Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veen in brand > Ik lekke band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Veen in brand > Ik lekke band

Nostalgie.
Traditie is vuurwerk afschieten. Carbid gebruikte ik ook.
Daarna naar de stad (buiten zicht ouders) om Hi Ha happening rond standbeeld van Jan Pieterszoon Coen te roepen en met verfzakjes te bekogelen. Vervolgens kat en muis spelen met de politie. Dat ging overigens wel geweldloos.
Een wapenstok kwam daar nog niet aan te pas.

Mij is noot iets ontnomen. Ik houd niet zo van Trumpiaans ontkenning.

Negativisme. Wat stel je zelf positief ertegenover? Want laten we wel wezen, een veenbrand kan lang na smeulen en heeft vaak deskundigheid en vakkennis nodig om te blussen. Dat red je niet met die emmertjes water uit die dorpswaterput.
Ik moest ineens hier aan denken.

Veenbranden
Branden in Veen die vaak voortwoekerden onder de oppervlakte.
Veenbranden zijn verraderlijk, omdat het vuur op onverwachte plaatsen plotseling kan oplaaien
willem.m schreef:
za 01 jan, 2022 17:28
Sensatiebelust als ik ben maakte ik een foto.
Dat heb ik ook wel eens gedaan in een dorp met aparte tradities, en liep maar net goed af (zie dit draadje).

willem.m schreef:
za 01 jan, 2022 17:28
Een lekke band heb ik pas een keer eerder gehad met mijn vakantiefiets uit 2006, en dat was in 2011, toen ik een dom stootlek had.
Tien jaar lang geen lekke band. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik rij haast elk jaar wel eens lek. Meestal op een miniscuul stukje glas, een scherp randje van zwervend metaal of een venijnige doorn. Of door een combinatie van hitte, schuivend velglint, een experiment met een extra light binnenband en een lange afdaling met velgremmen. Verder wel degelijke Big Apples met brekerlaag en zeker geen Panaracer Pasela's :wink: .

groverr schreef:
za 01 jan, 2022 22:29
De hamvraag blijft voor mij: knip je een rond plakkertje of een vierkantje en daarna de hoekjes eraf? 😀
Bij voorkeur ronde voorgevormde plakkertjes. Zelfs dan blijkt er soms toch nog wat lucht onder het plakkertje te ontsnappen, zodat de band elke dag weer goed op spanning gebracht moet worden. Met 1 à 2 gaatjes per jaar maak ik blijkbaar toch te weinig plakuren om mijn plakbekwaamheid op peil te houden...
Verder gebruik ik een zo klein mogelijke tube solutie - die na een paar reparaties al op is – en neem ik daarvan meer dan 1 tube mee.
keesswart schreef:
ma 03 jan, 2022 16:00
willem.m schreef:
za 01 jan, 2022 17:28
Sensatiebelust als ik ben maakte ik een foto.
Dat heb ik ook wel eens gedaan in een dorp met aparte tradities, en liep maar net goed af (zie dit draadje).
Ja maf he. Een vijandbeeld creëren (de overheid, de elite, de vreemden etc) om je vervolgens lekker tegen af te kunnen zetten. Het zijn ideale enclaves voor populisten, lijkt me.

willem.m schreef:
za 01 jan, 2022 17:28
Een lekke band heb ik pas een keer eerder gehad met mijn vakantiefiets uit 2006, en dat was in 2011, toen ik een dom stootlek had.
Tien jaar lang geen lekke band. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik rij haast elk jaar wel eens lek. ...
Op mijn vakantiefiets rij ik inderdaad vrijwel nooit lek. Kwestie van tijdig nieuwe buitenbanden erop leggen en niet te veel door gebieden met zuipjongeren en reuzedoornen rijden. Met de racefiets rij ik ook nog maar zelden lek.

Ik onderhoud mijn bandenplakskills door de banden van de dochters te plakken. Die hebben helaas geen wielen die je er makkelijk even uithaalt. (Tip voor ouders van bijna-pubers: doe nooit concessies aan de repareerbaarheid van hun fietsen. Transportfietsen met geintegreerde trommelrem/nexus-naafversnellingen zijn 🤬).
spoorzoeker schreef:
zo 02 jan, 2022 18:35
In het Brabants Nieuwsblad las ik een, voor deze oppervlakkige tijd, ongewoon doorwrocht artikel.
Mooi artikel, nog gepubliceerd voor de afgelopen jaarwisseling.

Even verder zoeken laat zien dat ook de overheid zich hierin heeft verdiept, Veen-Wie-stookt-er-nou-maart-2005.pdf, flink wat overlap met het BD artikel.

Weliswaar 15 jaar geleden maar als ik het zo scan lijkt er niet zo veel veranderd.

Onder "4. Aanbevelingen" kan je vinden:
We geven toe dat dit lastiger is dan we aanvankelijk dachten. Een beter begrip van het stoken en de achtergronden ervan, leidt eerder tot verklaringen dan tot (gemakkelijke) oplossingen.
En daarmee zijn weer wat opgeschoven naar rechts wat betreft het Dunning-krugereffect, want, wie zegt me niet dat juist de aandacht voor dit soort dingen ervoor zorgt dat het in stand blijft?

Dit jaar lijkt het allemaal wel mee te vallen:
Rond 03.00 uur kwam de brandweer met twee voertuigen om de auto's te blussen. Ze namen twee takelwagens mee om de wrakken weg te halen. Tijdens de blus- en takelwerkzaamheden stopte het vuurwerk zodat hulpverleners rustig hun werk konden doen.
Maar blijkbaar was het nieuwswaardig genoeg.
willem.m schreef:
za 01 jan, 2022 17:28
Auto’s in de fik steken en met bierflessen gooien hoort op de straat en stoep bij de mensen thuis. Dat is traditie.
Bij andere mensen thuis, blijkbaar.
Veen was deze week weer in het nieuws. In de NRC stond enkele dagen terug een reportage over het Land van Altena: In Altena is de kiezer rechts, rechtser of radicaal-rechts. Henno Timmermans, een groothandelaar in groenten en fruit uit Veen legt uit waarom hij Veen een 'Gallisch dorp' vindt.
Henno Timmermans was een LPF’er van het eerste uur. Daarna kwam de PVV, sindsdien zijn vaste honk. Lokaal heeft hij inmiddels een eigen partij, de Vrije Volkspartij Altena, waarmee hij in de raad zit. Maar landelijk stemde hij steeds PVV.
Soms twijfelt hij, dat wel. „Wilders is tekortgeschoten tijdens corona, terwijl onze vrijheden werden ingeperkt.” Ook de aanpak van de stikstofcrisis ergert hem mateloos.
Maar een alternatief heeft hij niet zomaar gevonden. In FVD-leider Thierry Baudet heeft hij geen vertrouwen, in BBB-voorvrouw Caroline van der Plas ook niet. „Thierry is een filosoof, maar geen landsbestuurder. En Caroline is voor mij een wolf in schaapskleren. Die gaat te veel mee. Ze erkent uiteindelijk toch dat er een stikstofproblematiek is, en ik zeg dat die er helemaal niet is. Nul.”


Ook geograaf Josse de Voogd, een van de auteurs van de Atlas van afgehaakt Nederland, komt aan het woord: Wie de kiezersgroep van dit blok wil opzoeken, komt al snel uit in klassieke bolwerken als Pekela in Groningen of de Limburgse mijnstreek. „Maar dat is niet het hele verhaal”, zegt geograaf Josse de Voogd. „Wilders zou nooit zo groot zijn zonder de kiezers die hij trekt op hele andere plekken."
[...]
"Het is voor de meesten een ander soort afgehaaktheid. Dit zijn mensen met werk, ze zijn sociaal verbonden, gezond. Maar ze hebben wel het idee dat de samenleving zich weg ontwikkelt van waar zij voor staan.”