Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaarschaamte! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vaarschaamte!

fud0 schreef:
di 11 jan, 2022 22:00
Ik zag een keer iemand tanken, niet eens een grote boot voor meer dan 1000 euro. Voor hoeveel zou deze 'boot' wel niet in 1 tankbeurt tanken en dan gaat het natuurlijk niet om het geld, maar om de liters..
120.000 liter.

https://www.heesenyachts.com/nl/fleet/galactica/
fud0 schreef:
di 11 jan, 2022 22:00
Ik zag een keer iemand tanken, niet eens een grote boot voor meer dan 1000 euro.
Dat doet me denken aan een verhaal van kennissen van mij; een grote familie, en een van de broers had en plezierboot, niet groot, van die dingen die je regelmatig tegenkomt op de Rijn en de Waal, maar lag wel een 8-cylinder in. Dus een paar broers en zussen van hem mochten die boot wel een middag gratis meenemen, aan het eind van de dag “wel afgetankt” terugbrengen. Dus de hele club met wat aanhang die boot op en een middagje pleziervaren, niet wetend dat én een boot én een V8 ‘m nogal lusten, en de combinatie van die twee helemaal, vooral als je de gang er een beetje in wil houden.
Maar goed, aan het eind van de dag tot slot dus nog even langs het bunkersteiger, waren ze een paar honderd euro kwijt. Wel gedeeld door het aantal personen, maar toch, het bleek een eenmalig uitje te zijn :-) .
En nu moet zelfs De Hef in Rotterdam gedemonteerd worden om een nieuw jacht van Jeff Bezos door te laten varen. Het zou me niet verbazen als hij dit jacht bewust zo groot heeft gemaakt om aan te tonen dat alles en iedereen voor hem moet wijken of buigen. Ik had het flinker gevonden als Rotterdam het lef had gehad om de Hefbrug te laten staan .
Ja ik las het zojuist ook. Pfff, wat een waste of money zeg. Waarschijnlijk zal zo'n miljardair of woordvoerder er weer een hypocriete draai aan geven ("goed voor werkgelegenheid, innovatie en/of duurzaamheid"). Normaal ben ik niet zo activistisch, maar in dit geval wil ik toch wel gaan demonstreren. Ik heb gelijk spandoeken besteld (op Amazon uiteraard). Nu nog pakkende teksten bedenken...
Het jacht zal vast een zeker helemaal van duurzame materialen gemaakt. Dan is er toch niks aan de hand? ( :twisted: )
Wel apart dat dat nu pas bekend is geworden. De vergunningen zijn al aangevraagd en ik ga er in mijn argeloosheid maar vanuit dat de bouwer dit al wist zodra de tekeningen gemaakt waren, want de bouwer weet exact via welke route de boot naar open water gaat en brughoogte limieten moeten bekend zijn. Ik heb altijd begrepen dat masten gestreken kunnen worden, zelf bij grotere boten, dus als alternatief zou de mast er later opgezet kunnen worden. Dat de bouwer ook mee betaald aan deze exercitie betekent ook dat zijn winst oplaag gaat en daarmee de af te dragen belasting.
Het tijdelijk weghalen van een gedeelte van de hefbrug biedt ook weer een stukje werkgelegenheid.
Op kosten van de botenbouwer en de booteigenaar mag je hopen.

Nu maar erop vertrouwen dat ambtenaren wel de juiste berekeningen gemaakt hebben, en niet achteraf blijkt dat de kosten een stuk hoger waren dan begroot.
joukon schreef:
wo 02 feb, 2022 16:03
Het tijdelijk weghalen van een gedeelte van de hefbrug biedt ook weer een stukje werkgelegenheid.
Op kosten van de botenbouwer en de booteigenaar mag je hopen.

Nu maar erop vertrouwen dat ambtenaren wel de juiste berekeningen gemaakt hebben, en niet achteraf blijkt dat de kosten een stuk hoger waren dan begroot.
Ach de kosten worden vergoed door Bezos en Oceanco, een 0 meer of minder op de factuur zal niet veel uitmaken.

Werkgelegenheid vind ik altijd zo rare reden. Waarschijnlijk wordt een andere klus uitgesteld gezien het ontzettende tekort aan vaklui.
Er is toch niets mis met het tijdelijk weghalen van een brug om een boot door te laten? Als we dit al geld weggooien vinden, kunnen we samen wel een erg lang lijstje samenstellen. Bijvoorbeeld het vele geld wat uitgegeven wordt om de "natuur" er zo uit te laten zien dat wij het mooi vinden.
fud0 schreef:
di 11 jan, 2022 22:00
Ik zag een keer iemand tanken, niet eens een grote boot voor meer dan 1000 euro.


Afbeelding
Ben ik even blij dat ik liever fiets :D
Er is m.i terecht een publieke verontwaardiging dat een brug die nooit meer geopend zou worden*1 nu toch geopend wordt voor niemand minder dan Bezos.*2




*1 beetje rare belofte maar toch.
*2 Laat zien dat je met geld ontzettend ver komt in NL, deze man weet zijn geld zo te stallen dat er nauwelijks belasting betaald wordt maar de poorten gaan open zodra hij om het hoekje komt. Beetje raar toch?
Bert van Sprang schreef:
wo 02 feb, 2022 16:39
Er is toch niets mis met het tijdelijk weghalen van een brug om een boot door te laten? ...
Volgens mij is dat ook niet zozeer datgene wat bij mensen een reactie veroorzaakt. Het openlijk etaleren van excessieve rijkdom wel: bijvoorbeeld een bewonderende, allergische, genuanceerde of onverschillige reactie, afhankelijk van je waarden en triggers. En dat is natuurlijk prima.

Zou er ook zoiets als 'fietsschaamte' bestaan? Bijvoorbeeld dat een puissant rijke wereldfietser bij een Groningse fietsenbouwer een superdeluxe fiets voor 100.000 euro laat bouwen? Ben benieuwd hoe we daarop zouden reageren. Zelf vind ik een ton voor een vakantiefiets wel meevallen. Ik bedoel, een Tesla Model X kost al gauw 93k en dat is exclusief laadpaal. Zo'n investering is bovendien goed voor de werkgelegenheid in Groningen. Dus...
Ach, als je voor een boot de brug wil open maken dan moet je daar toch ook wel eens voor betalen?

Nu is de boot wat groter, de brug wat groter en zijn de kosten om te openen wat groter. Zolang de werkelijke kosten doorberekend worden aan Oceanco heb ik er geen problemen mee.

En dan kan men in dat middenstuk van de brug gelijk een mooi uitzichtpunt maken. Twee liften en twee trappen erheen en dan kunnen we ook nog eens wat met die brug. Nu wordt 'ie alleen af en toe gebruikt door wat mariniers en doet 'ie het verder vooral leuk op foto's ;)
Het is een Rijksmonument. En de belofte om hem niet meer te openen is er niet: hij staat nu ‘open’ op de hoogste stand die mogelijk is. De belofte is om hm niet meer uit elkaar te halen. En dat is wat er nu gaat gebeuren: het hefdeel wordt (tijdelijk, hopen we) verwijderd. De angst is er dt er nog grotere boten komen, en dan gaat ie weer uit elkaar, is de angst. Tot er iemand bedenkt dat het veel handiger is om dat hefdeel gewoon eruit te laten. Klaar met het monument.
In elkaar, uit elkaar, ik weet niet of dat goed is voor de constructie van een 100+ jaar oude brug….
Het is te hopen dat de gemeente, gedwongen door aanbestedingsregels, met een of andere aannemer uit Verweggerije in zee gaat omdat de andere aannemers deze klus liever laten liggen en vervolgens het schip in gaat omdat de aannemer te laat is, de opdrachtgever daarover een boete berekent, de aannemer veel overwerkgeld eist omdat daar niets over in het contract staat en de brug verkeerd terug in elkaar schroeft en deze beschadigd raakt.
Het zal Bezos allemaal een rotzorg zijn en volgens mij is dat gevoel voor veel mensen een deel van het probleem.
Dit is natuurlijk een plan dat slecht valt, zeker in Rotterdam.
Ik denk dat het gevoel breed leeft dat de macht van geld een grens moet kennen, en de aantasting van de Hef is zo'n grens.
We lezen steeds vaker over dit soort belachelijke schepen van mannen (of moet ik zeggen mannetjes) met duidelijk compensatoir trendvolgers-gedrag, een beetje zoals iedereen ineens een trampoline in de achtertuin moest. "me-too" maar dan anders.
De werkelijkheid is helaas dat geld weinig grenzen kent, en dat is bijvoorbeeld in het bouwen goed zichtbaar, zeker ook in Rotterdam.
En voor Oceano is het natuurlijk Hollands Glorie potjandorie.
Van mij mag de Hef, alleen al als symbool, dicht blijven voor dit proletenbootje.
(hoewel, als je Dhr Bezos de verbouwing van Boijmans betaald, misschien is er dan te praten, zaken doen is de Rotterdammer niet vreemd)
Ik weet een oplossing. Ik ken een fietsenmaker in Groningen die van een gewone fiets een vouwfiets kan maken. Misschien kan hij de te lange masten van die boot ook wel vouwbaar maken.

Afbeelding
Dat kan ie niet want die masten zijn van carbon.

De brug daarentegen, dat moet geen probleem zijn.
Oceanco Hollands glorie, geldt niet voor de eigenaar Mohammed Ali Al Barwani 🤔
Oceanco
klinkt echter net zo buitenlands als
Mohammed Ali Al Barwani
.