Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasprijzen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gasprijzen

126 berichten
dik5 schreef:
do 06 jan, 2022 17:17
Echt een fiets gerelateerd onderwep :shock: :roll: :cry:

Dirk
Het gaat om het energieverbruik, ook bij de productie van fietsen en fietsvakanties verbruiken we energie?
Daar mogen we best wel (vaak) bij stilstaan om tot de meest handige keuzes uiteindelijk te kunnen komen, vind ik en daar dus over 'brainstormen'.
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 17:44
dik5 schreef:
do 06 jan, 2022 17:17
Echt een fiets gerelateerd onderwep :shock: :roll: :cry:

Dirk
Het gaat om het energieverbruik, ook bij de productie van fietsen en fietsvakanties verbruiken we energie?
Daar mogen we best wel (vaak) bij stilstaan om tot de meest handige keuzes uiteindelijk te kunnen komen, vind ik en daar dus over 'brainstormen'.
Zo kunnen we ieder “wereldprobleem” wel fiets gerelateerd maken :?

Hoewel ik ook bezorgt ben over toenemende gasprijzen vindt ik dit niet thuis horen op een fiets forum
Dirk
Ik zie kletspraat als het digitale cafe waar we gelukkig wel met elkaar aan 1 tafel mogen zitten en bespreken we naast fietsen andere zaken die ' ons' bezig houden.

Sinds de pandemie is er duidelijk behoefte om meer te delen dan alleen fietsen, ik stoor me er niet aan. Doe zelfs graag mee omdat ik veel mensen, hier van het forum, in real life mis. Anders bespraken we dit soort dingen nog wel eens voor ons tentje, aan de picknick tafel of anderszins.
dik5 schreef:vindt ik dit niet thuis horen op een fiets forum
Ach , wat maakt het uit.
Ik dacht hier interressante fietsverhalen te lezen. Maar het hier zelden over fietsen.
Het staat bij kletspraat, dus het mag. Het werd tijd dat de energieprijzen eindelijk eens substantieel gingen stijgen. Nu loont het tenminste je huis te verduurzamen en vaker met het openbaar vervoer of de fiets te gaan,
Deze rubriek heet kletspraat en ik heb het onderwerp gestart om misschien anderen op het probleem te attenderen.
Het was namelijk zo dat ik een paar dagen geleden eens dacht om naar de huidige tarieven te kijken voor mijn nu tijdelijke contract.
Misschien zijn er anderen die zich net als ik het probleem niet bewust zijn of waren.

Niet fiets gerelateerd, dat klopt, wel kletspraat.

Waar ik me overigens wel aan stoor is dat er een aantal fietsers zijn die niet weten wanneer een woord op d of t eindigt.
Heel simpel.
Denk altijd: ik fiets, jij fietst, dan heb je al een uitgang.

Bij woorden als verzorgd helpt het om het bijvoeglijk naamwoord of de verleden tijd te gebruiken.
Ik verzorgde en niet ik verzorgte.
Of het bijvoeglijk naamwoord, de goed verzorgde uitvaart.
Zo, dat heb ik ook weer even verzorgd
Bert van Sprang schreef:
do 06 jan, 2022 18:09
Nu loont het tenminste je huis te verduurzamen
Dat valt te bezien. Prijsstijgingen van gas zijn vooralsnog pinda's in vergelijking met prijsstijgingen van, om maar wat te noemen, OSB plaat.

Maar idd, als je het kunt permitteren is verduurzaming van de woning altijd goed en liever gister dan morgen.
Die hoge gasprijzen zijn geen uniek Nederlands probleem. Overal in Europa (en elders) zie je hetzelfde. De oorzaken zijn een opbloeiende economie, het sluiten van kolen en kerncentrales, en Putin die de kraan eerder dicht dan open draait. De marktprijs is daarom flink opgelopen. Nederlandse consumenten konden daar altijd tegen gebufferd worden omdat we veel eigen Gronings gas hadden. Dat laatste is nu minder beschikbaar en dus zijn we afhankelijker geworden (en dat gaat niet meer veranderen tenzij we weer gaan pompen in Slochteren). Consumenten kunnen zich indekken door contracten voor langere tijd af te sluiten, maar zulke contracten kosten meer. Dus wie de laagste gasprijs wilde moest en moet meer risico accepteren, en dat valt nu heel naar uit. Datzelfde geldt voor gasleveranciers die hoopten goedkoop op de spotmarkt te kopen en hoge prijzen te kunnen vragen voor lange termijn contracten voor hun klanten. Die bedrijven vallen nu om. De gratis lunch bestaat nu eenmaal niet. Vooral voor mensen met een lager inkomen zijn de problemen nu pijnlijk groot. Je ziet dat overheden in eigenlijk alle landen hier tegenaan lopen en hun burgers in meer of mindere mate proberen te ondersteunen, maar goedkoop en makkelijk is dat niet, zeker als je die steun vooral terecht wilt laten komen bij de armste mensen.
Voor de langere termijn is dit een waarschuwing, want we zullen vanwege het klimaat af moeten van alle fossiele brandstoffen, en hogere gasprijzen zullen een belangrijk instrument worden om dat te bereiken. Daarom is de gasprijs kunstmatig laag houden niet alleen heel duur, maar ook onverstandig. Op de korte termijn is inkomenssteun nodig, maar op de langere termijn is er maar een oplossing: onze gasconsumptie reduceren. Dat gaat ons geld sparen, minder afhankelijk van Putin's chantage maken, en de klimaatverandering tegengaan. Hout stoken is dan geen oplossing omdat de uitstoot heel ongezond is. Het enige wat ons gaat helpen is een combinatie van vergaande woningisolatie en inzet van andere warmte bronnen. Ons huis uit 1998 was best aardig geïsoleerd, maar de afgelopen maanden hebben we het dak nu van heel goede extra isolatie laten voorzien en de kruipruimte nu ook super geïsoleerd. Dat merk je goed in het leef comfort (voor het hopelijk gunstige gevolg voor de rekening is het nog te vroeg). Komende zomer laten we de cv ketel vervangen door een warmtepomp. Dit alles waren we toch al van plan en het komt nu extra goed uit. Ik hoop dat de nieuwe regering werk gaat maken van de isolatie van het bezit van de woningcorporaties, want juist die bewoners staan anders letterlijk en figuurlijk in de kou. De subsidiebedragen voor isolatie van eigen woningen zijn sinds een week ook aardig opgehoogd.
De waarheid doet te pijn, men wil het luchtig, dat doet me pijn vaak, dan voel ik de pijn nog harder, als ik voel dat ik er bijna alleen in sta.

ik houd van fietsen, maar wil graag gewoon dat het mogelijk blijft en niet dat een populaire fietsroute naar China bv, ook al bezaaid is met het afval van mensen als wij die er fietsten. bv. Wij worden de plaag, als we het niet onder ogen willen zien, wordt het alleen maar nog meer een ramp.

Ik houd van het liefst zo schoon mogelijke natuur waar ik eens doorheen kan fietsen ed. Dat is toch mooi, de serieuze praat om het zo te behouden hoort daar mijns inziens bij, hoe zwaar het onderwerp ook is.
Als we onze ogen sluiten.. komt de waarheid op een dag, maar dan onverwacht en wordt het koud op aarde, in alles..
Ik hoop dat de nieuwe regering werk gaat maken van de isolatie van het bezit van de woningcorporaties, want juist die bewoners staan anders letterlijk en figuurlijk in de kou.
Eens, Voor een huisbaas is verduurzamen van zijn huis helemaal niet interessant, want de huurder betaalt de energiekosten. Mijn milieubewuiste dochter woont in een lek jaren-60-huis. Ze wil best meebetalen, maar de huisbaas wil voorlopig helemaal niets. En dat er nog sociale huurwoningen zijn met enkel glas is een regelrechte schande.
Misschien nog een andere tip:
Pas op met een (veel) te hoog termijnbedrag, vooral bij de kleinere spelers. Je kunt fluiten naar je teruggave als je leverancier failliet gaat.
Met de laatste lockdown en weer meer thuiswerken heb ik veel plezier van de verwarming onder mijn bureau:
Bureauverwarming.png
(Onderaanzicht bureau)

Met zoiets op kleine afstand voel je de warmte direct op je bovenbenen en met Iets van 20 Watt hoeft de kachel nauwelijks aan.

€ 2,75 per kuub. 1m3 gas is ~ 9 kWh.
Mijn variabele kosten per kWh elektriciteit zijn €0,23. 9 kWh is dan € 2,09, zo heel gek is die prijs nog niet.

Om op fietsen terug te komen: Het lijkt me wel iets om af en toe een stuk te "fietsen" tijdens het thuiswerken, dat houdt je ook prima warm. Iemand daar ervaring mee?
dik5 schreef:
do 06 jan, 2022 17:17
Echt een fiets gerelateerd onderwep :shock: :roll: :cry:
Ho ho... het grootste deel van de energie voor e-bikes komt ook van gasgestookte centrales :lol: :)
Pas op met een (veel) te hoog termijnbedrag,
Als iedereen hier op let gaan ze nog sneller failliet :D .
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 14:07
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 13:28
Die onzin altijd van de kachel uit en een dikke trui aan...lekker vochtig hok heb je dan....
De waarheid, maar onaangenaam om te horen?
Nee hoor, ik betaal die prijs gewoon indien nodig. Maar in jouw geval heb je makkelijk praten lees ik net met warmte die van de buren omhoog trekt... dan te gaan lopen prediken dat je de kachel zelden aan doet...da's gewoon hypocriet.
Ik bedoel de waarheid in het geheel, niet om de gasprijzen.. . Ik woon 21 m2 bewust voor gekozen dus ook al is er geen verwarmingsbuis, dan nog.. stook ik zeer weinig.
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 14:05
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 13:37
Het meeste bos in NL wordt gekapt omdat het ziek is of in de weg staat, niet primair als brandhout. Dat het wel opgestookt wordt als er geen planken van gemaakt kunnen worden is alleen maar minder verspilling.
Wel (zeer) zorgelijk dat het ziek is toch? Wat zou NL mooi zijn met gezonde bomen en bossen! en dus minder mensen om dat mogelijk te maken.
Hoe ziektes in planten voortgaan kan ik niks zinnigs over zeggen, ik weet alleen dat er nu 30% van de bossen hier in Zeeland 'uitgedund' wordt vanwege een ziekte in de Es. Wij hebben nog geluk met diversiteit in onze bossen, ik heb stukken in Duitsland gezien waar het gewoon allemaal plat ging.
fud0 schreef:
do 06 jan, 2022 19:10
Ik bedoel de waarheid in het geheel, niet om de gasprijzen.. zucht.
Maar 'de waarheid' is dat ons huis onder de vorige bewoners 3500m³ verstookte, en onder ons naar 500-600m³ per jaar is terug gegaan.
Dus zonder kou lijden en dikke truien, waarom moeten mensen besparen en goed bezig zijn altijd met afzien verbinden?
Shadow schreef:
do 06 jan, 2022 19:15
Maar 'de waarheid' is dat ons huis onder de vorige bewoners 3500m³ verstookte, en onder ons naar 500-600m³ per jaar is terug gegaan. ...
Dat zijn twee flinke extremen, Shadow. Volgens Essent varieert het gemiddelde gasverbruik tussen 920 m3 (appartement) en 2010 m3 (vrijstaande woning) per jaar. Hoe kwamen jullie tot zo'n enorme reductie? What did the trick?
Ik ben al druk op zoek naar 2 bejaarde Indonesische buurvrouwtjes.