Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Does lief - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Does lief

Ik ben er ook schuldig aan, maar ik denk nog steeds dat het gebruik van smilies/emoticons enigszins zou kunnen helpen. Een forum is nou eenmaal niet het beste medium om emoties/sarcasme/vriendelijke raad over te brengen. Zogenaamde 'storing' in communicatie ontstaat heel snel als je geen emotie bij je woorden kan voegen.

Er is een enorm verschil in:
- ik ben het niet met je eens ;)
- ik ben het niet met je eens :evil:
- ik ben het niet met je eens

Het is wat men uitgevonden heeft in de begindagen van het internet, samen met de netiquette. Het is wat oubollig in internettermen, maar de ideeën zijn nog steeds in orde, denk ik
derdekeer schreef:
vr 14 jan, 2022 20:26
3) Maar vooral: wat ik hierboven citeerde. Sinds corona lijkt het alsof er nauwelijks nog geschreven wordt over de reiservaring met de fiets. Dat is begrijpelijk maar ik vermoed dat iederéén op dit forum daardoor een tikje gefrustreerd rondloopt.
Mensen schrijven ook veel minder over privé-aangelegenheden op sociale media dan jaren geleden. Verreweg de meesten schrijven helemaal niets online, ook op dit forum.
Ik pas de schoen ook hoor. Zal proberen er rekening mee te houden. Reageren op reacties, actie, reactie, het kan snel gaan.

Heb daar nooit kwaad mee in de zin. Weet ook nooit wie wat heeft gezegd ooit. Ken niemand irl. Zo kan ik het soms niet eens zijn met een post en soms juist heel erg met een andere, zelfde persoon. misschien niet subtiel of diplomatiek (is dat beter?), maar daarom nog niet onaardig bedoeld.

Vind het wel gezellig hier. Zal vaker lief doen.
Zolang een moderator niet hoeft in te grijpen vind ik het allemaal heel erg meevallen met het aantal "azijnpissers" of storende 'elementen' op dit forum.

Een inbreng kan uiteraard leiden tot een discussie, waarbij een draadje van bespreking veranderd naar dialoog en soms is het een onderhoudend gesprek van hoor en wederhoor. Soms gaat het alle kanten op. Net zoals in een gesprek. De ander heeft ook zijn bijdrage. Relevantie is rekkelijk.

Of het gaat om vooral een mening geven over de inbreng. Een advies, een beoordeling, interpretatie zonder vraag en wedervraag, is het inzicht soms niet bij aanwezig dat afgeweken wordt van waarmee de topic starter begon.

Dat kan je dan becommentariëren. Er weer iets van vinden. Kritiek hebben. Of menen een opmerking erover te moeten plaatsen.

Dan hangt het uiteraard ook weer vanaf staat dit topic in kletspraat of 'elders'.
Het is al eens benoemd dat voorheen kletspraat vooral het domein was van het bij elkaar samen komen gedurende een fietstrip, onder het genot van een kampvuurtje, met glaasje wijn en/of kopje thee erbij.
Wordt tijd dat de 'lock-down' eraf gaat.
Joris Flemming schreef:
vr 14 jan, 2022 16:54
Ik volg dit forum nu al sinds iets van het begin van deze eeuw, en onaangename ontsporingen/sfeer van topics is iets dat hier meer dan gemiddeld voor komt. (vergeleken met andere, al dan niet fietsgerelateerde fora)
Eens.

Mijn idee over etiquette
- speel niet op de man/vrouw
- als je het ergens niet mee eens bent, begin dat niet met @Poppink schrijft onzin, maar vertel wat je zelf vindt: 'Ik vind dat'
- niet 'wat @Poppink schrijft is onzin', maar 'volgens mij zit het zo in elkaar'

Stel een vraag, geef een antwoord, geef je eigen mening, vertel wat je elders hebt opgestoken, deel kennis.

Als mij iets dwars zit stuur ik die persoon een PM.
Ik krijg zelf ook regelmatig een PM als iemand vindt dat ik mijn boekje te buiten ben gegaan.
Dat werkt prima.
Zo leer ik er bij en het voelt een stuk prettiger dan op het forum door de mangel gehaald te worden.

En een steek onder water naar iemand die je waardeert komt in de meeste gevallen goed over.
Laten we alsjeblieft niet té lief zijn voor elkaar.

PS
Als ze in de Tweede Kamer óók niet op de man zouden spelen, wat zou dat een stuk aangenamer zijn.
Voorbeeldfunctie.
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 15:59
Ik begrijp dat van die toon wel, maar zonder argumenten, feiten, kennis, logica wordt het volgens mij juist erg moeilijk om een conversatie te voeren.
Volledige onzin Leon.
Argumenten zijn persoonlijk, wat voor jou een argument is, is voor mij volledige onzin.
Feiten en relatief en cultuur bepaald, Poetin zijn feiten zijn niet die van Trump.
Kennis is selectief aangeleerd, je krijgt een selectie aangedragen, nooit alle kennis kun jij in je hebben.
Logica is volledig onlogisch en aangeleerd en cultuur bepaald.
Dat zou jij als wereldreiziger toch moeten weten, of je hebt niets van je verschillende omgevingen meegekregen omdat jij je niet openstelt voor andere culturen. Misschien is dat het “probleem” ook wel. Openstellen voor anderen, en daar respect voor hebben. Je mening opdringen is voor mij ongewenst gedrag. Dat is onlogisch, onkundig, onzinnig en zonder enige voor mij steekhoudende argumenten. Oef.
Zo heeft ook Willem zijn eigen referentie waarvanuit hij redeneert. Dat is per definitie juist omdat het zijn referentie is.
Een smiley of ironie-tag had niet misstaan…
Polling schreef:
zo 16 jan, 2022 12:55
Een smiley of ironie-tag had niet misstaan…
Als je overtuigd bent dat je alles weet, weet je nog steeds niet dat je niets weet.
Laten we in dit topic lief voor elkaar zijn. 😉
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 12:54
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 15:59
Ik begrijp dat van die toon wel, maar zonder argumenten, feiten, kennis, logica wordt het volgens mij juist erg moeilijk om een conversatie te voeren.
Volledige onzin Leon.
Argumenten zijn persoonlijk, wat voor jou een argument is, is voor mij volledige onzin.
Feiten en relatief en cultuur bepaald, Poetin zijn feiten zijn niet die van Trump.
Kennis is selectief aangeleerd, je krijgt een selectie aangedragen, nooit alle kennis kun jij in je hebben.
Logica is volledig onlogisch en aangeleerd en cultuur bepaald.
Dat zou jij als wereldreiziger toch moeten weten, of je hebt niets van je verschillende omgevingen meegekregen omdat jij je niet openstelt voor andere culturen. Misschien is dat het “probleem” ook wel. Openstellen voor anderen, en daar respect voor hebben. Je mening opdringen is voor mij ongewenst gedrag. Dat is onlogisch, onkundig, onzinnig en zonder enige voor mij steekhoudende argumenten. Oef.
Zo heeft ook Willem zijn eigen referentie waarvanuit hij redeneert. Dat is per definitie juist omdat het zijn referentie is.
Moet dit nu op deze (relatief) betweterige manier en deze verwijtende toon, uitgerekend in dit topic?

Hans
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 12:59
Als je overtuigd bent dat je alles weet, weet je nog steeds niet dat je niets weet.
Dat is precies wat ik tegen heb op geloof: van Artikel nn vrijgemaakt, via de Joodse pijpenkrullen, de Ian Paisley gelijkhebbers, via de Shariamoslims tot de Trotskistisch-Leninisten en de extreem veganisten toe.
Hun overtuiging is de enig ware overtuiging en degene die die overtuiging niet aanvaard is het waard om vernietigd te worden, als het niet door hun God is dan wel door zelf de ander te vernietigen of vergiftigd te worden door wat dan ook.

Let wel: Ik hou van gelovigen in wat dan ook zolang ze zoeken naar de waarheid.
Als ze die gevonden hebben, dan worden ze gevaarlijk.
Als ik zie hoe dit topic ontspoort ga ik me maar beperken tot specifieke fiets-gerelateerde zaken (als ik me in kan houden). :cry:
Eric speelde hier op de man. In de rest van de bijdragen in dit topic was hier weinig tot geen sprake van.

Begrijpelijk als Leon er na de (vooruit: vind ik) onterechte verwijten van Eric nu even klaar mee is. Hopelijk kan hij hier weer overheen stappen. Leon reageert hier zelf over het algemeen niet op de man maar op de inhoud, en dat vind ik een teken van respect. De manier waarop voldoet bij voorkeur aan sociale normen, maar sociale normen zijn ook weer persoonlijk.

Hans
Leon schreef:
zo 16 jan, 2022 13:32
.
Leon schreef “Laat maar” Leon zijn post aan willem was ook op de man. Leon post vaak persoons gerichte kritiek onder mom van een “feit” als reactie. Leon kan er niet tegen als hij op zijn “feiten” wordt aangesproken en al helemaal niet op een directe wijze. Vandaar mijn op directe wijze geschreven post. Behandel een ander niet zoals jezelf niet behandeld wil worden is mijn motto.

Als Leon zich aan zij feiten zou houden, was hij al lang niet meer op het forum. Na wel meer dan tien aankondigingen het forum te verlaten, is hij nog nadrukkelijk aanwezig. Dat is zeker een feit.

Inderdaad, doe es lief, geef elkaar de ruimte voor een andere mening. Een feit is zeker niet altijd een feit.
Ik ben niet zo van het post moderne relativisme. Laten we alsjeblieft het verschil tussen feiten en meningen/voorkeuren blijven onderkennen. zoals Patrick Moynihan het ooit zo mooi schreef: "you are entitled to your opinion, but you are not entitled to your own facts."
@eric: Inhoudelijk kan ik je een heel eind volgen, maar je gaat wel wat verder dan ik voor ogen had. Bij mijn weten speelt Leon niet op de man. Dus laten we dat misverstand nu gelijk uit de wereld helpen.

De reden dat ik deze post startte was dat het mij stoort als men er een gewoonte -soms een sport- van maakt de ander op onjuistheden te betrappen en gaten in redeneringen te schieten. Ik vind dat vermoeiend en soms uitermate vervelend, zeker als ik net mijn best heb gedaan om een advies te schrijven - aan iemand anders nota bene. Dat is nu al enkele keren voorgekomen, en ik zie het ook bij anderen gebeuren. Op een sociaal medium zoals dit forum mag het wat mij betreft een tandje relaxter in omgangsvormen.
willem.m schreef:
zo 16 jan, 2022 16:55
Bij mijn weten speelt Leon niet op de man. Dus laten we dat misverstand nu gelijk uit de wereld helpen.
Dank je.
Jammer dat je er voor gekozen hebt voor een oog-om-oog-oplossing in de vorm van een compleet nieuw draadje. Ik vind dat geen goed idee. Ik hoop dat jullie er nu klaar mee zijn en dat de moderator het draadje verwijdert.

Als iemand vind dat ik op de man speel maak ik mijn excuses als dit zo is geweest. Maar dan wil ik wel een citaat erbij als bewijs. Want ik denk dat mijn soms inderdaad directe beweringen niet vaak op de man zijn gespeeld.
Of we moeten hier een andere definitie afspreken van "op de man" dan ik die ken.
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 16:23
Als Leon zich aan zij feiten zou houden, was hij al lang niet meer op het forum. Na wel meer dan tien aankondigingen het forum te verlaten, is hij nog nadrukkelijk aanwezig. Dat is zeker een feit.
Ik daag je uit er ook maar een paar te vinden. Volgens mij baseer je je hier op niks, omdat het gewoon niet waar is wat je hier beweert.
@leon: Ikzelf hoop niet dat de Mod het draadje weghaalt. Ik zie het (d.w.z. uit gewoonte gaten schieten in redeneringen etc.) meerdere mensen doen, en ook heb ik de indruk dat meerdere mensen er last van ondervinden. Vandaar dat ik er een topic van heb gemaakt, in de hoop dat we even tot tien tellen voordat we op een ander reageren. Want ook uit gewoonte anderen op de inhoud 'aanvallen' kan als vervelend worden ervaren. Om in horecatermen te spreken: het bier slaat dan gelijk dood. En nee, bier kan niet slaan. :roll:

@eric: Wil je alsjeblieft ophouden met Leon aanvallen? Straks verwijdert de Mod het hele draadje en daar help je me niet echt mee...
Leon schreef:
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 16:23
Als Leon zich aan zij feiten zou houden, was hij al lang niet meer op het forum. Na wel meer dan tien aankondigingen het forum te verlaten, is hij nog nadrukkelijk aanwezig. Dat is zeker een feit.
Ik daag je uit er ook maar een paar te vinden. Volgens mij baseer je je hier op niks, omdat het gewoon niet waar is wat je hier beweert.
Misschien akkefietjes zoals het veranderen van de forumnaam in "ik ben weg", vrij vertaald uit het latijn en engels, en dan na een tijdje weer terugkeren. Maar dat zijn dan wel bijzonder oude koeien. Volstrekt onbelangrijk anno 2022.
Fijn dat Willem en Leon zojuist beiden de angel er wat uit hebben gehaald, en zich niet al te veel hebben laten opfokken door het bommetje dat rond lunchtijd onder dit draadje werd gelegd.

Hans