Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie handleidingen voor electronica - Forum Wereldfietser

Reparatie handleidingen voor electronica

Wil je apparaten repareren dan vindt je meestal snel en filmpje op YouTube waarin uitgelegd wordt hoe je het aan moet pakken.
Wil je de officiële reparatie handleiding er naast houden waarin de onderdelen beschreven worden, zoek dan ook elektrotanya.com
Voor een fietscomputertje, voor- en achterlicht?
Poppink schreef:
zo 05 dec, 2021 12:58

Wil je de officiële reparatie handleiding er naast houden waarin de onderdelen beschreven worden, zoek dan ook elektrotanya.com
Mijn advies zou zijn ga naar de originele fabrikant en haal daar de handleiding vandaan.
Op die manier repareer ik mijn elektronica zoals een DELL XPS laptop (1e versie) en onderdelen veelal afkomstig uit de UK. Met zo'n handleiding heb ik geen youtube filmpje meer nodig.
joukon schreef:
ma 06 dec, 2021 11:18
Poppink schreef:
zo 05 dec, 2021 12:58

Wil je de officiële reparatie handleiding er naast houden waarin de onderdelen beschreven worden, zoek dan ook elektrotanya.com
Mijn advies zou zijn ga naar de originele fabrikant en haal daar de handleiding vandaan.
Op die manier repareer ik mijn elektronica zoals een DELL XPS laptop (1e versie) en onderdelen veelal afkomstig uit de UK. Met zo'n handleiding heb ik geen youtube filmpje meer nodig.
De service manual van veel apparaten is niet te krijgen via de fabrikant, deels omdat ze niet willen dat je het repareert, deels omdat de reparatie branche dat niet leuk vindt. Nu die laatste steeds minder lijkt te bestaan zijn er wel fabrikanten die service manuals online zetten, maar meestal zijn het boekjes met een onderdelen lijst en bestelnummers, hoe je iets af moet regelen staat er zelden in, ik gebruik de site van elektrotanya regelmatig voor service manuals en het is een zeer goede bron.
Shadow schreef:
ma 06 dec, 2021 11:31

De service manual van veel apparaten is niet te krijgen via de fabrikant, deels omdat ze niet willen dat je het repareert, deels omdat de reparatie branche dat niet leuk vindt. Nu die laatste steeds minder lijkt te bestaan zijn er wel fabrikanten die service manuals online zetten, maar meestal zijn het boekjes met een onderdelen lijst en bestelnummers, hoe je iets af moet regelen staat er zelden in, ik gebruik de site van elektrotanya regelmatig voor service manuals en het is een zeer goede bron.
Ja klopt dat de fabrikant niet wil dat je zelfreparatie doet. Maar als de garantieperiode voorbij is en het product niet langer beschikbaar op de markt, kan een onderdeel vervangen soms nog wel zinvol zijn. Ik heb diverse onderdelen vervangen zoals dvd-brander, een scherm, toetsenbord en zelfs een keertje een geheel moederbord van een laptop (Dell XPS 13 1e generatie). Daar draait nu Linux Mint op.
Juist door de onderdelen lijst met partnummers kan je zelf aan de slag op internet.

Ik heb zojuist even elektrotanya.com gecheckt en vond inderdaad dezelfde 'manual' die ik op de website van Dell had gevonden toen ik besloot die laptop aan te schaffen. Juist vanwege de uitgebreide service die men verleende zoals aan huis reparatie.
In die zin kan ik wel beamen dat de site een welkome aanvulling is :o

Momenteel probeer ik een ouder model Sony Xperia Z3 compact smartphone nieuw leven in te blazen door de bootloader te unlocken en de laatste versie van LineageOS erop te zetten.
Ik heb thuis een diepvrieskast van Siemens. De bovenste laadklep is gebroken en ik wil een nieuwe bestellen. Vereist zijn de gegevens op het fabrieksplaatje. Ik heb vanmorgen de vriezer leeg gehaald om hem om te draaien maar nergens een plaatje te vinden en Siemens heeft geen contactformulier of e-mail adres. Ik kan niet telefoneren. Om van te balen.
Staat het typenummer niet op een sticker tegen de zijkant binnenin, ter hoogte van de onderste 2 lades?
DaVinci schreef:
ma 06 dec, 2021 13:50
Staat het typenummer niet op een sticker tegen de zijkant binnenin, ter hoogte van de onderste 2 lades?
Ja nu pas gevonden :oops:, was eerst niet zichtbaar onder het ijs. Links bij de onderste lade. Ik was de vriezer aan het ontdooien en schoonmaken. Ik heb wel de website van Siemens bij de hand hoor. De etenswaren heb ik allemaal in de badkuip gelegd met eroverheen een autoruit-folie. Zo bleven die urenlang bevroren.
joukon schreef:
ma 06 dec, 2021 12:55
Momenteel probeer ik een ouder model Sony Xperia Z3 compact smartphone nieuw leven in te blazen door de bootloader te unlocken en de laatste versie van LineageOS erop te zetten.
Kijk dan even op XDA, de camera gaat minder presteren als je zomaar unlocked.