Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

536 berichten
Vrijdagavond 24 maart:
DSC04352-bew.jpg
Vanmiddag maakten m'n vrouw en ik een wandeling op de Waddenzeedijk boven ons huis. Verrekijker en sterke camera mee. Ik ontdekte een groepje lepelaars. Zo schuw als ze zijn, vlogen die fraaie vogels al weg van 300 meter afstand. Eentje bleef achter en ik kon hem of haar fotograferen. De rest van het groepje is wat verderop neergestreken.
Lepelaar.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
di 04 apr, 2023 22:37
... lepelaars...
Mooi!

Onderstaande liet zich zonet gewillig fotograferen aan de vijver vol lekkers in de lokale plantentuin. Een ordinaire blauwe reiger...maar het blijft een sierlijk beest.
20230405_150015.jpg
Vogeltje onbekend.jpg
Vlakbij de plek waar ik gisteren lepelaars heb gezien.
Ik dacht eerst aan een graspieper, maar die heeft een zwarte snavel; ik kwam in vogelboeken ook niet eruit. Contact opgenomen met de Vogelbescherming. Het is een Frater, een vrij zeldzame verschijning. Geen standvogel in Nederland, maar op doortrek naar Scandinavië. De snavel is 's winters geel en in de zomer grijs.
De waddenzeedijk is inderdaad dé plek waar ze wel gezien worden, kijk maar: https://waarneming.nl/species/249/maps/ ... pe=grid10k

Als ik hier een frater zou spotten zou dat waarschijnlijk een andere soort zijn, maar ook best bijzonder. :wink:
Hier precies in het midden, een dammetje over de brede sloot. De frater zat op een hekje dat daar bovenop staat.
https://www.google.nl/maps/@53.4241228, ... a=!3m1!1e3
Een zekere Bertus zag er daar vlakbij laatst 200: https://waarneming.nl/observation/261563799/
Maar hij heeft er geen foto van.
1080268.jpg
1080248.jpg
1080258.jpg
Wulp en baltsende tureluur.
Ik wil jullie attenderen op de Merlin vogel app. Voluit Merlin Bird ID by Cornell Lab.
De app is vrij van reclame.
Ik heb de app al een aantal jaren, maar het afgelopen jaar is de software enorm verbeterd.
Met name het herkennen van geluiden is fenomenaal.
Zelfs met achtergrondgeluiden haalt de app de vogels om je heen uit de bomen en struiken.
Screenshot_20230408-141338.png
Het probleem voor mij is vervolgens om die vogels op te merken tussen de takken.
De boomkruiper heb ik regelmatig gezien, maar het is me nog niet gelukt er een geslaagde foto van te schieten.
Vandaag een dagje in de tuin gewerkt...
20230408_102843.jpg
Een grijze zandbij geniet van de verse paardenbloemen.
20230408_132100.jpg
Een struikspinnetje betoogt op mijn takkenschaar tegen mijn snoeiwerken.
20230408_174128.jpg
Een strontvlieg (officiele naam!) rust even uit op de omheining van de kippenren.
20230408_174613.jpg
Een tienstippelig lieveheersbeestje eet een vroege bladluis.
20230408_183755.jpg
Een bruine kikker komt vanonder de klimop piepen.
1080277.jpg
Blik vanuit het keukenraam.
De kat van de buren heeft zich zojuist gewassen en gedronken uit de waterbak voor de vogels.
De sneeuwklokjes die op de achtergrond bloeiden zijn verdwenen, de narcissen zijn uitgebloeid, de eerste tulpen openen zich, we gaan vandaag de agapanthus splitsen en het vermoste gras schreeuwt om verticuteren, kalk en bemesting.

VOORJAAR!
Poppink schreef:
zo 09 apr, 2023 11:08
verticuteren
Daar hebben wij wormen voor.

Dat lijkt een grapje, maar zoek eens op niet verticuteren.
Hoe langer ik een tuin heb, hoe meer ik er achter kom dat ik overbodig werk doe. Verticuteren is zo'n klusje dat ik graag aan andere organismen overlaat.
De wind is ook een natuurverschijnsel, toch? De foto zegt niet veel, maar de molenwiek gaat hier wel 60 km/u voorbij. Bij de buren staat een magnoliaboom in volle bloei, er fladdert een citroenvlinder vrolijk voorbij. Een stel kauwen probeert bezit te nemen van de kapzolder. Veel takken opruimen. Wat die beesten voor glitters al dan of niet meenemen naar de nesten. Een gesp van een broekriem, een karabijnhaak, twee spijkers met een vierkant loodje eraan (voor de vorstpannen), een Duplo-popje en zo meer.
Heerlijk voorjaar, 14 graden!
20230409_150136.jpg
In de verte ligt Sappemeer.
Deze avond bij mijn terugkeer van het werk tot tweemaal toe van de fiets moeten stappen om dit topic verder te vullen. Het is me wat! 😉
20230412_172704.jpg
Deze schoonheid kon ik niet laten zitten zonder een fotootje te nemen.
20230412_174603.jpg
Ongewenste import zit te genieten van het lentezonnetje.
20230416_163859.jpg
Vuurwantsenparty! Helemaal rechts twee party crashers die denken dat rood en zwarte bollen voldoet om mee te mogen feesten.
20230416_111823.jpg
Schraapsporen van een slak die heeft genoten van de algen die op de aluminium tuintafelpoten groeien.
Vuurwantsen, zie ook mijn topic van ma. 29 juli 2022 in deze Natuurfotografie!
DSC_0099.JPG
48D92141-ACEF-4045-A38A-BBB00DDD96D8.jpeg
Gevlekte orchis, in een bos in de Ardennen, zondag
DSC_0110.JPG
VOORJAAR 🎈💝
Nog afgelopen dinsdagmiddag 18 april gefotografeerd op Doodemanskisten, je komt een slobeend niet vaak tegen, kenmerkend door z'n karakteristieke spatelvormige snavel. In de inzet bewoog hij zijn kop wat opzij om zich met een poot te krabben, waarbij de aparte vorm van de snavel goed te zien is.
DSC04631.jpg