De Accell groep (Koga, Batavus, Sparta, Raleigh,..) is overgenomen door het investeringsfonds KKR:
‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt (met onderaan nu het volledige artikel toegevoegd)
Het tweede deel van het artikel ("Jaarlijkse groei met 14 procent") gaat dieper in op mogelijke overnames in de Europese fietsenmarkt. Men geeft aan dat er nog vele overnames kunnen volgens wegens de grote versnippering (400+ fabrikanten in Europa rondom het fietsgebeuren) en de huidige groei in de fietsenmarkt.
Opmerkingen ?
DS, 24 Jan 2022: ‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt
Nu de fietsenmarkt boomt door corona, regent het overnames. Zelfs het gevreesde Amerikaanse investeringsfonds KKR is plots bereid fors te betalen aan een Nederlandse fietsenfabrikant. Waarom?
Een van de bekende fietsenmerken dat in handen valt van Amerikaanse investeerders is Raleigh, in de jaren tachtig ooit een bekend wielersponsor van een Nederlands team onder manager Peter Post.
1,6 miljard euro in cash. Zoveel betaalt een consortium onder leiding van het beruchte Amerikaanse private-equityfonds KKR voor de beursgenoteerde fietsenfabrikant Accell uit Nederland. Accell heeft onder meer Raleigh, Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Sparta, Babboe en Carqon als bekende fietsmerken in de portefeuille. Dat komt neer op 58 euro per aandeel, wat liefst 26 procent hoger is dan de slotkoers van vorige vrijdag.
Ontmanteld door KKR-‘barbaren’
Berucht, want KKR is niet zomaar een investeringsfonds. Het is was eind jaren tachtig dé pionier van een wereldwijde private equity-boom waarin investeerders, vaak met geleend geld, een bedrijf overnemen, saneren en vervolgens voor zo veel mogelijk geld doorverkopen. Een omstreden bedrijfsmodel dat voor het eerst treffend werd omschreven in de bestseller Barbarians at the gate (1989), over het lot van de Amerikaanse sigarettenfabrikant RJR Nabisco. Een iconisch bedrijf dat destijds na een recordbod met geleend geld, stap voor stap door de ‘barbaren’ van KKR werd ontmanteld en in stukjes doorverkocht.
Het Amerikaanse KKR is een kapitaalkrachtig en beursgenoteerd private-equityfonds dat in 1989 wereldberoemd werd na de publicatie van de bestseller Barbarians at the gate. reuters
Wacht de Nederlandse fietsenfabrikant, die ook in ons land enkele dochterbedrijven heeft, straks hetzelfde lot? Wie zal het zeggen. In een persbericht kondigen het consortium en Accell aan dat ze het bedrijf van de beurs gaan halen omdat het bedrijf dan ‘beter gepositioneerd zal zijn om langetermijninvesteringen te doen’.
Jaarlijkse groei met 14 procent
Want in de huidige fietsenmarkt, die volop in beweging is, liggen tal van (overname)kansen. Met dank aan de aanhoudende coronapandemie, die het openbaar vervoer wereldwijd minder populair maakte. Dan liever zonder mondmasker met je hoofd in de wind naar je werk fietsen. Dat is gezonder. Tel daarbij de toenemende duurzaamheidstrend, de opmars van de elektrische fiets en het toenemend succes van autoluwe binnensteden en je krijgt een cocktail die de wereldwijde vraag naar kwaliteitsvolle en trendy fietsen nog lange tijd zal doen boomen.
Het Amerikaanse studiebureau Facts and Factors, bijvoorbeeld, voorspelt nu al een jaarlijkse groei met ruim 14 procent tot 2028. Dat weet niet alleen het gevreesde KKR. Dat weet ook de grote concurrent van Accell, het Nederlandse Pon, dat eind vorig jaar na een gelijkaardige overname de grootste fietsenfabrikant ter wereld werd (DS 12 oktober). Datzelfde Pon weet dat zelfs al veel langer. Het bracht al in 2017 een vijandig bod uit op datzelfde Accell. Een bod dat toen nog mislukte wegens ... veel te laag.
D’Ieteren, Colruyt en GBL
Maar ook tal van Belgische investeerders zijn inmiddels al op de kar gesprongen. Volkswagenimporteur D’Ieteren, bijvoorbeeld, de Belgische tegenhanger van Pon, die vorig jaar een eigen fietsenafdeling oprichtte en met Goodbikes al een eerste overnamedeal deed. Of Bike Republic, de fietsenketen van supermarktketen Colruyt, die vorige week nog een kleine fietsenspeciaalzaak in Laakdal en Diest kocht. De twintigste (kleine) overname op rij. Of nog, de Frère-holding GBL, die vorig jaar een belang verwierf in het Duitse Canyon (het merk van Mathieu van der Poel).
Meer schaalgrootte, minder afhankelijkheid
Hun doel? Via overnames meer schaalgrootte realiseren en tegelijk de risico’s in de (veel te) lange toeleveringsketen inperken. De ontwikkeling van elektrische fietsen en sportfietsen is namelijk duur en vraagt veel knowhow. Tegelijk zijn fietsproducenten erg afhankelijk van enkele grote leveranciers, zoals het Japanse Shimano voor versnellingen, pedalen, remmen en kettingen of enkele grote Aziatische producenten voor fietskaders.
Afhankelijkheid die zich vandaag meer dan ooit laat voelen. De meeste van die Aziatische producenten kunnen de toenemende vraag naar fietsen gewoon niet meer volgen. En als ze dan toch konden leveren, leidden logistieke problemen zoals een tekort aan zeecontainers in China (dat wereldwijd nog altijd twee op de drie fietsonderdelen produceert, red.) vaak tot een nieuw gat in de aanvoerketen. Daardoor kunnen de leveringstijden voor sommige fietsonderdelen tot op vandaag nog altijd oplopen tot een half jaar en meer.
Financiële slagkracht
Kortom, een grootschalige hertekening van de fietsenindustrie dringt zich op. Al is daarvoor vanzelfsprekend de nodige financiële slagkracht nodig. En net dat heeft KKR (met ruim 216 miljard dollar aan activa onder beheer) in overvloed. En dus opent nu ook de fietsindustrie met de glimlach de poort voor de ‘barbaren’.
‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt (met onderaan nu het volledige artikel toegevoegd)
Het tweede deel van het artikel ("Jaarlijkse groei met 14 procent") gaat dieper in op mogelijke overnames in de Europese fietsenmarkt. Men geeft aan dat er nog vele overnames kunnen volgens wegens de grote versnippering (400+ fabrikanten in Europa rondom het fietsgebeuren) en de huidige groei in de fietsenmarkt.
Opmerkingen ?
DS, 24 Jan 2022: ‘Barbaren’ beuken poort open van boomende fietsenmarkt
Nu de fietsenmarkt boomt door corona, regent het overnames. Zelfs het gevreesde Amerikaanse investeringsfonds KKR is plots bereid fors te betalen aan een Nederlandse fietsenfabrikant. Waarom?
Een van de bekende fietsenmerken dat in handen valt van Amerikaanse investeerders is Raleigh, in de jaren tachtig ooit een bekend wielersponsor van een Nederlands team onder manager Peter Post.
1,6 miljard euro in cash. Zoveel betaalt een consortium onder leiding van het beruchte Amerikaanse private-equityfonds KKR voor de beursgenoteerde fietsenfabrikant Accell uit Nederland. Accell heeft onder meer Raleigh, Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Sparta, Babboe en Carqon als bekende fietsmerken in de portefeuille. Dat komt neer op 58 euro per aandeel, wat liefst 26 procent hoger is dan de slotkoers van vorige vrijdag.
Ontmanteld door KKR-‘barbaren’
Berucht, want KKR is niet zomaar een investeringsfonds. Het is was eind jaren tachtig dé pionier van een wereldwijde private equity-boom waarin investeerders, vaak met geleend geld, een bedrijf overnemen, saneren en vervolgens voor zo veel mogelijk geld doorverkopen. Een omstreden bedrijfsmodel dat voor het eerst treffend werd omschreven in de bestseller Barbarians at the gate (1989), over het lot van de Amerikaanse sigarettenfabrikant RJR Nabisco. Een iconisch bedrijf dat destijds na een recordbod met geleend geld, stap voor stap door de ‘barbaren’ van KKR werd ontmanteld en in stukjes doorverkocht.
Het Amerikaanse KKR is een kapitaalkrachtig en beursgenoteerd private-equityfonds dat in 1989 wereldberoemd werd na de publicatie van de bestseller Barbarians at the gate. reuters
Wacht de Nederlandse fietsenfabrikant, die ook in ons land enkele dochterbedrijven heeft, straks hetzelfde lot? Wie zal het zeggen. In een persbericht kondigen het consortium en Accell aan dat ze het bedrijf van de beurs gaan halen omdat het bedrijf dan ‘beter gepositioneerd zal zijn om langetermijninvesteringen te doen’.
Jaarlijkse groei met 14 procent
Want in de huidige fietsenmarkt, die volop in beweging is, liggen tal van (overname)kansen. Met dank aan de aanhoudende coronapandemie, die het openbaar vervoer wereldwijd minder populair maakte. Dan liever zonder mondmasker met je hoofd in de wind naar je werk fietsen. Dat is gezonder. Tel daarbij de toenemende duurzaamheidstrend, de opmars van de elektrische fiets en het toenemend succes van autoluwe binnensteden en je krijgt een cocktail die de wereldwijde vraag naar kwaliteitsvolle en trendy fietsen nog lange tijd zal doen boomen.
Het Amerikaanse studiebureau Facts and Factors, bijvoorbeeld, voorspelt nu al een jaarlijkse groei met ruim 14 procent tot 2028. Dat weet niet alleen het gevreesde KKR. Dat weet ook de grote concurrent van Accell, het Nederlandse Pon, dat eind vorig jaar na een gelijkaardige overname de grootste fietsenfabrikant ter wereld werd (DS 12 oktober). Datzelfde Pon weet dat zelfs al veel langer. Het bracht al in 2017 een vijandig bod uit op datzelfde Accell. Een bod dat toen nog mislukte wegens ... veel te laag.
D’Ieteren, Colruyt en GBL
Maar ook tal van Belgische investeerders zijn inmiddels al op de kar gesprongen. Volkswagenimporteur D’Ieteren, bijvoorbeeld, de Belgische tegenhanger van Pon, die vorig jaar een eigen fietsenafdeling oprichtte en met Goodbikes al een eerste overnamedeal deed. Of Bike Republic, de fietsenketen van supermarktketen Colruyt, die vorige week nog een kleine fietsenspeciaalzaak in Laakdal en Diest kocht. De twintigste (kleine) overname op rij. Of nog, de Frère-holding GBL, die vorig jaar een belang verwierf in het Duitse Canyon (het merk van Mathieu van der Poel).
Elk van die spelers wil zo snel mogelijk een sterke positie verwerven in de sterk versnipperde Europese fietsenmarkt, waar vandaag zo’n 400 kleine en middelgrote bedrijven en bedrijfjes fietsen en fietsonderdelen maken. De meeste investeerders focussen daarbij op de snelgroeiende markt van kwaliteitsfietsen en e-bikes, een markt waarin ook het Nederlandse Accell vooral actief is.Het doel van de investeerders? Via overnames meer schaalgrootte realiseren en tegelijk de risico’s in de lange toeleveringsketen inperken
Meer schaalgrootte, minder afhankelijkheid
Hun doel? Via overnames meer schaalgrootte realiseren en tegelijk de risico’s in de (veel te) lange toeleveringsketen inperken. De ontwikkeling van elektrische fietsen en sportfietsen is namelijk duur en vraagt veel knowhow. Tegelijk zijn fietsproducenten erg afhankelijk van enkele grote leveranciers, zoals het Japanse Shimano voor versnellingen, pedalen, remmen en kettingen of enkele grote Aziatische producenten voor fietskaders.
Afhankelijkheid die zich vandaag meer dan ooit laat voelen. De meeste van die Aziatische producenten kunnen de toenemende vraag naar fietsen gewoon niet meer volgen. En als ze dan toch konden leveren, leidden logistieke problemen zoals een tekort aan zeecontainers in China (dat wereldwijd nog altijd twee op de drie fietsonderdelen produceert, red.) vaak tot een nieuw gat in de aanvoerketen. Daardoor kunnen de leveringstijden voor sommige fietsonderdelen tot op vandaag nog altijd oplopen tot een half jaar en meer.
Financiële slagkracht
Kortom, een grootschalige hertekening van de fietsenindustrie dringt zich op. Al is daarvoor vanzelfsprekend de nodige financiële slagkracht nodig. En net dat heeft KKR (met ruim 216 miljard dollar aan activa onder beheer) in overvloed. En dus opent nu ook de fietsindustrie met de glimlach de poort voor de ‘barbaren’.