Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Browser 'beveiliging' en andere add-ons - Forum Wereldfietser

Browser 'beveiliging' en andere add-ons

Zo nu en dan zie ik op dit forum een opmerking over ongewenste reclame in je browser.
Daarom een aantal - in mijn ogen - handige add-ons om je het leven minder zuur te maken.

Zoeken met Startpage.com, een Nederlandse zoekpagina.
- uBlock - haalt veel reclame weg en vooral ook die eerste drie of 4 opdringerige blokjes.
verschil.JPG
Links zonder, rechts met uBlock ingeschakeld.
- Https everywhere zodat je alleen websites opent met versleutelde gegevens.
- Privacy Badger voorkomt tracking.
- Consent-O-Matic ontwikkeld door mensen van de uni van Aarhus vult je GDPR (cookie toestemming) automatisch in en wijst zoveel mogelijk cookies af. Het spaart je regelmatig geklik. De app is nog steeds in ontwikkeling en doet het steeds beter. (test bijvoorbeeld bij Decathlon of Ikea - je ziet de vraag over cookies in een, twee tellen verdwijnen)

Bovenstaande browser extensies zijn zo mogelijk open source en van onbesproken reputatie.
Er bestaan heel veel alternatieven, maar met deze vijf in mijn ogen betrouwbare keuzes kom je al een heel eind.

EDIT
Link gecorrigeerd.
Startpage gebruikt Google zoekmachine en filtert het resultaat voor het naar je browser gaat.
Als aanvulling kan ik Ghostery van harte aanbevelen, die haalt net als uBlock ook erg veel weg voor het op je scherm staat.
Om te zoeken gebruik ik DuckDuckGo.com al vallen de resultaten soms wel tegen en ik dan weer met Google ga zoeken.
De link van Consentomatic verwijst naar badger.
Ik maak zelf al vele jaren gebruik van een Raspberry Pi met daarop Pi-Hole om advertenties en malware te filteren.

Het maakt niet uit welke Pi je gebruikt, mits die 500 MB geheugen heeft. Software is open source.

Zie ook: https://www.ct.nl/workshops/malware-en- ... n-pi-hole/

Wie wat meer ervaring heeft kan hem ook in een Docker Container draaien.
joukon schreef:
ma 07 feb, 2022 09:12
Ik maak zelf al vele jaren gebruik van een Raspberry Pi met daarop Pi-Hole om advertenties en malware te filteren.
Helemaal eens @joukon.
Als je er PiVPN met Wireguard aan toevoegt kan je bovendien overal ter wereld veilig op publieke WiFi internetten.
Om het simpel te houden heb ik alleen browser beveiliging genoemd en de raspberry niet vermeld.
Poppink schreef:
ma 07 feb, 2022 09:35
Als je er PiVPN met Wireguard aan toevoegt kan je bovendien overal ter wereld veilig op publieke WiFi internetten.
Om het simpel te houden heb ik alleen browser beveiliging genoemd en de raspberry niet vermeld.
Juist de Pi vind ik simpel in gebruik mede dankzij duidelijke uitleg van CT Magazine.
Al kan je die uitleg ook terug vinden bij Computer Totaal e.a. website uiteraard.

Ik gebruik zelf een 5 tal browsers en als ik die allemaal moet voorzien van malware en advertentie blocker is mij teveel werkjes. Dat stel ik dan liever op 1 apparaat in. Te bedienen vanuit een browser venster.
Laptop, smartphone, PC, dat laat ik over aan de Pi-Hole en wifi-router met ingebouwde firewall waar je zelf nog tal van instellingen kunt aanpassen.

Als VPNServer gebruik ik NordVPN dat je op 5 apparaten tegelijk kunt gebruiken.
Met een klik in een venster verander je van land.
Er zijn andere 'smaken" voor wie het "gratis" wil.
Je kunt je afvragen of die gratis VPN diensten nou zo veilig zijn. Gratis bestaat uiteindelijk niet, toch?

Als je thuis een betere modem/router hebt, zoals bv een FritzBox, kun je daar heel simpel een VPN server op activeren, zodat je veilig kunt interneten van openbare netwerken, en ook de eventuele censuur omzeilt (alhoewel China ook VPN's niet ongemoeid laat).

Je kunt dan niet een IP adres van een ander land gebruiken, dus een proxy-server functie. Maar deze functie heeft weinig met beveiliging te maken, en meer met de mogelijkheden om te kunnen Netflixen en dergelijken.
Flix schreef:
ma 07 feb, 2022 10:22
Je kunt dan niet een IP adres van een ander land gebruiken, dus een proxy-server functie. Maar deze functie heeft weinig met beveiliging te maken, en meer met de mogelijkheden om te kunnen Netflixen en dergelijken.
Een Nederlands ip adres heeft als voordeel dat NOS filmpjes niet geblokkeerd worden als je in het buitenland bent.
Klopt. Of NPO Start e.d. En die heb je dus wel als je de VPN server van je eigen router gebruikt, want je gaat dan het internet op vanaf je eigen NL netwerk.
Poppink schreef:
ma 07 feb, 2022 10:27
Flix schreef:
ma 07 feb, 2022 10:22
Je kunt dan niet een IP adres van een ander land gebruiken, dus een proxy-server functie. Maar deze functie heeft weinig met beveiliging te maken, en meer met de mogelijkheden om te kunnen Netflixen en dergelijken.
Een Nederlands ip adres heeft als voordeel dat NOS filmpjes niet geblokkeerd worden als je in het buitenland bent.
De NOS heeft vast en zeker een lange lijst van IP-adressen die bij de ene of de andere VPN horen. Mijn VPN valt in Engeland in elk geval genadeloos door de mand. Nog steeds niet online filmpjes kijken bij de BBC
Bump om nogmaals Consent-o-matic onder de aandacht te brengen.

EDIT:
Consent-o-matic is geen ad blocker.
Het vult bij veel websites automatisch de cookie vragen in en wijst zo veel mogelijk cookies af.
Soms zie je op een website de pop-up verschijnen en zie je ook hoe consent-o-matic de vragen stuk voor stuk heel snel met Nee beantwoord.
Ik gebruik de ad-blocker plugin in edge,. Werkt top
Wat moet ik er nou van vinden dat Chrome met 65% (wereldwijd) de browsermarkt domineert? Chrome = Google = privacy ???
Ik gebruik zelf nog steeds Firefox (helaas nog maar amper 4% marktaandeel) samen met twee plug-ins: AdBlock Plus en NoScript. Bovendien kan je in Firefox instellen dat alle browsergeschiedenis automatisch gewist wordt bij afsluiten, bij Chrome moet je dat telkens met de hand doen. Edge vind ik de meest waardeloze browser die er is met z'n ongevraagd rotzooi in beeld.
WillemT schreef:
ma 15 aug, 2022 21:49
Edge vind ik de meest waardeloze browser die er is met z'n ongevraagd rotzooi in beeld.
Chrome - Google (waar je ook gaat, je wordt gevolgd)
Edge - Microsoft (je bewering klopt)
Firefox - Open Source
WillemT schreef:
ma 15 aug, 2022 21:49
Wat moet ik er nou van vinden dat Chrome met 65% (wereldwijd) de browsermarkt domineert? Chrome = Google = privacy ???
Ik gebruik zelf nog steeds Firefox (helaas nog maar amper 4% marktaandeel) samen met twee plug-ins: AdBlock Plus en NoScript. Bovendien kan je in Firefox instellen dat alle browsergeschiedenis automatisch gewist wordt bij afsluiten, bij Chrome moet je dat telkens met de hand doen. Edge vind ik de meest waardeloze browser die er is met z'n ongevraagd rotzooi in beeld.
die “rotzooi” kun je ook uitzetten, dat is gewoon een instelling.
Ik gebruik uMatrix van dezelfde maker as uBlock maar niet langer ondersteund/aanbevolen.

Wat ik goed er aan vindt is dat het inzicht geeft met welke partijen je contact legt, bijv.
Screenshot_20220815_224229.png
Screenshot_20220815_224229.png (157.93 KiB) 939 keer bekeken
Wel eens afgevraagd hoe google weet wat je interesses zijn? Zo dus. google analytics wordt door veel webbeheerders gebruikt om bezoekersstatistieken bij te houden en dat vindt ik op zich niet z'n probleem maar wel dat dat informatie ook naar google gaat.

Voor wereldfietser is het makkelijk maar bij nieuwe sites is het vaak een aantal iteraties voordat ik de minimale set van permissies heb gevonden waarmee de site voldoende werkt.
WillemT schreef:
ma 15 aug, 2022 21:49
Wat moet ik er nou van vinden dat Chrome met 65% (wereldwijd) de browsermarkt domineert? Chrome = Google = privacy ???
Ik gebruik zelf nog steeds Firefox (helaas nog maar amper 4% marktaandeel) samen met twee plug-ins: AdBlock Plus en NoScript. Bovendien kan je in Firefox instellen dat alle browsergeschiedenis automatisch gewist wordt bij afsluiten, bij Chrome moet je dat telkens met de hand doen. Edge vind ik de meest waardeloze browser die er is met z'n ongevraagd rotzooi in beeld.
ik ga je niet overtuigen om Edge te gaan gebruiken maar er zijn een paar 100 instellingen die je in Edge kunt doen.
edge.jpg
Zelf blokkeer ik ook van alles, echter: Google Analytics op het forum staat zo ingesteld dat geen individuele IP-adressen door Google worden opgeslagen.
Ik bedoel onderstaande "rommel". Ik heb dat binnen Edge proberen weg te halen maar na elke Windows Update was het weer terug.
rommel.jpg
Rechtsboven op pagina instellingen klikken en hier kun je de "rotzooi" uitzetten
1.jpg
https everywhere gebruik ik niet meer omdat bijna elke relevante site tegenwoordig https is. sites waarbij geen persoonsgegevens gestuurd worden zoals een informatief blog o.i.d., maakt het echt niet uit dat het nog http is.

privacy badger heb ik inderdaad ook. ghostery is bij mij afgevallen wegens problemen / traagheid.

"I don't care about cookies" gebruik ik als plugin om van die irritante cookie walls af te komen, werkt erg goed.

Het nut van VPNs anders dan om op beveiligde (werk) netwerken in te loggen, ontgaat mij ook. Veiliger is het niet (waarom zou ik random centrale VPN diensten vertrouwen), wel trager / meer gedoe.

Firefox werkt bij mij tegenwoordig beter dan Chrome, waar in nieuwe versies steeds rare bugs verschijnen. Dit was lange tijd andersom.

Oh ja, nuttige plugin als je zoals ik veel tabs hebt: Auto Tab Discard. Zet niet-gebruikte tabs automatisch uit. Scheelt veel geheugen en CPU gebruik.