Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Behoud veerpont over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen - Forum Wereldfietser

Behoud veerpont over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen

Rijkswaterstaat overweegt om het fiets- en voetveer over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen op te heffen. Geen kletspraat :-): menig wereldfietser heeft van dit veer (zie oproep Wandelnet) gebruik gemaakt. Het zou jammer zijn als het gaat verdwijnen!
IMG_8223.jpg
Fijne pont. Ik maak er een paar keer per jaar gebruik van. De link naar de website van het Wandelnet roept op tot steun: "Help jij mee om de veerpont open te houden? Steun de oproep van Wandelnet en deel dit bericht op je eigen social mediakanalen!"
Het blijft echter onduidelijk hoe je de oproep dan kunt steunen, anders dan het bericht delen op je eigen mediakanalen. Op mijn mediakanalen kan de pont niet varen. Of zie ik nu iets over het hoofd.
Ik vroeg me hetzelfde af. Geen online petitie die ik kan tekenen of een link naar crowdfunding... Beetje een kansloze missie zo.
Dit forum is een mediakanaal, dank voor het delen. Het zou voor fietsers heel jammer zijn als dit pontje weg moest. Om te beginnen zou de wereldfietser kunnen aanbieden om ook zijn naam onder het verzoek tot behoud te zetten. Bijvoorbeeld NVHPV zou dat ook kunnen doen, daar is normaliter stevig aandacht voor infrastructuur, ik heb ze een mailtje gestuurd.
De Fietsersbond heeft samen met WandelNet, Vereniging Te Voet en de Vrienden van de Voetveren Rijkswaterstaat opgeroepen om het veer te behouden, volgens hun site.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/beho ... breukelen/
Mijn kennis en geheugen kunnen tekort schieten, maar dit veer was toch een eeuwig durendrecht van de aanwonenden dat ingesteld is bij de aanleg van het ARK?
Eeuwigdurend is eeuwigdurend.
HenkS schreef:
do 24 feb, 2022 18:58
Mijn kennis en geheugen kunnen tekort schieten, maar dit veer was toch een eeuwig durendrecht van de aanwonenden dat ingesteld is bij de aanleg van het ARK?
Eeuwigdurend is eeuwigdurend.
In de politiek niet hoor. Die discussie wordt ook gevoerd bij de Maasveren over de Bergsche Maas…eewigdurend gratis, was de afspraak. Nu is er discussie over betaling door motorvoertuigen. Nog niet afgerond, maar het argument is dat eeuwig een eeuw is, dus 100 jaar…
WillemT schreef:
ma 21 feb, 2022 09:54
Rijkswaterstaat overweegt
Rijkwaterstaat heeft ook in andere delen van het land bewezen geen fijne partner te zijn voor fietsvoorzieningen. Het staat schijnbaar niet expliciet genoeg in hun missie of doelstellingen of zo dus du moment het hun niet uitkomt trekken ze hun handen er van af.
Leon schreef:
vr 25 feb, 2022 09:19
Rijkwaterstaat heeft ook in andere delen van het land bewezen geen fijne partner te zijn voor fietsvoorzieningen.
Rijkswaterstaat is voor niets of niemand een fijne partner, behalve voor henzelf.

Het is inmiddels een staat in een Staat geworden, die mijns inziens na het voltooien van de Deltawerken afgeschaft had moeten worden, en vervangen had moeten worden door een “onderhoudsvorm”. Dit hoor ik door de jaren heen van meerdere kanten, zelfs vanuit hun eigen gelederen.
Bij het veer Millingen - Pannerden wordt je aan de Pannerdense kant met je fiets losgelaten op een krib waarvan de oppervlakte (uiteraard) wordt gevormd door kribstenen. Stenen die van nature onderling al een verschil in hoogte hebben, en waarbij de onregelmatig gelegen ruimtes tussen de stenen onderling vaak de afmeting van de breedte van een fietswiel hebben. Laatst nog viel er daar een vrouw van in de tachtig van de fiets. Er wordt al járen gevraagd om een paadje van een dun laagje beton over die ene krib, maar ik heb begrepen dat vroeg of laat de hele Ooijpolder blank komt te staan als ze dat zouden doen. Veiligheid voor alles. Voor álles.
Polling schreef:
vr 25 feb, 2022 08:31
HenkS schreef:
do 24 feb, 2022 18:58
Mijn kennis en geheugen kunnen tekort schieten, maar dit veer was toch een eeuwig durendrecht van de aanwonenden dat ingesteld is bij de aanleg van het ARK?
Eeuwigdurend is eeuwigdurend.
In de politiek niet hoor. Die discussie wordt ook gevoerd bij de Maasveren over de Bergsche Maas…eewigdurend gratis, was de afspraak. Nu is er discussie over betaling door motorvoertuigen. Nog niet afgerond, maar het argument is dat eeuwig een eeuw is, dus 100 jaar…
Er is een uitspraak over een rechtszaak tussen de gemeente Amsterdam en het Goois Natuur Reservaat. Amsterdam heeft ooit toegezegd eeuwig een bijdrage aan GNR te geven als bijdrage voor natuurbehoud en om Amsterdammers er te kunnen laten wandelen en fietsen. Eeuwigdurend is eeuwigdurend
HenkS schreef:
vr 25 feb, 2022 14:12
Eeuwigdurend is eeuwigdurend
Yeah right.
Leuk filmpje, Leon. dank voor het delen!

Wat een lappendekens waren het toch bij de niet-natiestaten, zoals in het latere Duitsland en Italië.

Ik zag (pas) tussen ca. 1890 en 1950 dat er iets niet klopte. Dat komt doordat de jaren niet synchroon lopen met de beelden.
er is al een spoeddebat over geweest. Die pont wordt veel gebruikt door scholierenhttps://www.varnws.nl/regio/stichtsevecht/nieuw ... e-voor-sch
Maar of het helpt . . .
De minister schept duidelijkheid: pontje bij Breukelen al dit jaar uit de vaart. Te gevaarlijk!

Burgemeester Ap Reinders van Stichtse Vecht vindt dat "echt te makkelijk", schrijft hij in een reactie op Twitter. "Als je bereikbaarheid en (fiets)mobiliteit belangrijk vindt, kun je niet zomaar een belangrijke oeververbinding doorhalen en voor het alternatief naar de gemeente wijzen’’

Dus nog snel even naar Nieuwer ter Aa om met dit iconische voet- en fietsveer over te steken. Mocht het doek vallen.
WillemT schreef:
wo 30 mar, 2022 18:44
De minister schept duidelijkheid: pontje bij Breukelen al dit jaar uit de vaart. Te gevaarlijk!
Levert de Minister daar ook enige onderbouwing bij?
Als je de drukte ziet op het A'dam-Rijnkanaal, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

https://www.nu.nl/binnenland/2361592/ve ... kelen.html
Flix schreef:
do 31 mar, 2022 18:14
Als je de drukte ziet op het A'dam-Rijnkanaal, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

https://www.nu.nl/binnenland/2361592/ve ... kelen.html
Dit is in 2010, zeker een ernstig incident maar ook een verhaal van david en de reus van goliath.
Flix schreef:
do 31 mar, 2022 18:14
Als je de drukte ziet op het A'dam-Rijnkanaal, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

https://www.nu.nl/binnenland/2361592/ve ... kelen.html
Vaar eens met voet/fietsveer van Tiel naar Wamel over de Waal. Daar komt elke seconde één binnenvaartschip voorbij.
Waarmee ik maar zeggen wil dat het woord scheepvaartdrukte niet direct overtuigt
Precies. Zo bv ook de veerdienst Millingen-Pannerden.

Ik zie wel vaker plekken waar veerponten, die zich per definitie altijd dwars op de vaarrichting begeven, soms de raarste kapriolen uithalen en slalom maken om de -tegenwoordig soms gigantische- vrachtschepen te omzeilen. Ook op de pontjes over het A'damse IJ is het soms gekkenwerk.

Ik vind het prima, maar weet nu al dat een aanvaring die onvermijdelijk een keer gaat gebeuren, en waar doden bij vallen, men op zijn achterste poten staat, allerlei instanties van alles verwijt, en geschokt de minster ter verantwoording roept en vind dat 'Pietje' of 'Truusje' moet aftreden.

Vandaar dat ik best begrijp dat men zo'n pontje als Breukelen, waar het wachten is op het volgende ongeluk, wilt sluiten.