Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

536 berichten
Vleermuizen in vlucht in Zweden, genomen met een Canon S95 compactcamera
1.jpg
1.jpg (6.5 KiB) 1112 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (4.22 KiB) 1112 keer bekeken
Sterk uitvergroot, je hebt natuurlijk een betere camera/flitser of een lichtsluis nodig voor beter resultaat.
Knap werk. Ik heb ook wel eens naar vleesmuizen zitten zwaaien met een camera maar de vleermuizen leken me hartelijk uit te lachen.
Ik heb ook iets van een uur staan knippen/flitsen, 100 tal foto's, dit waren de beste. De camera heeft instelbare sluitertijd/iso (sluitertijd zo kort mogelijk zetten) en een trefzekere sluiter, dat helpt
DSC00576.JPG
Deze vanmiddag gemaakt
dit bericht was niet goed
Afgelopen zaterdagavond enkele kilometers buiten Sunnemo (Zweden) in de bossen gespot: een koppel houtsnippen!

DSC01759.jpg
caran schreef:
ma 09 mei, 2022 15:11
Deze vanmiddag gemaakt
Het pluizenbollenthema! Goed idee... I'm in!


20220505_193347.jpg
Nimf van de groene sabelsprinkhaan
20220505_191406.jpg
Een oranjetipje in de avondzon
20220501_185702.jpg
Een kameleonspin (die avond in het geel gekleed)
20220501_185457.jpg
Een geaderd witje
20220504_175537.jpg
Niet op een pluizenbol, maar gewoon een bonus omdat ik hem zo leuk vind: de hazelbladroller bezig met wiskundig perfect knip- en plakwerk.
Aniphys schreef:
ma 09 mei, 2022 22:03
Het pluizenbollenthema! Goed idee... I'm in!
Now we're getting somewhere...
DSC09799.JPG
De buren waren op vakantie, de reiger niet en hun vissen waren weggevlogen.
Ben bezig om toch weer iets meer aan fotografie te gaan doen.
Loop je met een videocamera rond krijg je af en toe boze gezichten.
Met een telefoon is ook niet alles. Een Canon Powershot G7X Mark II gekocht.
Ongestoord je uitleven in de tuin is goed te doen.

Bijlagen

WimB schreef:
di 10 mei, 2022 11:16
Met een telefoon is ook niet alles.
Toch blijf ik versteld staan wat tegenwoordig allemaal kan met een telefooncamera (evt met macro-voorzetlens voor klein grut).
Bovenstaande pluizebollenfotos zijn allen met de vrije hand genomen met telefoon zonder voorzetlens bij natuurlijk licht.

Tip voor insectenfotografie: heeeeel traag naderen, veel insecten zijn daar ongevoelig voor. Hun visueel systeem werkt veel sneller dan het onze (hoge 'critical flicker fusion frequency'), wat maakt dat ze zeer gevoelig zijn voor plotse bewegingen, maar trage veranderingen meestal aanzien als visueel geruis. Er zit natuurlijk veel verschil tussen soorten, maar meestal werkt het goed bij vliegen, bijen, en vlinders. Kevers zijn sowieso wat aan de luie kant en laten zich meestal goed benaderen, maar hebben soms reflexen om pisnijdig van te worden (zoals: vliegensvlug naar de onderkant van een blad kruipen/ zich als dood laten vallen tussen het gras en daardoor onvindbaar worden). Springspinnen, dat is altijd avontuur, want die beesten zijn zo visueel ingesteld - hun reactie kan variëren van stil blijven zitten, ijlings wegrennen, tot de lens bespringen. :-) Andere insecten zijn dan weer bijna onmogelijk (heel moeilijk) te fotograferen: mieren (zitten nauwelijks stil), loopkevers (de naam zegt het al). Je kan natuurlijk vals spelen en ze vangen, in een koelbox steken, en dan verkleumd fotograferen in een 'natuurlijke' setting.
C83FCC9E-1566-42D9-9F47-BA0C92168C4C.jpeg
Polen en Litouwen zitten vol met ooievaars.
DSC_6899.JPG
Deze Vroege Glazenmaker liet zich vandaag vrij makkelijk benaderen.
(Dit keer met de mobiel genomen)
Alsof we nog niet genoeg (overlast van) ganzen hebben:

PXL_20220511_170023203.PORTRAIT.jpg
PXL_20220511_170113156.PORTRAIT.jpg
Laatst maakte ik wat foto's van een vogel in de lucht. Een van de foto's bleek wat té recht tegen de zon in gemaakt. Na het wat pimpen van contrast en kleur (de vlekken en vlekjes zitten dus in de foto zelf) en toevoegen van de tekst heb ik hier niet mijn nieuwe LP-hoes maar wel een natuurlijke oplossing voor het gansjesprobleem:
Afbeelding
Mooi plaatje Leon! 👍

En stuur die roofvogel maar naar Den Bosch. Dat zal die ganzen hier leren. Elke ochtend vanaf 5 of 6 uur beginnen ze voor of op het huis te gakken - knettergek word ik ervan.

De duiven zijn trouwens ook irritant. Helaas voor hen hebben we katten. Vanochtend lag er een dode duif in delen onder de bank. Weer eens wat anders dan een (half) dode muis, meerkoet of konijn, waarmee ze soms ook thuis komen. (Voor ganzen is het kattenluik te klein.)
DSC01920.jpg
Goudvink, eenvoudig vanuit het raam van m'n Zweedse huis gefotografeerd, een half uur geleden.
willem.m schreef:
wo 11 mei, 2022 19:02
Alsof we nog niet genoeg (overlast van) ganzen hebben:
Hoe denk je dat die ganzen over óns denken?
🥱
Martin E. van Doornik schreef:
za 14 mei, 2022 16:11
DSC01920.jpg
Goudvink, eenvoudig vanuit het raam van m'n Zweedse huis gefotografeerd, een half uur geleden.
Prachtig Martin!