Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Does lief - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Does lief

Wim schreef:
zo 16 jan, 2022 16:51
Laten we alsjeblieft het verschil tussen feiten en meningen/voorkeuren blijven onderkennen. zoals Patrck Moynihan het ooit zo mooi schreef: "you are entitled to your opinion, but you are not entitled to your own facts."
Inderdaad, en dit laat ook zien dat het nergens op slaat om andermans standpunten als "feiten van die ander" te bestempelen als je die standpunten niet deelt.

Hans
Wim schreef:Patrck Moynihan
??
Die naam nog nooit gezien hier op het forum.
Wie is dat?
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 12:59
Polling schreef:
zo 16 jan, 2022 12:55
Een smiley of ironie-tag had niet misstaan…
Als je overtuigd bent dat je alles weet, weet je nog steeds niet dat je niets weet.
Voor zover ik kan zien, mag ik Eric geen PB sturen. Ik hoop dus dat ik dit gewoon verkeerd begrijp en laat het daarbij
Eric op de Fiets schreef:
zo 16 jan, 2022 16:23
Leon schreef:
zo 16 jan, 2022 13:32
.
Leon schreef “Laat maar” Leon zijn post aan willem was ook op de man. Leon post vaak persoons gerichte kritiek onder mom van een “feit” als reactie. Leon kan er niet tegen als hij op zijn “feiten” wordt aangesproken en al helemaal niet op een directe wijze. Vandaar mijn op directe wijze geschreven post. Behandel een ander niet zoals jezelf niet behandeld wil worden is mijn motto.

Als Leon zich aan zij feiten zou houden, was hij al lang niet meer op het forum. Na wel meer dan tien aankondigingen het forum te verlaten, is hij nog nadrukkelijk aanwezig. Dat is zeker een feit.

Inderdaad, doe es lief, geef elkaar de ruimte voor een andere mening. Een feit is zeker niet altijd een feit.
Hieruit begrijp ik dus dat jouw eerdere reactie geen ironie was, maar een serieuze reactie. Metdat in het achterhoofd vind ik het een veel te persoonlijke aanval, en dat in een draadje met Does lief als titel. Volgens de regels zou ik je een DM sturen, maar dat mag ik blijkbaar niet bij jou.
Ik laat het hierbij in dit onderwerp.
De kunst van het converseren in het algemeen en discussiëren in het bijzonder is, met behoud van een prettige en wellevende sfeer van mening verschillen. Daar gaat het hier vaak mis, men graaft zich in, en er volgt een loopgravengevecht met alle beschikbare wapens, met uiteindelijk nog als doel iemand te "raken".
Dat loopt op niets uit, want in zulke situaties is het niet meer mogelijk om een discussie op basis van argumenten te voeren, en de opponent is niet meer te overtuigen.

Een andere kant van het verhaal is, dat naar mijn mening, een al te grote nadruk op feitelijkheden de conversatie ook niet aangenamer maakt. Ik wil hiermee overigens het fenomeen "feit" niet in twijfel trekken, in natuurwetenschappelijke zin, integendeel.
Maar we leven wel in een tijd van "fact-checken"; interessant en wellicht ook nuttig, maar toch ook een symptoom van een bepaalde onaangenaamheid, om het zo uit te drukken.
Joris Flemming schreef:
zo 16 jan, 2022 18:19
Maar we leven wel in een tijd van "fact-checken"; interessant en wellicht ook nuttig, maar toch ook een symptoom van een bepaalde onaangenaamheid, om het zo uit te drukken.
Inderdaad gauw onaangenaam, maar mijns inziens juist nuttig of nodig in deze tijd, omdat het de groeiende stroom alternatieve waarheden bestrijdt waarmee tegenwoordig ook democratieën geënterd (dreigen te) worden. Zou het kunnen dat die stroom mede ontstaat omdat men (ook) in deze tijd erg vaak de vrijheid neemt om onwelgevallige feiten tot persoonlijke meningen te degraderen? Dan ligt de weg natuurlijk al snel open om andere waarheden ervoor in de plaats te poneren, ook als dat eigenlijk in bepaalde gevallen onwaarheden zijn.
Ik ben in veel gevallen blij als een fact checker zo irritant is om dit dan bloot te leggen. Al moet het doel dan wel de kwaliteit van de informatievoorziening zijn. Niet een sport om anderen klein te houden. Vaak een dun lijntje, dat wel.

Hans
Vaak is het nog niet eens wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt. Of zoals de fransen het zo mooi zeggen “C’est le ton qui fait la musique”.

Het is niet erg om commentaar te geven als je vindt dat iemand iets foutief weergeeft, maar ga dat niet op een badinerende of denigrerende toon doen. Probeer iedereen in zijn waarde te laten.

Misschien een idee om, naast de mogelijk om een plusje te geven onder aan een post als teken dat je het er mee eens bent, ook een minnetje te kunnen geven wanneer je vindt dat iemand over de schreef gaat.
Senior2 schreef:
zo 16 jan, 2022 20:36

Misschien een idee om, naast de mogelijk om een plusje te geven onder aan een post als teken dat je het er mee eens bent, ook een minnetje te kunnen geven wanneer je vindt dat iemand over de schreef gaat.
Daarvoor is toch het uitroepteken naast de quote knop? Kan vervolgens een moderator bepalen of het mag blijven staan.

Al wordt er elders ook wel met minnetjes gewerkt, bij teveel minnetjes is het bericht niet meer zichtbaar.
Vreselijk, dat soort fora, met 'karma' punten en zo.
Als je een aantal van die 'min' punten hebt, kun je tijdje niet meer posten.
Daardoor gaat iedereen elkaar beoordelen, en krijg je een beetje een Stasi/DDR situatie.
Inclusief het vormen van een (tijdelijk) verbond in de groep vaste posters, om andere eruit te wippen.
Als je vind dat het nodig is een forum te beheren, dan kun je het beter opdoeken.
Ik ben er ook geen fan van nee, al zijn die plusjes hier wel handig soms.
Als we dan toch gaan quoten en dergelijke dan graag in Nederlands.

Ik houd het bij Loesje.


Lief heb je niet
Dat ben je.

Maar voor iedereen zou ik ook willen zeggen;

De wereld
Is zoveel mooier
Met jou.
Senior2 schreef:
zo 16 jan, 2022 20:36
.
Misschien een idee om, naast de mogelijk om een plusje te geven onder aan een post als teken dat je het er mee eens bent, ook een minnetje te kunnen geven wanneer je vindt dat iemand over de schreef gaat.
Het minnetjesinstrument zou makkelijk door trollen misbruikt kunnen/gaan worden, en daarnaast als een middel om frustratie te uiten.

Ook het plusjesinstrument heeft deze makke in (veel?) kleinere mate. Zo zien we soms al dat wanneer de ene deelnemer een verbale knal voor zijn bek uitdeelt aan de andere deelnemer, dit daarmee door sommigen ook wel wordt beloond.

Ook in de fanatieke discussies waarbij groepen deelnemers over een onderwerp pro en contra tegen elkaar staan kan de verleiding plots groot blijken om dit, ook in groepsverband, mede met minnetjes te willen beslechten. De bereidheid om impopulaire standpunten in te nemen die iets toevoegen, komt ook onder druk te staan.

Hans
Mee eens, dat een plusje systeem in de hand kan werken om hierop te willen gaan scoren.
Dat zou dan weleens ten koste kunnen gaan van de inhoud van een draadje.

Zelfde geldt uiteraard voor een minnetje. Nog sterker naar negatieve getrokken. Van afkeer.
Nog even en je krijgt een afrekencultuur binnen een forum.


Van mij mag dat toekennen achterwege blijven.
Mijn idee was om de - tegenover de + te zetten, zoals leuk / niet leuk of like / dislike bij sociale media. In mijn ogen redelijk onschuldig. Misschien bevestigen sommige reacties dan ook precies wat ik zei - c’est le ton qui fait la musique -, door gelijk te gaan denken in termen van afrekenen en trollen. Kennelijk heb ik het gewoon verkeerd ingeschat.
Senior2 schreef:
zo 16 jan, 2022 20:36
Vaak is het nog niet eens wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt. Of zoals de fransen het zo mooi zeggen “C’est le ton qui fait la musique”.

Het is niet erg om commentaar te geven als je vindt dat iemand iets foutief weergeeft, maar ga dat niet op een badinerende of denigrerende toon doen. Probeer iedereen in zijn waarde te laten.
Senior2 schreef: Misschien bevestigen sommige reacties dan ook precies wat ik zei - c’est le ton qui fait la musique -, door gelijk te gaan denken in termen van afrekenen en trollen.
Wat betreft de toon kan het zijn dat iemand die schrijft daar te weinig gevoelig voor is, maar eventueel iemand die leest ook té gevoelig. Het is aan eenieder vrij om daar een mening over te hebben.

Ik ben er van overtuigd dat jouw idee over de minnetjes onschuldig is en positief bedoeld. Als ideeën worden uitgevoerd kunnen ze gevolgen hebben waar al aan gedacht was of nog niet. Misschien was ik (en/of anderen) reëel, misschien te pessimistisch in de reactie. Badinerend of denigrerend niet, als je het mij vraagt.

Ik signaleer wel dat wereldwijd mensen zich zorgen maken (in mijn ogen terecht) over bijwerkingen van sociale media, zeker daar waar op een onbeheerste wijze door de onderbuik gestuurde emoties worden gestimuleerd. Ook als daar in den beginne geen kwade bedoelingen bij zaten.

Hans
Ik ben persoonlijk geen fan van plussen en minnen, zeker niet wanneer daar automatische gevolgen aan hangen: tijdelijke uitsluiting als er te veel minnen zijn etc.
Mijn probleem met +/- is dat er zoveel verschillende redenen bestaan om een min aan te tikken: ik ben het niet eens, ik vind dit niet netjes geformuleerd, ik ben de reacties van die persoon beu, ik ben in een knorrige bui vandaag enzovoort. Stel je even voor dat je zou schrijven "ik vind deze bijdrage niet goed omdat ik vandaag in een knorrige bui ben" - dat zou een beetje raar zijn. Een minnetje daarentegen is snel aangeklikt. Als je een goeie reden hebt om het met een bijdrage niet eens te zijn, dan kun je dat toch gewoon schrijven? Je kunt het zelfs op een manier die niemand schoffeert (waarbij ik deemoedig toegeef dat ik op dat laatste punt allesbehalve perfect ben).
Senior2 schreef:
ma 17 jan, 2022 09:54
Misschien bevestigen sommige reacties dan ook precies wat ik zei - c’est le ton qui fait la musique -, door gelijk te gaan denken in termen van afrekenen en trollen.
Wat gelijk laat zien hoe moeilijk communicatie op een forum of social media kan zijn, ervaar ik.
Want in bovenstaande quote kan ik zowel een relativerende reactie over de eigen inbreng lezen, als ook een sneer naar de andere reageerders hierover. Hangt ook weer af van het eigen gemoed, hoe je het initieel interpreteert. Want zeg je hier nou dat jouw ton verkeerd is, of de ton van de mensen die denken in termen van trollen?
(En in dit geval weet ik dat Senior2 één en al vriendelijkheid is, hoor, dus dat zit wel snor! :wink: )

Het is m.i. al bewezen op andere fora: het ('min'-puntensysteem) kan verkeerd uitpakken, dus dat (fiets)wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden.
Toch weer wat geleerd vandaag; ik had geen enkele notie van dat plusjes-systeem hier op het forum, zie het nu voor het eerst. Pfff.
Bij deze: +1 voor Joris! 😃
Afbeelding