Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jeugdherbergen - Forum Wereldfietser

Jeugdherbergen

Martin E. van Doornik schreef:
zo 12 dec, 2021 13:16
Poppink schreef:
zo 12 dec, 2021 00:47
Heb je een klein lijstje van de jeugdherbergen in Belgie waar je NIET bent geweest?
Of ben je overal al wezen slapen.
Ik heb vanaf 1969 zelfs een fotoalbum bijgehouden van de 310 jeugdherbergen waar ik heb overnacht, compleet met foto's, beschrijvingen en aantal bedden. Natuurlijk is het adressenbestand (over de hele wereld) in de loop der jaren nogal veranderd, door elkaar geschud of velen zijn opgeheven. De laatste keer dat ik in Wallonië heb overnacht was in Luik in 2017.
Ik ben momenteel op m'n molen, ik moet thuis de lijst eens bekijken.
Om off-topic van de spannende rubriek "Raad plaatje" te maken, heb ik hier een apart onderwerp gemaakt met als titel "Jeugdherbergen". Mij is gevraagd in welke Waalse JH's of AJ's heb overnacht. De Vlaamse JH's heb ik al eerder genoemd. Het blijken er maar elf te zijn. Hier is een overzicht met foto's. De rode nummers verwijzen naar de onderstaande plaatsnamen met daarnaast het jaartal waar ik geweest ben, in een aantal ervan ben ik later nog enkele malen geweest. Huy was tevens mijn allereerste buitenlandse jeugdherberg. Dubbelklik om te vergroten.
Collage AWJ-klein.jpg

1. Huy (1970), 2. Eupen (1971), 3. Vielsalm (1971), 4. Houffalize (1971), 5. Han-sur-Lesse (1971), 6. Bruxelles (1975), 7. Tilff (1995), 8. Champlon (1995), 9. Namur (1995), 10. Tihange (1995), 11. Liège (2017).
Is dat jeugdherberg Breugel in Brussel?
Martin, weet jij als deskundige hoe het komt dat de Jeugdherbeg van Hoei gesloten is? De camping van Hoei is ook opgeheven. Zou een ideale overnachtingsmogelijkheid zijn voor fietsers langs de Maas. Na de uitzendingen van Huub Stapel over de Maas is er veel belangstelling voor de Maasroute.
Heb jij contacten met de Waalse zusterorganisatie van Stayokay?
Hij heeft wel het stuk tussen Namen en Luik volledig overgeslagen. Niet vreemd natuurlijk, want daar is niet zo veel moois te zien. Maar daar ligt uitgerekend Hoei.
bert sitters schreef:
ma 13 dec, 2021 05:50
Martin, weet jij als deskundige hoe het komt dat de jeugdherberg van Hoei gesloten is? De camping van Hoei is ook opgeheven. Zou een ideale overnachtingsmogelijkheid zijn voor fietsers langs de Maas. Na de uitzendingen van Huub Stapel over de Maas is er veel belangstelling voor de Maasroute.
Heb jij contacten met de Waalse zusterorganisatie van Stayokay?
Hier is de website van Waalse jeugdherbergen: https://www.lesaubergesdejeunesse.be/nl
Ik heb ook met belangstelling de uitzendingen van Huub Stapel langs de Maas gevolgd. Er kan toch nog wel in Namur en Liège overnacht worden?
De jeugdherberg van Huy is al in de jaren '90 gesloten en nu is er een hamburgerrestaurant gevestigd. M'n vader heeft hier ook nog in 1951 overnacht. Jammer, het is een fraai en statig pand.
Ik heb in 1975 in jeugdherberg van Bruxelles overnacht, een oud gebouw met de naam "Centreurop" aan Rue Verte (Groenstraat) in de beruchte kwartier Bruxelles-Nord. De huidige AJ van Bruxelles heet "Jacques Brel". De Belgische hoofdstad heeft altijd twee jeugdherbergen: Waals en Vlaams. De andere is dus de "Bruegel". Hier is een overzicht van Vlaamse JH's: https://www.jeugdherbergen.be/nl/hostels
Leon schreef:
ma 13 dec, 2021 09:27
Hij heeft wel het stuk tussen Namen en Luik volledig overgeslagen. Niet vreemd natuurlijk, want daar is niet zo veel moois te zien. Maar daar ligt uitgerekend Hoei.
Maar er was ook niks verteld over die opmerkelijke rots "Le roche Bayard" (uit het verhaal van het ros Beiaard en de vier heemskinderen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_Heemskinderen en ook niks over Namur met de schilder Fécilien Rops. Die rots zagen wij wel op televisie in een drone-opname, merkwaardig met de Belgische vlag halfstok. Misschien heeft de redactie van Avro-Tros vanwege de zendtijd een aantal passages eruit geknipt.
Rots Bayard.jpg
Mijn vader maakte deze foto in 1951, vanuit zijn fiets.
Martin, wat heb je een formidabel geheugen of een formidabele aanleg om alles vast te leggen en te rubriceren.
Je doet ons ieder keer weer versteld staan dat je in die en die molen op die dagen hebt mogen draaien.
Je weet waar je vader was, waar jij was, noem maar op.

Vanmorgen, nog voor ik aan mijn dagelijkse gang door het forum begon, las ik het artikel van Gert Ligterink over Magnus Carlsen en zijn formidabele geheugen.
Daarbij moest ik onwillekeurig aan jou denken.

Et voilá, dat is 'ie dan, het draadje waarin je weer laat zien wat je je allemaal herinnert of snel weet op te zoeken.

Respect!

PS
Die serie van Huub Stapel over de Maas valt me eerlijk gezegd tegen. Ik had er meer van verwacht/gehoopt.
Voor mij als Limburger is de graad van herkenbaarheid van Stapel's programma natuurlijk een stuk hoger dus ik kan er wel van genieten maar ik begrijp het probleem. Er worden maar een heel klein aantal dingen bekeken en het moet daarbij wel slow-tv blijven. De mijn van Blegny die aan bod kwam ligt daarbij niet bepaald aan de Maas, dat vond ik wel een echte miskleun.

Qua geheugen weet ik ook niet hoe Martin dat flikt. Ik moet, als ik wil weten welk jaar ik ergens was, toch echt soms teruggrijpen naar een lijstje met vakanties dat ik heb of achter op de fotoprints kijken die ik heb. Sinds digitaal is het gelukkig allemaal gemakkelijker geworden.
Er valt natuurlijk nog veel meer over de Maas (la Meuse) te vertellen! Het busongeluk in Dinant kan ik me vroeger van een krantenbericht herinneren. Maar niet over de Téléphérique van Huy, ik heb een paar keer op die kabelbaan gezeten. Best eng, zo hoog over de stad zwevend, alles leek nietig daar beneden. Neergestort in 2012. https://www.demorgen.be/nieuws/kabelbaa ... ~bc8df4d1/
En het fort (citadel) boven Dinant is net als boven Huy in 1813 door Nederlanders gebouwd! Daar ben ik drie keer boven geweest (van de aardige meneer van de kabelbaan mocht ik m'n fiets in de machinekamer neerzetten). Op dat fort zag ik kanonnen liggen met daarop de tekst: "Gegooten in Luik, anno 1813".
Een fietstocht langs de Maas van Namur naar Huy is best de moeite waard, daar zijn ook mooie rotswanden te zien.
Tussen Namur en Huy 1995.jpg
Van Huy naar Liège staat er aan de noordkant een hele reeks fraaie gemalen in Art-Deco stijl om regenwater op de Maas te lozen: stations de pompage. Dit hier is nummer 7.
Station de Pompage no. 7.jpg
En voor Bert Sitters: vergat ik dat Maastricht ook een jeugdherberg heeft, pal aan de Maas, recht tegenover de "Zetpil" van het Bonnefantenmuseum. Daarna niks meer tot Rotterdam, de bekende kubusgebouwen van Piet Blom. Vroeger heb ik nog in JH Beegden overnacht.
Weer even terug naar de jeugdherbergen. Ik heb in 1972 minder aangename herinneringen aan de JH. van Gent bewaard. Het was "De Draecke" in een oud klooster naast de Sint Pieterskerk, welke duidelijk Italiaanse stijlen heeft. Hier een verslag:
Hier geen vriendelijke jeugdherbergbeheerders, maar twee lelijke, oudere vrouwen met witte schorten. Het leken wel strenge verpleegsters te zijn van een krankzinnigengesticht. Het aanmeldingsloket bestond slechts uit een klein raampje in een dichte deur, met onderaan een opening met ervoor een klein liggend plankje. Deze opening kon met een houten klep afgesloten worden. Als je hier een flesje sinaasappelsap wilde kopen, schoof de norse vrouw het flesje, dat nog maar net in de opening paste, naar je toe en dan, pats, ging het klepje dicht. De aanwezige trekkers werden hier onvriendelijk behandeld. Het leek alsof ik voor straf werd veroordeeld tot dit kloosterleven. De naam van het plein, de grote kerk ernaast, de strenge katholieke sfeer drong hier heel indringend tot je door. In de lange gangen kon je als het ware elk moment een strenge pastoor of non tegenkomen. Wie iets te laat naar de eetzaal kwam, werd je bij je oor beetgepakt en meegetrokken en dan de eetzaal ingeduwd. Met een zware metaalachtige klik van de grote grendel ging de deur op slot. Er was veel te weinig eten. Slechts twee broodjes en een kommetje (géén kopje) met slechte koffie. Dat was alles. Gesloten zwarte gordijnen voor de grote ramen. Het was net een tuchtschool. De beroemde film ‘One flew over the Cuckoo’s Nest’ had hier net zo gemaakt kunnen worden. Vanwege de zomerse hitte nam ik een douche, die alleen koud water gaf. Omdat het een saaie jeugdherberg was, had ik niets te doen. Een beetje babbelen met de weinige gasten, meer niet. Van alle jeugdherbergen, waar ik tot nu toe heb overnacht, bungelt de JH van Gent qua gezelligheid nog steeds onderaan mijn lijst!
JH De Draecke Gent.jpg
@Martin
Ik zie dat Brussel nog een Franstalige jeugdherberg heeft: Generation Europe. Ken jij deze?. Ik ben jaren geleden in de Vlaamse Jeugdherberg van Brussel geweest.
Ik neem dat je in de Jeugdherberg van Doornik bent geweest. Deze herberg ligt ook nog eens in de rue Saint-Martin. Daar ben je vast als eregast ontvangen.
De jeugdherberg van Namen ligt aan de Maas fietsroute. De jeugdherberg van Luik is een paar straten van de Maas. Deze jeugdherberg heeft de naam Georges Simenon, die in Luik is geboren, maar op zijn 18e al vertrok naar Parijs. Een grote pijp siert het gebouw.
Ook Eupen heeft een jeugdherberg, maar die is niet aangesloten bij de Waalse organisatie.
De jeugdherberg van Sankt-Vith, ook in het Duitstalige deel van Wallonië, is aangesloten bij de Vlaamse Jeugdherberg organisatie.
De citadel van Dinant is veel ouder dan 1813, maar het zwaarbeschadigde verdedigingswerk is na de aftocht van de Fransen door de Nederlanders volledig opgeknapt. In de Eerste Wereldoorlog is hier nog zwaar gevochten.
Nee, ik ben nog nooit in de jeugdherberg van Doornik (Tournai) geweest, bekijk daarvoor mijn fotocollage van de Waalse JH's. Afgelopen augustus zou ik erheen gaan, maar in de trein naar Brussel ben ik ziek geworden en terug naar huis gegaan. Voorjaar 2022 opnieuw proberen.
Collage VJH-klein.jpg
Hier is een fotocollage van de Vlaamse jeugdherbergen waar ik heb overnacht. Klik tweemaal voor een vergroting. De rode cijfers verwijzen naar de onderstaande plaatsen met daarbij het jaartal. 1. Oostende (1972), 2. Gent (1972), 3. Antwerpen (1972), 4. Brugge (1984), 5. Kortrijk (1984), 6. Zoersel (2010), 7. Sint Martens-Voeren (2017). In Oostende heb ik in 1983 nog eens overnacht.

Het zou me te ver voeren om nog meer JH's van andere landen te tonen, het zijn er honderden. Alleen bij deze uitgezonderd.
Ha die Martin,

Hen jij er bezwaar tegen dat ik bij de voormalige NJHC het voorstel indien om een van hun herbergen de naam te geven Martin van Doornik?
Ik wil dit ook aan de Waalse organisatie vragen: Martin de Tournai.