Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

531 berichten
Leon schreef:
zo 28 nov, 2021 23:07
Terra schreef:
zo 28 nov, 2021 22:47
Welke afweging maken jullie als het gaat om fietsen en natuurfotografie?
Het is een hobby, dus ik wil me geen zorgen hoeven maken om mijn spullen. Er komt dus geen dure camera. Verder kijkt niemand ooit naar mijn foto's op een scherm met een grotere resulutie dan 1080x1920 of groter dan een smartphone, dus de waarde van scherpe beelden is betrekkelijk. Zelf het beeld kunnen verwerken vind ik wel belangrijk. Dus kwam er voor 150 euro een superzoomcamera die ook raw kan. Mijn foto van een lepelaar is wat minder scherp. Het zij zo.
De illusie dat ik degene ben die ergens de technisch mooiste en beste foto van maakt ben ik wel voorbij. Alleen voor een trouwerij kan ik mensen aanraden om een fotograaf te kiezen die wel technisch met zijn spullen bezig is, en bovendien goede foto's maakt natuurlijk. Ik ken er wel wat die dat laatste vergeten zijn. :lol:
Ik sluit me daarbij aan.
Het verlies van een camera die voor een prikkie is aangeschaft op marktplaats is overkomelijk, een kwalitatief goede camera geeft vooral zorgen over mogelijke beschadiging of diefstal.
Verder is mijn huidige camera te zwaar en te groot, maar de kleinere camera schiet nog meer tekort.
Ik heb vrienden die met van die superlenzen rondsjouwen en al voor dag en dauw in de modder gaan liggen voor dat ene schitterende plaatje. En inderdaad, ze schieten foto's die prachtig zijn, exact het goede moment voor iets bijzonders, goed belicht, kan zo uitvergroot aan de wand.
Voor mij telt het genot van het ontdekken van een vogel of een ree aan de bosrand en dat even vastleggen om thuis aanvullende informatie op te zoeken.
Fietsen, wandelen en natuur, meer is niet nodig.
20210511_1708_DSC01256_HX90V.JPG
Terschelling, mei 2021.
72A1B67F-775B-497B-A0D0-CB6106889B48.jpeg
Leon schreef:
zo 28 nov, 2021 23:07
De illusie dat ik degene ben die ergens de technisch mooiste en beste foto van maakt ben ik wel voorbij. Alleen voor een trouwerij kan ik mensen aanraden om een fotograaf te kiezen die wel technisch met zijn spullen bezig is, en bovendien goede foto's maakt natuurlijk. Ik ken er wel wat die dat laatste vergeten zijn. :lol:
Niet onbelangrijk lijkt me dat je als fotograaf ook nog een beetje lol in je werk hebt. Vroeger heb ik wel eens wat bruiloften gefotografeerd van mensen die mij kenden. Hoewel men goed te spreken was over het resultaat, waren het voor mijzelf energievretende klussen. Het is toch vooral een hoop gedoe met mensen, en de meeste bruiloften ervaar ik als middelmatig theater. Ik wilde geen ongemotiveerde broodfotograaf worden, dus ben ik daar niet mee doorgegaan. (De laatste keer dat ik foto's op een bruiloft heb gemaakt, was in 2007 op Vlieland, als gast die zijn camera niet thuis kon laten. Dus zonder afspraken, zonder vergoeding en volledig vrij om te bepalen wat ik vast wilde leggen. Dat de bruidegom een paar uur voor de trouwerij met zijn neefjes en nichtjes nog zandkastelen op het strand bouwde, leverde minstens zoveel beelden op als wat daarna gebeurde. Als ik daar als professional perfecte plaatjes van de bekende rituelen had moeten maken, was ik alleen maar bezig geweest met proberen te voldoen aan allerlei verwachtingen en had ik geen leuk weekend met vrienden gehad.)

Ook bij natuurfotografie streef ik niet naar technische perfectie. Ik steek daar liever een beetje de draak mee, door te kiezen voor een uitrusting die in mijn stuurtas past. Dus geen grote lichtsterke (tele)objectieven en geen statief. Met zo'n uitrusting hebben we tijdens een fietsvakantie in Schotland een keer een boottocht naar de eilandjes Staffa en Lunga gemaakt. Een deel van de passagiers bestond uit 'professionele amateurfotografen' met joekels van telelenzen.

Afbeelding

Met z'n allen lagen ze op de grond voor het gewenste kikkerperspectief en op de juiste afstand om een beeldvullend portret van een papegaaiduiker te kunnen maken.

Afbeelding

Nadat ik dit tafereel had vastgelegd, begaf ik me voorzichtig naar een vriendelijke papegaaiduiker, die best wel even wilde poseren voor iemand met een lullig 18-200 mm zoomobjectief, zonder er ook maar iets voor te krijgen (anders dan de modelvossen in de Amsterdamse Waterleidingduinen, die inmiddels verwachten dat 'natuurfotografen' op z'n minst een blik Bonzo bij zich hebben).

Afbeelding

Met een brandpuntsafstand van 36 mm kreeg ik het beeld dat ik graag wilde hebben.

Afbeelding

Daarna een wat intiemer plaatje met 75 mm...

Afbeelding

en nog eentje met 200 mm.

Afbeelding
Ik heb in 2001 veel vogels gefotografeerd op Helgoland (helaas verboden voor fietsen), waaronder Jan-van-Genten. In die tijd was Helgoland bereikbaar vanaf de Eemshaven met een snelle catamaran. Had wel de verkeerde film gekocht: kleurenfilm in plaats van diafilm.... Maar ook erg verschrikkelijk wat daar rond de oorlog is gebeurd.
Mijn bijdrage aan de Lepelaar-collectie ;)
DSCN3954-1.JPG
Vandaag kwam er zomaar een torenvalk aanvliegen.
DSC00386.JPG
Afgelopen week landde er een sperwer op een tak pal voor het raam van onze woonkamer. Natuurlijk geen camera direct bij de hand....
Tijdens een wandeling zag ik zojuist dit kitscherige Bob Ross-tafereel:

PXL_20211218_123617304.PORTRAIT-01.jpeg
Aaahhh, many happy little trees!
Vandaag gefotografeerd: Nijlganzen bij Houkum. Ze komen nergens in vogelboeken voor!
DSC00786-bew.jpg
Ik weet niet hoe oud je vogelboek is? In zowel mijn Petersons Vogelgids (© 1979) als mijn ANWB Vogelgids van Europa (© 2000) komt deze soort wel voor.
Misschien staan deze ganzen bij de eenden vermeld? Dat las ik tenminste in een van de eerste hits toen ik op "nijlgans boek" googelde.
Ik heb hier bijv. Capitool Veldgidsen "Vogels van Europa" van 2004. De Nijlgans staat achterin bij het hoofdstuk zeldzame soorten, maar toch zie ik ze overal in weilanden. De Easy Vogelgids van heel Europa (nieuw in huis, jaar van druk onbekend), daar komt hij niet in voor; andere vogelboeken die ik heb zijn al ouder. Ik ben al vele jaren lid van Vogelbescherming.
Martin E. van Doornik schreef:Vogelbescherming
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... l/nijlgans
In de Petersons Vogelgids staat ie inderdaad als toevallige gast. Misschien staat die soort er bij jou niet in, omdat het geen inheems soort is. Net zoals de halsbandparkiet komt de nijlgans hier in de omgeving veelvuldig voor. Ik ben ook al jaren lid van de Vogelbescherming.
Ze gelden sinds 2017 als invasieve exoot die bestreden moet worden omdat het er steeds meer worden en ze zich niet sympathiek gedragen naar andere soorten: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nijlgans en de link in dit stuk naar een pdf van de NVWA.
Ook hier zie je ze veel.

De natuurboeken in mijn kast vallen inmiddels onder geschiedenis.
Ik fiets uiteraard in de Hoeksche Waard en zie en af en toe hoor ik best veel ganzen.
Dus Google hoe zit het. Hoeveel ganzen in de Hoekse Waard.
We doen goed mee. Pagina 9. Ze krijgen behoorlijk de ruimte. Moet ook wel want het fokt bij het leven.
Ook heel bijzonder is dat ik in Visé aan de Maas deze vreemde ganzen (vanuit mijn fiets natuurlijk, in 2013) heb gefotografeerd. Nooit gezien en na thuiskomst nam ik contact op met Vogelbescherming met de vraag om wat voor soort het ging. Het blijken Indische ganzen te zijn. Karakteristiek zijn de twee zwarte strepen achter op de kop.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_gans
Foto 031.JPG
Na al die vogels nu maar eens een insect.
IMG_0008.JPG
Wat een zonnige sfeer, JanH!

Dan ook maar een -dierloos- herfsttafereel:

PXL_20211218_121704788.PORTRAIT-01.jpeg