Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Does lief - Forum Wereldfietser

Does lief

Ik merk dat ik me eraan stoor als mensen in topics elkaar de les lezen. Een wedstrijdje verplassen en kennis etaleren is tot daaraan toe. Maar af en toe lijkt het bij enkelen een gewoonte om anderen op een belerende toon onderuit te gaan halen (op argumenten, feiten, kennis, logica). Op deze manier blijven er weinig bezoekers op dit forum over.

Ik heb de afgelopen weken een paar keer welgemeend advies willen geven. Maar toen volgde gelijk een reactie met als strekking dat ik het verkeerd had. Bij mij komt dat binnen als 'afgekapt worden, terug in je hok'. Gevolg is dat ik niet meer 'durf' te reageren. Of ik stuur de vragensteller een PB zodat ik niet op de radar kom.

In een ander draadje heeft iemand recent al zijn posts verwijderd omdat de discussie een nare wending kreeg. Wederom was het een kwestie van woordgebruik.

Uiteraard past hier ook zelfkritiek. Zelf zal ik ook af en toe (onbedoeld) over de schreef gaan. Dan probeer ik daarvan te leren, en de reactie te herstellen. Zo ben ik op dit forum zelf milder geworden over bepaalde merken of type fietsen, omdat ik door de reacties van anderen me kan verplaatsen in hun beweegredenen.

Prima om met elkaar in discussie te gaan, maar moet het altijd niveau 'wetenschappelijk seminar' zijn? Het forum heeft toch ook een sociale functie? En daarbij past een veilige plek om te reageren.

Ben ik de enige die dit ervaart?
Helemaal mee eens
Dirk
willem.m schreef:
vr 14 jan, 2022 12:09
Ik merk dat ik me eraan stoor als mensen in topics elkaar de les lezen. Een wedstrijdje verplassen en kennis etaleren is tot daaraan toe. Maar af en toe lijkt het bij enkelen een gewoonte om anderen op een belerende toon onderuit te gaan halen (op argumenten, feiten, kennis, logica).
Ik ga er (meestal in dit forum) van uit dat wanneer het in bijdragen veel om argumenten, feiten, kennis en logica draait, het juist níet het doel zal zijn om anderen op belerende toon onderuit te halen.

Hans
Ach, dat is een periodiek terugkomend onderwerp hier op het forum. Met een goede zoekopdracht zullen er ook wel meerdere soortgelijke topics terug te vinden zijn.

Er zit altijd wel een kern van waarheid in, er vertrekken of minderen vaak wel 1 of meerdere forummembers.... maar daadwerkelijk veranderen op de langere termijn doet er doorgaans niet echt wat.
Ik kwam zojuist toevallig dit plaatje tegen en het vat aardig samen wat ik bedoel:

Screenshot_20220114-153633.png
Ik begrijp dat van die toon wel, maar zonder argumenten, feiten, kennis, logica wordt het volgens mij juist erg moeilijk om een conversatie te voeren.
Als ik mijn ervaring deel om een advies te geven en meteen om de oren krijg, inclusief vetgedrukte termen, dat er een fout in mijn logica zit dan voelt dat niet prettig. Heel onprettig zelfs. En deze manier van reageren komt vaker voor; vandaar dat ik er nu maar een topic van maak. Kortom, mag het alsjeblieft wat wat vriendelijker en socialer?
Het is hoog tijd dat er weer meer gefietst gaat worden, laat het voorjaar maar komen!
Ben het helemaal met de TS eens!

Ik ben voornamelijk een forum lezer, zo af en toe reageer ik ergens op.
Zeker de laatste tijd heb ik me ook verbaasd over de felle discussies in een aantal topics. Vaak heeft het helemaal niks meer met fietsen en alles wat daar bij hoort te maken. Het mag dan in Kletspraat staan, maar ik vraag me dan toch af wat die discussies hier op het forum voor nut hebben.

Misschien toch een uitlaatklep vanwege de verveling door de corona-beperkingen etc?

Bedenk wel dat mogelijk nieuwe bezoekers door dit soort discussies afgeschrikt worden en snel weer afhaken!

Ik sluit me bij de vorige spreker aan: op naar het voorjaar met beter weer, dan kunnen we het weer over fietsen gaan hebben.

En dan maar hopen dat we niet weer een felle discussie Koga<>Santos of wel/geen E-bike krijgen :D
Ik volg dit forum nu al sinds iets van het begin van deze eeuw, en onaangename ontsporingen/sfeer van topics is iets dat hier meer dan gemiddeld voor komt. (vergeleken met andere, al dan niet fietsgerelateerde fora)
Ik stel ook vast dat er in de loop van de tijd diverse door mij gewaardeerde deelnemers aan het forum van De Wereldfietser afscheid hebben genomen, en dat betreft over het algemeen nu juist de deelnemers met gevoel voor humor en relativeringsvermogen.

Het enige wat we hier als deelnemers aan kunnen doen is ons houden aan onze goede voornemens, het jaar is nog jong...
gewaardeerde deelnemers
Ook ik mis ze, maar ze hadden soms wel lange tenen :D .
Meestal vind ik het hier lang zo erg niet (itt sommige andere sociale media), maar zojuist las ik even (voor het eerst) het topic Gravelmaster deels door, en dan begrijp ik wel dat je niet vrolijk hoeft te worden als je aan die discussie deelneemt. Dit geldt ongetwijfeld voor meer topics die ik zelden volg, bijvoorbeeld over hete hangijzers als Santos of electrische fietsen.

Onvriendelijkheden komen hier af en toe wel voor in allerlei soorten en maten. Soms wordt iemand net even te direct aangepakt op een onvolkomenheid in een bijdrage, maar vaak zit het hem ook in korte veegjes uit de pan of katterige karakteriseringen over en weer. Het is oppassen voor selectieve verontwaardiging hierover, want misschien vinden we het stiekem ook in sommige gevallen wel eens een klein beetje leuk als er hier en daar tikkies worden uitgedeeld. Aan zoiets als een symbolische foto van een citroenetende zuur kijkende man, als reactie op een door velen gewaardeerde forumdeelnemer die dat niet had verdient, kan je je, zoals ik, ook storen.
Misschien zijn veel van die onvriendelijkheden te beschouwen als een restproduct van discussies die hoog oplopen, aangejaagd door de temperamenten van deelnemers. En wellicht is dan minder zichtbaar dat forumleden meestal toch het beste met de ander voor zullen hebben.

Hans
blokdoorn schreef:
vr 14 jan, 2022 16:24
Het is hoog tijd dat er weer meer gefietst gaat worden, laat het voorjaar maar komen!
Het is deze dagen anders perfect weer voor een mooie fietstocht :)

En dat scheelt zeker. Heb dan een veel beter humeur dan na een dag op het scherm turen.
Wat dit onderwerp betreft is de sfeer vaak het leukst in de topics met reisverhalen/beschrijvingen, zoals die waar Kees Swart en Marco Meijerink regelmatig mee op de proppen komen.
Dan voel je weer het enthousiasme over het reizen op de fiets, waar we hier tenslotte voor komen, denk ik.
Het is wel de tijd van " Iedereen heeft recht op MIJN mening! "
Maar die is hier soms ook wel erg aanwezig, de nuance ontbreekt vaak in het geschreven woord, eigen ervaringen of meningen worden als gepresenteerd als "zo is het en niet anders"
En dat is wel iets van deze tijd maar is hier wel meer aanwezig dan op andere forums waar mensen hun passie delen, dat is jammer, denk dat er idd best veel mensen met dezelfde passie voor de fiets en reizen door de toon hier al snel hun interesse in dit forum verliezen en hun ervaringen en vragen hier niet meer delen.
Fedor schreef:
vr 14 jan, 2022 17:51
blokdoorn schreef:
vr 14 jan, 2022 16:24
Het is hoog tijd dat er weer meer gefietst gaat worden, laat het voorjaar maar komen!
Het is deze dagen anders perfect weer voor een mooie fietstocht :)
Zeker…van zonsopkomst tot zonsondergang. Wel koud 🥶
ik ben het met de topic starter eens.
ik ervaar dat als ik bijvoorbeeld zeg dat het 'ietsje minder' kan/mag uit milieu-oogpunt dat er dan een extreem iets tegenover gezet word. totaal onzinnig, vind ik, onjuist ook want niemand wat weet wat voor wie ietsje minder is. waarom iets zo in het extreme trekken of probeer je het/me belachelijk te maken? mail me dan of heb dan een keer het lef om het recht in m'n gezicht te zeggen (nee,, doe maar niet, blijf maar uit m'n buurt). storend ook want het is qua vorm geen mening of juist bericht. en wat wil je nou eigenlijk zeggen?

zelfs als ik letterlijk zeg: "ik vind' of "ik heb de indruk dat" dan komt er een reactie die geen enkel recht doet aan dat ik een mening geef of toch echt iets zo ervaren heb. ik ervaar het als pijnlijk, telkens weer. het gaat helaas al jaren zo.

je kunt eigenlijk iemand zijn/haar mening niet ontkennen. je kunt wel je eigen mening geven: aangeven hoe je er (al dan niet anders) over denkt: prima!! 'je bent welkom!!' zeg dan "Ik vind...". lijkt me niet moeilijk. beweringen in absolute termen en dan achteraf aangeven of schijnbaar bedoelen dat je een mening geeft: voor mij werkt het niet. ik vind het echt heel vervelend.

ik zie het ook als een maatschappelijk probleem. ik heb in het onderwijs gewerkt en het geduld of fatsoen om iets in een hele zin te zeggen, straattaal, iemand uit laten spreken, je afvragen wat iemand nou écht bedoelt, een vraag stellen... allemaal erg moeizaam, is mijn ervaring na zo'n tien jaar voor de klas. zucht. :shock: en ook :oops: en :wink:

! EN: er is voor mij veel te genieten op en rond dit forum en vooral de fietshobby. 'het glas is meer dan half vol' zeg maar, vind ik. gelukkig.
aanvulling: de reisverslagen vind ik meestal heel fijn. en altijd weer verbazend hoe sterk beelden (foto's) werken. voelt net als het lezen van een boek van Frank van Rijn voor het slapen gaan :D
Joris Flemming schreef:
vr 14 jan, 2022 18:28
Wat dit onderwerp betreft is de sfeer vaak het leukst in de topics met reisverhalen/beschrijvingen, zoals die waar Kees Swart en Marco Meijerink regelmatig mee op de proppen komen.
Tot er weer iemand begint over dat hij z'n fiets van Santos ter beschikking gesteld heeft gekregen. Dan moeten daar dan weer een aantal overheen piesen, wat de sfeer dan weer niet ten goede komt.

't Maakt mij overigens niet uit waar iemand zijn/haar fiets vandaan heeft en tegen welk bedrag, ook al is dat bedrag nul. Maar dan wel graag met instemming van de eigenaar van de fiets in kwestie, anders wordt het weer diefstal ;)
hoogframe schreef:
vr 14 jan, 2022 19:47
aanvulling: de reisverslagen vind ik meestal heel fijn. en altijd weer verbazend hoe sterk beelden (foto's) werken. voelt net als het lezen van een boek van Frank van Rijn voor het slapen gaan :D
1) Ik pleit schuldig: ik heb wel eens iets onaardigs gezegd over e-fietsen. Of toch iets wat sommigen onaardig vinden.
2) Veel deelnemers hier zijn stamgasten. Ze "kennen elkaar" en dus ook hun stokpaardjes etc. ("daar is derdekeer weer met zijn kritiek op e-fietsen," etc.) Doorgaans durven mensen méér zeggen tegen huisgenoten met hun trekjes dan tegen anderen. Dat zie je hier soms.
3) Maar vooral: wat ik hierboven citeerde. Sinds corona lijkt het alsof er nauwelijks nog geschreven wordt over de reiservaring met de fiets. Dat is begrijpelijk maar ik vermoed dat iederéén op dit forum daardoor een tikje gefrustreerd rondloopt. Dat kan misschien een deel van de schijn van zurigheid verklaren, hoewel ik eigenlijk vind dat het wel meevalt.
Zolang het maar niet gaat over Santos of e-fietsen :shock: