Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einde aan de vergrijzing van de fietsvakantiegangers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Einde aan de vergrijzing van de fietsvakantiegangers?

gios schreef:
wo 23 feb, 2022 21:49
"Mijn" twintiger gaat nu voor het eerst zonder papa met een vriendin op fietsvakantie. Aan spullen heeft ze niks, zegt ze. "Ik wil dingen zien, voelen, ruiken, beleven". Die vakantie moet ook nog eens van huis uit om het milieu te sparen.
Heerlijk om te lezen, dat.
Kijk maar eens naar het verenigingsleven in het algemeen; overal zie je vergrijzing. De jongeren van tegenwoordig maar vastgeplakt aan de games en smartphones, weinig echte hobby's. Die zijn moeilijk aan te werven. Voetbal bijv. kan nog wel, maar andere verenigingen? Klaverjassen? Modelspoorbouw? Biljarten? We zien ook vergrijzing bij de molenaars, we zijn allemaal 50 en 60 plussers. Er wordt gewerkt om jonge molenaars te opleiden (ik ben zelf instructeur), maar de eisen van tegenwoordig zijn veel strenger geworden. Wij wereldfietsers zijn toch eigenlijk een apart volkje, die bij niet veel mensen aanspreken.
Misschien tijd om te zorgen voor nieuwe jonge leden met wat nu wel speelt....gravel offroad ala bikebacking.com.... heleaas zie ik er weinig van terug.... Bikepacking is hot gaaf avontuur... Gewoon met de tijd mee gaan of blijven hangen vroeger....
Bedenk wel dat er best veel wereldfietsers zijn die geen lid zijn van een bijbehorende club. Ik ken er zelf een aardig aantal. Ze hebben ver, vaak en lang genoeg gefietst maar lid worden was nooit hun plan.
Volgens mij gaan er nu drie zaken door elkaar lopen:
1. Klanten van Jan Wagtendonk van fiets-mee die op fietsvakantie gaan
2. Mensen in het algemeen die met de fiets op vakantie gaan (op welke wijze dan ook)
3. Mensen die lid zijn van een club voor vakantiefietsers (zoals de WF)

De startpost van Bert ging over 1, ging vervolgens over in 2, en nu zitten we inmiddels bij 3.
Vergrijzing is nog maar net begonnen.
Wat erop volgt wordt pas interessant.
Leg eens uit?
Wel kans dat het enorme kletspraat wordt hier natuurlijk.
Ik lees in het artikel vooral dat treinreizigers met fiets steeds jonger worden.

Interessante ontwikkeling.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 23 feb, 2022 22:47
Klaverjassen? Modelspoorbouw? Biljarten?
Dat jongeren hier niet perse warm voor lopen verrast mij dan weer niet.
Hier ook een min twintiger in huis, die vorige zomer op zijn 17e naar Kopenhagen fietste in zijn eentje.
En nu zo hard aan het studeren om herexamenloos de vakantie in te gaan om weer te vertrekken...je kunt niet vroeg genoeg beginnen :-)
Ik geloof dat er nog veel mensen in een soort verzuiling geloven en vasthouden aan wat is opgebouwd, namelijk dat mensen voor eens en altijd op fietsvakantie blijven gaan.

Volgens mij willen (vanuit noodzaak) jongeren verschillende dingen ervaren en gaan dus niet een massieve collectie vakantiespullen opbouwen en die elk jaar aan hun dure fiets hangen. Bikepacking en microadventures begrijp ik wel.

De jongere generatie zal immers anders moeten omgaan met ‘zekerheden’ die er voor hun helemaal niet meer blijken te zijn. Dus waarom zou je nog bijdragen aan zo een oude grijze club van babyboomers waar je, zoals vaker, uiteindelijk nauwelijks de voordelen van hebt? Het is toch raar dat clubs de oudgedienden eren! De ANWB is het aller ergste met malle gekleurde pasjes, vanwege de omvang en de kortingen die je ‘opbouwt’.
Vroeger, midden jaren 80, wilden we ook wel dingen ervaren maar we hadden maar 500 euro van een paar weken vakantiewerk of zo. De fietsbus was de enige optie om enigszins ver te geraken. Dat was onze zekerheid. Die bus, naar ergens in Zuid-Frankrijk, kostte 250 gulden. De rest was nodig voor camping en boodschappen. Hoeveel ouderen (dus ouder dan 25...) op fietsvakantie gingen daar hadden we geen flauw idee van; het boeide ons ook niet.
De meesten van degenen die toen mee op fietsvakantie gingen hebben daarna zelden of nooit meer een fietsvakantie gedaan.

groverr schreef:
za 26 feb, 2022 10:59
Dus waarom zou je nog bijdragen aan zo een oude grijze club van babyboomers
Je bereikt meer als je het anders formuleert.

De meeste leden van deze club zijn trouwens van Generatie X:
Afbeelding
willem.m schreef:
wo 23 feb, 2022 23:12
Volgens mij gaan er nu drie zaken door elkaar lopen:
1. Klanten van Jan Wagtendonk van fiets-mee die op fietsvakantie gaan
2. Mensen in het algemeen die met de fiets op vakantie gaan (op welke wijze dan ook)
3. Mensen die lid zijn van een club voor vakantiefietsers (zoals de WF)

De startpost van Bert ging over 1, ging vervolgens over in 2, en nu zitten we inmiddels bij 3.
Inderdaad willem.m

Wat betreft punt 2: op elke fietsreis ontmoet ik fietsreizigers van alle leeftijden en zowel solo, koppels, gezinnen met kinderen, vrienden, onderweg samengestelde groepjes, etc. De diversiteit is net zo leuk aan deze manier van reizen. En blijkbaar is het een sportieve manier van reizen die je lang kan blijven beoefenen. Getuige hiervan de leeftijdsgroep met grijze haren die nog steeds fietsreizen doen. Fantastisch toch?
Fietsvakantiegangers (Scrabblewoord) zullen altijd een kleine groep blijven.
De massa laat zich per luchtbus vervoeren naar een eiland in de Atlantische Oceaan of een strand aan de Middelllandse Zee en gaat in de winter met een koffer op het dak naar de wintersport.

'Ich bin ein Fietser' en als zodanig staan bovengenoemde vakanties ver van mij af.
Je ontmoet op fietsreizen bovendien niet alleen andere fietsreizigers maar voor ook veel normale 😉 mensen.
Poppink schreef:
za 26 feb, 2022 12:49
Fietsvakantiegangers (Scrabblewoord) zullen altijd een kleine groep blijven.
De massa laat zich per luchtbus vervoeren naar een eiland in de Atlantische Oceaan of een strand aan de Middelllandse Zee en gaat in de winter met een koffer op het dak naar de wintersport.

'Ich bin ein Fietser' en als zodanig staan bovengenoemde vakanties ver van mij af.
Help zo kom ik in een ID-crisis. Ik doe aan fietsvakanties maar heb me vorige maand per volle luchtbuks naar een eiland in de Atlantische Oceaan laten vervoeren en geen meter gefietst (wel gewandeld en letterlijk neergekeken op de talloze betonnen konijnenhokken). In welk hok moet ik nu gestopt?
Ik wil maar zeggen: je kunt ook eclectisch van allerlei walletjes snoepen, fietsen, wandelen, luieren...
peter de rijk schreef:
za 26 feb, 2022 13:28
Ik wil maar zeggen: je kunt ook eclectisch van allerlei walletjes snoepen, fietsen, wandelen, luieren...
Je hebt gelijk.
Ik was zelf wat kort door de bocht.
Wandelen, hardlopen, fietsen, spelevaren.
Voor mij telt vooral buiten met een zekere afkeer van volle stranden en randen van zwembaden bij hotels.

Laat ieder op eigen wijze genieten. Zie verder mijn onderschrift.
LHTJoost schreef:
za 26 feb, 2022 13:02
Je ontmoet op fietsreizen bovendien niet alleen andere fietsreizigers maar voor ook veel normale 😉 mensen.
Normale mensen? Brrrrr.... Gelukkig kom ik die zelden tegen.
Poppink schreef:
za 26 feb, 2022 12:49
Fietsvakantiegangers (Scrabblewoord) ...
[off-topic]
Sorry, veelgemaakte fout, maar het woord is te lang.
[/off-topic]
Bij de helft van de fietsvakantiegangers speelde in 2020 Corona mee bij de keuze voor een fietsvakantie.

Uit de jongste cijfers van het Landelijk Fietsplatform blijkt dat ruim de helft (55,9%) van de Nederlanders van 16 jaar en ouder (8,1 mln personen) in 2020 tijdens één of meer vakanties in eigen land heeft gefietst. Bij 2,5 miljoen Nederlanders was echt sprake van een fietsvakantie in eigen land. Onder een fietsvakantie wordt dan verstaan dat men meerdere keren vanuit de vakantie locatie is gaan fietsen (2,1 miljoen Nederlanders) of dat men op de fiets van locatie naar locatie is gefietst (885.000 personen). Ruim de helft van de fietsvakantiegangers geeft aan dat corona de keuze voor een fietsvakantie in meer of mindere mate heeft beïnvloed.

Van de Nederlanders die tijdens de vakantie in eigen land recreatieve fietstochten ondernamen, maakte 58% gebruik van de knooppuntroutes. Eén op de drie (33%) trektochtfietsers in Nederland maakte voor hun tocht gebruik van een LF-route.

Het aandeel vakantiegangers in de leeftijd 16-50 jaar die vanuit een vakantieadres fietsten groeide van 43% in 2019 tot 49% in 2020. Het aandeel 60-plussers liep terug van 42% naar 33%. Als mogelijk verklaring hiervoor denkt het Landelijk Fietsplatform dat de oudere doelgroep er voor koos om vanwege de risico’s en de drukte wat meer thuis te blijven. Daarentegen besloot de jongere doelgroep wat meer in eigen land te blijven. Ook gingen ze vaker met de kinderen op pad.

Maar wat precies de trend is valt nog moeilijk in te schatten op basis van deze cijfers. Corona heeft uiteraard meegespeeld, maar bijvoorbeeld ook de snelle opkomst van e-fiets kan van invloed zijn geweest. Uit eerder onderzoek is wel bekend dat in 2018 ruim 3,1 miljoen Nederlanders wel eens fietste in de vakantie en dat bijna 1,1 miljoen mensen zelf aangaven ‘fietsvakanties’ in eigen land te maken. Maar bij dat onderzoek lag de nadruk sterk op LF-gebruikers en de cijfers zijn niet goed vergelijkbaar.

Bron: https://fietsberaad.nl/Kennisbank/2,5-m ... e-in-eigen