Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
Bert van Sprang schreef:
vr 07 jan, 2022 23:30
als je ze van binnenuit isoleert worden de buitenmuren te vochtig en rotten de balkkoppen weg.
Is dat zo? Ik heb een kopwoning uit 1913 met een blinde muur die grenst aan een smal gangetje dat toegang geeft tot mijn achtertuin. Spouwmuur is er niet, en isolatie aan de buitenkant maakt de gang te smal om er een fiets door te laten (nog los van het feit dat de gang strikt genomen volgens het kadaster van de buren is :-) ), dus ik kan alleen maar van binnenuit isoleren. Ik kan me niet goed voorstellen dat dit tot een vochtige buitenmuur leidt.
Leon schreef:
ma 10 jan, 2022 11:27
Later beloofde iemand dat de salderingsregeling nog lang bleef bestaan en vrij kort daarna werd het afgeschaft.
Bondige definitie van de salderingsregeling: een energiemaatschappij wettelijk verplichten om de consument 25 cent te betalen voor een kw terwijl ze ‘m zelf voor 4 cent kunnen maken.

Er is goed nagedacht over die regeling, maar niet lang.
Is dat zo?
Een massieve buitenmuur wordt vochtig op twee manieren: 1. door damp van binnenuit en condensatie hiervan tegen het eventueel slecht dampdoorlatende schilderwerk aan de buitenzijde en 2. door regenwater wat langs de buitenzijde van de muur naar beneden loopt en via poreuze stenen en haarscheurtjes naar binnendringt. Bij een goed verwarmde woning zal dit vocht weer verdampen en niet tot schimmel en/of rottende balkkoppen leiden. Als de massieve buitenmuur van binnenuit geisoleerd wordt, wordt de binnenzijde van de muur kouder en zal het condensatiepunt zich naar binnen verplaatsen, bovendien kan dit vocht nergens naar toe. Met schimmelvorming en rottende balkkoppen als onvermijdelijk gevolg. Deels op te lossen door de isolatie aan de binnenzijde te vorozien van een dampdichte laag en de buitenmuur te hydrofoberen.
Even terug naar mijn eerste post.

In de periode februari tm december 2021 betaalden we 600 660 euro aan gas.
In de maand januari 2022 betaalden we 800 euro aan gas.

Laat het op je inwerken en kijk naar je eigen situatie voordat je over een paar maanden een onverwachte en gepeperde rekening op de mat hebt liggen.

Je gasverbruik zelf bijhouden kan onder anderen op mindergas.nl en met de raspberrypi gaat dat helemaal automatisch.
Poppink schreef:
zo 20 feb, 2022 15:19
In de periode februari tm december 2021 betaalden we 600 euro aan gas.
In de maand januari 2022 betaalden we 800 euro aan gas.
:shock: Zit er bij u ergens een lek ofzo…?
Twente noemen we dan ook het Siberië van Nederland. Terwijl we in de rest van het land een zeer warme winter hebben, vriest het in Twente al maanden zo hard dat je uitgeademde condens terstond bevriest. Een gasrekening van 800 euro in januari is er doodgewoon.