Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einde aan de vergrijzing van de fietsvakantiegangers? - Forum Wereldfietser

Einde aan de vergrijzing van de fietsvakantiegangers?

De groep fietsvakantiegangers leek al jaren steeds meer te vergrijzen. De piepjonge fietsers uit de jaren '80 lijken het nog steeds te doen.

Opmerkelijk is de constatering van Jan Wagtendonk van fiets-mee dat er klanten zijn op weg naar een fietsbestemming die nu ineens een stuk jonger worden. 19 -20 jaar. Zie het interview van de Fietsersbond. Is dit een kentering?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... treinreis/
Ik maak inderdaad deel uit van die vergrijzing, want morgen word ik 71....
Maar wel barstensvol met mooie herinneringen van m'n 53 jaar internationale fietscarrière!
De vergrijzing zal nog wel even doorgaan. Nieuw is dan blijkbaar de vergroening. Dat zou een goede ontwikkeling zijn.
bert sitters schreef:
wo 23 feb, 2022 10:41
Opmerkelijk is de constatering van Jan Wagtendonk van fiets-mee dat zijn klanten op weg naar een fietsbestemming nu ineens een stuk jonger worden. 18 -19 jaar. Zie het interview van de Fietsersbond. Is dit een kentering?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... treinreis/
Het zou fijn zijn. Ik had het ook al gelezen.
Ik vind het woord constatering toch wel een optimistische vertaling van wat er in het arikel staat.
Het enige dat er in staat is "nu zie ik ook jongeren van 19, begin 20".
Dat vind ik als onderbouwing toch wel magertjes.
Heeft iemand betere gegevens?
Leon schreef:
wo 23 feb, 2022 11:14
bert sitters schreef:
wo 23 feb, 2022 10:41
Opmerkelijk is de constatering van Jan Wagtendonk van fiets-mee dat zijn klanten op weg naar een fietsbestemming nu ineens een stuk jonger worden. 18 -19 jaar. Zie het interview van de Fietsersbond. Is dit een kentering?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... treinreis/
Het zou fijn zijn. Ik had het ook al gelezen.
Ik vind het woord constatering toch wel een optimistische vertaling van wat er in het arikel staat.
Het enige dat er in staat is "nu zie ik ook jongeren van 19, begin 20".
Dat vind ik als onderbouwing toch wel magertjes.
Heeft iemand betere gegevens?
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat hij toevallig net een enkeltje Wenen aan twee jonge fietsers heeft verkocht en die anekdotische ervaring nu veralgemeniseert. Een paar jongeren die ik ken hebben overigens net een retourtje vliegen naar Lapland achter de rug om daar het poollicht bij minus 20 te bekijken, ik bespeur zelf dus vooral een trend naar avontuurlijke extreme jongerenvakanties vol unieke belevenissen en dan mag het nog best wat kosten ook.
Leon schreef:
wo 23 feb, 2022 11:14
Het zou fijn zijn. Ik had het ook al gelezen.
Ik vind het woord constatering toch wel een optimistische vertaling van wat er in het arikel staat.
Het enige dat er in staat is "nu zie ik ook jongeren van 19, begin 20".
Dat vind ik als onderbouwing toch wel magertjes.
Mijn vriend Jurjan die helaas 3 jaar geleden overleden is, was net zo'n nuchtere rekenaar als jij @Leon.
Mede door zijn toedoen pak ik regelmatig de rekenmachine of andere informatie erbij om nieuwsbubbels in het juiste perspectief te plaatsen.

Ik waardeer je kritische inbreng. (en die van anderen)

Overigens is het woord constatering wel juist.
De constatering wordt door die ene persoon gedaan en dat staat los van de inhoud van die constatering.
Ik heb geen berekening en ook geen onderzoek gedaan maar ik constateer wel dat ik eigenlijk alleen maar jonge mensen op de fiets tegenkom.
Maar dan voor op de gravel tochten en de bikepacking tochten. Op de verharde wegen de grijze golf en op de onverharde wegen de jonge mensen. En met jong bedoel rond de 20. Sorry, soms vinden veertigers zichzelf ook jong maar dat is helaas al heel oud voor een 19 jarige :D
gravel tochten en de bikepacking tochten
En die heeft het bestuur van de Wereldfietser nu net op een zijspoor gezet.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 feb, 2022 14:31
gravel tochten en de bikepacking tochten
En die heeft het bestuur van de Wereldfietser nu net op een zijspoor gezet.
Is dat wel zo? Zie laatste berichten bestuur & beleid.

Ach, het is allemaal zo relatief, 20-ers vinden 40-ers oud maar 80-ers vinden 50-ers lekker jong.
Leon schreef:
wo 23 feb, 2022 11:14
bert sitters schreef:
wo 23 feb, 2022 10:41
Opmerkelijk is de constatering van Jan Wagtendonk van fiets-mee dat zijn klanten op weg naar een fietsbestemming nu ineens een stuk jonger worden. 18 -19 jaar. Zie het interview van de Fietsersbond. Is dit een kentering?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... treinreis/
Het zou fijn zijn. Ik had het ook al gelezen.
Ik vind het woord constatering toch wel een optimistische vertaling van wat er in het arikel staat.
Het enige dat er in staat is "nu zie ik ook jongeren van 19, begin 20".
Dat vind ik als onderbouwing toch wel magertjes.
Heeft iemand betere gegevens?
Doen we hier aan woordenspelletjes?
Doen we hier aan woordenspelletjes?
Mag het wat aardiger.
Leon schreef: Dat vind ik als onderbouwing toch wel magertjes.
Heeft iemand betere gegevens?
Bert Sitters schreef:Doen we hier aan woordenspelletjes?
Een legitieme vraag. Heeft niks met woordspelletjes te maken. Maar dat is slechts mijn eenvoudige denkwereld.
Zou het kunnen dat vergroening het directe gevolg van vergrijzing is. Anders gezegd: wij worden oud, kijken om ons heen en zien jongere mensen op een fiets.
.
.
peter de rijk schreef:
wo 23 feb, 2022 11:36
ik bespeur zelf dus vooral een trend naar avontuurlijke extreme jongerenvakanties vol unieke belevenissen en dan mag het nog best wat kosten ook.
De huidige jongerengeneratie hecht meer waarde aan ervaringen en minder aan materialisme of "iets opbouwen". Wel goed voor de reisbranche idd.
Dat er veel grijze reisfietsers zijn, vind ik normaal. Reisfietsen is iets wat je tot op hoge leeftijd kunt doen. Veel mensen die ermee begonnen zijn in de jaren 1980 of zo, doen het wellicht nog altijd.

Op mijn eigen fietsreizen ben ik naast grijsaards overigens ook altijd wel twintigers en dertigers tegengekomen (als je dat jong wilt noemen). Sommige op een krakkemikkige fiets en met Aldi-tassen, gele Michelin-kaart in de hand, lekker door de Drôme rijden. Heerlijk om te zien.

Ik ben ook tieners tegengekomen, en zelfs een meisje van acht, maar die reden met hun ouders of grootouders.

Ik weet het, anekdotisch etc., maar het verbaast me niet dat jongeren ook reisfietsen.
Ik vraag me af of deze “trend” zichtbaar is in de leeftijd van de ledenaanwas van de Wereldfietser. We zijn toch ook weer niet de eerste de beste vereniging waarmee op basis van eigen data deze bevindingen al dan niet bevestigd kunnen worden.
Fedor schreef:
wo 23 feb, 2022 19:54
peter de rijk schreef:
wo 23 feb, 2022 11:36
ik bespeur zelf dus vooral een trend naar avontuurlijke extreme jongerenvakanties vol unieke belevenissen en dan mag het nog best wat kosten ook.
De huidige jongerengeneratie hecht meer waarde aan ervaringen en minder aan materialisme of "iets opbouwen". Wel goed voor de reisbranche idd.
Exact, "Mijn" twintiger gaat nu voor het eerst zonder papa met een vriendin op fietsvakantie. Aan spullen heeft ze niks, zegt ze. "Ik wil dingen zien, voelen, ruiken, beleven". Die vakantie moet ook nog eens van huis uit om het milieu te sparen.
Dat klinkt als een fietsvakantie zoals ze al jaren gefietst worden.