Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deze landen hebben de beste en slechtste wegen van Europa - Forum Wereldfietser

Deze landen hebben de beste en slechtste wegen van Europa

Ik las zojuist dit bericht:
https://www.ad.nl/auto/deze-landen-hebb ... ~a914116f/
dat een copy & paste is van dit bericht:
https://landgeist.com/2021/09/07/the-be ... in-europe/

Geen idee of men vooral vanuit het perspectief van de automobilist heeft gekeken. (Met die pet op zou ik Duitsland een dikke onvoldoende geven - wat is de Autobahn soms een ramp!). Maar ook voor fietsers is het prettig als een weg niet voortdurend gaten heeft, zoals in Zuid-Italië.

Wat zijn jullie ervaringen? Waar is het prettig zoeven? En waar is de weg zo slecht dat je bijna noodgedwongen gravelbiker wordt?

P.S.
Er zijn vast eerder topics geweest over dit onderwerp, misschien zelfs door mij zelf gestart. Maar ja, bij Kletspraat mag dat, nietwaar?
Ik las het bericht ook, en ze kunnen of willen niet hoger dan een 7 geven, het is denk ik ook voor de auto's gedacht want als je de staat van sommige fietspaden (als ze er al zijn) in de ons omringende landen ziet dan ben je inderdaad vaak beter af op landweggetjes. Dat sommige landen laag scoren heeft ook met de weersinvloeden te maken, het ligt er maar net aan hoe snel na de winter de wegen weer gerepareerd worden (en hoe, vaak is het bult op kuil waarbij ik me afvraag wat nu slechter is).
Volgens mij 100% autodenken inderdaad.
Nederland kan wel goede wegen hebben voor de auto's met vering, maar vaak liggen naast die wegen (vooral in de bebouwde kom) vaak hopeloze fietspaden met schots en scheef liggende tegels, boomwortels en ander ongemak voor de ongeveerde fietsers.
Of voor auto's is er een rondweg in glad asfalt maar in het dorp is de fietsroute waar men voor de toeristen het asfalt vervangen heeft door "authentieke" stenen.
Leon schreef:
wo 15 sep, 2021 19:55
Of voor auto's is er een rondweg in glad asfalt maar in het dorp is de fietsroute waar men voor de toeristen het asfalt vervangen heeft door "authentieke" stenen.
En als er dan toch mooi asfalt voor fietsers ligt, zoals in Weert (Limburg), wordt het wegdek beschadigd door een ontploffende ebike 🚲💥

https://nos.nl/l/2397931
Ik vind dat Frankrijk merkwaardig laag scoort. Of is dat doordat mijn vergelijkingspunt het nog lager scorende België is? Ik kom niet meer zo vaak in Frankrijk met de auto, maar ik herinner me toch goede tot zeer goede autosnelwegen. En de rustige D-wegen en de nog kleinere landwegen waarover ik fiets, vind ik meestal opvallend goed, zelfs in dunbevolkt gebied.
Ik denk dat de beoordelaars van de routes het jammer vinden dat men in Frankrijk niet net als in Spanje en Portugal nagenoeg alle kleine met bomen omzoomde bochtige weggetjes heeft opgedoekt en voor miljarden Europees geld vervangen door veel rechtere maar steilere brede asfaltwegen zonder bomen erlangs. Dat is waarom Spanje en Portugal zo goed scoren. Bij autorijders.
Leon schreef:
wo 15 sep, 2021 21:04
Ik denk dat de beoordelaars van de routes het jammer vinden dat men in Frankrijk niet net als in Spanje en Portugal nagenoeg alle kleine met bomen omzoomde bochtige weggetjes heeft opgedoekt en voor miljarden Europees geld vervangen door veel rechtere maar steilere brede asfaltwegen zonder bomen erlangs. Dat is waarom Spanje en Portugal zo goed scoren. Bij autorijders.
Daar heb je misschien een punt. Van veel Franse wegen op het platteland kan ik me voorstellen dat ze hetzelfde traject volgen als in 1870 - eerder bedoeld voor paard & kar dan voor auto's, dus.
Precies. En door hun voor de dieren noodzakelijk beperkte hellingsgraad zijn die prima te fietsen.
Fiets gezien staat bij mij Zwitserland bovenaan en Duitsland onderaan.
In Zwitserland worden de fietspaden bij kruisingen met wegen nog eens extra met een plamuurmes afgewerkt en in Duitsland moet je altijd maar weer op de stoep en hebben de aannemers opdracht om bij iedere overgang een duidelijke geul te maken.
In Nederland hebben gravel- schelpenpaden mijn duidelijke voorkeur boven oudere betegelde of smalle asfaltpaden.
De nieuwste 5 sterren fietspaden, veelal uitgevoerd in rood, zowel op de rijbaan als vrijliggend zijn en zegen voor de betreffende fietser.
Toegegeven, ik heb niet heel veel Europese landen befietst, maar:
willem.m schreef:
wo 15 sep, 2021 15:04
Wat zijn jullie ervaringen? Waar is het prettig zoeven?
Nederland. Met de trekkingfiets dan wel; ga je met een velomobiel (ontworpen voor dat zoeven) op pad, dan blijken veel fietspaden ineens opvallend schuin te liggen, drempels/hekjes/paaltjes te hebben, om de tien meter met haakse bochten van de ene kant van de rijweg naar de andere verlegd te zijn of, in steden, oversteekplaatsen met krappe bochten en velomobielneushoge trottoirbanden en drukknoppen op ruiterhoogte te hebben. Maar als dat je allemaal teveel wordt, ga je gewoon met de trekkingfiets een rondje door België rijden en dan ben je weer dankbaar dat je in Nederland woont.
En waar is de weg zo slecht dat je bijna noodgedwongen gravelbiker wordt?
Ik ben in 2019 naar Rome gefietst, in Italië waande ik me terug in andere derdewereldlanden zoals Birma en Cuba. Van de taxichauffeur die me in Rome van hotel naar symposiumlocatie reed tot de Oekraiense vrachtwagenchauffeur waarmee ik aan de praat raakte, iedereen was het met me eens dat het Italiaanse asfalt het beroerdste van heel Europa is.
Er sijn vast eerder topics geweest over dit onderwerp, misschien zelfs door mij zelf gestart. Maar ja, bij Kletspraat mag dat, nietwaar?
Het is mijns inziens een wijd verbreide misvatting dat er van alles in Kletspraat mag dat niet in de andere subfora hoort, zoals oeverloos off-topic gaan en honderd keer dezelfde vraag stellen. Maar ik kon zo gauw geen discussie over dit onderwerp vinden dus je bent geheel geëxcuseerd. :wink:

Groetjes,

Carl
willem.m schreef:
wo 15 sep, 2021 15:04
Waar is het prettig zoeven?
Duitsland, op de Land- en forstwirtschaft wegen. NL op de meeste fietspaden. Spanje, op zo'n beetje alle wegen behalve op fietspaden.
En opnieuw NL; het enige land ter wereld waar ze verkeersdrempels kunnen aanleggen die idd de snelheid voor auto's beperken, en niet enkel een pain-in-the-ass zijn voor fietsers.
willem.m schreef:
wo 15 sep, 2021 15:04
Waar is het prettig zoeven?
Overal, elke weg heeft z'n uitdagingen en charmes.
Zelfs die weg in IJsland van zo'n 30 km waarvan ik dacht dat al mijn vullingen los zouden gaan: wat een mooie en imposante omgeving.
JanH schreef:
do 16 sep, 2021 00:48
willem.m schreef:
wo 15 sep, 2021 15:04
Waar is het prettig zoeven?
Overal, elke weg heeft z'n uitdagingen en charmes.
Zelfs die weg in IJsland van zo'n 30 km waarvan ik dacht dat al mijn vullingen los zouden gaan: wat een mooie en imposante omgeving.
zoe·ven (zoefde, heeft gezoefd) 1 door zich snel voort te bewegen een gonzend geluid veroorzaken

Geen klapperend geluid dus.

;)

Carl
Vandaag weer eens overtuigd geraakt van het feit dat mijn lompe Panzerfahrrad soms best wel heel handig (en verstandig) is.

Zat in een vliegende Duitse adelaar ;) afdaling (Aachener Wald richting Aachen) toen het asfaltfietspad ineens veranderde in een boomwortelpad met centimeters-brede scheuren en flinke hoogteverschillen. Dat had met een smalle dropbar en 42mm-bandjes heel anders af kunnen lopen...

Duitse fietspaden kunnen idd flink zuigen, vooral die in de bebouwde kom (waarbij soms volslagen onduidelijk is waar je überhaupt moet/mag fietsen).
Afgelopen zomer waren de fietspaden in Frankrijk verassend goed, alhoewel soms stompzinnig aangelegd. Heb wel enkele keren een noodstop moeten maken nadat ik ergens op een fietspad reed en de regenafvoer dwars door het pad heen ging met een geul van 30cm breed en diep. :shock:
Verder is een fiets die meer naar een gravelbike neigt een goed idee. Veel van de fietsroutes zijn eerder gravelpaden.

Spanje maakt het wat bonter. Had ik een leuke fietsroute gevonden, bleek het een lange-afstandsroute te zijn waar je ook echt alleen maar met een mountainbike overheen kán gaan. Zelfs met 42mm banden was het niet te doen. Het enige alternatief... ha! Nee er is geen alternatief. Een snelweg waar je niet met de fiets op mag aangezien er tunnels zijn. Dus 30km omrijden dan maar.
En binnen de bebouwde kom is het beter om op de weg te blijven rijden op veel plaatsen. Kreeg regelmatig hoogtevrees bij het op en afgaan van de stoep waar het fietspad op was aangelegd.
"Wil je iets dichter bij huis blijven en toch je schokdempers flink op de proef stellen, dan kun je het beste naar Tsjechië (3,9)." – zie foto.
Foto 39.jpg

"Ook valt op dat Noorwegen met een 4,5 een relatief slechte score heeft, terwijl dat land…."

Maar wat wil je, Noorwegen is een land waar er strenge winters zijn en het wegdek kan wel eens nogal stukvriezen....
Noorwegen heeft misschien wel de ergste winters voor wegen omdat het kwakkelwinters zijn. Het is het steeds ontdooien en bevriezen wat slecht is voor wegen. Heel strenge winters waarbij er een meter sneeuw valt en op de weg blijft liggen die pas maanden later ontdooit is een stuk minder schadelijk.
In centraal Spanje is me vaak opgevallen dat de ergste gaten in de weg daar waren waar de schaduw van de bomen is. Dat is uitgerekend de plek waar het ook in centraal Spanje met zijn heldere luchten elke nacht opnieuw vriest en overdag in de zon ontdooit.
"Het gaat niet om hoe gevaarlijk de wegen zijn en of er veel of weinig files staan, maar puur om het wegdek zelf, en of je goede schokdempers hebt" als automobilist.

Dit past prima in 'Autoniews' van AutoRai.nl of in TopGear, ANWB richtlijnen in auto kopen waarop letten als je naar buitenland gaat :D

Oh ja en in kletspraat van Wereldfietsers.