Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets. - Forum Wereldfietser

Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets.

Ik zal niet de enige zijn die opmerkt dat sinds enige tijd er plots schijfremmen op wielrenfietsen zitten.

Maar waarom nu pas? Want schijfremmen bestaan toch al heel lang, en werken toch ook gewoon heel goed?

Ik vind niet direct een verklaring op google.
Omdat de grote jongens het tegenwoordig ook allemaal hebben.
Of waarom nu al? 🤔 Er zijn ook mensen die tevreden zijn met velgremmen. Bijvoorbeeld omdat deze voldoende remkracht hebben, makkelijk in onderhoud zijn, geen gedoe met aanlopen en piepen opleveren (zie ander draadje) en niet per ongeluk een keer kunnen buigen (been there, done that). En ja, ik ken de voordelen van schijfremmen ook (op mijn mtb ideaal).

Mijn verklaring is dat deze innovatie de fabrikanten en iedereen verder in de fietsenketen weer extra omzet oplevert. Dus pushen die handel! En veel mensen zwemmen momenteel in het geld, dus er mochten weer nieuwe racefietsen gekocht worden, met nieuwe dingen erop en 300g lichter dan de oude fiets, waarbij bedragen tussen de 5 en 10k regelmatig uitgegeven worden.

En wat egopro schrijft is ook belangrijk: mensen zijn heel gevoelig voor (verkapte) reclame of anderszins voor wat anderen doen, zelfs als ze dat zelf ontkennen. Kijk maar eens wat er in het topic 'Je nieuwste aanwinst' voorbij komt: daar zit regelmatig luxe spul bij dat niet noodzakelijk is maar wel leuk om te hebben.
Niet echt “plots” toch? Is een ontwikkeling die al vele jaren merkbaar is.
Hoewel ik geen ervaring met schijfremmen heb, lijkt het me op zich juist op een lichte racefiets niet nodig; mijn velgremmen van een recent type werken meer dan uitstekend. Alleen bij nat weer kan ik me voorstellen dat schijven meer vertrouwen geven.
Een volgeladen reisfiets daarentegen heeft theoretisch meer baat bij sterke remmen. Maar dat is nauwelijks een beeldbepalend deel
Van de fietsmarkt te noemen, in tegenstelling tot de enorme racefiets-“boom”.
Zoals hierboven geschreven is het voor fabrikanten van oudsher van belang om de consument aan nieuw en duurder materiaal te helpen.
Ontwikkeling is daarbij cruciaal, noodzakelijk of niet.
Is ook de aard van de mens hè, om steeds weer te kijken hoe en waar iets anders of beter kan.
Waarom nu pas is een betere omschrijving. Het is al 5 jaar bezig in de wielerwereld, zo niet langer, maar het zijn nu pas een beetje betaalbare opties te vinden in componenten, specifiek voor racefietsen. Daarvoor was het meer voor tourfietsen en mountainbikes. En dat wil je natuurlijk niet, dat zware spul. /s

En ik denk dat als je toch volledig lichtgewicht gaat dat je liever schijfremmen dan velgremmen hebt op carbon velgen. Zat amateurs in die tak van sport die €2000-3000 uitgeven voor enkel een set wielen.
Nu pas omdat de UCI weer eens moeilijk heeft lopen doen bij de Profs na een paar valpartijen waarbij er een paar messen (de remschijven) door vlees zijn gegaan. Wielrenners (de amateurs met spoiler) volgen de profs.
Schijfremmen waren tot 1 juli 2018 verboden in wedstrijden door de internationale wielerfederatie UCI. https://www.fiets.nl/2018/06/22/schijfr ... enten-aan/
Het startpunt voor deze ontwikkeling met schijfremmen ligt bij de introductie van carbon wielen.
Velgremmen op carbon is in de bergen vragen om ongelukken.
Voor de vlakke weg zijn er carbon velgen met ribbeltjes bedacht.
Zoals je vroeger ook stalen velgen met ribbeltjes had.
Maar er zijn nooit goede bijpassende velgremblokjes bedacht.

Ik vind Carbon wielen een belangrijke verbetering tov aluminium wielen.
Ook voor de vakantiefiets.
En betrouwbare carbonwielen hoeven echt geen duizenden eutis te kosten.
ericplan schreef:
za 31 jul, 2021 13:36
Schijfremmen waren tot 1 juli 2018 verboden in wedstrijden door de internationale wielerfederatie UCI. https://www.fiets.nl/2018/06/22/schijfr ... enten-aan/
Precies, en sinds die ban eraf is, is er geen enkele belemmering meer om high-end schijfremfietsen en -wielen te ontwikkelen. En de goedkopere fietsen volgen dan wel.

De extra ruimte die je hebt voor bredere velgen en banden vind ik wel een leuke bijkomstigheid trouwens.
Shrek schreef:
za 31 jul, 2021 14:29
ericplan schreef:
za 31 jul, 2021 13:36
Schijfremmen waren tot 1 juli 2018 verboden in wedstrijden door de internationale wielerfederatie UCI. https://www.fiets.nl/2018/06/22/schijfr ... enten-aan/
Precies, en sinds die ban eraf is, is er geen enkele belemmering meer om high-end schijfremfietsen en -wielen te ontwikkelen. En de goedkopere fietsen volgen dan wel.

De extra ruimte die je hebt voor bredere velgen en banden vind ik wel een leuke bijkomstigheid trouwens.
De 'oude' Shimano zijtrek remmen konden anders prima spatborden en/of brede banden aan, later is men zo klein gaan bouwen dat 25mm de max is, voorheen was het normaal dat je in de winter spatborden en bredere banden monteerde...
Ga eens proef fietsen op een nieuwe redelijke racefiets met Ultegra groep met schijfremmen en 28mm banden met in geremde remmen, dan snap je het echt wel, het remt zo veel beter dan velgremmen dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen en je het beetje extra gewicht voor lief neemt.

En dat mooie lul verhaal dat schijven gevaarlijk zijn, een kettingblad ligt er veel bloter bij en heeft tanden die happen maar daar hoor je ze niet over :roll:
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 21:39
... dan snap je het echt wel, het remt zo veel beter dan velgremmen dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen en je het beetje extra gewicht voor lief neemt. ...
Wat een lulverhaal 😉
_Peter_ schreef:
za 31 jul, 2021 13:35
Nu pas omdat de UCI weer eens moeilijk heeft lopen doen bij de Profs na een paar valpartijen waarbij er een paar messen (de remschijven) door vlees zijn gegaan.
Dat, of omdat Campagnolo pas sinds 2017 disc ging leveren?
Het volgen van de topwielrenners zal zeker een rol spelen.

Maar het gebruik van carbon wielen waarvan de velgrand dan. Iet meer slijt is een belangrijker argument denk ik.
Prijsverschil op een fiets is nu ook kleiner dan een paar jaar geleden.

En wees nu eens eerlijk, als je als amateur wielertoerist met je racefiets met velgremmen een bompa op een ebike inhaalt met schijfremmen, dan voel je je toch een loser….
Het is voor sommigen natuurlijk ook een argument om nog eens een nieuwe fiets te kunnen of mogen kopen.
Als de halve club over schijfremmen lult…. Dan wil iedereen dat.
Ik was niet op de hoogte van het schijfremverbod.

En de vraag is inderdaad niet 'waarom nu pas?' Maar inderdaad 'waarom nu ineens de verandering?'

Het argument van de carbon wielen klinkt logisch.

Ik ben zelf vroeger topsporter geweest. Mijn profielbaam verklapt welke sport. Wielrennen hoorde ook bij de trainingen. Veel mensen in mijn ploeg hadden het "allerbeste". Ik had gewoon een wielrenfiets. Was nog een oude ook want mijn broer en zus hadden er ook al op gefietst. En het was toen al een tweedehands fiets.

Ik moet er toch altijd wat mee lachen als mensen zoveel geld uitgeven aan een wielrenfiets als amateur. Ik lag ze zeker niet uit hoor. Maar vindt het toch grappig.

Ik lach ze overigens wel vierkant uit als ze geen bel hebben omdat dat teveel weegt.


Wielrenners hebben naar mijn ervaring ook de gewoonte om de zon op hun fiets te monteren als koplamp. En volledig verkeerd gericht ook. En als achterlicht een heel zenuwachtig knipperend en verblindend lichtje. Maar dat is volledig off topic natuurlijk.
willem.m schreef:
za 31 jul, 2021 21:46
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 21:39
... dan snap je het echt wel, het remt zo veel beter dan velgremmen dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen en je het beetje extra gewicht voor lief neemt. ...
Wat een lulverhaal 😉
Je hebt er al 1 geprobeerd dus?
Velgremmen zijn lichter dan schijfremmen. Het onderhoud is simpeler en de verkrijgbaarheid van onderdelen van velgremmen overal ter wereld is nooit een probleem. Bij vervoer van je fiets in een doos of tas in het vliegtuig steken de schijven van schijfremmen uit en zijn dan extra kwetsbaar. Als je pech hebt start je reis met kromme schijven.
Schijfremmen remmen niet beter, wel lichter in de handgreep. Met velgremmen heb je iets meer kracht nodig, maar de remkracht aan het wiel is gelijk - tot aan blokkeren van het wiel, meer hoeft net.
Het gaat over racefietsen, niet over wereldreis fietsen, die liggen wat vaker in het vliegtuig idd.

En dan nog gebeurd dat zelden...
Deze site heet toch wereldfietser?
Mic schreef:
zo 01 aug, 2021 02:03
Deze site heet toch wereldfietser?
Daarom staat het ook in kletspraat