Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Browser 'beveiliging' en andere add-ons - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Browser 'beveiliging' en andere add-ons

eindgebruiker schreef:
di 16 aug, 2022 10:17
echter: Google Analytics op het forum staat zo ingesteld dat geen individuele IP-adressen door Google worden opgeslagen.
Best knap als een kleine partij als wereldfietser kan bepalen wat google ziet en niet ziet en zo werkt het volgens mij ook niet.

Je browser legt contact met www.google-analytics.com en blijkbaar is het zo ingesteld dat wereldfietser niet de individuele IP-adressen ziet (prima!) maar dat betekend niet dat www.google-analytics.com ze (en verschillende andere attributen) niet ziet en ermee kan doen wat het wil.
Idd. En daarom dus privacy-badger die voorkomt dat google-analytics.com wordt aangeroepen. En hoog tijd dat de EU z'n tanden laat zien en het desnoods verbiedt.
daulagari schreef:
di 16 aug, 2022 22:16
eindgebruiker schreef:
di 16 aug, 2022 10:17
echter: Google Analytics op het forum staat zo ingesteld dat geen individuele IP-adressen door Google worden opgeslagen.
Best knap als een kleine partij als wereldfietser kan bepalen wat google ziet en niet ziet en zo werkt het volgens mij ook niet.
Ik zeg niet wat Google ziet, maar wat Google opslaat.

https://support.google.com/analytics/an ... 3052?hl=en
Wanneer je niet wilt dat je gegevens naar Google gestuurd wordt kun je dit in je hosts file zetten (op een Windows PC)
(alleen voor gevorderden :D )
127.0.0.1 www.google-analytics.com
127.0.0.1 google-analytics.com
127.0.0.1 ssl.google-analytics.com
JandeFietser schreef:
wo 17 aug, 2022 12:16
Wanneer je niet wilt dat je gegevens naar Google gestuurd wordt kun je dit in je hosts file zetten (op een Windows PC)
(alleen voor gevorderden :D )
Stapje verder:
Pi-Hole op je Raspberry Pi
Klein stapje terug (naar windows): Acryllic
Bedankt @eindgebruiker voor de link, ik zat fout, ook beschikbaar in het Nederlands:

Een technische uitleg over hoe IP-adressen worden geanonimiseerd in Universal Analytics

Duidelijk wat betreft analytics maar, noem me achterdochtig, er blijven voldoende manieren voor google over om toch het volledige adres op te slaan door bijvoorbeeld de laatste schakel in het wolkje dat onder controle is van google.

Verder geloof ik niet in gratis en analytics lijkt wel gratis. Dat betekend naar mijn idee dat google op een of andere manier verdient op het aanbieden van deze dienst en wat extra input voor hun ad-profiel dat ze voor iedereen opbouwen lijkt me niet ver gezocht.
Linksom of rechtsom, gratis zonder addertje onder het gras bestaat niet.

Voor de duidelijkheid:
In feite is Google totaal niet in jou of mij geïnteresseerd.
Ze slaan wel van alles over mij en jou op.
Waar het ze (volgens mij) om te doen is, is clicks = geld.
Hoe beter ze mij en jou profileren, hoe groter de kans is dat ik of jij op een advertentie of een verwijzing of een filmpje klik waar dan weer de volgende klikval voor ons op de loer ligt.
En je weet: iedere klik is kassa!

Wil je een beetje inzicht in hoe Google je profileert, kijk dan op de Google feed op je Android smartphone. Google feed, zeg maar het 'nieuws' dat binnen de door Google geconstrueerde persoonlijke interessesfeer van jou ligt.
Klik op je Google feed, ga vervolgens op zoek naar van alles over Twente en Google serveert je dezelfde of de volgende dag wat meer nieuws uit Twente.
JandeFietser schreef:
wo 17 aug, 2022 12:16
Wanneer je niet wilt dat je gegevens naar Google gestuurd wordt kun je dit in je hosts file zetten (op een Windows PC)
(alleen voor gevorderden :D )
127.0.0.1 www.google-analytics.com
127.0.0.1 google-analytics.com
127.0.0.1 ssl.google-analytics.com
Heel effectief inderdaad en van toepassing op elke website die je bezoekt. Het kan ook (eenvoudiger) via NoScript:
no-script.jpg
Bij NoScript gingen sites ook steeds stuk. Bij Privacy Badger heb ik dat nog maar zelden. Paar jaar geleden overgestapt, mss ondertussen opgelost.
Hebben jullie browseraudit al eens geprobeerd?
Edge.JPG
Microsoft Edge
Firefox.JPG
Firefox
Linux heeft een aantal gratis apps die de moeite waard zijn.
Nu wil het toeval dat Microsoft het sinds kort heel makkelijk maakt om op Windows Linux te draaien met als nieuwste toevoeging ook GUI ondersteuning. (Graphical User Interface)
De Microsoft instructie tref je hier aan.
Poppink schreef:
wo 30 nov, 2022 14:37
Linux heeft een aantal gratis apps die de moeite waard zijn.
Nu wil het toeval dat Microsoft het sinds kort heel makkelijk maakt om op Windows Linux te draaien met als nieuwste toevoeging ook GUI ondersteuning. (Graphical User Interface)
De Microsoft instructie tref je hier aan.
Gaaf, ik wist dat ze er mee bezig waren maar het is nu af zo te zien.
Ga ik eens lekker voor zitten om te zien wat ik er mee kan.
Poppink schreef:
wo 30 nov, 2022 14:37
Linux heeft een aantal gratis apps die de moeite waard zijn.
Nu wil het toeval dat Microsoft het sinds kort heel makkelijk maakt om op Windows Linux te draaien met als nieuwste toevoeging ook GUI ondersteuning. (Graphical User Interface)
De Microsoft instructie tref je hier aan.
'Gratis'. Je betaald de hardware en internetverbinding. Elektriciteit is niet gratis.
In de meeste gevallen stellen de ontwikkelaars een donatie op prijs. Tenslotte zit er veel tijd in het bijhouden en ontwikkelen van software. Vrijwilligerswerk is dit niet!
Waarom zou je Linux onder Windows gebruiken? Net zo waarom zou je Windows onder Linux gebruiken?
Indien nodig kan je VirtualBox gebruiken. Als je klaar bent ruimt die alle rommel op na afsluiten.

Schaf eens een goed gebruikersboek aan zoals Computerbijbel voor Windows 10/11 van Menno Schoone.
En voor de Linux fans. Je vind hieronder een schat aan informatie, "gratis". Al stelt de maker het op prijs als je die wilt steunen met een kleine donatie. Voor niets kan je geen website draaien.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-1.html

Ik prefereer Linux als het gaat om veiligheid!
Bij opstarten log je niet in als administrator maar als gebruiker. Als gebruiker heb je minder rechten. Voldoende om de meeste programma's te kunnen gebruiken. Meer rechten heb je in principe niet nodig voor dagelijks gebruik. Waarom dan steeds als administrator willen werken, zoals in Windows, ontgaat mij.

Verder neem een betaalde VPN dienst, ongeveer 60,00 per jaar. NordVPN is een goede als privacy je lief is.
Er bestaan anderen.
Neem een (betaalde) anti-virusscanner (in Linux niet direct nodig) en maak gebruik van een firewall.