Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vught & DB: fietsbruggen (en turborotonde) klaar - Forum Wereldfietser

Vught & DB: fietsbruggen (en turborotonde) klaar

Nieuws waar je als fietser blij van wordt:

"De rotonde bij Van der Valk in Vught stond bekend als levensgevaarlijk voor fietsers. Zij kwamen vanaf een helling met hoge snelheid met voorrang de rotonde op. Regelmatig waren er aanrijdingen. Na jaren van overleg is het nu bijna zover: op 19 december zijn de nieuwe turborotonde en twee fietsbruggen eindelijk klaar."
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/400 ... gevaarlijk

4002983.jpg
https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuwsbe ... le-verkeer

En hier nog de link naar een filmpje:
https://youtu.be/Tug_lxjlnPg

Ik deel het om aan te geven dat er in gemeenten ook goede dingen voor fietsers gebeuren. In de afgelopen tien jaar zijn er in Den Bosch e.o. nieuwe fietsstraten bijgekomen, is er rekening gehouden met fietsers bij de aanleg van het Máximakanaal, en is de fietsenstalling onder het NS-station enorm uitgebreid.

Recent is trouwens ook het hele wegdek van de Maasbrug bij Hedel vernieuwd, inclusief fraai asfalt voor fietsers; je kunt nu nóg sneller op je tweewieler uit de Randstad richting het zuiden vluchten. 😎

Hoe zit dat in jullie gemeenten? Is men daar voortvarend bezig voor fietsers, of is het diepe ellende?
Bij ons kiest elke nieuwe wethouder ervoor om de situatie voor fietsers opnieuw grondig te evalueren en een soort van masterplan op te stellen, dat uitgebreid in de pers komt en alom wordt geroemd, om vanaf dat moment te gaan kijken welke projecten mogelijk in de toekomst voor uitvoering in aanmerking zouden kunnen komen, mits er dan budget voor vrijgemaakt kan worden en het andere projecten niet in de weg zit. Dat traject duurt exact 4 jaar. Op dit moment is de GL-wethouder bezig met de afrondende fase.
Er zijn wel twee fietsstraten bijgekomen hier dichtbij. Die liggen allebei op wegen waar weinig fietsers komen.
mooi stuk werk!
linksonder lijkt er een dip in het fietspad te zitten, net bij aansluiting met de brug. dat lijkt me kansrijk om te vallen vanaf de eerste gladheid. (ziekenhuis zit aan die kant van DB: komt goed)
misschien was de grondbalans negatief: paar kuubjes te weinig :D

hier in gemeente Zuidplas is er een constant beleid: geen beleid voor fietsers. een raadhuisplein met parkeerplaatsen voor auto's. laatst hebben ze een stukje markering aangebracht, zodat je als fietser net op dat ene plek iets meer kans maakt om voorrang verleend te krijgen. dat kostte wel 1500 euro dus: kritisch artikel in plaatselijke sufferdje dat het allemaal zo veel geld kost.
en vooral veel zout strooien, niet in de ogen (wel over duurzaamheid en een vijfde dorp bij het laagste punt van NL), maar op de fietspaden. ook als er geen vocht is of komt. de dagen daarna is het fietspad nat van het vocht, aangetrokken door het zout. da's dan natuurlijk een goede reden om weer te strooien! verspillend en vervuilend vind ik het, maar krijg zo'n brede-stropdas maar eens aan het verstand gepeuterd dat je beter gewoon beheer en onderhoud kunt gaan doen (mijn dikkere banden passen op meerdere plekken tussen de tegels van het fietspad) en gewoon wel met de fietsersbond kunt samenwerken: moeizaam...

maar nu ben ik vooral aan het klagen. dat schijnt je hersens aan te tasten, maar ik kan dat niet goed beoordelen. daar heb ik ook geen tijd voor want ik ben vooral aan het klagen. :shock: :wink:
Deze berichten maken dat ik er nu werk van ga maken.
Een briefje/WhatsApp naar een aantal gemeenten of ze hun paaltjes willen beschermen.
Een markering die op afstand begint, gespoten in reliëf.
Screenshot_20211218-114556.png
De eerste stap is gezet.
dat hebben ze hier al wel voor elkaar, complimenten. logisch vanwege de duidelijke norm en aansprakelijkheid, maar/en toch: 'hulde' :)
Poppink schreef:
za 18 dec, 2021 11:26
Een briefje/WhatsApp naar een aantal gemeenten of ze hun paaltjes willen beschermen.
Raken er nu veel paaltjes levensgevaarlijk gewond?

:wink:

Carl
Ik heb over de brug gefietst al, is wel mooi geworden idd en sowieso alle fietssnelwegen in en rond Den Bosch. In vergelijking met sommige andere steden is het hier een paradijs geworden en kun je echt lekker doorrijden.
De rotonde bij Van der Valk in Vught stond bekend als levensgevaarlijk voor fietsers.
Ik ben er nog niet over gefietst sinds het klaar is (weekje wezen skiën), maar het is zeker een hele verbetering voor iedereen. De voornaamste reden is echter de verbeterde doorstroming van het autoverkeer van en naar het centrum van Den Bosch. Dat het levensgevaarlijk was voor fietsers is een tedentieuze titel, in al die jaren is er bij mijn weten geen een dodelijk ongeluk gebeurt en ik kom er dagelijks langs, meestal met de fiets en soms met de auto.
Inderdaad leek het mij ook al tendentieus en slim geframed. Maar goed, als ik mijn cynische bril afzet, zie ik als resultaat wel een fraai stukje infrastructuur. Ik ben er vanmiddag over gefietst.
willem.m schreef:
za 18 dec, 2021 10:14
Hoe zit dat in jullie gemeenten? Is men daar voortvarend bezig voor fietsers, of is het diepe ellende?
Soms is het een combinatie van beide. Deze rotonde verraste me een paar jaar geleden toen ik daar 's avonds met een vaartje van zo'n 25 km/u op af kwam rijden.Vanuit mijn richting ligt er een bocht voor. Ik zag hem dus pas laat, en het scheelde niks of mijn halve gebit was daar op het asfalt achtergebleven.

Ik ben gestopt om deze foto te maken en te wachten tot mijn hartslag weer onder de 200 was.

Afbeelding
Hallo,
Er zijn veel paaltjes op fietspaden. Sommigen zijn goed aangeduid en andere minder. Ik wil de gemeente Enschede vragen in haar meerjaren begroting geld vrij te maken voor het veiliger maken van de fietspaaltjes door er een lange strook in reliëf voor te maken met op het eind ribbels, zodat de fietsers tijdig gewaarschuwd worden. Je voelt het als je met het fietswiel op zo'n strook terecht komt. Een voorbeeld in Enschede waar het echt veilig is, is te vinden bij een fietstunneltje onder de N18 ter hoogte van het Crematorium in Enschede. Een voorbeeld waar het beter kan is bijvoorbeeld het fietspad ter plaatse van een willekeurige straat die ik even met Google maps heb opgezocht waar het paaltje midden op het pad helemaal niet gemarkeerd is met (geribbelde) belijning op het wegdek.
Met vriendelijke groet,

Reactie van de gemeente Enschede:
Dank voor uw suggesties. We hebben op dit al middelen om dit te gaan doen voor alle belangrijke fietsroutes. Er loopt een inventarisatie waar per locatie wordt gekeken wat er het best kan gebeuren. Daarbij kijken we ook of het paaltje eventueel verwijderd kan worden. De nadruk ligt hierbij op paaltjes op de belangrijkste fietsroutes in de stad.
Daarnaast is er een werkinstructie voor nieuwe paaltjes die er voor zou moeten zorgen dat bij nieuwe paaltjes ook altijd een markering wordt aangebracht. In de praktijk zien we dat soms ergens ‘even snel’ een paaltje wordt geplaatst zonder ook de inleidende markering aan te brengen. Meldt dat soort gevallen gerust.
De situatie in de willekeurige straat die u even met Google maps hebt opgezocht zet ik in ieder geval ook even door naar de collega’s om te zien wat we daar mee kunnen.
Met vriendelijke groet,
Naam van de beleidsadviseur
Beleidsadviseur Mobiliteit


Reactie van de gemeente Almelo:
Beste melder,
Uw ingediende melding openbare ruimte nummer 53118, door u op 18-12-2021 ingediend, hebben we afgehandeld. Locatie: Windmolen
Bedankt voor uw moeite om deze melding bij ons in te dienen.
Een eventuele toelichting van de behandelaar vindt u hieronder:
Heeft u nog vragen? Bel met de gemeente Almelo op telefoonnummer: (0546) -54 11 11. Het is voor ons handig als u dan uw registratienummer bij de hand hebt.
Met vriendelijke groet,
Gemeente Almelo