Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NK Fietsvakantiefietsen? - Forum Wereldfietser

NK Fietsvakantiefietsen?

NOS kopt 'Hype' binnen het wielrennen krijgt officieel karakter: nu NK gravel, straks een WK
https://nos.nl/artikel/2405296-hype-bin ... aks-een-wk

Daarom vroeg ik mij af: wordt het niet eens tijd voor een NK Fietsvakantiefietsen?

Hoe zouden we dat voor ons zien? Wat zijn de eisen voor deelname, fiets en bepakking? Wat is een redelijk parcours en is het inderdaad terecht dat we Drenthe overslaan? Wordt het een eendaagse or meerdaagse koers? En welke kleur heeft de trui die men kan winnen?

Vragen vragen vragen...
Nee.
Omdat snelheid niet het doel is van vakantiefietsen maar genieten, neem ik aan dat degene die met het hoogste gehalte aan endorfine in zijn lijf rondfietst tot winnaar uitgeroepen wordt. Ik stel me zo voor dat iedereen een meetapparaat omkrijgt en vervolgens - om het eerlijk te houden - twee weken lang hetzelfde te eten krijgt en elke vorm van sexuele stimulatie of zelfs suggestie verboden is. Lekker eten en de liefde zijn namelijk mede-veroorzakers van endorfine in je lijf en daar willen we deze kampioenschappen niet over laten gaan.
gezien de persconferentie vanavond stel ik voor om dit via Zoom te doen.
en m'n schouders gaan vastzitten want ik heb gelijk parcours-keuzestress :shock:
misschien kan de firma 'Valeriaanextract' het evenement sponseren.
Namens de wereldfietsers iemand voordragen als deelnemer/vertegenwoordiger aan het NK die al sinds 1969 gravelbiker is....
Leon schreef:
vr 12 nov, 2021 11:50
Omdat snelheid niet het doel is van vakantiefietsen maar genieten, neem ik aan dat degene die met het hoogste gehalte aan endorfine in zijn lijf rondfietst tot winnaar uitgeroepen wordt. ...
Goed idee!

Als we er een meerdaagse fietsvakantiecontest van maken, dan kunnen we kijken of mensen langdurig stress ervaren. Het ontbreken van chronische stress lijkt me namelijk ook een goede indicator van genieten. We zouden dan de waarde van het stresshormoon cortisol in het haar kunnen meten. Misschien dat de uitslag dan wel wat langer op zich laat wachten.
Die is als kind in de gravel gevallen en dan mag je niet meedoen.
Afbeelding
willem.m schreef:
vr 12 nov, 2021 11:14
Daarom vroeg ik mij af: wordt het niet eens tijd voor een NK Fietsvakantiefietsen?

Hoe zouden we dat voor ons zien? Wat zijn de eisen voor deelname, fiets en bepakking? Wat is een redelijk parcours en is het inderdaad terecht dat we Drenthe overslaan? Wordt het een eendaagse or meerdaagse koers? En welke kleur heeft de trui die men kan winnen?

Vragen vragen vragen...
Zo'n NK fietsvakantiefietsen mag er zeker komen! Plusje gegeven omdat ik de vraag begrijp.
(Het moet wel een open NK zijn natuurlijk).

Er is geen foute manier om te fietsvakantiefietsen. Er kunnen dus ook geen eisen of reglementen aan verbonden zijn. Dus de way to go is om een willekeurig fietsvakantiefietser die van niks weet onderweg op een podiump te hijsen (mag een boomstronk zijn, een bankje, een grondzeil) en aldaar de man of vrouw ter plekke de waytogobokaal uit te reiken.
Ik zou toch enkele minimum eisen aan de fiets en het materiaal willen stellen:
Een Santos,
Met 5 Ortlieb tassen,
Een brooks zadel,
Son naaf,
Tubus dragers,
Exped mat en een
Lichtgewicht stoeltje is het minimum.
Tent, slaapzak, kookspullen en kleding mag je zelf samenstellen.
Wel of niet de helm, dat is nog wel een discussie puntje
En een dashboard! Minimaal GPS.
Jullie vergeten de Rohloff met riem.
Zoals wel vaker op dit forum lijkt er een bias naar materiaal. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de juiste velgen. 🤭 Maar wat denken jullie van de fietser zelf en zijn/haar fietsomgeving? Wie gooit hoge ogen en waar zou het NK moeten plaatsvinden? (Drenthe is uitgesloten)
Ik volg dit forum al een tijdje kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het epicentrum van het vakantiefietsen zich tegenwoordig binnen een straal van 10 kilometer rond Boekelo bevindt. Dus doe daar maar.
Misschien kunnen we dan gelijk al een winnaar aanwijzen. Dat scheelt een hoop organisatie en overlast van toestromende publiek en achtergelaten afval langs het parcours. Ik heb al een idee wie.
Dan vanuit mij:
Alvast gefeliciteerd met je mooie prestatie :!: Goed gedaan, lekker vlot, respect
Het probleem is dat vakantiefietsen een bijzonder rijke discipline is. De Olympische tienkamp is er niks tegen. Een essentieel onderdeel is bijvoorbeeld de voorafname op de pret tijdens het plannen, de route uitstippelen etc. Die voorafname moet je meenemen in de beoordeling, anders kun je geen winnaar aanduiden.
En dan is er nog het onverwachte. Achter Etampes stonden we dit jaar voor een gesloten camping. Alle hotels en chambres d'hôtes in de wijde omtrek waren volgeboekt. Slechts dankzij de miraculeuze Franse gastvrijheid van een mevrouw konden we overnachten in een chambre d'hôtes in Boissy-la-Rivière - zolang we maar voor 05.00 u. 's ochtends weg waren, want dan vertrok ze zelf op vakantie. Ook zulke dingen moet je meenemen in de beoordeling.
En dan heb ik het nog niet over gebroken spaken, of die keer dat heel het dorp dicht was vanwege een schoolfeest en je moest overleven op een pak gekookte pasta-zonder-iets. Of hondenbeten! Ik zou zeker wat honden los laten rondlopen op het parcours van een NL kampioenschap vakantiefietsen. En wat inwoners van Houthalen-Helchteren (België) om met de auto over het parcours te rijden, lekker spannend.
Ik vrees dat het kampioenschap dit jaar in de virtuele wereld zal moeten worden verreden, thuis op de hometrainer...

Toeschouwers langs de kant zijn toegestaan, mits ze eerst door de virusscanner zijn gehaald.
Ho ho, niet zo pessimistisch. Weliswaar begon in ons land de corona-ellende in Brabant, dat heeft als voordeel dat we er als eerste mee klaar zijn. Ik kreeg zojuist dan ook de tip om het NK in Breda te rijden. Volgens de horeca aldaar is er geen probleem met corona (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/398 ... ment-maken) en ook het Amphia lijkt alles onder controle te hebben, getuige het personeelsfeest met 1000 medewerkers enkele dagen geleden (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/398 ... nks-corona). Start en finish zijn dan bijvoorbeeld op de Markt. We kunnen gebruik maken van het parcours van de Vuelta 2022 (https://www.touretappe.nl/vuelta-2022-p ... oute-2022/).
Oke, dan. Met z'n allen op naar Breda en 's avonds de kroeg in, alwaar met het onderdeel sterke verhalen vertellen het kampioenschap zal worden afgesloten.

(Het schijnt dat wereldfietsers ook gek zijn op wedstrijdjes ver plassen, en dat leek me ook nog wel een leuk onderdeel voor 's avonds laat in de kroeg, na de nodige biertjes, maar ik besef dat vrouwelijke deelnemers daarbij te zeer in het nadeel zouden zijn. Of we moeten gaan voor een appart kampioenschap voor mannen en vrouwen, dan kan het natuurlijk wel)
De Santos met 5 x Ortlieb fietsen de Groene Weg naar de Middellandse Zee

De Surley met tassen aan het frame gebonden ( driehoek aan stang verplicht) fietsen over wandelpaden middels een obscure GPS route (knotje en baard aanbevolen;)