Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlooienmarkt Brussel - Forum Wereldfietser

Vlooienmarkt Brussel

Wie kent de beroemde vlooienmarkt op het Vossenplein in Brussel?
Ik heb een vraag: is het riskant daar ivm. zakkenrollers en dergelijke?
Ik wil namelijk in april a.s. er naar toe, met m'n fiets.

https://visit.brussels/nl/place/Vlooien ... ossenplein
Neen. Basis alertheid aan de dag leggen die in elke grote stad een vereiste is. Risico is zeker kleiner dan in de stations bvb. Als je in de week gaat is het op het Vossenplein zelfs rustig en zijn ook de prijzen lager.

Als je fiets er niet al te aantrekkelijk uitziet kan je hem met een goed slot (type zwaar beugelslot) op de meeste plaatsen wel 1 of 2 uurtjes achterlaten zonder je veel zorgen te hoeven maken.
Het risico op zakkenrollers is groter op de trein Amsterdam-Brussel dan op het Vossenplein in Brussel.
Martin E. van Doornik schreef:Vossenplein in Brussel
Grote Markt in Groningen?
CarlW schreef:
di 25 jan, 2022 16:17
Als je in de week gaat is het op het Vossenplein zelfs rustig en zijn ook de prijzen lager.
Kijk, dat zijn nog eens nuttige tips voor een 'Ollander. Dank je! :D
De Grote Markt in Groningen is geen vlooienmarkt, daarvoor moet je naar Eelde gaan, tegenover het vliegveld.
Op de Grote Markt kom ik haast niet meer, vanwege die wantoestanden bij nieuwbouw. Geen enkel idee gebruikt om het beroemde schilderij van Otto Eerelman als voorbeeld te gebruiken. Totaal verlelijkt.

De films van Kuifje, die daar op het Vossenplein een scheepsmodel kocht, maakt mij wel benieuwd. Ik ben gek op Art-Deco voorwerpen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 25 jan, 2022 12:45
Wie kent de beroemde vlooienmarkt op het Vossenplein in Brussel?
Ik heb een vraag: is het riskant daar ivm. zakkenrollers en dergelijke?
Ik wil namelijk in april a.s. er naar toe, met m'n fiets.

https://visit.brussels/nl/place/Vlooien ... ossenplein
Je kunt je fiets stallen in de Jeugdherberg Breugel en dan lopen naar het Vossenplen. Is niet zover.
bert sitters schreef:
wo 26 jan, 2022 11:43
Martin E. van Doornik schreef:
di 25 jan, 2022 12:45
Wie kent de beroemde vlooienmarkt op het Vossenplein in Brussel?
Ik heb een vraag: is het riskant daar ivm. zakkenrollers en dergelijke?
Ik wil namelijk in april a.s. er naar toe, met m'n fiets.

https://visit.brussels/nl/place/Vlooien ... ossenplein
Je kunt je fiets stallen in de Jeugdherberg Breugel en dan lopen naar het Vossenplen. Is niet zover.
Ho, ho, ik zou per trein van Lille naar huis gaan en in Brussel even onderbreken. Weet nog niet ik ik daar ga overnachten.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 26 jan, 2022 09:50
Op de Grote Markt kom ik haast niet meer, vanwege die wantoestanden bij nieuwbouw. Geen enkel idee gebruikt om het beroemde schilderij van Otto Eerelman als voorbeeld te gebruiken. Totaal verlelijkt.
Je bent wel erg streng voor Groningen.
Ik vind het Forum prachtig. (van binnen en bovenop dan)
Dat ze de rooilijn van de Martinitoren niet als maatstaf hebben genomen en dat lelijke gebouw van MVTVA FIDES naar voren hebben gezet is in mijn ogen een architectonische blunder.
Maar daarom ga ik de Grote Markt niet boycotten.
Niemand merkt dat Poppink de Grote Markt boycot, dus is dat een zinloze actie waarbij ik alleen mezelf maar tekort zou doen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 26 jan, 2022 14:38
bert sitters schreef:
wo 26 jan, 2022 11:43
Martin E. van Doornik schreef:
di 25 jan, 2022 12:45
Wie kent de beroemde vlooienmarkt op het Vossenplein in Brussel?
Ik heb een vraag: is het riskant daar ivm. zakkenrollers en dergelijke?
Ik wil namelijk in april a.s. er naar toe, met m'n fiets.

https://visit.brussels/nl/place/Vlooien ... ossenplein
Je kunt je fiets stallen in de Jeugdherberg Breugel en dan lopen naar het Vossenplen. Is niet zover.
Ho, ho, ik zou per trein van Lille naar huis gaan en in Brussel even onderbreken. Weet nog niet ik ik daar ga overnachten.
De handigste trein van Rijsel richting Nederland gaat via Kortrijk en Gent naar Antwerpen en komt dus niet in Brussel.
Voor Rijsel naar Brussel moet je in Doornik overstappen. Het station van Doornik heeft geen liften.
Heb je al eens in de Jeugdherg Breugel in Brussel overnacht? Je kunt er gewoon Nederlands praten, want deze herberg valt onder de Vlaamse Jeugdhergen.
Nou ken ik Martin niet persoonlijk, maar het is te verwachten dat hij de etappe Lille-doornik met tussenstop bij het molenmuseum zéker fietsen wil :D
Grandonneur schreef:
do 27 jan, 2022 07:50
Nou ken ik Martin niet persoonlijk, maar het is te verwachten dat hij de etappe Lille-doornik met tussenstop bij het molenmuseum zéker fietsen wil :D
Mijn plan zag in augustus 2021 er zo uit: Per trein van Baflo naar Halle (locaties van commissaris Witse zien), dan verder fietsen via Lombeek, Geraardsbergen (JH), Thimougies, Doornik (JH), Templeuve, Villeneuve d'Asq en Lille (JH). Terugreis per trein naar huis via Brussel. Daar wat rondfietsen. Maar onderweg in de trein voelde ik me niet lekker en ben in Amersfoort uitgetapt, terug naar huis. JH = jeugdherberg. Ik was eerder maar één keer per fiets in Brussel geweest en dat was in 1975. Lang geleden....
Ga ik aanstaande april weer proberen! Vlammen dus.
Stationsliften vind ik niet zo belangrijk, hoe vaak heb ik zonder problemen m'n fiets zelf opgetild en gedragen? Niks aan de hand.
Op de vlooienmarkt zelf zul je geen art deco vinden: het is eerder een uitdragerij. In de brocantewinkels in de aanpalende straten (Hoogstraat, Blaasstraat et cetera) vind je "gevulgariseerde" art deco van de (kleine) burgerij. En in de winkels aan en ronde Zavel (fiets erheen via de leuke, draaiende klim van de Lebeaustraat) vind je de topstukken. Op zondagmorgen is er aan de westgevel van de Zavelkerk bovendien een antiekmarkt. De fietsrekken aan jh Breughel zijn inderdaad een goeie tip. Als je de tijd hebt is de vrij toegankelijke parking in het station Beurs een andere mogelijkheid.
Vergeet niet de Villa Empain, art deco-parel, te gaan bezoeken. www.villaempain.com
Genoeg reden dus om een overnachting te boeken.