Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

548 berichten
Mooie sluipwesp JanH! :-)

En Martin, die ganzen zijn straffe beesten (bar-headed geese). Ze migreren over de Himalayas en hebben speciale adaptaties om op die hoogte te kunnen vliegen (bij een belachelijk lage zuurstofdruk en immens koude temperaturen). Buiten is het daar tot -50C, hun lichaamstemperatuur rond de +40C --> dat is een temperatuursgradient van 90C over enkele cm! Hou dat maar in stand (nu ja, iedereen weet dat ganzendons wel heeel goed isoleert).

Ik ben jullie nu ook een natuurfoto schuldig. Een goudwespje uit de tuin.
67970.jpg
Pseudomalus sp. (?)
67970.jpg (42.11 KiB) 1269 keer bekeken
Gewoon gras. Na regen.
D56C1563-CC86-41C5-8E23-F244710BC004.jpeg
Nog even terug naar de ganzen. Anderhalf jaar terug (in dit draadje) leek het op het Vollenhover Meer wel D-Day voor ganzen: klaar voor een invasie van Noordwest-Overijssel.

Afbeelding

In het diafilmtijdperk maakten we al kennis met waakganzen in Zuid-Frankrijk.

Afbeelding

En in 2013 stemden ze met hun snavels de FDP uit de Bundestag.

Afbeelding
Foto 178.jpg
Gladde slang. Na het nemen van deze foto tilde ik met een takje de slang op en legde het dier wat verderop in de vegetatie, anders zou een auto eroverheen zijn gereden....
Kuiken met interesse in een tweedehands fiets:
Peru2017-053-DSC01543.jpg
En er waren meer geïnteresseerden:
Peru2017-052-DSC01529.jpg
Dit heeft natuurlijk weinig met natuur te maken...
Martin E. van Doornik schreef:
ma 20 dec, 2021 09:51
Gladde slang. Na het nemen van deze foto tilde ik met een takje de slang op en legde het dier wat verderop in de vegetatie, anders zou een auto eroverheen zijn gereden....
Is dat geen hazelworm?
-alweer dubbel omdat m'n internet zo traag werkt-
Heb ik me ook afgevraagd. In 1962 kampeerde m'n ouderlijke gezin aan een stuwmeer in Bad Lauterberg (Harz) en daar heb ik diverse hazelwormen gezien, maar niet meer dan ca. 30 à 40 cm lang en die op de foto is zowat 80 cm (in Zweden genomen, juli 2021). Heb ik me ook afgevraagd wat precies....
DSC00797-bew-2.jpg
Ik weet niet of dit onder natuurfotografie valt. Vanmorgen vroeg met een 1200 mm-lens gefotografeerd. Mooi hè?
Mooi dat je het blauw nog hebt kunnen vastleggen. Bij mijn maanfoto's wordt de lucht al heel snel te donker (en dus zwart) vanwege het contrast met de maan zelf (waar de belichting op instelt).
Ik vermoed dat de lens op jouw camera een betere contrastwerking heeft; dat heeft ook wel eens ooit nadelen. Of het was gewoon best mistig, dan lukt het zelfs met hele dure lenzen.
deze foto net gemaakt
DSC00514[1].JPG
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 14:29
Mooi dat je het blauw nog hebt kunnen vastleggen. Bij mijn maanfoto's wordt de lucht al heel snel te donker (en dus zwart) vanwege het contrast met de maan zelf (waar de belichting op instelt).
Je moet de maan juist bij schemering vastleggen en niet bij nacht. Dit hieronder is enige seconden eerder genomen, zonder telelens. M'n camera stond op het dak van de auto, die naast mijn huis is geparkeerd. Bij het inzoomen naar de maan wordt de lucht rondom vanzelf donkerder. Daarna op de computer beetje bijgewerkt.
DSC00788-bew.jpg
Hier ook maar een maanfoto maar dan van een bloedmaan ;)

De twee witte puntjes zijn trouwens satellieten (steeds een andere plaats op de verschillende foto's). Normaal zou ik ze misschien verwijderen maar nu vond ik het een apart aspect.
DSCN1178-1.JPG
Het lijkt me niet dat dit satellieten zijn omdat die meestal veel sneller langs het firmament bewegen, vergelijkbaar met een hoog vliegend vliegtuig. Er zijn er ook met andere banen maar nog een reden lijkt me dat je, gezien de maansverduistering, precies van de zon af kijkt en de satellieten op de foto dus in de schaduw van de aarde zitten, waardoor je ze niet zou kunnen zien. Of je hebt precies in een heel krappe window of opportunity gefotografeerd, net na zonsondergang of voor zonsopkomst en met de satellieten precies van je af bewegend.
Ik denk sterren. Planeten kan theoretisch ook, maar zo'n samenstand lijkt me wel erg uniek.
Leon schreef:
di 21 dec, 2021 20:57
Het lijkt me niet dat dit satellieten zijn omdat die meestal veel sneller langs het firmament bewegen, vergelijkbaar met een hoog vliegend vliegtuig.
Iedere avond voordat ik naar bed ga, loop ik een blokje om en als er een heldere nacht is zie ik wel eens langzaam bewegende sterren langs het verder pikdonkere heelal gaan (met wel heldere fonkelende sterren en de melkweg-gordel natuurlijk), dat zijn satellieten die het zonlicht weerkaatsen. Meestal te zien in de zomermaanden, omdat de zon niet zo diep onder de aarde gaat (de schaduw daarvan zou de satellieten onzichtbaar maken). Ik woon juist op het meest donkere plekje van Nederland.

Hieronder nog een maanfoto, maar in de tegengestelde richting als mijn vorige maanfoto, met camera op statief. Het was al 11 minuten over middernacht. Zelfs de Orion is hier goed zichtbaar. Het felle lichtje schuin daaronder is een lantaarnpaal.
X-mas-card-2021.jpg
Het was vandaag wel fris, maar het was een prachtige rit met witte landerijen en een laaghangende zon.
IMG_2963.jpg
IMG_2960_new.jpg
Gewoon midden in de stad:

PXL_20211227_084509226.jpg
Ik ben vereerd met deze boodschap, L, in Morse. Leuke foto.
Dune de Pilat
IMG_20220127_131248.jpg
Nabij Arcachon
Atlantische kust.
IMG_20220127_131301.jpg
Dan volgen nog een dikke 150km dennenbossen tot Biarritz via de vélodyssée
IMG_20220128_120623.jpg