Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overname Accell groep (Koga,..) door investeringsfonds KKR - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Overname Accell groep (Koga,..) door investeringsfonds KKR

Leon schreef:
vr 28 jan, 2022 11:13
Truc is het woord dat denk ik uit het Frans komt om aan te geven dat iemand een kunstje flikt. Verder ben ik het met je eens hoor.
Toen ik vanmorgen m’n stukje schreef heb ik een paar keer naar dat woord “truck” zitten kijken; er was iets mis, maar ik zag niet wat. Nu wel :wink: .
WimB schreef:
vr 28 jan, 2022 12:36
Vanochtend in het AD er zijn 177.000 tweede woningen geregistreerd. Als we daar nog eens over gaan nadenken. Hoeveel woningen kwamen we ook al weer te kort.
Je bewering klopt als we aannemen dat die 177.000 huizen allemaal leeg staan.

Voor wat betreft het huizentekort: neem een oppervlakte land in gedachten (straat, dorp, stad of land) met daarop een aantal huizen en een aantal mensen. Een huizentekort kan vervolgens op twee manieren ontstaan: er verdwijnen op mysterieuze wijze huizen, of er komen mensen bij.
De afgelopen 10 jaar schijnen er 840.000 mensen bijgekomen te zijn, je moet je goed realiseren dat je voor elk toegelaten gezin een huis bij moet bouwen.

PS Ik hoorde vanmorgen op de radio dat de provincie NH stevig aan de weg timmert door stikstofruimte in te zetten van een fabriek die al twintig jaar geleden gesloten is.
Ik wens vaak dat er een mogelijkheid zou bestaan om het milieu schoon te ouwehoeren; dan hadden wij in Nederland met stip de beste lucht- en bodemkwaliteit ter wereld :P .
Speeder300 schreef: De afgelopen 10 jaar schijnen er 840.000 mensen bijgekomen te zijn, je moet je goed realiseren dat je voor elk toegelaten gezin een huis bij moet bouwen.
Kinderen die geboren worden, worden "toegelaten"? Bovendien: de bevolkingsgroei (geboorteoverschot + migratieoverschot) ligt zo'n beetje op het laagste punt in de geschiedenis. Het is dus niet de bevolkingsgroei die zorgt voor het woningtekort, maar een overheid die volkomen gefaald heeft. Of, nou ja, gefaald. Laten we eerlijk zijn: pandjesbazen die goud geld verdienen aan de woningnood, zijn maar wat blij met bepaalde regeringspartijen die al jaren bezig zijn om bv. de sociale huur te ontmantelen. Let wel, 5% van de burgers heeft een tweede huis, 55% van de ministers heeft een tweede huis. Die worden slapend rijk of (als ze de tweede woningen leeg laten staan) dragen bij aan de woningnood.
Haarfijne analyse over Nederlandse woningmarkt: (spoiler: het komt door de Partij tegen de Burger)

Edit: is al door Anders gezegd
Anders schreef:
vr 28 jan, 2022 16:00
de bevolkingsgroei (geboorteoverschot + migratieoverschot) ligt zo'n beetje op het laagste punt in de geschiedenis. Het is dus niet de bevolkingsgroei die zorgt voor het woningtekort, maar een overheid die volkomen gefaald heeft.
Helaas, volgens Einstein heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niemand op eigen feiten. De overheid kan in mijn ogen falen zoveel als ze willen, als er een bepaald aantal mensen is en tevens de benodigde hoeveelheid huizen daarvoor dan is er een balans, die verstoord kan worden door minder huizen of meer mensen. Vroeger (jaren ‘30 vorige eeuw) hadden we in Nederland gezinnen met (bijvoorbeeld) 8 kinderen, was bijvoorbeeld bij mijn beide ouders het geval. Je hebt dan dus in beginsel twee huizen met elk 10 personen. Gaan die acht kinderen twintig jaar na de geboorte het huis uit (voor het gemak trouwen in dit voorbeeld die 8 uit het ene gezin met de 8 uit het andere) dan moeten er dus 8 huizen bij komen. Die twee huizen moeten er dus in totaal tien worden. Dit was een belangrijke oorzaak van de woningnood uit de jaren ‘50 vorige eeuw.
Tegenwoordig hebben we grofweg twee kinderen per gezin (ik meen om precies te zijn 1,3), men gaat soms scheiden, maar ook weer samenwonen, kortom, er is een bepaalde balans tussen het aantal mensen en het aantal huizen. De 840.000 mensen die er in ons land in tien jaar zijn bijgekomen is een feit, in dat getal is alles gevat (voor de duidelijkheid: als iemand een verblijfsvergunning krijgt en vervolgens vrouw en zes kinderen laat overkomen dan wordt dit als getal 1 (een) in die statistieken opgenomen). Echter totaal gezien komen we op dat bedrag van zeer ruim 800.000. Die mensen zullen onderdak moeten hebben, maak jezelf niets anders wijs.
Blijft staan dat de overheid hoe dan ook op de één of andere manier (of op meerdere manieren) gefaald heeft :wink:

Maar hoe komen we hier nu ook alweer eigenlijk op? Via overname Accell langs het grootkapitaal naar woningnood :?
Speeder300 schreef:
vr 28 jan, 2022 19:33
Anders schreef:
vr 28 jan, 2022 16:00
de bevolkingsgroei (geboorteoverschot + migratieoverschot) ligt zo'n beetje op het laagste punt in de geschiedenis. Het is dus niet de bevolkingsgroei die zorgt voor het woningtekort, maar een overheid die volkomen gefaald heeft.
Helaas, volgens Einstein heeft iedereen recht op een eigen mening, maar niemand op eigen feiten. De overheid kan in mijn ogen falen zoveel als ze willen, als er een bepaald aantal mensen is en tevens de benodigde hoeveelheid huizen daarvoor dan is er een balans, die verstoord kan worden door minder huizen of meer mensen. Vroeger (jaren ‘30 vorige eeuw) hadden we in Nederland gezinnen met (bijvoorbeeld) 8 kinderen, was bijvoorbeeld bij mijn beide ouders het geval. Je hebt dan dus in beginsel twee huizen met elk 10 personen. Gaan die acht kinderen twintig jaar na de geboorte het huis uit (voor het gemak trouwen in dit voorbeeld die 8 uit het ene gezin met de 8 uit het andere) dan moeten er dus 8 huizen bij komen. Die twee huizen moeten er dus in totaal tien worden. Dit was een belangrijke oorzaak van de woningnood uit de jaren ‘50 vorige eeuw.
Tegenwoordig hebben we grofweg twee kinderen per gezin (ik meen om precies te zijn 1,3), men gaat soms scheiden, maar ook weer samenwonen, kortom, er is een bepaalde balans tussen het aantal mensen en het aantal huizen. De 840.000 mensen die er in ons land in tien jaar zijn bijgekomen is een feit, in dat getal is alles gevat (voor de duidelijkheid: als iemand een verblijfsvergunning krijgt en vervolgens vrouw en zes kinderen laat overkomen dan wordt dit als getal 1 (een) in die statistieken opgenomen). Echter totaal gezien komen we op dat bedrag van zeer ruim 800.000. Die mensen zullen onderdak moeten hebben, maak jezelf niets anders wijs.
Vergeet even niet dat het niet alleen de groei van de bevolking is, maar ook het steeds groter aantal echtscheidingen, en (daarmee samenhangend) het kleiner aantal personen per huishouden. Zo bewoont 1 persoon nu eel meer m2 dan bijv. In de door jou genoemde jaren 50 van de vorige eeuw. Mijn ouders woonden toen als echtpaar in bij een echtpaar met een relatief groot huis: 1 kamer, gezamenlijk gebruik van badkamer, keuken en toilet. Pas na de geboorte van hun eerste kind kregen ze de optie om zelfstandig een woning te betrekken. De verhouding tussen aantal inwoners en aantal huishoudens in NL is echt veranderd sinds toen.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl000120 ... uishoudens
Groei aantal huishoudens sterker dan toename bevolkingsomvang
Het aantal huishoudens op 1 januari 2019 bedroeg ruim 7,9 miljoen en neemt sterker toe dan de bevolkingsomvang (CBS, 2020h). Dit wordt veroorzaakt door de sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens tot ruim 3 miljoen op 1 januari 2019.
Polling schreef:
za 29 jan, 2022 15:53
De verhouding tussen aantal inwoners en aantal huishoudens in NL is echt veranderd sinds toen.
Het is vrij lastig cijfers te vinden over de grootte van huishoudens vóór 1970. Maar ook een vergelijking tussen 1970 en plm. 2016 is heftig.
In 1970 waren er 13 miljoen inwoners. In 2016 zo'n 17 miljoen.
In 1970 woonden we met 3,5 in eén huishouden en in 2016 met 2,2 (Bron: https://nos.nl/artikel/2391941-idee-teg ... nde-huizen)
Het aantal inwoners is in die tijd dus met 30% toegenomen, maar het aantal huishoudens meer dan verdubbeld van 3,7 miljoen naar 7,7 miljoen. (Reken maar uit.)
Het effect van de kleinder wordende huishoudens is dus flink groter dan dat van de bevolkingstoename.
Helaas wijzen deze cijfers bij mij niet als vanzelf naar een oplossing want ook mijn bereidheid om een wildvreemde in huis op te nemen is vrij matig.
Het klopt wat Leon zegt: de belangrijkste oorzaak van de groeiende vraag naar zelfstandige woningen is de verandering in de gezinssamenstelling, en dan vooral het feit dat er nu veel meer mensen alleen wonen. In de jaren vijftig was een flat van 60 vierkante meter een gezinswoning, en nu een appartement voor een alleenstaande. Dat is dus enerzijds een sociale verandering, en anderzijds een uiting van groeiende welvaart.
Het aanbod van woningen heeft hiermee geen gelijke tred gehouden, en dat heeft veel met overheidsbeleid te maken. We hebben de woningbouwverenigingen uitgekleed, we hebben de centrale planning afgeschaft, op veel locaties ontmoet woningbouw nu veel weerstand van omwonenden, en allerlei technische eisen hebben de kwaliteit van woningen sterk verbeterd, maar nieuwbouw ook duurder gemaakt. Omdat geld goedkoop is en er veel vermogen onder de mensen is, is de prijs van de bestaande woningvoorraad de pan uitgerezen waardoor veel nieuwkomers het nakijken hebben.
Het aanbod van woningen heeft hiermee geen gelijke tred gehouden,
Ben blij, anders hadden er nog duizenden huizen meer in de wei gestaan. Dat de huizenprijzen zo hoog blijven komt ook omdat er nog genoeg mensen zijn die het kunnen betalen. Als je nu eens begint om scheefwoners uit hun sociale huurwoning te jagen/marktconforme prijzen voor hun sociale huurwoning te laten betalen, dan komen er aan de onderkant genoeg huizen vrij voor mensen die het echt nodig hebben. En als je niet veel geld hebt, moet je het gewoon doen met een kleine woning.
Bert van Sprang schreef:
zo 30 jan, 2022 14:58
. Als je nu eens begint om scheefwoners uit hun sociale huurwoning te jagen/marktconforme prijzen voor hun sociale huurwoning te laten betalen, dan komen er aan de onderkant genoeg huizen vrij voor mensen die het echt nodig hebben. En als je niet veel geld hebt, moet je het gewoon doen met een kleine woning.
Het blijkt nog niet zo eenvoudig voor wie wel kleiner wil gaan wonen, bijvoorbeeld in een "tiny house" minder dan 50 vierkante meter. Of als je overweegt samen met anderen een 'knarrenhof' te laten bouwen als alternatief voor mantelzorg.

Er bestaan nog aardig wat krasse knarren in dit land :cry:
Vergeleken met kleinere huurflats zijn die tiny houses helemaal niet zo tiny en qua buitenruimte gebruiken ze meestal juist gigantisch veel. Stapel ze eens 6 hoog en 72 in een blok en de romantiek is als bij toverslag verdwenen.
Wellicht ben ik spoor bijster.
Maar misschien kan iemand de relatie leggen tussen de discussie over Batavusfietsen en huisvesting?
relatie
Het is in ieder geval allemaal kletspraat.
Batavus maakte vroeger mooie bromfietsen en was naast Zundapp, Kreidler, Puch en vele andere merknamen alom aanwezig in het straatbeeld.

Als fiets fabrikant moet het wellicht tegen nog veel meer merknamen opboksen.
Gazelle bijvoorbeeld in Dieren (Gld) werd overgenomen door Pon. Overnames van andere fietsmerken in Duitsland en de VS volgden.
Ik las bijvoorbeeld dat het Amsterdamse Pon wordt werelds grootste fiets fabrikant met onder meer Cannondale sportfietsen, Mongoolse BMX bikes en Schwinrijwielen. Een jaaromzet van 2,5 miljard euro. Het stoot daarmee het Taiwanese Giant gevolgd door het Nederlandse Accell (Batavus, Sparta) van de troon als grootste fietsfabrikant in de wereld.

Accel zag niets in overname pogingen door Pon ergens in 2018.
Pon als familiebedrijf zet totaal jaarlijks 8 miljard euro om. Van oudser is het onder meer dealer van merken uit de Volkswagen groep.

De relatie tussen fietsen en woningen is mogelijk dat elke Nederlander in bezit is van minstens 1 rijwiel :cry:
Ik verbaas me alleen dat het eerst oorspronkelijk over fietsen ging. En nu over tiny houses. Maar ik zal hele topic moeten doorlezen, waar het van de rails raakte.
En opmerking: Het is Kletspraat, lijjkt me niet echt een verklaring.
We zijn inmiddels bij Mongoolse fietsen beland. :shock: :wink: