Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iets over de fiets - Forum Wereldfietser

Iets over de fiets

Ik kwam deze aardige website tegen van Peter Werkhoven, lid raad van bestuur van TNO en fervent (vakantie)fietser, die zichzelf allerlei (theoretische) fietsgerelateerde vragen stelt en deze probeert logisch en rekenkundig te beantwoorden.

https://www.ietsoverdefiets.nl/over-de-fiets
Leuke stukjes. Nooit geweten dat je niet alleen een psychologisch voordeel hebt als er iemand in je wiel hangt. :P
Prachtige website!
Mis ik nog de uitleg van het simpele verschijnsel dat het ventiel bij iedere omwenteling even stil staat.
Poppink schreef:
za 11 sep, 2021 21:46
Prachtige website!
Mis ik nog de uitleg van het simpele verschijnsel dat het ventiel bij iedere omwenteling even stil staat.
Dat is toch deze pagina op de website? : https://www.ietsoverdefiets.nl/4-bewegi ... jd-vooruit
Het valt af te lezen maar wordt niet genoemd.
Toch?

EDIT: gisteravond wel anderhalf uur zitten lezen. Kostelijk om nu eens op voor mij begrijpelijke wijze van alles uitgelegd te krijgen. Vooral dat stukje over bandenspanning en de druk per vierkante centimeter op de wand vond ik leerzaam.
Een prachtige site voor natuurkundige fietsuitleg!
Niet iets om in één keer door te lezen, maar wel een link om te bewaren.
Leuke site. Bedankt voor de tip
Die zet ik even apart. Bedankt.
Ik vond 3.6 Kun je jezelf fietsend koelen? wel mooi.

Waarom een airco/koelkast gebruiken, als bekend is dat koelen met een ventilator veel energiezuiniger is. Vaak komt dat met rijwind "vanzelf goed", het is pas een probleem als je stopt met fietsen.

De betere vraag is dus of je bij het beklimmen van een steile helling profijt zou hebben van extra wind om je af te koelen die je zelf opwekt. Dat zou met een goed rendement moeten kunnen in tegenstelling tot dat “Club System 12 QT” dat maar een rendement heeft van 6%.

Nog twee "aanvullingen":

Wat gebeurd er als je fiets stationair staat met de trapper onder en je bindt een touwtje aan de trapper en trekt naar achteren. Gaat de fiets dan naar voren of naar achteren?



Is het mogelijk om door de wind en zonder zelf te trappen een snelheid te krijgen harder dan de wind?

Nee en ja. Ik denk dat je beter het contactformulier kunt gebruiken.