Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
Shrek schreef:
do 06 jan, 2022 19:32
Ik ben al druk op zoek naar 2 bejaarde Indonesische buurvrouwtjes.
:lol: :lol:
willem.m schreef:
do 06 jan, 2022 19:29
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 19:15
Maar 'de waarheid' is dat ons huis onder de vorige bewoners 3500m³ verstookte, en onder ons naar 500-600m³ per jaar is terug gegaan. ...
Dat zijn twee flinke extremen, Shadow. Volgens Essent varieert het gemiddelde gasverbruik tussen 920 m3 (appartement) en 2010 m3 (vrijstaande woning) per jaar. Hoe kwamen jullie tot zo'n enorme reductie? What did the trick?
1; Oude installatie die enorm overbemeten was want het ligbad moest in 1x vol kunnen.
2; oudere mensen (73 destijds) die de hele dag thuis zijn en de thermosstaat op 24 graden.
3; isolatie, enkel glas etc.
4; gashaard 'voor de gezelligheid' hadden ze regelmatig aan, geen warmte, wel verbruik.
5; wij zijn een groot gedeelte van de dag weg voor werk cq school
6; hout, wij hebben de gas openhaard eruit gesloopt en een houtkachel met Zwitserse goedkeur voor lage fijnstof uitstoot genomen. Plus we stoken alleen hout dat z'n werkzame leven (groeitijd boom + 40 jaar gebruik) er op heeft zitten. Rookgasanalyse laten doen destijds via m'n werk en we kwamen iig onder de Zwitserse norm uit en dan weet ik dat ik er alles aan gedaan heb wat in m'n mogelijkheden ligt.
daulagari schreef:
do 06 jan, 2022 18:45
€ 2,75 per kuub. 1m3 gas is ~ 9 kWh.
Mijn variabele kosten per kWh elektriciteit zijn €0,23. 9 kWh is dan € 2,09, zo heel gek is die prijs nog niet.
Volgens mij klopt die 23 cent niet. Kijk dat maar eens goed na. Of je hebt een heel fraai contract voor electriciteit en een rotcontract voor gas.
Poppink schreef:
do 06 jan, 2022 18:10

Niet fiets gerelateerd, dat klopt, wel kletspraat.

Waar ik me overigens wel aan stoor is dat er een aantal fietsers zijn die niet weten wanneer een woord op d of t eindigt.
Heel simpel.
Denk altijd: ik fiets, jij fietst, dan heb je al een uitgang.

Bij woorden als verzorgd helpt het om het bijvoeglijk naamwoord of de verleden tijd te gebruiken.
Ik verzorgde en niet ik verzorgte.
Of het bijvoeglijk naamwoord, de goed verzorgde uitvaart.
Zo, dat heb ik ook weer even verzorgd
Oké, dan spreken we af dat niet-fietsgerelateerde kletspraat mag in deze rubriek maar dan mogen taalfouten ook :twisted:
Leon schreef:
do 06 jan, 2022 20:07
daulagari schreef:
do 06 jan, 2022 18:45
€ 2,75 per kuub. 1m3 gas is ~ 9 kWh.
Mijn variabele kosten per kWh elektriciteit zijn €0,23. 9 kWh is dan € 2,09, zo heel gek is die prijs nog niet.
Volgens mij klopt die 23 cent niet. Kijk dat maar eens goed na. Of je hebt een heel fraai contract voor electriciteit en een rotcontract voor gas.
Ik heb ook zoiets per KWH anders?
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 21:42
Ik heb ook zoiets per KWH anders?
Dan heb je denk ik nog een bestaand contract, van voor de prijsstijgingen. Daar hoort dan een gasprijs bij van iets van 70 cent per kuub, in ieder geval onder een euro.
Na de prijsstijgingen hebben de meeste mensen tarieven die 3x zo hoog zijn, zowel voor gas als electra.
Hier liep contract ook af per 31-12. In september gekeken naar opties en in oktpber nieuw contract afgesloten voor 5 jaar:
6C5FE942-23D6-448C-836C-F1CF41124070.jpeg
@Polling: In jouw overzicht ontbreekt het tarief voor gas. En dit draadje gaat over gastarieven.
Excuus, andere helft.
C5D96151-444F-47AD-9A2B-2BCBD629A5CD.jpeg
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 19:15
Maar 'de waarheid' is dat ons huis onder de vorige bewoners 3500m³ verstookte, en onder ons naar 500-600m³ per jaar is terug gegaan.
Dus zonder kou lijden en dikke truien, waarom moeten mensen besparen en goed bezig zijn altijd met afzien verbinden?
Klasse!
LHTJoost schreef:
do 06 jan, 2022 20:42
Oké, dan spreken we af dat niet-fietsgerelateerde kletspraat mag in deze rubriek maar dan mogen taalfouten ook :twisted:
Je hoort mij niet zeggen dat iets niet mag, zie mijn onderschrift.
@Polling: Ah... Dank! Ik heb ook even gekeken, en hier rekent Essent voor komend half jaar €1,11 per m3.

Met al dat thuis werken lopen de stookkosten aardig op. Dat was in 2021 al goed te zien, en zal in 2022 niet anders zijn. Aan de andere kant heb ik de indruk dat we tientallen jaren verwend zijn geweest met relatief lage tarieven. De wereld is snel aan het veranderen en dat leidt o.a. tot hogere gastarieven (zie de bijdrage van Wim en de talloze interessante artikelen en podcasts over precies dit onderwerp). We zullen moeten wennen aan hogere prijzen voor gas en ook veel andere producten. Dit is allemaal geen verrassing. We kunnen hetzelfde blijven doen en meer betalen, ons gedrag aanpassen (of investeren) en minder betalen, of iets er tussenin. En degenen die het niet breed hebben hierbij ondersteunen natuurlijk. Meer chocola kan ik er niet van maken.
Wat @willem.m schijft met een aanvulling:

Het is de bedoeling dat we komende jaren van het gas af gaan, wat dat betreft ging de prijs al omhoog, nu wat sneller dan gepland. Zolang we zorgen dat de mensen die het niet breed hebben worden geholpen vindt ik het eigenlijk ook wel prima.
dus van het gas af.
Leveringskosten per dag 0,72 x 365 = 273 euro per jaar
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 19:56
6; hout, wij hebben de gas openhaard eruit gesloopt en een houtkachel met Zwitserse goedkeur voor lage fijnstof uitstoot genomen. Plus we stoken alleen hout dat z'n werkzame leven (groeitijd boom + 40 jaar gebruik) er op heeft zitten. Rookgasanalyse laten doen destijds via m'n werk en we kwamen iig onder de Zwitserse norm uit en dan weet ik dat ik er alles aan gedaan heb wat in m'n mogelijkheden ligt.
Ik denk dat punt 6 het meest helpt. Onze buurman is ook fanatiek houtstoker; heeft zelfs een tractortje met aanhanger, stroopt samen met een vriend boomgaarden e.d. af om de voorraad op peil te houden, dat soort werk.
Wij zelf hebben een huis uit 1997, d.w.z. met mechanische ventilatie die je kunt variëren in snelheid met 1,2, of 3, maar dus niet uit kunt zetten. Voeg daarbij het gegeven dat ik tijdens mijn opleiding als scheepswerktuigkundige iets over rookgassen en hun samenstelling per brandstofsoort heb geleerd en je kunt je voorstellen dat ik gedurende de winter full-time bezig ben met windrichting en raam en aanzuigrooster open/dicht-management. Zodoende mijn stelling: er zijn twee situaties waarin je een houtkachel kunt stoken, a) als je alleen op de wereld bent, b) als je dénkt dat je alleen op de wereld bent.

En, een overheid die het gas wil verbieden, maar houtstook niet: ach, we hebben nog een lange weg te gaan :-) .
Wat dat betreft heb je gelijk, gelukkig is de hele wijk hier oud en zijn er genoeg die hout stoken. Maar waarom je van een schone brandstof als aardgas af zou willen is mij ook een raadsel.
Shadow schreef:
vr 07 jan, 2022 10:20
Wat dat betreft heb je gelijk, gelukkig is de hele wijk hier oud en zijn er genoeg die hout stoken. Maar waarom je van een schone brandstof als aardgas af zou willen is mij ook een raadsel.
iets met CO2 en klimaat? Iets met verzakkende huizen? Iets met lekkend aardgas in de wingebieden? iets met politieke gevoeligheid? iets met natuurverstoring? Allemaal misschien?
Leon schreef:
vr 07 jan, 2022 10:33
iets met CO2 en klimaat? Iets met verzakkende huizen? Iets met lekkend aardgas in de wingebieden? iets met politieke gevoeligheid? iets met natuurverstoring? Allemaal misschien?
Iets met dat ze zelf niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn? Misschien?

https://www.youtube.com/watch?v=IFJqzZEm1b8

Ik bedoel, ik geef even een link naar een interview van Kees de Lange met Fred Udo. Het filmpje duurt een half uur (gaat specifiek over windmolens) maar je hoeft alleen de eerste vijf minuten maar te bekijken, daarin wordt duidelijk gemaakt dat steevast twee partijen niet aanwezig zijn bij de discussies m.b.t. het redden van Nederland; de technici en de burgers, of anders gezegd, degenen die er verstand van hebben, en degenen die het moeten gaan betalen.
Ik bedoel (hij is nu weg), maar Heer Wiebes voor milieu, om de zaak te redden? Ik moest bij hem altijd denken aan de legende van koning Midas, je weet wel, alles wat hij aanraakte veranderde in goud. Wiebes was daar zo'n beetje het tegenovergestelde van, was altijd mijn indruk. En inmiddels zijn we weer een stuk verder in de tijd.
Kunnen we het over fietsen hebben?
Jazeker, dat kan bijvoorbeeld hier of hier. Of natuurlijk hier.
Speeder300 schreef:
vr 07 jan, 2022 11:04
... Ik bedoel (hij is nu weg), maar Heer Wiebes voor milieu, om de zaak te redden? Ik moest bij hem altijd denken aan de legende van koning Midas, je weet wel, alles wat hij aanraakte veranderde in goud. Wiebes was daar zo'n beetje het tegenovergestelde van, was altijd mijn indruk. En inmiddels zijn we weer een stuk verder in de tijd.
Wiebes zat een paar keer niet op de juiste ministersplek, heb ik het idee. Naar mijn mening is Stef Blok echter de slechtste minister van de 21e eeuw tot nog toe. Deze clown is o.m. bekend van zijn uitspraak over VROM: "Ik ben de eerste VVD'er die een heel ministerie heeft doen verdwijnen!" Nou, wie een woning zoekt of wel eens door ons blokkendozenland fietst weet wel beter. Zo'n middelmatige minister heeft momenteel een vinger in de pap als het gaat om de winning van aardgas. Gelukkig komt hij in het nieuwe kabinet niet terug. Alhoewel, als goede netwerker binnen zijn partij vindt hij vast een leuke lobbyfunctie.

bert sitters schreef:
vr 07 jan, 2022 11:14
Kunnen we het over fietsen hebben?
Graag. Start jij een leuk onderwerp?