Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
Jazeker, dat kan bijvoorbeeld hier of hier. Of natuurlijk hier.
:D
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 11:04
...dat steevast twee partijen niet aanwezig zijn bij de discussies m.b.t. het redden van Nederland; de technici en de burgers, of anders gezegd, degenen die er verstand van hebben, en degenen die het moeten gaan betalen.
Da's idd wel de pijnlijke waarheid. Was ook bij de klimaattafels het geval. Iedereen mocht een zegje doen behalve degenen die het moesten gaan getalen.
Het enige dat gaat helpen tegen een hoge gasrekening en klimaatverandering is je gasconsumptie verminderen (en niet door hout te stoken). Dat gaat ons allemaal veel geld kosten, maar met een combinatie van hogere gasprijzen en subsidies is het nu vaak al min of meer rendabel, en dat wordt alleen maar beter. Bovendien kunnen eigen woning bezitters heel goedkoop geld lenen: https://www.energiebespaarlening.nl/
Natuurlijk moet je dan beginnen waar op dit moment de meeste winst te halen is. Als je zoals wij op dit moment HR+ glas hebt heeft vervangen door HR++ glas weinig zin - het is duur en het verschil in isolatie is klein. Maar als zoals bij ons het platte dak is gaan lekken is dat wel het moment om gelijk de dakisolatie te verbeteren (was R=2.5, maar in werkelijkheid door slechte montage nog slechter, nu R=6,8). Omdat je alleen subsidie krijgt als je twee maatregelen neemt hebben we ook de kruipruimte laten isoleren (was R=2,5, nu R=7,5). Vooral dat laatste heeft ook veel comfortwinst opgeleverd. Net als bij ons dak is onze cv ketel na 16 jaar nu ongeveer aan vervanging toe, en dan is een warmtepomp (+zonneboiler) een interessante optie. Wel gaan we daarmee aardig wat meer elektriciteit verbruiken. Onze huidige zonnepanelen dekken onze huidige consumptie ongeveer af, maar zullen dus tekort gaan schieten. We hebben geen ruimte voor meer panelen, dus we zouden deze oudere panelen nu al weer moeten vervangen door moderne met een flink hogere opbrengst. Dat laten we maar even zitten totdat de techniek nog weer verder is en we ook genoeg elektriciteit moeten gaan opwekken voor een elektrische auto. Alles op zijn tijd, maar het vraagt wel om aardig wat financieel gepuzzel.
Wat dit voorbeeld goed laat zien is dat bezitters van eigen woningen heel wat in eigen hand hebben en zich daarmee aan de huidige en toekomstige prijsstijgingen kunnen onttrekken. Maar wie in een koopappartement woont moet de andere eigenaren mee krijgen, en wie in een huurhuis woont zal vaak een nog lastiger probleem hebben. Dit zijn situaties die alleen maar met overheidsbeleid op te lossen zijn.
Wie nog meer info zoekt over de gasprijzen , contracten en energie maatschappijen.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 61789/last

Door dit topic ben ik net op tijd overgestapt via de Consumentenbond deal en heb nu een contract met Greenchoice.
Een 3 jarig contract met een gasprijs €0,86…..
Wim schreef:
vr 07 jan, 2022 14:08
Onze huidige zonnepanelen dekken onze huidige consumptie ongeveer af, maar zullen dus tekort gaan schieten. We hebben geen ruimte voor meer panelen, dus we zouden deze oudere panelen nu al weer moeten vervangen door moderne met een flink hogere opbrengst. Dat laten we maar even zitten totdat de techniek nog weer verder is en we ook genoeg elektriciteit moeten gaan opwekken voor een elektrische auto. Alles op zijn tijd, maar het vraagt wel om aardig wat financieel gepuzzel.
Wat ga je doen met de oude zonnepanelen? Ik lees vooral alleen geld, wat het kost, maar al heb je tonnen met geld, als er geen gas is of geen brandstof meer om zonnepanelen te maken, dan zit je daar met je bak met geld maar heb je niets.

Je kunt berekenen hoeveel mensen maximaal op aarde indien je hout gaat verbranden, we kunnen immers alles berekenen, maar ik denk niet dat we eraan willen of het willen weten..
Ik kijk naar geld omdat mijn budget ook niet onbeperkt is. Dus ik wil het inzetten waar het het meeste financieel en ecologisch rendement oplevert. Mijn oude zonnepanelen gooi ik om beide redenen nog niet weg.
Dan moet ik toch wat gaan doen. Jij schrijft 0,86 € en ik zie en lees prijzen van meer dan 2,00€.

Greencoice.
Volgens Wikipedia. Greenchoice is een Nederlands energiebedrijf dat uitsluitend groene energie levert. De aandelen zijn voor 70% in handen van Energie Concurrent en voor 30% van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam.
En nou maar hopen dat er geen grote broek is aangetrokken. Die andere zit op de eerste hand. Er is een mooi spel ontstaan.
Grootschalige houtstook is denk ik niet te verduurzamen. Maar de productiekant van hout zou in ieder geval meer verduurzaamd kunnen worden dan nu vaak het geval is:

https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... again.html

https://www.dearchitect.nl/architectuur ... -101240802 (Hiervoor moet je wel een profiel aanmaken.)

In veel gevallen is het probleem ook dat onze arbeidstijd te duur is (o.a. door belastingsystemen die te veel belasten op arbeid) en grondstoffen (waaronder fossiele brandstoffen) te goedkoop. Waardoor potentiële meer duurzame technieken vaak geen kans maken.
Er zijn twee issues met houtstook. De eerste is of het hout duurzaam geproduceerd kan worden, maar de tweede is of er gevaarlijke bijvoorbeeld carcinogene emissies optreden. Mijn bezwaar betreft vooral dat laatste: https://www.infomil.nl/onderwerpen/luch ... utkachels/
Wim schreef:
vr 07 jan, 2022 18:09
Er zijn twee issues met houtstook. De eerste is of het hout duurzaam geproduceerd kan worden, maar de tweede is of er gevaarlijke bijvoorbeeld carcinogene emissies optreden. Mijn bezwaar betreft vooral dat laatste: https://www.infomil.nl/onderwerpen/luch ... utkachels/
Dat klopt, ik had het even over de specifieke productiekant. Wat niet betekent dat die andere kant niet eveneens van groot belang is en een groot probleem is.

Het zou overigens al veel helpen als er enkel nog gestookt zou worden met proper, zeer droog houd in zeer zuinige kachels als speksteenkachels. Daarmee zeg ik niet dat het probleem er niet zou zijn en het ok zou zijn als iedereen in steden zou stoken met een speksteenkachel. Maar het zou al aanzienlijk beter zijn dan de huidige situatie.

(Ik heb geen kachel, maar had ik er een dan zou ik die niet gebruiken. Maar ik geef wel toe dat ik soms wel kan genieten van een kampvuurtje terwijl ik weet dat dat de minst duurzame manier is om hout te gebruiken. Dat kampvuurtje maak ik natuurlijk niet in mijn tuin en enkel op locaties waar dat toegelaten is en veilig mogelijk is.)
Het is beter om houtresten (niet het hout zelf natuurlijk, dat kun je veel nuttiger toepassen voordat je het later na een tweede of derde leven alsnog verstookt) te verstoken in een biomassacentrale. Dan kun je de rookgassen goed reinigen, de warmte nuttig toepassen en de stroom gebruiken in een warmtepomp die er 4x zoveel warmte uithaalt dan de stroom alleen.
WimB schreef:
vr 07 jan, 2022 17:32
Dan moet ik toch wat gaan doen. Jij schrijft 0,86 € en ik zie en lees prijzen van meer dan 2,00€.

Greencoice.
Volgens Wikipedia. Greenchoice is een Nederlands energiebedrijf dat uitsluitend groene energie levert. De aandelen zijn voor 70% in handen van Energie Concurrent en voor 30% van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam.
En nou maar hopen dat er geen grote broek is aangetrokken. Die andere zit op de eerste hand. Er is een mooi spel ontstaan.
Contract in Oktober al afgesloten. Vandaar de €0,86
Helaas is op dit moment de keuze maar zeer beperkt voor een bepaalde energiemaatschappij.
Sommige maatschappijen weigeren simpelweg nieuwe klanten op dit moment.

Er moet duur worden ingekocht. Daarmee wordt de kans dat ook zij omvallen, steeds groter.
Leon schreef:
vr 07 jan, 2022 18:47
Dan kun je de rookgassen goed reinigen, de warmte nuttig toepassen en de stroom gebruiken in een warmtepomp die er 4x zoveel warmte uithaalt dan de stroom alleen.
In dat geval heb ik nog een veel beter idee: in plaats van warmte opwekken d.m.v. houtstook in een stoomketel, deze warmte weer omzetten in elektriciteit m.b.v. een stoomturbine, en vervolgens deze elektriciteit weer omzetten in warmte d.m.v. een warmtepomp kun je in plaats daarvan veel beter rechtstreeks aan (stads)verwarming doen.

En dan uiteraard de aangesloten mensen (die dolblij roepen dat ze “van het gas af zijn”) gewoon de kosten van die stadsverwarming in rekening brengen, en de prijs niet koppelen aan het een of ander. En, wil je die rekening dan tóch per sé aan iets koppelen, doe dat dan aan de prijs van bijvoorbeeld appelen, tapijt, of wekkerradio’s, maar niet aan de prijs van gas (zoals men dat nu doet), want die mensen waren juist in de vaste veronderstelling dat ze van het gas áf waren !
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 19:41
In dat geval heb ik nog een veel beter idee: in plaats van warmte opwekken d.m.v. houtstook in een stoomketel, deze warmte weer omzetten in elektriciteit m.b.v. een stoomturbine, en vervolgens deze elektriciteit weer omzetten in warmte d.m.v. een warmtepomp kun je in plaats daarvan veel beter rechtstreeks aan (stads)verwarming doen.
De fout in je redenering is dat een warmtepomp niet zomaar de elektriciteit in warmte omzet. Dat doet een elektrische kachel of andere elektrische verwarming. Een warmtepomp word aangedreven door elektriciteit maar haalt de warmte uit de omgeving (water, lucht of bodem). En daarmee wordt dus veel meer warmte geproduceerd dan er initieel in het hout aanwezig was.

Hoe de vergelijking uitdraait als men alle verliezen en milieu-kosten in rekening brengt (ook de productie en aanleg van de hogedrukstoomleidingen, van de warmtepompen, van ...) durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat rechtstreekse stadsverwarming er beter uitkomt dan verwarming via moderne warmtepompen.
Ik bedoelde dus ook dat je beiden. Bij de produktie van electriciteit heb je namelijk onvermijdelijk warmte over.
Revanho schreef:
vr 07 jan, 2022 19:48
De fout in je redenering is dat een warmtepomp niet zomaar de elektriciteit in warmte omzet.
Daar zit wat in, heb ik even over het hoofd gezien. Misschien dat het dan al met al uiteindelijk toch iets voordeliger is, inzet van warmtepompen.

Maar goed, dan zitten we nog met die houtstook. Ik las laatst ergens dat de balans tussen hout-aangroei en de hoeveelheid die een mens tijdens zijn leven nodig heeft ongeveer 150 jaar geleden verlaten (gepasseerd) is. Bewijs of motivatie stond er niet bij, maar het klinkt aardig, en zou waar kunnen zijn.
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 19:59
Maar goed, dan zitten we nog met die houtstook. Ik las laatst ergens dat de balans tussen hout-aangroei en de hoeveelheid die een mens tijdens zijn leven nodig heeft ongeveer 150 jaar geleden verlaten (gepasseerd) is. Bewijs of motivatie stond er niet bij, maar het klinkt aardig, en zou waar kunnen zijn.
Als je opzoekt hoeveel hout een bos kan produceren weet je hoeveel joules je kunt opwekken. Dan zoek je op hoeveel joules er nodig zijn en voilà, de conclusie kan alleen zijn dat nuttig toepassen van hout slechts één van de vele gigantische maatregelen is die allemaal samen nodig zijn om de doelstellingen te bereiken.
Nu is mijn vrees al vele jaren dat als je uitrekent hoeveel energie wij momenteel (in de wereld als totaal) uit fossiele brandstoffen halen dat dan al ras zal blijken dat diezelfde hoeveelheid in de praktijk helemaal niet uit alternatieve bronnen gehaald kan worden.

Neem bijvoorbeeld een weide met zonne-panelen. De verslaggever staat met z’n microfoon en cameraman voor die panelen en zegt “dit veld hier achter mij levert energie voor 300 huishoudens”. Echter, dit is volledig afhankelijk van het tijdstip waarop die verslaggever met z’n microfoon en cameraman voor dat veld gaat staan. Op 14 juli om drie uur in de middag zal zijn bewering best kloppen, maar als hij daar nu gaat staan (7 januari om 20:35) dan zal zijn tekst moeten luiden “dit veld hier achter mij levert energie voor nul huishoudens”.

Ik hou in dit verband altijd de eindregels van het gedicht van Cafavy, The City, in gedachten:

Now that you’ve wasted your life here, in this small corner,
you’ve destroyed it everywhere in the world.
En dit dan?
Is hier al meer bekend over?

https://www.ad.nl/binnenland/drinkwater ... ~a7b33b71/
Ik zit behaaglijk naast de houtkachel :oops: en heb houtkachel-schaamte.
We kunnen in ons huis zonder spouw niet anders naast de 900 m3 gas die we gebruiken branden we in -niet mistige- koude avonden de houtkachel. Alleen in de avond als niemand buiten is. ( we wonen buiten met 5 huishoudens in een straal van 150 meter.

Los van klimaatcrisis doen wij aan koude training en laat dat nu mooi uitkomen :D
18 graden is al warm zat en koud douchen is heerlijk.