Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaarschaamte! - Forum Wereldfietser

Vaarschaamte!

Er ontstaat een mooie fietsroute in het grensgebied van Noord-Brabant en Gelderland, langs werven en sluizen, van het Burgemeester Delenkanaal naar de Maas, over dijken en bruggen... Namelijk de plekken waar dit luxe jacht tegen bruggen dreigt aan te varen.

'Weer blijkt een brug te laag voor superjacht, deze keer in Heusden' https://nos.nl/l/2412579
Screenshot_20220110-160401.png
'Superjacht loopt door hoog water vast op spoorbrug bij Den Bosch' https://nos.nl/l/2412359
Screenshot_20220110-160457.png
Dus neem vrij, kom naar het Rivierengebied, fiets in slow motion mee en genieten maar! 🤭
Met helicopterdek, dus ook geen vliegschaamte...
Ik denk eigenlijk helemaal geen schaamte, op welk vlak dan ook.
Eigenaren van dit soort schepen zijn de schaamte allang voorbij :shock: :lol:
Dirk
Na het opheffen van brievenbusconstructies is dit een nieuwe manier van rijkerdjes pesten.🤪
tja, ik denk: dit is een brug te ver.
Ik hoop dat veel volk flink wat boterhammen hebben verdient en eigenlijk nog veel belangrijker dat ze met plezier een stukje vakwerk hebben mogen maken.
Zeker, WimB. En dat gun ik hen ook van harte. Maar ik had liever gezien dat zij hun mooie vakmanschap hadden ingezet voor een product waar meer mensen van zouden profiteren, en niet alleen een paar puissant rijken. Dat die patserige boot bijna een spoorbrug en tevens belangrijke logistieke verkeersader ramde zie ik dan ook als symbolisch: een dikke middelvinger naar de maatschappij.
bouwen ze een keer een extra lichte boot zodat ie wat verder komt met een litertje diesel, is het weer niet goed.
Het is vooral erg lachwekkend, vooral als dat gedrocht voor langere tijd vast komt te zitten tussen twee bruggen. Er zijn kennelijk toch echt inkomensgroepen waar veel te weinig belasting geheven wordt (om dat vervolgens te kunnen herverdelen).
blokdoorn schreef:
ma 10 jan, 2022 21:24
Er zijn kennelijk toch echt inkomensgroepen waar veel te weinig belasting geheven wordt.
Het is nog erger.
Kopen ze een groot huis, dan wordt daarover onroerend goed belasting geheven.
Zetten ze het op een bank (niet op de Bahamas maar in NL) dan wordt er vermogensbelasting over geheven.
Investeren ze het in roerend goed dan wordt het geld onttrokken aan belastingheffing.
(verbeter me als ik het niet bij het rechte eind heb)
Ik denk niet dat deze boot een Nederlandse eigenaar krijgt.
Nee, het is vast een of andere rijke prins uit een van de Golfstaten, die het schip dan voor anker laat gaan aan de Côte d’Azur, om er vervolgens een paar dagen per jaar dure champagne te drinken met oligarchen en gevallen sterren.

Ene Emma Spence deed promotieonderzoek naar de mensen die zulke superjachten aanschaffen:

"Unlike private jets they are not a useful mode of transport; unlike art and property, they always depreciate in value. Instead, as one owner told her, what makes a yacht desirable is that it “allows the super-rich to perform their wealth status”.

Deze quote staat in dit vermakelijke artikel:
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... ting-homes

Het heeft natuurlijk helemaal niks met fietsen te maken, maar goed, dan kan je tenminste meepraten op verjaardagen.
willem.m schreef:
ma 10 jan, 2022 16:06
Er ontstaat een mooie fietsroute in het grensgebied van Noord-Brabant en Gelderland, langs werven en sluizen, van het Burgemeester Delenkanaal naar de Maas, over dijken en bruggen... Namelijk de plekken waar dit luxe jacht tegen bruggen dreigt aan te varen.

'Weer blijkt een brug te laag voor superjacht, deze keer in Heusden' https://nos.nl/l/2412579
Screenshot_20220110-160401.png

'Superjacht loopt door hoog water vast op spoorbrug bij Den Bosch' https://nos.nl/l/2412359
Screenshot_20220110-160457.png

Dus neem vrij, kom naar het Rivierengebied, fiets in slow motion mee en genieten maar! 🤭
Die brug is niet te laag het water staat hoger dan ze op voorhand hadden bedacht, maar misschien is de diepgang van deze monsters wel te groot om bij laag water door onze wateren te varen.
De typisch Nederlandsche volksaard “een ander hoeft niet te hebben wat ik ook niet heb” komt hier wel héél duidelijk aan de oppervlakte :D .
Ik draai straks in de badkamer nog een ledspaarlamp in, want dat scheelt toch 3 watt in vergelijking met de vorige nietledspaarlamp. Ik wil immers ook meedoen om de wereld beter te maken.
En dan zie ik deze boot.
Dan ga ik morgen toch maar wat gummen met de Maserati?
By the way, ik heb in mijn jongere jaren regelmatig meegevaren met een bedrijf om met twee of drie sleepboten bijvoorbeeld pontons met secties vanaf de werf in (bijvoorbeeld) Lobith naar Rotterdam te brengen. Vaak was er onder de brug qua hoogte maar een handbreedte ruimte (soms letterlijk), maar er is dan geen sprake van vastvaren of zo; gewoon voor de brug draaien (in ons geval ging het namelijk stroom-af) en dan rustig met de stroom af laten zakken en iemand boven op de sectie liggend laten kijken of het past. En zoniet dan volle kracht vooruit om de zaak weer onder de brug uit te krijgen. Daarna wat water in het ponton. Ik neem aan dat ze zo’n zee-gaand jacht kunnen ballasten.
Speeder300 schreef:
ma 10 jan, 2022 21:52
De typisch Nederlandsche volksaard “een ander hoeft niet te hebben wat ik ook niet heb” komt hier wel héél duidelijk aan de oppervlakte :D .
Koop je in plaats van een Santos een leuk bootje, is het ook niet goed 😰
Speeder300 schreef:
ma 10 jan, 2022 22:05
By the way...
Precies. Er zijn meerdere van dit soort superjachtscheepswerven in NL, en ze zijn gewend dit soort schepen soms maar met een cm of wat marge door de binnenwateren te verplaatsen. Ik denk dat ze in dit geval ook niet echt verrast waren, en hun moment afwachten.
Ik gun iedereen zijn of haar rijkdom en geluk, zeker als dat resultaat is van eigen verdienste. En ruimte voor verschillen vind ik ook prima, want dat motiveert mensen om hun best te doen om wat moois van het leven te maken. Maar het soort mensen dat zulke superjachten koopt, daar heb ik geen enkel respect voor. Ik ken ook geen 'echte' mensen die daar laconiek over doen; wel onwetend, verontwaardigd of cynisch. En ik geniet dan ook van dat geklungel met die bruggen, zelfs al krijgen de kopers daar waarschijnlijk niks van mee. Maar goed, het forum is een bredere afspiegeling van de maatschappij en wat tegengeluid is natuurlijk prima.

Leon snapt wat ik eigenlijk bedoel.
https://nos.nl/l/2404406
Flix schreef:
ma 10 jan, 2022 22:13
Speeder300 schreef:
ma 10 jan, 2022 22:05
By the way...
Precies. Er zijn meerdere van dit soort superjachtscheepswerven in NL, en ze zijn gewend dit soort schepen soms maar met een cm of wat marge door de binnenwateren te verplaatsen. Ik denk dat ze in dit geval ook niet echt verrast waren, en hun moment afwachten.
Er hebben toch een aantal mensen een dag meer voor nop gewerkt en risico gelopen met een duur dingetje dat ronddobbert.