Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koekjes tijdens het fietsen en zo.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koekjes tijdens het fietsen en zo..

Geen koekjes, maar mini-krentenbollen (9 in een zak bij de bekende supermarkten). Beetje namaakboter erop voor de extra smeuïgheid. Genoeg voor een 200km rit en je kunt ze desgewenst eten tijdens het rijden.
wannneer ik van te voren tijd hebt maak ik een kruidkoek.
walnoten/250gr zelfrijzendbakmeel/1,5 eetlepel koekkruiden/0,5tl zout/1tl piment/250gr bruinebasterdsuiker/2dl karnemelk/100gr rozijnen/50gr bakgember/ alles in een ingevet cakeblik en bakken maar op 150graden 1,5 uur.
Leon schreef:
vr 24 dec, 2021 20:23

P.s. Heeft iemand een leuk recept voor speculaas? Ik zag dat ergens, toch?
3A875447-A76F-49BA-9A5E-B7157DFB3806.jpeg
Dank. Ik zal het hier doorgeven aan de meester koekenbakker.
Mijn hier aan wezige meester koekenbakker maakt tegenwoordig regelmatig haar inmiddels befaamde haverkoekjes, die ook heel geschikt zijn om te fietsen. Probleem met die koekjes is helaas dat ze het niet halen totdat ik ga fietsen.
Gaat het om het lekkere of om de eind bestemming in een behoorlijke toestand te bereiken.

Om bijna geen volume mee te moeten nemen fietste ik op Bambix. Pakte dat om in zakjes van 30 gram.
Per 100 Gram. Energie 1518 kJ (359 kcal)
Koste bijna niets maar wel en een maximum aan koolhydraten.
Zakje in een bidon, vullen met water eten en drinken tegelijk.
Bambix was dusdanig fijn gemalen dat de eerste gang in de darmen, voeding kleiner maken dan 2 mm, wordt overgeslagen.
Belangrijkste voordeel dat het probleemloos uit een bidon kon drinken.
Vooral ideaal als de tocht wat sportiever was.

Voedingswaarden
Per 100 Gram. RI*
Energie 1518 kJ (359 kcal)
Vet 1.8 g
Waarvan verzadigd 0.3 g
Waarvan enkelvoudig onverzadigd 0 g
Waarvan meervoudig onverzadigd 0 g
Koolhydraten 69.4 g
Waarvan suikers 6.2 g
Voedingsvezel 11.8 g
Eiwitten 10.4 g
Zout 0.01 g
Vitamine A 372 µg 19%
Vitamine D 3.8 µg 11%
Vitamine E 3.1 mg 12%
Vitamine K 3.1 µg 5%
Vitamine B1 / Thiamine 0.9 mg 40%
Vitamine B3 / Niacine 8.4 mg 24%
Vitamine B5 / Pantotheenzuur 1.7 mg 11%
Vitamine B6 / Pyridoxine 0.6 mg 17%
Vitamine B11 / Foliumzuur 68.3 µg 11%
Vitamine B12 / Cyano-cobalamine 0.45 µg 11%
Vitamine H / Biotine 7.7 µg 15%
Vitamine C 40 mg 18%
Let op de voedingswaarde van Bambix hebben ze verandert.
WimB schreef:
do 30 dec, 2021 14:31
Gaat het om het lekkere of om de eind bestemming in een behoorlijke toestand te bereiken.
Om de eindbestemming te bereiken naturlijk, waar bij het lekkere dus tegen kan werken. :-) :wink:
Polling schreef:
wo 29 dec, 2021 07:22
HenkS schreef:
di 28 dec, 2021 20:09
Een paar Sultana's voor alles onder de 150km. Als de tocht niet langer dan 100km blijven de Sultana's meest van tijd onaangeroerd.
Boven 150km begint het zwaardere werk. Dan worden het boterhammen met kaas en mag je onderweg stoppen voor een patatje mét. Vooraf dan thuis een extra boterham eten.
Als je een fietsreis maakt, meerdaags, bepakking, geldt dat dan ook?
Dat is geloof ik een andere vraag dan hier gesteld wordt, maar vooruit. Bij een meerdaagse trip met bepakking eet ik drie maaltijden per dag en maak ik nog een koffiestop en 's middag theepauze. Gewoon van wat er onderweg te vinden is langs de te volgen route
Leon schreef:
do 30 dec, 2021 11:23
Probleem met die koekjes is helaas dat ze het niet halen totdat ik ga fietsen.
En ik maar denken dat Koekiemonster bij óns woont.
HenkS schreef:
do 30 dec, 2021 17:04
Polling schreef:
wo 29 dec, 2021 07:22
HenkS schreef:
di 28 dec, 2021 20:09
Een paar Sultana's voor alles onder de 150km. Als de tocht niet langer dan 100km blijven de Sultana's meest van tijd onaangeroerd.
Boven 150km begint het zwaardere werk. Dan worden het boterhammen met kaas en mag je onderweg stoppen voor een patatje mét. Vooraf dan thuis een extra boterham eten.
Als je een fietsreis maakt, meerdaags, bepakking, geldt dat dan ook?
Dat is geloof ik een andere vraag dan hier gesteld wordt, maar vooruit. Bij een meerdaagse trip met bepakking eet ik drie maaltijden per dag en maak ik nog een koffiestop en 's middag theepauze. Gewoon van wat er onderweg te vinden is langs de te volgen route
Je hebt gelijk. Ik was alweer afgeleid door vakantieplannen… sorry!
Er zijn verschrikkelijk veel tips over eten tijdens het fietsen. Ik vind het makkelijk om gedroogd fruit mee te nemen: vijgen, dadels. Die reserveer ik dan voor het einde van de rit, na de bruine boterhammen met kaas. :D

En ik zag dit recept, nog niet geprobeerd. 300 gram lijkt me wel erg veel suiker. Tenzij koekiemonster in de buurt is…

https://youtube.com/watch?v=8mjv-_HfgZI&feature=share

Groet,
Sylvia
Sylvia de Rooie schreef:
do 30 dec, 2021 20:08
Er zijn verschrikkelijk veel tips over eten tijdens het fietsen. Ik vind het makkelijk om gedroogd fruit mee te nemen: vijgen, dadels. Die reserveer ik dan voor het einde van de rit, na de bruine boterhammen met kaas. :D
En ik zag dit recept, nog niet geprobeerd. 300 gram lijkt me wel erg veel suiker. Tenzij koekiemonster in de buurt is…
Kijk ook eens hier: viewtopic.php?f=46&t=26088&p=396022&hil ... en#p390616
Met als aanvulling voor de binding: gemalen lijnzaad (3 eetlepels met 9 eetlepels kokend water)
Klinkt lekker, gaat ook op m’n lijstje!
Ik maak wel eens in een potje,
cacaoboter smelten (heet water erover gieten, uit de waterkoker, hoeft dus niet te koken, als het de cacaoboter maar smelt)
dan aanvullen met (rauwe) cacao en dadelpoeder, krijg je (pure) chocolade en schep ik vaak aan het eind van lange rit; naar mijn moeder 130 km, naar binnen en vind wel lekker.

of

pannenkoekjes van (iedere keer is het eigenlijk anders, ik maak het op gevoel)
paar eetlepels gemalen havermout en iets minder cocosmeel
2-3 eieren
2-3 eetlepels olijfolie (per ei 1 eetlepel)
zout en peper en evt. (gedroogde) bieslook
water bijvullen (doe ik iig., met melk vast lekkerder, maar ik drink geen melk ) tot deeg dun genoeg is voor uitgieten

bakken in anti-aanbak klein pannetje, hoeft geen olie te gebruiken zit al in het deeg en pan koekt niet aan, dekseltjes erop, kan het deeg goed garen op zacht vuur bakken

bestrooien met dadelpoeder of met honing erop smeren,
ik wil nog testen of het afgekoeld lekker is om mee te nemen als snack en ook dat het geen 'klaai-boel' wordt dan en om mee te nemen en om te eten, ivm losse dadelpoeder of plakkerige honing, maar scheppen met lepeltje uit een bakje kan natuurlijk altijd.
Kerstbrood met boter en spijs: jammie. Kan ik wel wat kilometertjes op fietsen. Straks stap ik weer over op mueslibrood met oude kaas.
Krijg lekkere trek van dit draadje 😎😋