Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaarschaamte! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vaarschaamte!

willem.m schreef:
ma 10 jan, 2022 22:21
Maar het soort mensen dat zulke superjachten koopt, daar heb ik geen enkel respect voor. Ik ken ook geen 'echte' mensen die daar laconiek over doen; wel onwetend, verontwaardigd of cynisch.
Ach, wat zal ik er van zeggen. Ik begrijp hieruit dat je mensen met een andere mening wilt kwalificeren om de zaak overzichtelijk te houden? (echt/niet echt, onwetend, verontwaardigd, cynisch, whatever, maar in ieder geval niet over een onderwerp nadenkend en dan een mening vormend).
Maar goed, persoonlijk vind ik dat een samenleving min of meer tot “taak” heeft om een zo groot mogelijke groep inwoners van een redelijk leven te voorzien (het liefst iedereen), en zeker de groep die het minder heeft getroffen zoveel mogelijk hulp moet bieden om ook een redelijk bestaan op te kunnen bouwen, en zoveel als mogelijk mee te kunnen doen aan alle facetten van de maatschappij, dus waar nodig steunen met inkomen, zorg, enz. Wat dat betreft verschillen wij denk ik niet eens van elkaar.

En dat er dan zo af en toe zo’n jacht voorbij komt drijven, ach, het zal. Persoonlijk heb ik ook weer niet niet het karakter om aan de wal te gaan staan gniffelen als ‘t ding niet onder de brug door past. Ik denk dat de bouw van zo’n jacht ( zowel werf als toeleveringsbedrijven) een grote groep mensen voorziet van werk en inkomen, op die manier draagt zelfs het bestellen van zo’n boot toch ook weer een beetje bij aan onze samenleving als geheel.
Dank voor je reactie, Speeder300. Dan denk ik dat we er voor een groot deel hetzelfde in staan. En daar waar dat niet zo is, is dat prima.

P.S.
Ik werd getriggerd door je eerdere reactie over de "typisch Nederlandsche volksaard".
Speeder300 schreef:
di 11 jan, 2022 07:45
En dat er dan zo af en toe zo’n jacht voorbij komt drijven, ach, het zal.
Zo dacht ik er eerst ook over. Totdat ik hoorde dat 1% van de mensen zoveel procent van de rijkdom hebben (en dus ook een groot deel van de grondstoffen opsouperen) of dat die 1% meer heeft dan een groot deel van de onderkant. Bovendien weten ze het, en het kan hen niks schelen.
Leon schreef:
di 11 jan, 2022 08:56
Zo dacht ik er eerst ook over. Totdat ik hoorde dat 1% van de mensen zoveel procent van de rijkdom hebben (en dus ook een groot deel van de grondstoffen opsouperen) of dat die 1% meer heeft dan een groot deel van de onderkant. Bovendien weten ze het, en het kan hen niks schelen.
Dat is een enorme generalisatie. neem MacKenzie Scott als bekend voorbeeld. Wat de superrijken doen voor de gemeenschap waar ze vandaan komen zul je nooit weten.

Geld weggeven kan ook tot doel hebben om belasting te minimaliseren dat is waar. Misschien is het moeilijk om het juiste te doen als je in relatief korte tijd enorm rijk bent geworden.

Ook in NL zijn de afgelopen jaren veel (jonge) mensen superrijk geworden. Miljardair. Vooral dankzij www. Slechte mensen?

Ik zie superrijken graag als een kans. Waar overheden géén miljarden vrij kunnen maken om problemen op te lossen (politieke keuzes), kunnen zij dat wel.
Als je met zijn zevenen op een onbewwond eiland zou zitten, ééntje doet het best aardig, vijf hebben geen cent te makken en eentje leeft als god in Frankrijk noem je dat dan een kans?

Let wel: in werkelijkheid liggen de verhoudingen veel schever.
Grandonneur schreef:
di 11 jan, 2022 09:30
Ik zie superrijken graag als een kans. Waar overheden géén miljarden vrij kunnen maken om problemen op te lossen (politieke keuzes), kunnen zij dat wel.
Meestal neem ik niet deel aan zulke discussies, dit is een fietsforum, daar kom ik om over fietsen te lezen/lullen :)

Maar in deze wou ik toch een kleine nuance aanbrengen.
De superrijken kunnen inderdaad aan liefdadigheid doen of taken van de overheid overnemen (Bill&Melinda Gates foundation als beste voorbeeld).

Het probleem is (soms) dat die superrijken niet altijd op de meest efficiente/prioritaire dingen geld inzetten.
Een voorbeeld daarvan is de het miljarden opbod tussen 2 franse superrijken voor de heropbouw van de Notre Dame. Aangezien je je geld geen 2 keer kan uitgeven zijn er dus daklozen die dakloos blijven aangezien daar géén geld naartoe gaat.

Wat ik bedoel, het is niet/nooit zo zwartwit en soms worden 'sexy doelen' bevoordeeld ten opzichte van belangrijkere noden.
(naar ik heb gelezen pakt McKenzie Scott het echter goed aan door haar te laten begeleiden door experts die dit allemaal goed inzien).
Het hangt eigenlijk allemaal af van het karakter van de donateur...
En helaas zitten er ook genoeg types als Jeff Bezos tussen.
https://www.bezosearthfund.org


Ik weet het allemaal ook niet joh. Wat kristiano zegt, wat je met je centen doet hangt uiteindelijk toch af van de persoon. En dan wil ik liever geloven: het biedt kansen, dan: het kan hen niks schelen.

Lekker stukje varen fietsen nu :D
In elk geval bezorgt het vaartuig voor een supersensatie in de media. En smullen mensen ervan als toeristische attractie in weken waarin veel amusement op slot zit.

Leuk voor dagjesmensen.


Zo'n reis met hindernissen; een luxeprobleem. Maar als je zo'n schip hebt maakt dat niet uit.

Hopelijk komen er nog veel hindernissen. Des te langer genieten mensen ervan.
Van die types als Jeff Bezos waren er vroeger ook. Prachtige kastelen, kerken en nog veel meer zijn er door die lui gebouwd en daar lopen wij ons nu te vergapen. En dan heb je mensen die daar heel veel respect voor hebben dan hoor je ze zeggen dat kunnen ze toch niet meer he vandaag de dag. Lachen toch.
Ik vraag me af hoe zijn die lui aan de poen gekomen.
WimB schreef:
di 11 jan, 2022 12:22
Van die types als Jeff Bezos waren er vroeger ook. Prachtige kastelen, kerken en nog veel meer zijn er door die lui gebouwd en daar lopen wij ons nu te vergapen.
Daar heb je een punt Wim.
Kijk eens naar Twente en de Achterhoek.
Twente heeft een mooi landschap dat z'n ontstaan voor een deel te danken heeft aan de fabrikanten die hun landhuizen plaatsten, waardoor de landbouw daar niet de vrije ruimte kreeg.
In de Achterhoek, zeg maar grofweg rond Vorden en Ruurlo hebben de kasteelheren toegeslagen terwijl het gebied richting Lichtenvoorde, Varsseveld, Didam meer ten prooi is gevallen aan de landbouw.
Ik kan het nog begrijpen dat er nu dagjesmensen zijn die vol bewondering naar zo'n voorbij varend jacht kijken. Bijvoorbeeld omdat ze interesse hebben in de techniek en innovatie, en/of omdat ze het vaartuig mooi vinden.

Maar vergapen mensen zich over pakweg 200 jaar nog aan de superjachten die nu gebouwd worden? Ik denk het niet.
kristiano schreef:
di 11 jan, 2022 11:24
Meestal neem ik niet deel aan zulke discussies, dit is een fietsforum, daar kom ik om over fietsen te lezen/lullen :)
In principe wel. Maar, over het algemeen hebben de meeste forums een “off topic”-gedeelte (hier heet het dan Kletspraat) waar je met “bekenden” wat over andere dingen van gedachten kunt wisselen, heeft ook wel iets tijdens rustige perioden. Ik bedoel, mijn fietsen staan nu stil bij de kachel te wachten tot het zout van de weg is, alleen de “boodschappenfiets” maakt nog de nodige kilometers.

Ik ben dan wel geen wereldfietser, maar kom hier graag i.v.m. de hier aanwezige kennis en ervaring m.b.t. bijvoorbeeld kettingen, naven, Pinion, noem maar op.
willem.m schreef:
di 11 jan, 2022 12:51
Maar vergapen mensen zich over pakweg 200 jaar nog aan de superjachten die nu gebouwd worden? Ik denk het niet.
Blake en Mortimer zouden die jachten wel ergens terugvinden als reliek van een verloren beschaving.
WimB schreef:
di 11 jan, 2022 12:22
Van die types als Jeff Bezos waren er vroeger ook. Prachtige kastelen, kerken en nog veel meer zijn er door die lui gebouwd en daar lopen wij ons nu te vergapen. En dan heb je mensen die daar heel veel respect voor hebben dan hoor je ze zeggen dat kunnen ze toch niet meer he vandaag de dag. Lachen toch.
Ik vraag me af hoe zijn die lui aan de poen gekomen.
Over precies het bovenstaande heb ik een keer een merkwaardige ervaring gehad. Was in de tijd dat ik nog een of twee keer per jaar naar Egypte ging, en als hobby meer dan honderd boeken las m.b.t. dat land. Zo was ik eens tegelijkertijd in twee boeken bezig, eentje ging over de bloeiperiode in de Islamitische bouwkunst in Egypte (het steeds beter in de hand krijgen van bouwtechnieken, bijvoorbeeld de overgang van muren in een vierkant naar een ronde dome zonder dat je precies kunt aanwijzen waar de overgang nu zit, dat soort dingen), het andere, staatkundige boek ging over een bepaalde periode in de Egyptische geschiedenis waarin het in het hele land kommer en kwel was, hongersnood, ziekte, onderling geweld, oorlog, enz. Op zeker moment kreeg ik een soort “aha-erlebnis”: beide boeken bleken bij benadering qua jaartallen over dezelfde periode in de geschiedenis te gaan; blijkbaar werd door de heersers het geld op dat moment niet besteed aan het land en z’n bevolking, maar werd het gestoken in moskeeën en mausolea, en werden kosten noch moeite gespaard om vaklieden uit andere delen van het Islamitische rijk te halen voor het beste resultaat. Je krijgt op die manier als lezer ongemerkt over een bepaalde periode tegelijkertijd het gevoel “toptijd voor de Islamitische bouwkunst” én “een tijdperk van diepe ellende” zonder dat je eigenlijk in de gaten hebt dat het dezelfde jaren zijn. En ja, een paar honderd jaar later sta je inderdaad stil omhoog te gapen naar de koepel van een moskee met de gedachten “wat konden ze toen al véél, en hoe kregen ze de financiën rond”. Nou, zo dus.

Voor wat betreft de fiets: ik ben helaas nooit per fiets naar Egypte geweest, heb wel veel in en rond Luxor gefietst, op rijwielen van degelijke Chinese makelij. Als je op zo’n ding met losse handen twee meter rechtuit kon fietsen bezat je bovennatuurlijke gaven. (En dat doet me dan weer denken aan het boek van Gerard Monnink, die samen met Toon Damhuis wél per fiets naar Egypte ging, en er nog een vrouw aan overhield ook :-) )
willem.m schreef: Ik kan het nog begrijpen dat er nu dagjesmensen zijn die vol bewondering naar zo'n voorbij varend jacht kijken. Bijvoorbeeld omdat ze interesse hebben in de techniek en innovatie, en/of omdat ze het vaartuig mooi vinden.

Maar vergapen mensen zich over pakweg 200 jaar nog aan de superjachten die nu gebouwd worden? Ik denk het niet.
Zou er een rij volk hebben gestaan toen de Nachtwacht net was opgedroogt.
Over 200 jaar is er een influenceer die komt met dat jacht naar Amsterdam een mooi verhaal erbij van wie het jacht is geweest en even vergeten hoeveel mensen hij heef uitgebuit of een burn out hebben gekregen.
Oh ja. Wie zou het Vaticaan hebben betaald, en wat zou die knaap hebben verdient die de eer kreeg om het plafond te doen.
Eigenlijk is dit best vervelend sorry hoor.
Met een beetje pech is dat jacht binnen 10 jaar verkrot en wordt het gesloopt. De moderne rijken zijn vaak geen types die iets willen achterlaten voor de mensheid. Ze willen gewoon het nieuwste en het mooiste. Dat is er na 10 jaar wel af. Met wat geluk is het een stalen jacht met een goede kwaliteit romp, dan hoeven tiekomstige eigenaars tenminste niet tegen lubberende vormen aan te kijken. Wie weet wordt het een veerpont. Maar dan staan er plastic stoeltjes in en is de airco al lang weg.
Leon schreef:
di 11 jan, 2022 17:14
... De moderne rijken [...] willen gewoon het nieuwste en het mooiste. Dat is er na 10 jaar wel af. ...
Precies. Dat constateerde Emma Spence ook in haar promotieonderzoek naar de mensen die zulke superjachten aanschaffen, waar de Guardian in 2016 over schreef (https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... ting-homes).

Uit dat artikel:

"Among Marshall’s most prolific clients is the Brooklyn automotive tycoon John Staluppi, who names his boats after James Bond films. Last year, he ordered his 19th superyacht, the 66-metre Spectre, due to be delivered by the Italian Benneti shipyards in 2017. Thompson, who was involved in many of the projects, says Staluppi gets a new superyacht every 18 months to three years, compared with a client average of every five to seven years."

... Wie weet wordt het een veerpont. ...
Ja, goed idee! Een snelle veerboot tussen de spoorbug bij Hedel en Rotterdam zou ik wel prettig vinden. Dat verkort de reistijd naar mijn fietsenmaker in Rotterdam Noord aanzienlijk.
Ik zag een keer iemand tanken, niet eens een grote boot voor meer dan 1000 euro. Voor hoeveel zou deze 'boot' wel niet in 1 tankbeurt tanken en dan gaat het natuurlijk niet om het geld, maar om de liters..
fud0 schreef:
di 11 jan, 2022 22:00
Ik zag een keer iemand tanken, niet eens een grote boot voor meer dan 1000 euro. Voor hoeveel zou deze 'boot' wel niet in 1 tankbeurt tanken en dan gaat het natuurlijk niet om het geld, maar om de liters..
Denk aan 400 ton, goed voor 10.000 km. 40 op 1 dus, in autotermen, dus evenveel als 800 moderne auto's. Op en neer naar New York kost dus meerdan een half miljoen euro aan diesel, zou er diesel getankt worden.
Maar ik meen ooit gelezen te hebben dat dit soort booteigenaren nooit aanwezig zijn tijdens oceaanoversteken wegens te saai. Ze pakken het vliegtuig,.

Bron voor hoeveelheden:
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actue ... dpr=accept