwamen, en na meting met een Idworx de deur uit gingen. En vice versa.

Een oud adagium:
Meten is weten.
Maar je moet wel meten. En goed.
Tenzij er iets vreemds aan de hand is moet het geen probleem zijn de instellingen van je oude fiets exact te kopieren.
carmenopdefiets schreef:
wo 16 mar, 2022 17:48
heb gewone pedalen zonder klik :wink:
En klaarblijkelijk is er ook nog geen 'klik' tussen jou en je fiets.
Fiets passen is niet uitsluitend voor racefietsen hoor.
Poppink schreef:
wo 16 mar, 2022 18:26
carmenopdefiets schreef:
wo 16 mar, 2022 17:48
heb gewone pedalen zonder klik :wink:
En klaarblijkelijk is er ook nog geen 'klik' tussen jou en je fiets.
Fiets passen is niet uitsluitend voor racefietsen hoor.
ja daar heb je een punt....een klik.....ja dat klopt
Bert van Sprang schreef:
wo 16 mar, 2022 18:16
Tenzij er iets vreemds aan de hand is moet het geen probleem zijn de instellingen van je oude fiets exact te kopieren.
Er zijn altijd wel fouten te maken. Zo let menigeen op de punt van het zadel ipv de drukpunten van de zitbotjes. Daar kan zomaar een paar cm in zitten. Ook verschillende typen sturen kunnen anders uitpakken.

Een klik geloof ik niet echt in. Een nieuwe fiets moet fijner zitten, niet "gaat wel". Voor "gaat wel" kun je ook een fiets bij de bouwmarkt kopen.
Met zo een dure fiets, ga je toch altijd op de pasfiets voor goede meting en afstelling?

Als de punt van de zadel te hoog staat, komt er een knik in de onder rug, omdat het bekken naar achteren kantelt.

Mario
supermario schreef:
wo 16 mar, 2022 21:21
Met zo een dure fiets, ga je toch altijd op de pasfiets voor goede meting en afstelling?
Niet als je 'm tweedehands koopt. Dan is die fiets zelf namelijk je pasfiets ;)
Maar zelfs 2e hands betaal je nog veel, voor die fietsen.

Mario
Probeer het eens, voorzichtig, met wat oefeningen. Hierbij maak ik wel de opmerking dat het verstandig is om EERST even langs de Fysio of sportarts te gaan VOORDAT je aan de oefeningen begint.

De 'Superman' is een uitstekende oefening voor de lage onderrug. B.v. 3 x 15 waarbij je bij iedere herhaling het been en de arm, bij de laatste herhaling, voor 30 seconden vasthoudt. De laatste herhaling zou je b.v. het been en de arm voor 60 seconden kunnen vasthouden.

Als je bij Google 'superman oefening' intypt zie je wat oefeningen voor de rug of op YouTube