Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets maar flinke rugpijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets maar flinke rugpijn

Een pasfiets is een oplossing.
Zelf vind ik het beter om je lichaam te laten opmeten. Je krijgt een uitdraai met de juiste maat van het frame en de afstelling van zadel, stuur en stuur nok enz.. Met die gegevens ga je je eigen fiets afstellen en er mee fietsen en optimaliseren.
Omdat je alles zwart op wit heb kan je gemakkelijk wijzigen en weer terug zetten.
Zo doe ik dat sinds 1989 dank zij Sjefke Janssen-Elsloo.
WimB schreef:
do 17 mar, 2022 10:36
.
Zelf vind ik het beter om je lichaam te laten opmeten. Je krijgt een uitdraai met de juiste maat van het frame en de afstelling van zadel, stuur en stuur nok enz..
Dat klinkt simpeler dan het is. Je moet ook rekening houden met het gebruiksdoel, de fietsintensiteit, lichaamseigenschappen zoals stramheid van benen, rug en spieren, het type zadel en stuur en dergelijke. Iedereen die beweert dat dat in een keer goed moet gaan verkoopt wat mij betreft mooie praatjes.
Leon schreef:
do 17 mar, 2022 11:10
WimB schreef:
do 17 mar, 2022 10:36
.
Zelf vind ik het beter om je lichaam te laten opmeten. Je krijgt een uitdraai met de juiste maat van het frame en de afstelling van zadel, stuur en stuur nok enz..
Dat klinkt simpeler dan het is. Je moet ook rekening houden met het gebruiksdoel, de fietsintensiteit, lichaamseigenschappen zoals stramheid van benen, rug en spieren, het type zadel en stuur en dergelijke. Iedereen die beweert dat dat in een keer goed moet gaan verkoopt wat mij betreft mooie praatjes.
Tijdens mijn fietsmeting werd me eerst gevraagd wat het beoogde doel en de intensiteit waren.
Daarna moest ik een half uur allerlei oefeningen doen waaraan geen fiets te pas kwam, precies om stramheid etc. te testen.
Pas dan mocht ik op mijn fiets zitten en werd een video-analyse gemaakt van mijn beweging op de fiets etc.

OP moet zelf maar weten wat hij doet, maar een goeie fietsmeter weet dat het niet simpel is.
Ik kreeg trouwens vooraf duidelijk de boodschap dat hij geen mirakels kon doen, alleen een goed gemotiveerd startpunt geven voor verdere fijnafstelling achteraf.
Met die gegevens ga je je eigen fiets afstellen en er mee fietsen en optimaliseren.
Dit doe je een keer en je neemr de instelling gewoon mee naar de volgende fiets. Dit gaat bij mij al 20 jaar en 6 verschillende fietsen goed. Bij mijn racefiets (met zet ik mijn stuur een cm lager en bij mijn mountainbike een cm hoger, klaar.
vandaag zadel iets naar voren en stuur ietsjes lager gezet en wordt stuk van afgezaagd zodat niet zo breed is

dit weekend maar weer fietsen om te kijken hoe het gaat.

Ik heb trouwens met de racefiets wel bikefitting gedaan en dan kan je de gegevens van oude fiets zo goed als overzetten naar nieuwe fiets
Met trekking fiets is het blijkbaar toch anders???
Met trekking fiets is het blijkbaar toch anders???
Nee, dat werkt precies hetzelfde.
Als je meerdere aanpassingen tegelijk doet, wordt het moeilijk te bepalen wat werkt en wat niet.
Bert van Sprang schreef:
do 17 mar, 2022 18:57
Met trekking fiets is het blijkbaar toch anders???
Nee, dat werkt precies hetzelfde.
Behalve natuurlijk de dingen aan een trekkingfiets die anders zijn dan aan een wielrenfiets, die ik eerder al noemde.

Helemaal eens met LHTJoost. Dus ook: twee weken is wel heel snel. Of je hebt geluk, of je bent zestien jaar en van elastiek.
carmenopdefiets schreef:
do 17 mar, 2022 17:34
vandaag zadel iets naar voren en stuur ietsjes lager gezet en wordt stuk van afgezaagd zodat niet zo breed is

Ik heb trouwens met de racefiets wel bikefitting gedaan en dan kan je de gegevens van oude fiets zo goed als overzetten naar nieuwe fiets
Met trekking fiets is het blijkbaar toch anders???
In het ideale geval staat je zadel op de trekkingfiets net zo goed als op de racefiets.
Maar dat vind ik in de praktijk een moeilijke, omdat zadels nu eenmaal verschillen (of staat hetzelfde zadel op de trekking- en de racefiets)?
Op mijn racefiets zit een Fizik Arione (lang, smal, vlak), op de trekkingfiets een Brooks Swift (korter, breder, niet vlak, eerder met een soort ondiepe zitkuil, als je begrijpt wat ik bedoel).
Die twee "hetzelfde" afstellen vroeg wat knoeiwerk. Je kunt een meting niet altijd zomaar overnemen, omdat het gaat om een meting voor een specifiek zadel.
Rugpijn doet mij overigens denken aan een zadel dat wat te ver naar achter staat. Maar dat ben ik maar, ik ben geen fietsmeter.
Nog iets. Als je iets afstelt waarvan je niet precies weet wat het doel is (lees: hoe heerlijk de zit moet aanvoelen), moet je niet alleen met de juiste variabele beginnen* en ook niet alleen één variabele per keer doen, maar ook steeds stap voor stap aanpassen, proberen en ook een stap te ver gaan met afstellen zodat je weet wat het effect daarvan is.

* Eerst zadel, dan stuur. Bv als je een foute stuurstand probeert te corrigeren door aan het zadel te zitten afstellen komt het niet meer goed.
Dus dat je goed zat op een brakke stadsfiets en op een racefiets maar nu op een andere fiets die op zich geen héél rare maat heeft veel rugpijn hebt. Die ook nog eens niet over gaat.

Balen, en ook opmerkelijk, zou de kneep ‘em kunnen zitten in subtiele verschillen?

Kan het zijn dat er wat anders aan de hand is?
Grandonneur schreef:
do 17 mar, 2022 23:07
... Kan het zijn dat er wat anders aan de hand is?
Ja, zoiets schreef ik ook tig berichten terug. Het lijkt een reflex om het op de geometrie te gooien.
Vor dit soort reflexen moet je uiteraard oppassen. Ik weet van mijn fiets en mij dat het een tikkie naar voren kiepen van het zadel voldoende is om me pijn aan rug, schouders, polsen en nek te bezorgen, al heb ik dat al lang niet meer geprobeerd.
Wij op dit forum kunnen op dit forum helaas weinig meer dan allerlei tips geven op grond van niks. We kunnen immers de fietser niet zelf op de fiets zien zitten en fietsen. We zien zelfs de fiets niet en ook het type zadel en stuur niet.
Zo was het bij mij de stand van het stuur.
Stuur nog geen halve cm meer naar beneden afgesteld. En ik kon nog geen 5 km fietsen zonder last te krijgen van mijn rug. Eerst mijn burostoel op het werk de schuld gegeven.
Maar later mijn stuur iets hoger gezet. En nergens meer last van.

En wat is nou 0.5 cm. Maar echt stekende pijn. Die ook dagen duurde voordat het weer echt weg was.

Ja ik ben niet zo flexibel :lol:
Corrie had vorig jaar vergelijkbare rugklachten. Na een winter zonder noemenswaardige fietstochten vond ze haar oude vakantiefiets met confectieframe veel fijner rijden dan haar op maat gebouwde fiets uit 2016. (Een half jaar eerder hadden we op haar nieuwste vakantiefiets wat dingen veranderd, nadat Corrie tijdens enkele testritten naar haar werk op een gehuurde speed pedelec hevige zadelpijn had opgelopen, die niet binnen een paar dagen zou verdwijnen. De verandering aan haar vakantiefiets was een tijdelijk paardemiddel om haar achterwerk te ontzien, waar haar rug echter niet blij mee was.)
Zadel en stuur waren op beide fietsen van hetzelfde type (vlinderstuur), maar de geometrie van de frames was verschillend (o.a. een lagere bottom bracket i.v.m. korte beenlengte). Na aanschaf van een iets langere stuurpen werd het mogelijk om op de nieuwere fiets de positie van het stuur t.o.v. het zadel gelijk te maken als op de oude fiets. Na nog wat fine-tunen van de hoogte en schuinte van het stuur, reed de fiets weer net zo lekker als de oude en verdwenen de rugklachten.
Ik ben met mijn knieklachten na mij nèt nieuwe fiets destijds, met fiets en al naar mijn fysiotherapeut gegaan. Met zijn ervaring van anatomie hebben we toen 1 kleine aanpassing gedaan en was het zo opgelost.

Dit is nog een tip als je er met de verkopende partij niet uitkomt.
Bert van Sprang schreef:
wo 16 mar, 2022 18:16
Tenzij er iets vreemds aan de hand is moet het geen probleem zijn de instellingen van je oude fiets exact te kopieren.
Ja en nee, hier wat nuttige info https://www.cyclingweekly.com/group-tes ... ned-407599

Met je stuur op de zelfde afstand en hoogt en zadel op de zelfde hoogte kan je toch anders zitten ten opzichte van de trapas, zit je knie niet op de goede plek ten opzichte van de pedaal as dan ga je die corrigeren door verder naar achter of naar voren te zitten en klopt de afstelling niet meer.

Ook een stijvere fiets kan meer schokken door geven, een andere kromming in het stuur kan polsen, schouders, nek en rug in een andere houding dwingen.
Mr. Z schreef:
vr 18 mar, 2022 19:58

Met je stuur op de zelfde afstand en hoogt en zadel op de zelfde hoogte kan je toch anders zitten ten opzichte van de trapas,
Ja en nee.
Nee, want als je de maten van een andere fiets correct overneemt, kopieer je de stand van het zadel ten opzichte van de trapas, en niet alleen de hoogte van het zadel.
Ja, want het voorgaande is gemakkelijker gezegd dan gedaan als het gaat om twee verschillende zadels.