Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
Voor wie het nog niet gedaan heeft; controleer even wat je huidige gasprijs is.

Verhaal.
Mijn zus vertelde dat ze bij een van de bedrijven zat die het hoofd niet langer boven water konden houden.
Van Essent kreeg ze een nieuw contract aangeboden tot juni 2022.
Gasprijs € 1,80 per kuub.

Ik had een contract tot 1 januari 2022 met een gasprijs van 84 cent per kuub.
Ik dacht: Ik wacht het voorjaar af tot de prijzen weer stabiel zijn en sluit dan een nieuw contract af.
Eergisteren even gekeken wat mijn actuele gasprijs is.
€ 2,75 per kuub!
We hebben direct de verwarming in de woonkamer laag gezet en ons overdag teruggetrokken in de keuken.
Ons nieuwe contract van € 1,99 per kuub gaat 1 februari in.

Reken eens terug wat het verschil is bij 10 kuub gasgebruik per dag.
Wat een ramp.
Als je hierdoor verrast bent fiets je vast héél erg veel...
...of heb je onder een 🪨 geleefd.

(Ik schrok wel van de titel, dacht dat het over gasblikjes ging .)

Ik stel voor dat we de gasvelden van Slochteren helemaal leeghalen en de mensen in de wijde omgeving ervan herhuisvesten in Twente.
Minder mensen is meer bomen, hadden we gewoon kunnen verbranden als warmte en energiebron, gas alleen gebruiken als het echt niet anders kan, hadden we wel wat langer kunnen genieten ervan.

Geld kun je niet eten, we worden geleerd te denken in geld, waarom niet eerder de kachel op NUL en dikke truien aan??
maar pas als de gasprijs de pan uitstijgt?

Ik ben 5 euro per jaar kwijt aan gasstookkosten, en meer dan 100 euro aan vaste lasten.. tot noch toe.
Die onzin altijd van de kachel uit en een dikke trui aan...lekker vochtig hok heb je dan....
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 13:21
Minder mensen is meer bomen, hadden we gewoon kunnen verbranden als warmte en energiebron
Dat hebben we toch al gedaan? Er is al nauwelijks bos over in Nederland. Dat zou er in een maand doorheen gaan als we het daarmee moesten doen. Als je de kachel op 10 graden zet in drie maanden maar dan zijn er schapen tekort op de wereld om truien genoeg te maken.
Het meeste bos in NL wordt gekapt omdat het ziek is of in de weg staat, niet primair als brandhout. Dat het wel opgestookt wordt als er geen planken van gemaakt kunnen worden is alleen maar minder verspilling.
Poppink schreef:
do 06 jan, 2022 12:11
€ 2,75 per kuub!
:o Geen geld, onmiddellijk een voorraad van inslaan! Moet je kijken wat het hier bijvoorbeeld kost:
https://www.bever.nl/p/coleman-c300-per ... olour=5806

Groetjes,

Carl
Poppink heeft inmiddels een warme jas gekocht:
https://www.bever.nl/p/fjaellraeven-exp ... &rrec=true
Ik heb het geluk dat ik deels warmte heb van de onderburen van de verwarmingsbuis.. pas onder 16 graden doe ik de kachel aan.

maar laten we de waarheid niet ontkennen en alles nog erger maken.

veel minder mensen is veel meer mogelijkheid tot natuur, daarvan kunnen we op een deels primitieve manier, maar wel ontwikkeld, aangenaam leven.
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 13:37
Het meeste bos in NL wordt gekapt omdat het ziek is of in de weg staat, niet primair als brandhout. Dat het wel opgestookt wordt als er geen planken van gemaakt kunnen worden is alleen maar minder verspilling.
Wel (zeer) zorgelijk dat het ziek is toch? Wat zou NL mooi zijn met gezonde bomen en bossen! en dus minder mensen om dat mogelijk te maken.
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 13:28
Die onzin altijd van de kachel uit en een dikke trui aan...lekker vochtig hok heb je dan....
De waarheid, maar onaangenaam om te horen?
Gasschaamte? :wink:
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 14:03
Ik heb het geluk dat ik deels warmte heb van de onderburen van de verwarmingsbuis.. pas onder 16 graden doe ik de kachel aan.
Je weet misschien niet wat een koud huis is. Ik heb ook lang in een flat gewoond, waar het nooit echt koud werd omdat je buren altijd stoken. Als die buren ook de verwarming uitzetten wordt het snel anders.
Klopt Leon, als het klam is en onder 12 graden en nog lager is het echt niet aangenaam, ik heb het ook over ouderwets hout stoken weer, vroeger bij ons werd overdag de houtkachel laag gestookt omdat toch iedereen aan het werk was op de boerderij en warm werd door beweging en in de avond meer gestookt bij stilzitten.
Het gaat erom dat hout een natuurlijke brandstof geeft en het afval ook weer vruchtbaar is en eigenlijk dus helemaal niet zo verkeerd, dat kan gebruikt worden.. indien er minder mensen zijn op aarde.
Leon schreef:
do 06 jan, 2022 13:31
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 13:21
Minder mensen is meer bomen, hadden we gewoon kunnen verbranden als warmte en energiebron
Dat hebben we toch al gedaan? Er is al nauwelijks bos over in Nederland. Dat zou er in een maand doorheen gaan als we het daarmee moesten doen. Als je de kachel op 10 graden zet in drie maanden maar dan zijn er schapen tekort op de wereld om truien genoeg te maken.
Er zijn mensen teveel die al te lang niet meer bij de basis leven, dan krijg je chaos.. bij evt. wel weer 'moeten', omdat het niet meer anders kan omdat de grondstoffen OP zijn.

Ik houd niet van onnodige stress, liever op situaties voorbereid zijn, vanaf geboorte, dus liever een wat primitiever leven maar wel doorlopend en goed genoeg, dan eerst het goede leven en daarna totale ineenstorting...
De hoge gasprijs is een direct gevolg van de weigering van onze overheid om een goeie hoeveelheid gas op voorraad te houden (zoekwoord gasrotonde). Daardoor ben je afhankelijk van dagprijzen en daarmee van geopolitieke ontwikkelingen en van de actuele situatie op de wereldmarkt.

Veel succes met je grenzeloos vertrouwen in de vrije markt. Er liggen veertig jaar vertrouwen in de maakbaarheid van de samenleving achter ons met toverwoorden als liberalisering, marktdenken en vrije markt.
Succes ermee.

Tip voor de korte termijn: sluit je aan bij een inkoopcollectief voor energie van bijv. de consumentenbond of vereniging eigenhuis. Voor de langere termijn: stem de volgende keer eens op een andere partij, eentje die iets aan de tweedeling wil doen, want het is vooral dat deel van de bevolking dat in het verkeerde deel van de tweedeling in de maatschappij dat hier last van heeft. De mensen die in een doorwaai-huurwoning wonen en van een mager inkomen moeten rondkomen. Mensen die van de prijs van een Santos steil achterover slaan.

Zo dat ben ik kwijt :oops:
Een overheid, vrije markt, inkoopcollectief, op de juiste partij stemmen, gaat je niet (af)helpen van het feit dat gas gewoon OP raakt, ook al is er nu nog genoeg.. dat raakt ook OP, door ons, door wij, er is maar 1 aarde, we hollen haar uit, zuigen haar leeg, ik lees bij niemand werkelijk het besef daarvan.
Echt een fiets gerelateerd onderwep :shock: :roll: :cry:

Dirk
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 13:28
Die onzin altijd van de kachel uit en een dikke trui aan...lekker vochtig hok heb je dan....
Dat hangt van veel factoren af en er zijn natuurlijk grenzen. Maar er zijn nog genoeg mensen die bijna hun hele huis op +20 graden stoken. Dat is echt nergens voor nodig. Goed gekleed is 16-18 graden voor heel veel mensen echt comfortabel mogelijk.