Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ugly Houses - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ugly Houses

155 berichten
Wim schreef:
zo 13 feb, 2022 15:44
Laten we bedenken dat we als samenleving nog minstens honderd jaar aan moeten kijken tegen bijna alles wat we nu bouwen. Kunnen onze achterkleinkinderen dan uitkijken op het huidige equivalent van een Weissenhofsiedlung,
Dus de huidige witte huizen vanaf 9 ton die nu massaal gebouwd worden zijn dus ook gewoon namaak, dat heb ik nooit geweten. Dan is toch alles namaak?
Wat een gezellige theekrans! :D
Waarbij ik meteen nieuwsgierig wordt naar ieders interieur, welke kleuren er gebruikt zijn.
Misschien een leuke thema-tocht. Zelf gruwel ik ook van de betonlook welke nu ' in' is.

In mijn favoriete tijdschrift ' flow' staat een heel artikel gewijd ' heel Belgie bouwt' over de opmerkelijke bouwdrang van onze zuiderburen. ( het boek van TS staat erbij vermeld)
Eerlijk, in NL heerst wel erg de copy-past. Dan vind ik de verrommeling in andere landen veel leuker.
Over namaak gesproken: Esonstad.

uit de Trouw 28-03-2021
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b30ee0ae/
‘Ik omhels dit artificiële dorp’

De omgeving is rustiek. Dijkjes, langs het strand wuift het riet. Van Boxsel heeft er weinig mee. “Een patafysicus ziet alleen maar idiotie en kunstmatigheid. De term ‘natuur’ veronderstelt harmonie. Maar natuur is chaos. Ze is corona, vulkanen, wervelstormen. Ze ontregelt en is idioot. Met kunstgrepen pogen we die gekte buiten en in ons te beheersen. Dieren hebben een instinct tot zelfbehoud, mensen tot zelfdestructie. Om niet aan onze domheid ten onder te gaan verzinnen we strategieën die bij elkaar onze beschaving vormen. Door zo’n kunstmatige ingreep lopen we nu.” Eerst vond hij het niks, nu zegt hij: “Ik omhels dit artificiële dorp.”
Marjan schreef:
zo 13 feb, 2022 16:54
Eerlijk, in NL heerst wel erg de copy-past. Dan vind ik de verrommeling in andere landen veel leuker.
Je houdt dan alleen geen groene ruimte meer over. hè?
Dagblad Trouw schreef: Dieren hebben een instinct tot zelfbehoud,
Sinds hier bevers zitten en ik zie hoe die te werk gaan twijfel ik daar wel wat aan.
Effe op de kaart gekeken: Esonstad ligt vlak ten zuiden van de jachthaven van Oostmahorn bij Anjum. De naam lijkt me té industrieel klinken. Katten niet toegestaan? Wat is Landal dieronvriendelijk.
Ongeveer dezelfde type huizen wil men ook gaan realiseren aan het Boogplein in Winsum (Gr.), langs het pittoreske Winsumerdiep, en drie of vier lagen hoog. De discussie met de omwonenden is nog niet verstomd. Dus nog geen witte rook en de zaak sleept al enkele jaren.
Verder zie ik iets dergelijks aan het Koopmansplein in Ten Boer.
@Martin Nee, de Vestdijklaan is al weer een wat oudere buurt met knusse huizen uit de jaren zeventig of tachtig, en wat luxere huizen van vaak grijze betonsteen. Die huizen zijn weliswaar vrij nieuw maar qua architectuur toch niet echt modern. Onze buurt is recenter, en met meer echt moderne architectuur.
@Leon Het wit maken (keimen) van baksteen is een vooral zuid Nederlandse/Limburgse traditie. Het hoort niet bij de bouwkundige traditie van het Noorden of het Westen van het land en ik vind dat mensen in die streken het dus niet zouden moeten doen, en het hoort al helemaal niet bij huizen uit de jaren dertig.
Moderne witte huizen zijn vrijwel steeds met wit stucwerk, en die techniek is wel weer echt modernistisch, en dus niet specifiek regionaal. Zelf vind ik dat vaak erg mooi. Hoogtepunten zijn wat mij betreft de eerder genoemde Weissenhofsiedlung, de Villa Savoye van Le Corbusier, of de Van Nelle fabriek in Rotterdam, De techniek wordt vooral in Duitsland echter ook steeds vaker met oudere huizen gedaan om ze van buiten te isoleren: een laag isolatiemateriaal aan de buitenkant, en dan stuc erover. Bij zulke huizen vind ik dat niet mooi en weinig authentiek.
Wim schreef:
zo 13 feb, 2022 21:47
De techniek wordt vooral in Duitsland echter ook steeds vaker met oudere huizen gedaan om ze van buiten te isoleren: een laag isolatiemateriaal aan de buitenkant, en dan stuc erover. Bij zulke huizen vind ik dat niet mooi en weinig authentiek.
Hier ook.
Mensen wiens energiecontract is afgelopen zijn er ook meestal voor. Bereid je maar voor op een tweedeling in de maatschappij: de donits and the cantdo-its. De eersten zitten er warmpjes bij en de anderen worden langzaam uitgekleed door de energiemaatschappij. De wereld verandert en ik vind het niet erg dat niet alles bewaard kan blijven.
Nee we zullen onze huizen moeten aanpassen. En zoals ik laatst al in een ander draadje schreef is het verbeteren van de voorraad sociale woningenbouw daarbij de grootste en meest dringende opgave. Tegelijk blijf ik het belangrijk vinden het architectonisch erfgoed niet nodeloos te vernielen, en mooie jaren dertig huizen horen daar wat mij betreft wel bij.
Zelf hebben wij de laatste maanden ons huis uit 1998 flink extra kunnen isoleren zonder dat daar iets van te zien is (maar wel te voelen). De al eerder op ons platte dak aangelegde zonnepanelen zijn van buitenaf evenmin zichtbaar. Bij nieuwbouw kan dit alles gelukkig in het ontwerp geïntegreerd worden.
>> Gespot net over de grens in Duitsland >>

PXL_20220303_150233697.jpg
willem.m schreef:
vr 25 mar, 2022 12:43
>> Gespot net over de grens in Duitsland >>
>>> Die lijkt iemand om de tuin te willen leiden >>>
Wat een lelijk gedrocht. En ook nog op het ongeluksnummer 13....
DSC_6880.JPG
Zou dit huis ook in aanmerking kunnen komen voor deze rubriek?
Ik vind van wel.
Op zoek naar verklaringen voor het fenomeen tikte ik, tegen beter weten in natuurlijk, het woord smakeloosheid eens in Wikipedia in. Zie: https://nl.m.wikipedia.org/w/index.php? ... heid&ns0=1
Aus Deutschland:

PXL_20220507_132549867.jpg
Dan zal Gaudí wel helemaal niet te verteren zijn?

Doe mij maar zo’n woning 8)
Ik vind de stijl van dit huis best consequent in zichtzelf doorgevoerd. Alle elementen passen bij elkaar. Of ze je smaak zijn is iets anders. Het huis is ook zeker herkenbaar.
Dat laatste is bij de Belgische huizen - ik heb er tijdens een fietstocht nu weer ettelijke honderden gezien - een probleem. Belgische huizen zijn als witte ruis: ze zijn allemaal anders, maar nooit herkenbaar.
AF94554F-FA1B-4DDB-A58A-B9AE50BEE135.jpeg
Mijn verwondering; dan is er dus a) (waarschijnlijk) een architect geweest die dit verzonnen heeft, en b) een klant die vervolgens dacht: ja potdorie, de man heeft er kijk op, precies zo wil ik dat mijn huis wordt.
Enkele dagen geleden fietste ik langs dit gebouw:
PXL_20221027_134053867.jpg
Ik dacht eerst dat dit een datacenter of mausoleum was, maar waarschijnlijk is het een kantoorgebouw.
Dit is inderdaad een kantoorgebouw aan de Graaf Reinaldweg te Tuil met de mooie naam nieuwbouw Studio.
Gebouwd achter het oude Polderhuys (vroeger kantoor van Polderdistrict Tieler- en Culemborgerwaarden).
Het staat te huur momenteel, zie https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/ ... weg-22-26/
Geen eigen foto maar zo gaat het ook. Laatste huis wat ik zag toen ik Genk verliet. Past hier ook wel tussen.

Meer lelijke huizen gezien maar blijkbaar wordt ik er een beetje immuun voor. Tot ik deze zag ;)

https://www.google.nl/maps/@50.9684725, ... 312!8i6656